مهدی حقیقی کفاش؛ حامد باقری
چکیده
مهمترین هدفی که هتلها باید در پی دستیابی به آن باشند راضی نگه داشتن و حفظ مشتریان است.تحقیقات پیشین نشان میدهد احتمال بازگشت مشتریان راضی نسبت به مشتریانی که تا حدودی ناراضی هستندبیشتر است. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه میان ادراک از کیفیت خدمات و وفاداری مشتریان درهتل های چهار ستاره شهر شیراز است. دیگر اهداف این تحقیق عبارتند از: ...
بیشتر
مهمترین هدفی که هتلها باید در پی دستیابی به آن باشند راضی نگه داشتن و حفظ مشتریان است.تحقیقات پیشین نشان میدهد احتمال بازگشت مشتریان راضی نسبت به مشتریانی که تا حدودی ناراضی هستندبیشتر است. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه میان ادراک از کیفیت خدمات و وفاداری مشتریان درهتل های چهار ستاره شهر شیراز است. دیگر اهداف این تحقیق عبارتند از: 1( بررسی میزان کیفیت خدماتدرک شده و میزان وفاداری مشتریان در هتلهای چهار ستاره شهر شیراز؛ 2( بررسی روابط میان ابعاد کیفیتخدمات و وفاداری مشتریان؛ و 3( ارائه پیشنهادهایی به منظور ارتقا و بهبود کیفیت خدمات و افزایش وفاداریمشتریان در هتلهای چهار ستاره شهر شیراز. در این تحقیق، کیفیت خدمات درک شده توسط مشتریان بااستفاده از پنج بعد ابزارسروکوال )عوامل ملموس، اعتبار، اطمینان، پاسخگویی، و همدلی( که توسطپاراسورامان و همکاران ) 1811 ( طراحی شده، اندازهگیری شده است. وفاداری مشتریان نیز با استفاده ازپرسشنامه طراحی شده توسط اسکوگلند وسیگوا ) 2002 ( اندازهگیری شده است.در این نحقیق تعداد 181 پرسشنامه جمع آوری گردید و با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف،ضریب همبستگی اسپیرمن، و آزمون دوجمله ای مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای این تحقیق نشان میدهدکه بین ادراک میهمانان از کیفیت خدمات و وفاداری آنها رابطه مستقیم و قوی برقرار است و از میان پنج بعدکیفیت خدمات )عوامل ملموس، اعتبار، پاسخگویی، اطمینان، و همدلی(، بعد عوامل ملموس از کمترینضریب همبستگی با وفاداری مشتریان برخوردار است. از این رو، نتایج تحقیق ضرورت توجه بیش از پیش بهبعد انسانی کیفیت خدمات را نشان میدهد.
زهره فنی؛ مجتبی برغمدی؛ مجید اسکندر پور؛ منصور سلیمانی
چکیده
شهر گرگان به لحاظ ویژگی های آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی خاص )قرار گرفتن در مسیراستانهایخراسان شمالی و رضوی، سمنان، تهران و مازندران( پذیرای مسافران زیادی بویژه در ایام تعطیل. همچنین یکیدیگر از جاذبه های گردشگری شهر گرگان، وجود قوم ترکمن و صنایع دستی خاص آنها ست . بنابراین شهر،گرگان به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری طبیعی )اکوتوریسم( ...
