حسن دانایی فرد؛ سید داریوش جاوید؛ علی اصغر فانی
دوره 7، شماره 19 ، آذر 1391، صفحه 1-24
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی ابزارهای خط مشی گذاری برای اجرای خط مشی ملی گردشگری در ایران است. این پژوهش با درک نقش و اهمیت گردشگری در تولید ناخالص ملی در پی یافتن پاسخ مناسب به این سوال است که با چه ابزارهایی می توان خط مشی گردشگری را اجرا کرد. به این منظور برای یافتن این پاسخ از رویکرد پژوهشی ترکیبی با رویکرد اکتشافی در گردآوری داده ها ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی ابزارهای خط مشی گذاری برای اجرای خط مشی ملی گردشگری در ایران است. این پژوهش با درک نقش و اهمیت گردشگری در تولید ناخالص ملی در پی یافتن پاسخ مناسب به این سوال است که با چه ابزارهایی می توان خط مشی گردشگری را اجرا کرد. به این منظور برای یافتن این پاسخ از رویکرد پژوهشی ترکیبی با رویکرد اکتشافی در گردآوری داده ها به منظور دست یابی به ابزارهای خط مشی گردشگری استفاده شده است. با توجه به مولفه های شناسایی شده دراین پژوهش می توان نتیجه گرفت شناسایی ابزارهای خط مشی گردشگری به منزله راه کاری است که دولت ها به بهره گیری از آن می توانند موجب رشد و توسعه گردشگری بشوند. در نهایت یافته های پژوهش حاکی از آن است که ابزارهای خط مشی گردشگری با توجه به نقش هایی که دولت ها در گردشگری ایفا می کنند به سه دسته ابزارهای تنظیمی، شناختی و هنجاری تقسیم می شوند و دولت با استفاده از این ابزارها می تواند موجب پایداری گردشگری شود. در بخش کمی، سنجه طراحی شده توسط پژوهشگران برای تایید یا رد فرضیه ها مورد استفاده قرار گرفت که از روایی محتوایی لازم و ضریب قابل اعتماد آلفای کرونباخ برخوردار است.
حمید ضرغام بروجنی؛ افروز خسروانی دهکردی
دوره 7، شماره 19 ، آذر 1391، صفحه 25-47
چکیده
گردشگری پدیده ای جهانی ، چند بعدی و با اثراتی عمیق است که کشورهای جهان با بازگشایی مرزهای خود با آن رو به رو می شوند. به عقیده ی بسیاری از محققان، گردشگری دارای پتانسیل اثر گذاری بر روابط بین الملل و ابزاری برای ترویج صلح در جهان است. گردشگری ابزاری برای دیپلماسی عمومی و توسعه ی بین الملل و پاسخ قدرتمندی است برای چالش های جهانی و تروریسم. ...
بیشتر
گردشگری پدیده ای جهانی ، چند بعدی و با اثراتی عمیق است که کشورهای جهان با بازگشایی مرزهای خود با آن رو به رو می شوند. به عقیده ی بسیاری از محققان، گردشگری دارای پتانسیل اثر گذاری بر روابط بین الملل و ابزاری برای ترویج صلح در جهان است. گردشگری ابزاری برای دیپلماسی عمومی و توسعه ی بین الملل و پاسخ قدرتمندی است برای چالش های جهانی و تروریسم. بررسی مطالعات پیشین نشان می دهد: گردشگری نه تنها از صلح بهره می برد بلکه خود نیرویی حیاتی برای گسترش صلح در بین ملت هاست. هدف اصلی این پژوهش، اولویت بندی اثرات توسعه گردشگری بر شاخص های صلح جهانی و مقایسه ی شدت این پژوهش اولویت بندی اثرات توسعه ی گردشگری بر شاخص های صلح جهانی و مقایسه ی شدت این اثرات در سطح جهانی است. برای پاسخ به پرسش های تحقیق، 44 نفر از جامعه ی خبرگان و مدیران بخش های گوناگون صنعت گردشگری شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب و از طریق مصاحبه و پرسشنامه مورد پرسش قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده به کمک روش های استنتاجی آمار تحلیل شدند. نتایج نشان دهنده ی اثرات متنوع گردشگری در جهان و افزون بر این، پتانسیل اثر گذاری با شدت زیاد گردشگری بر شاخص های صلح جهانی ارزیابی می شود.
