سید صدرالدین شریعتی؛ اکبر پور فرج؛ محمد حیدری
دوره 7، شماره 18 ، شهریور 1391، صفحه 1-23
چکیده
بازدید از منابع فرهنگی و تاریخی یکی از بزرگترین ، فراگیرترین و رو به رشدترین بخش های صنعت گردشگری عصر حاضر است. در این میان تمدن اسلامی نیز با توجه به میراث عظیمی که به طور ملموس و ناملموس از خود به جا گذاشته پتانسیل بالایی را برای توسعه ی گردشگری میراث دینی داراست. این شکل از توسعه در مقاصد مذهبی ایران از جمله شهر مقدس قم که قسمت عظیمی ...
بیشتر
بازدید از منابع فرهنگی و تاریخی یکی از بزرگترین ، فراگیرترین و رو به رشدترین بخش های صنعت گردشگری عصر حاضر است. در این میان تمدن اسلامی نیز با توجه به میراث عظیمی که به طور ملموس و ناملموس از خود به جا گذاشته پتانسیل بالایی را برای توسعه ی گردشگری میراث دینی داراست. این شکل از توسعه در مقاصد مذهبی ایران از جمله شهر مقدس قم که قسمت عظیمی از این میراث اسلامی را در خود جای داده اند بسیار قابل اهمیت است. از این رو در این تحقیق تلاش شده است تا با شناسایی موفه های اثر گذار تمدن اسلامی بر توسعه ی گردشگری مقصد مذهبی قم، نقش تمدن اسلامی در توسعه ی این نوع مقاصد بررسی شود. پژوهش به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه در بین کارشناسان گردشگری استان قم انجام گرفته است. نتایج یافته ها، حاکی از آن است که تمامی مولفه های پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته اند و مولفه های اثر گذار تمدن اسلامی بر توسعه ی گردشگری شهر مقدس قم به ترتیب اولویت عبارتند از: اماکن زیارتی، شخصیت و فضای معنوی، آداب و رسوم اسلامی، تاریخی بودن شهر اسلامی قم، موزه های اسلامی، محوطه های طبیعی مقدس، بناهای تاریخی دوره ی اسلامی، سنت های آشپزی اسلامی، هنرها و صنایع دستی دوره ی اسلامی، و ورزشهای سنتی اسلامی. لذا با توجه به قرار گرفتن میراث ناملموس تمدن اسلامی در کنار میراث ملموس آن به عنوان مولفه های موثر بر توسعه ی گردشگری مقصد مذهبی قم پیشنهاد شد میراث ناملموس اسلامی نیز در کنار سایر شاه کارهای ملموس اسلامی تبلیغ و توسعه داده شود.
نادر مظلومی؛ سید حسن جلالی
دوره 7، شماره 18 ، شهریور 1391، صفحه 25-48
چکیده
سیاستگذاری گردشگری به مهمترین ابزار برای توسعه پایدار صنعت گردشگری تبدیل شده است. با توجه بدین مسئله ، پژوهش در حیطه ی سیاستگذاری گردشگری یکی از اولویت های اساسی برای محققان است. پژوهش حاضر با توجه به سیاست های گردشگری کشور در قالب سند توسعه ی گردشگری و برنامه های جامع ملی و منطقه ای در این عرصه و نیاز به شناخت عوامل موثر بر موفقیت و ...
بیشتر
سیاستگذاری گردشگری به مهمترین ابزار برای توسعه پایدار صنعت گردشگری تبدیل شده است. با توجه بدین مسئله ، پژوهش در حیطه ی سیاستگذاری گردشگری یکی از اولویت های اساسی برای محققان است. پژوهش حاضر با توجه به سیاست های گردشگری کشور در قالب سند توسعه ی گردشگری و برنامه های جامع ملی و منطقه ای در این عرصه و نیاز به شناخت عوامل موثر بر موفقیت و یا شکست این اقدامات در قالب یک پژوهش کاربردی و پیمایشی تعریف شده است. پرسش های اصلی مورد نظر در این پژوهش اختصاص به چیستی و چگونگی تاثیر شبکه های اجتماعی بر موفقیت سیاست های گردشگری در کشور دارد. به منظور پاسخگویی به پرسش های مورد نظر نمونه ای مرکب از 357 نفر از گردشگران خارجی در شهر اصفهان به صورت تصادفی برگزیده شد و تحلیل های آماری با آزمون همبستگی بر روی داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه صورت پذیرفت. نتایج گویای آن است که شبکه های اجتماعی دو مولفه ی اعتماد و ریسک را در زمینه ی محتوایی گردشگری تحت تاثیر قرار می دهند و برهم کنش میان این دو متغیر و قصد سفر بر جذب گردشگران خارجی و در نهایت موفقیت یا شکست سیاستگذاری گردشگری ایران تاثیر گذار است.