مهران مقصودی؛ محمد علیزاده؛ سعید رحیمی هر آبادی؛ مجتبی هدایی آرانی
دوره 7، شماره 19 ، آذر 1391، صفحه 49-68
چکیده
چشم اندازهای ویژه ی ژئومورفوسایت ها با ترکیب مواریث فرهنگی، تاریخی و اکولوژیکی، توان های بالقوه ای را در راستای گردشگری پایدار عرضه می کنند. در مقاله ی حاضر با بهره گیری از روش Pereira و بررسی های میدانی، قابلیت ژئومورفوسایت های پارک ملی کویر مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این پژوهش با استناد به روش های پیمایشی، از مجموع دو عیار علمی ...
بیشتر
چشم اندازهای ویژه ی ژئومورفوسایت ها با ترکیب مواریث فرهنگی، تاریخی و اکولوژیکی، توان های بالقوه ای را در راستای گردشگری پایدار عرضه می کنند. در مقاله ی حاضر با بهره گیری از روش Pereira و بررسی های میدانی، قابلیت ژئومورفوسایت های پارک ملی کویر مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این پژوهش با استناد به روش های پیمایشی، از مجموع دو عیار علمی و عیار مکمل، ارزش های ژئومورفولوژیکی هر چشم انداز از دیدگاه گردشگری شناسایی می شود و سپس ارزش مدیریتی آنها از مجموع عیار محافظت و عیار استفاده بدست می آید. از جمع این دو عیار اصلی امتیاز نهایی ارزش هر ژئومورفوسایت بدست می آید. اساسا ارزش گذاری هر ژئومورفوسایت نقش قابل توجهی در برنامه ریزی متناسب با پتانسیل های ژئومورفوتوریستی منطقه و نیز سرمایه گذاری های عمرانی جهت جذب گردشگر فراهم خواهد کرد. نتایج تحقیق نشان داد از میان لندفرم های مورد بررسی تپه های ماسه ای با امتیاز 38/14 بالاترین امتیاز را در کل سایت ها دارا هستند. همچنین این روش پیشنهاد می کند برنامه ریزی و توسعه ی گردشگری در آینده با رعایت مسائلی که بیشتر بر روی پایداری تاکید دارند انجام شود.
مهدی کاظمی؛ محمودرضا اسماعیلی؛ الله یار بیگی فیروزی
دوره 7، شماره 19 ، آذر 1391، صفحه 69-89
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناسایی نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده در توسعه گردشگری پایدار استان لرستان و تدوین و اولویت بندی استراتژی های مناسب انجام گرفت. در این راستا، ابتدا نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده شناسایی، و سپس بر اساس روش ANP اولویت بندی گردیدند. در مرحله دوم با استفاده از مدل PIP مناسب ترین استراتژی های توسعه گردشگری پایدار استان ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف شناسایی نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده در توسعه گردشگری پایدار استان لرستان و تدوین و اولویت بندی استراتژی های مناسب انجام گرفت. در این راستا، ابتدا نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده شناسایی، و سپس بر اساس روش ANP اولویت بندی گردیدند. در مرحله دوم با استفاده از مدل PIP مناسب ترین استراتژی های توسعه گردشگری پایدار استان به ازا مهم ترین نیروها تدوین شد. در نهایت جهت اولویت بندی استراتژی ها، بین استراتژی های تدوین شده بر اساس زیر معیارهای تحقیق مقایسه زوجی برقرار شد. نتایج تحقیق نشان داد ایجاد اشتغال و افزایش قیمت املاک به ترتیب مهم ترین نیروها در بین نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده بودند. در میان استراتژی های ارائه شده استراتژی با ضریب 0،0823 با تاکید بر بهره گیری بهینه و هدفمند از افزایش انگیزه مسافرت در بین مردم در جهت بهره برداری از جاذبه ها و فراورده های توریستی به منظور ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم استان بعنوان بهترین استراتژی پیشنهاد می گردد.