محمدرضا فرزین؛ محمد شریفی تهرانی
دوره 7، شماره 18 ، شهریور 1391، صفحه 49-72
چکیده
در مقاله ی حاضر راهبرد قیمت گذاری دو نرخی برای موزه های با تاکید بر تاثیر احتمالی حداکثر تمایل به پرداخت بازدید کنندگان موزه ملی ایران مورد تحقیق قرار گرفته است که هدف اصلی آن برآورد نرخ عادلانه ی بلیط ورودی این موزه برای هر یک از دو گروه بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است. بدین منظور از روش ارزش گذاری مشروط استفاده شد که نتایج حاصله نشان ...
بیشتر
در مقاله ی حاضر راهبرد قیمت گذاری دو نرخی برای موزه های با تاکید بر تاثیر احتمالی حداکثر تمایل به پرداخت بازدید کنندگان موزه ملی ایران مورد تحقیق قرار گرفته است که هدف اصلی آن برآورد نرخ عادلانه ی بلیط ورودی این موزه برای هر یک از دو گروه بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است. بدین منظور از روش ارزش گذاری مشروط استفاده شد که نتایج حاصله نشان می دهد که wtp بازدید کنندگان داخلی به صورت منفی تحت تاثیر متغیر فاصله است در حالی که رابطه معناداری بین این دو متغیر برای بازدیدکنندگان خارجی حاصل نشد. همچنین متغیر نگرش به صورت معنادار و مثبتی با WTP هر دو گروه بازدیدکنندگان مرتبط بود. بر اساس یافته ی اصلی این پژوهش میانگین WTP برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی به ترتیب 9450 ریال و 31/6 دلار به دست آمد که نشان می دهد نرخ فعلی بلیط ورودی موزه ی ملی ایران به طور قابل توجهی از نرخی که بازدیدکنندگان خارجی تمایل به پرداخت آن را دارند کمتر است. بنابراین می توان با اطمینان بیشتری از عدم مواجه با کاهش رضایت بازدیدکنندگان خارجی، نرخ فعلی بلیط را به میزان منطقی افزایش و راهبرد قیمت گذاری دو نرخی با در نظر گرفتن نرخ بالاتر برای این گروه از بازدیدکنندگان را اتخاذ کرد.
حبیب ابراهیم پور؛ محمد حسن زاده؛ ولی نعمتی
دوره 7، شماره 18 ، شهریور 1391، صفحه 73-92
چکیده
رفتار شهروندی سازمانی رفتاری است داوطلبانه که از روی میل و اشتیاق و بدون هیچگونه انگیزه ی بیرونی انجام می گیرد. این رفتار فراتر از وظیفه تعریف شده و به منظور کمک به سازمان یا مشتری و ارباب رجوع انجام می پذیرد و در قبال انجام آن انتظار هیچ پاداشی نیست. وجود افراد و کارکنانی با این ویژگی افزون بر تاثیر در تحقق اثر بخش اهداف سازمانی مزیتی ...