مهدی کروبی؛ سهند بنی کمالی؛ هدی منادی
دوره 7، شماره 19 ، آذر 1391، صفحه 91-116
چکیده
خرید یکی از مهمترین فعالیت های گردشگران است. هدف این پژوهش، توصیف و پیش بینی رفتار انتخاب مسیر خرید گردشگران در بازار تاریخی تبریز است. به منظور بررسی تفاوت ها در رفتار انتخاب مسیر توسط انواع مختلف گردشگران، یک مدل از رفتار خرید گردشگران تهیه شد. نتایج نشان داد که عرضه و دسترسی به مغازه ها، ویژگی های فیزیکی و مسیرهایی که قبلا انتخاب ...
بیشتر
خرید یکی از مهمترین فعالیت های گردشگران است. هدف این پژوهش، توصیف و پیش بینی رفتار انتخاب مسیر خرید گردشگران در بازار تاریخی تبریز است. به منظور بررسی تفاوت ها در رفتار انتخاب مسیر توسط انواع مختلف گردشگران، یک مدل از رفتار خرید گردشگران تهیه شد. نتایج نشان داد که عرضه و دسترسی به مغازه ها، ویژگی های فیزیکی و مسیرهایی که قبلا انتخاب شده اند، از عوامل مهم تاثیر گذار بر رفتار انتخاب مسیر هستند. علاوه بر این، انگیزه های خرید، آشنایی با منطقه و داشتن برنامه سفر، بر رفتار انتخاب مسیر گردشگران تاثیر می گذارد. توسط این مدل می توان اثرات ویژگی های محیطی را بر رفتار انتخاب مسیر بررسی کرد و سناریوهای مختلفی برای برنامه های آینده از قبیل تغییر در جنبه های فیزیکی پیوندها در بازار یا تغییر در عرضه مغازه ها ارائه داد.
رحیم حیدری؛ علی اکبر تقی پور؛ مجید فشاری
دوره 7، شماره 19 ، آذر 1391، صفحه 117-137
چکیده
اهمیت آثار اقتصادی صنعت گردشگری برای کشورهای در حال توسعه به گونه ای است که ترنر آن را به مثابه امید بخش ترین، پیچیده ترین و جایگزین ترین صنعتی می داند که این کشورها در برابر خود دارند دوکت نیز آن را به مثابه گذرنامه توسعه این جوامع دانسته است. بنابراین شناسایی عوامل موثر بر تقاضای آن همواره در دهه های اخیر از لحاظ نظری و تجربی مورد ...