بیشتر
رفتار شهروندی سازمانی رفتاری است داوطلبانه که از روی میل و اشتیاق و بدون هیچگونه انگیزه ی بیرونی انجام می گیرد. این رفتار فراتر از وظیفه تعریف شده و به منظور کمک به سازمان یا مشتری و ارباب رجوع انجام می پذیرد و در قبال انجام آن انتظار هیچ پاداشی نیست. وجود افراد و کارکنانی با این ویژگی افزون بر تاثیر در تحقق اثر بخش اهداف سازمانی مزیتی رقابتی برای سازمان ها محسوب می شود. این افراد به سازمان متعهد و این تعهد باعث ارائه ی خدمات بهتر به مشتریان میشود. نتیجه این رفتار در سطح فردی وفاداری کارکنان به سازمان و به کار است که در حوزه ی گردشگری و وفاداری به معنی بازگشت چند باره ی گردشگران و معرفی منطقه از سوی آنها تعریف می شود. با توجه به اهمیت رفتار شهروندی در رونق هتل ها و وفاداری گرشگران تحقیق حاضر به بررسی تاثیر این رفتار بر وفاداری گردشگران در هتل های 2 و 3 ستاره ی سرعین پرداخته است. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است و جامعه ی آماری مدیران و کارکنان بخش های مختلف هتل و مشتریان داخلی هتل است. نتایج بررسی نشان داد که مولفه های رفتار شهروندی سازمانی با وزن متفاوت بر وفاداری گردشگران تاثیر گذار است که از بین آنها پنج مولفه ی پیشگامی در کار، جوانمردی، از خود گذشتگی، وظیفه شناسی و نوع دوستی بیشترین و مولفه های تعهد کاری، وجدان کاری و خود آموزشی و خود بهبودی کمترین وزن نسبی را در وفاداری گردشگران داشتند. در پایان پیشنهاد هایی برای مدیران هتل ارائه شده است.
فرشته منصوری موید؛ سمیرا سلیمانی
دوره 7، شماره 18 ، شهریور 1391، صفحه 93-110
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه تصویر ذهنی گردشگرانی است که از ابزارهای مختلف بازاریابی به عنوان منبع اطلاعاتی استفاده می کنند. در این پژوهش ایران به عنوان مقصد مورد مطالعه و گردشگران خارجی که به نوعی تمایل خود را برای سفر به ایران اعلام کرده اند و به دنبال اطلاعات برای انتخاب مقصد سفر خود هستند به عنوان جامعه مورد مطالعه انتخاب شده اند. برای ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه تصویر ذهنی گردشگرانی است که از ابزارهای مختلف بازاریابی به عنوان منبع اطلاعاتی استفاده می کنند. در این پژوهش ایران به عنوان مقصد مورد مطالعه و گردشگران خارجی که به نوعی تمایل خود را برای سفر به ایران اعلام کرده اند و به دنبال اطلاعات برای انتخاب مقصد سفر خود هستند به عنوان جامعه مورد مطالعه انتخاب شده اند. برای انجام این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی استفاده شد. یافته ها نشان داد اینترنت که از نظر گردشگران مهمترین ابزار برای کسب اطلاعات در مورد مقصد است بر تصویر عاطفی گردشگران تاثیر بسزایی دارد. به این ترتیب که تصویر عاطفی گردشگرانی که از اینترنت به عنوان منبع اطلاعاتی خود استفاده می کنند و کسانیکه از اینترنت استفاده نمی کنند کاملا متفاوت است. در میان ابزارهای بازاریابی مختلف بعد از اینترنت تبلیغات دهان به دهان و کتابچه های راهنما و مجلات در رده دوم و سوم اهمیت قرار دارند. اما با اینکه اینترنت مهمترین ابزار بازاریابی شناخته شد کتابچه های راهنما و مجلات بیشترین تاثیر را بر تصویر ذهنی گردشگران از ایران داشتند و بعد از آن، تبلیغات دهان به دهان، از نظر میزان تاثیر بر تصویر در رده دوم قرار داشت.
سید کمال صادقی؛ خلیل جهانگیری
دوره 7، شماره 18 ، شهریور 1391، صفحه 111-133
چکیده
امروزه گردشگری آب های معدنی یک کسب و کار بزرگ در حیطه صنعت گردشگری به شمار می رود. با توجه به ماهیت درمانی آب های معدنی و روند فزاینده ای گردشگران سلامت، مناطق برخوردار از آب های معدنی مستعد جذب گردشگران سلامت نه تنها از شهرهای مختلف ایران بلکه از سراسر دنیا است. وجود جاذبه های طبیعی از جمله چشمه های آب گرم معدنی ایجاد مجتمع های آب درمانی ...