بیشتر
اهمیت آثار اقتصادی صنعت گردشگری برای کشورهای در حال توسعه به گونه ای است که ترنر آن را به مثابه امید بخش ترین، پیچیده ترین و جایگزین ترین صنعتی می داند که این کشورها در برابر خود دارند دوکت نیز آن را به مثابه گذرنامه توسعه این جوامع دانسته است. بنابراین شناسایی عوامل موثر بر تقاضای آن همواره در دهه های اخیر از لحاظ نظری و تجربی مورد توجه محققان و برنامه ریزان بسیاری واقع شده است. در این میان تاثیر تجارت خارجی بر تقاضای گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده به طوری که نظریه های جدید تجارت بین الملل بر نقش تجارت خارجی بر توسعه ی صنعت گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده به طوری که نظریه های جدید تجارت بین الملل بر نقش تجارت خارجی بر توسعه ی صنعت گردشگری تاکید می کنند. هدف اصلی مقاله ی حاضر بررسی تاثیر تجارت خارجی کشورهای هند و ترکیه به عنوان کشورهای مبدا بر تقاضای بین المللی گردشگران ایران طی سالهای 1388-1371 است. برای انجام این منظور الگوی تحقیق با استفاده از مدل جاذبه و در چهارچوب تخمین زننده ی گشتاور تعمیم یافته برآورد شده است. نتایج حاصل از تخمین مدل بیانگر تاثیر مثبت تجارت خارجی کشورهای مورد مطالعه بر تقاضای خارجی گردشگری ایران بوده و متغیرهای درآمد و جمعیت شرکای تجاری ایران تاثیر مثبت و معنی دار بر تقاضای گردشگری ایران بوده و متغیرهای درآمد و جمعیت شرکای تجاری ایران تاثیر مثبت و معنی دار بر تقاضای گردشگری ایران داشته اند. علاوه بر این یافته های این مطالعه دلالت بر تاثیر منفی و معنی دار هزینه های حمل و نقل و فاصله جغرافیایی کشورهای منتخب بر تقاضای گردشگری ایران دارد.
محمد علی فیض پور؛ مهدی امامی مبیدی
دوره 7، شماره 19 ، آذر 1391، صفحه 139-177
چکیده
اگر چه در دنیای کنونی صنعت گردشگری اصلی ترین و پاک ترین صنعت از حیث ایجاد درامد تلقی می شود اما واقعیات موجود نشان دهنده ی آن است که کشورهای جهان نتوانسته اند متناسب با جاذبه های گردشگری خویش درآمد کسب کنند. به عبارتی بین توزیع جاذبه های گردشگری در کشورهای جهان و میزان درآمد آن همبستگی معنی داری مشاهده نمی شود. در این میان و برای مثال ...
بیشتر
اگر چه در دنیای کنونی صنعت گردشگری اصلی ترین و پاک ترین صنعت از حیث ایجاد درامد تلقی می شود اما واقعیات موجود نشان دهنده ی آن است که کشورهای جهان نتوانسته اند متناسب با جاذبه های گردشگری خویش درآمد کسب کنند. به عبارتی بین توزیع جاذبه های گردشگری در کشورهای جهان و میزان درآمد آن همبستگی معنی داری مشاهده نمی شود. در این میان و برای مثال اگر چه جاذبه های گردشگری کشور ایران را در رتبه بندی دهمین کشور جهان قرار می دهد اما ایران از حیث درآمد گردشگری در جایگاه کم درآمدترین کشورهای جهان جای گرفته است. این در حالی است که بر اساس چشم انداز تدوینی ، دستیابی به جایگاه نخست اقتصادی در منطقه، تصویر ارائه شده برای ایران در افق 1404 است و از این رو این سوال که سطح توسعه ی بخش گردشگری ایران با توجه به شاخص های اقتصادی این بخش در مقایسه با سایر کشورهای منطقه سند چشم انداز چه جایگاهی است؟ سوالی است که پاسخ به آن هدف اصلی این مقاله را تشکیل داده است. برای محاسبه ی این جایگاه در مجموع از پنج شاخص مشارکت کل صنعت گردشگری در اشتغال ایجاد شده، مخارج مسافرت و گردشگری داخلی، مخارج ویژه ی دولت، مخارج مسافرت و گردشگری تجاری و در نهایت شاخص سرمایه گذاری در بخش گردشگری و برای تلفیق شاخص های مذکور از روش تاپسیس استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان دهنده ی آن است که رتبه ی ایران از جایگاه پنجم در سال 2000 به رتبه ی سیزدهم در سال 2005 تنزل یافته است. کشور ایران اگر چه توانسته است رتبه ی خود را در سال 2010 دو پله ارتقا بخشیده و به جایگاه یازدهم دست یابد اما از حیث میزان سطح توسعه یافتگی تا دستیابی به رتبه ی نخست منطقه در این بخش پیمودن مسیری بس طولانی را در فرصتی اندک در پیش رو دارد.