بیشتر
امروزه گردشگری آب های معدنی یک کسب و کار بزرگ در حیطه صنعت گردشگری به شمار می رود. با توجه به ماهیت درمانی آب های معدنی و روند فزاینده ای گردشگران سلامت، مناطق برخوردار از آب های معدنی مستعد جذب گردشگران سلامت نه تنها از شهرهای مختلف ایران بلکه از سراسر دنیا است. وجود جاذبه های طبیعی از جمله چشمه های آب گرم معدنی ایجاد مجتمع های آب درمانی سبب شده تا سرعین به یک شهر با کارکرد صرفا توریستی در استان اردبیل تبدیل شود. با توجه به رقابت فزاینده ی جذب گردشگر بین مناطق مختلف دنیا، پژوهش حاضر در صدد است تا ضمن بررسی نظرها و خواسته های گردشگران سرعین نسبت به پیش بینی نیازها و رفع کمبودها و توسعه ی گردشگری در شهر سرعین کمک کند. در این راستا از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل 646 پرسشنامه از گردشگران آب گرم های سرعین به بررسی علل بازدید گردشگران از سرعین، وضعیت امکانات آب گرم ها از نظر گردشگران و نیز میانگین تمایل به پرداخت گردشگران برای هر بار استفاده از مهمترین آب گرم های این شهر با استفاده از روش دو مرحله ای هکمن پرداخته شده است. بر اساس یافته های تحقیق علت اصلی بازدید گردشگران از سرعین بهره مندی از خاصیت درمانی چشمه های آب گرم است. همچنین متوسط تمایل به پرداخت گردشگران برای هر بار استفاده از آب گرم های جامیش گولی، سبلان و بئش باجیلار به ترتیب 19700، 33400 و 29000 ریال محاسبه شد.
علی عطافر؛ جواد خزایی پول؛ مهدی پور مصطفی خشکرودی
دوره 7، شماره 18 ، شهریور 1391، صفحه 133-156
چکیده
توسعه ی فناوری اطلاعات بر حوزه های مختلف کسب و کار و زندگی جاری بشر امروزی اثر داشته است و زمینه تحول، تسریع امور را با ایجاد بسترهای یکپارچه فراهم آورده است. در این میان صنعت گردشگری به مثابه یکی از کسب و کارهای سودآور و مهم دنیا در سال های اخیر تجربه ها و تحولات جدیدی را مشاهده کرده است و با تغییراتی چشم گیر سعی کرده است تا گام های بزرگی ...
بیشتر
توسعه ی فناوری اطلاعات بر حوزه های مختلف کسب و کار و زندگی جاری بشر امروزی اثر داشته است و زمینه تحول، تسریع امور را با ایجاد بسترهای یکپارچه فراهم آورده است. در این میان صنعت گردشگری به مثابه یکی از کسب و کارهای سودآور و مهم دنیا در سال های اخیر تجربه ها و تحولات جدیدی را مشاهده کرده است و با تغییراتی چشم گیر سعی کرده است تا گام های بزرگی برای تطبیق خود با فناوری نوین بردارد. هدف از این تحقیق را بسط مدل پذیرش تکنولوژی تشکیل می دهد و جامعه آماری آن مشتریان هتل های شهرستان نوشهر است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 262 نفر از این مشتریان برای نمونه انتخاب شده اند. اعتبار مدل نیز از طریق مدل یابی معادلات ساختاری، مورد تایید قرار گرفته و بر اساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این تحقیق تایید شده است. نتایج تحلیل آماری این تحقیق با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری نشان می دهد که نگرش و سودمندی درک شده عوامل اصلی موثر بر قصد نسبت به رزرو اینترنتی هتل است و متغیرهای اضافه شده اعتماد، اعتبار و سازگاری از طریق نگرش بر نیت استفاده از رزرو اینترنتی هتل تاثیر گذار هستند.