بیشتر
شهر گرگان به لحاظ ویژگی های آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی خاص )قرار گرفتن در مسیراستانهایخراسان شمالی و رضوی، سمنان، تهران و مازندران( پذیرای مسافران زیادی بویژه در ایام تعطیل. همچنین یکیدیگر از جاذبه های گردشگری شهر گرگان، وجود قوم ترکمن و صنایع دستی خاص آنها ست . بنابراین شهر،گرگان به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری طبیعی )اکوتوریسم( از یک سو و گردشگریتاریخی فرهنگی از سوی دیگر توانمندی بسیار بالایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی می تواند داشتهباشد که این امر مستلزم برنامه ریزی جامع گردشگری و تدارک زیرساخت ها و خدمات مورد نیاز گردشگریاست. در این راستا، هدف تحقیق مبنی بر ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر رضایت مندی گردشگران وارد شده بهشهر گرگان می باشد، داده های تحقیق از 052 پرسشنامه گردآوری و با روش آمارتوصیفی و تحیل عاملی موردتجزیه و تحلیل قرارگرفته است . نتایج تحقیق نشان می دهد که چهار عامل کیفیت خدمات، کیفیت محیطی،کیفیت رفتار جامعه میزبان و هزینه خدمات می توانند بیش از 55 درصد واریانس کل متغیرهای مورد بررسی راتبیین نمایند . همچنین بین عوامل مذکور و میزان رضایت گردشگران همبستگی معناداری مشاهده شد. در پایانراهکارهایی جهت افزایش میزان رضایت گردشگران و توسعه گردشکری شهر گرگان ارائه شده است.
آیدین تاج زاده نمین؛ ابوالفضل تاج زاده نمین؛ کامبیز نیکنام
چکیده
لازم و اتخاذ رویکردهای بازاریابی می توان این نوع از گردشگری را در ایران، به ویژه استان اردبیل، توسعه داد. باوجود اهمیت این مهم، تا کنون هیچگونه تحقیق جدی در این خصوص در ایران یا در استان مذکور انجام نپذیرفتهاست. از آنجا که گردشگری ورزشی، مبحثی نو در صنعت گردشگری ایران و استان اردبیل است، لذا مسئلهاصلی، نحوه ی استفاده مناسب از این فرصتها ...
بیشتر
لازم و اتخاذ رویکردهای بازاریابی می توان این نوع از گردشگری را در ایران، به ویژه استان اردبیل، توسعه داد. باوجود اهمیت این مهم، تا کنون هیچگونه تحقیق جدی در این خصوص در ایران یا در استان مذکور انجام نپذیرفتهاست. از آنجا که گردشگری ورزشی، مبحثی نو در صنعت گردشگری ایران و استان اردبیل است، لذا مسئلهاصلی، نحوه ی استفاده مناسب از این فرصتها و قابلیتها از دیدگاه بازاریابی است. با عنایت به مطالب فوق، در اینمقاله تلاش شده است تا ضمن مروری بر گردشگری ورزشی بتوان به بررسی دیدگاه گردشگران داخلی درزمینه ی آمیزه ی بازاریابی گردشگری ورزشی و توسعه ی الگوی مناسبی در این خصوص در استان اردبیلپرداخت. پژوهش حاضر از نظر روش از نوع توصیفی پیمایشی است و جهت گردآوری داده ها از منابعاطلاعاتی ثانویه و اولیه استفاده شده است. جامعه ی هدف گردشگران داخلی هستند که به شهرهای اردبیل،مشکین شهر و سرعین، که کانونهای عمدة گردشگری ورزشی در استان اردبیل به شمار می روند، سفر کرده اند. برهمین اساس، پرسشنامه ای مبتنی بر ویژگی های شخصی و رفتاری و همچنین آمیزه ی بازاریابی گردشگریورزشی طراحی و ضمن بررسی روایی و پایایی آن، 111 پرسشنامه میان گردشگران ورزشی با استفاده از روشنمونه گیری در دسترس توزیع گشت. سپس با استفاده از آزمون های مختلف )کولموگروف اسمیرنوف، دوجمله ای، تی یک نمونه ای و فریدمن( هر یک از عناصر آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی تحلیل شد. به طورکلی نتایج حاصل از آزمون فریدمن برمبنای اولویت هشت"پی" بیانگر آن است که در مورد عناصر بهره وری وکیفیت، فرآیند، مکان و زمان ضعف وجود دارد. همچنین بر اساس یافته ها، یک الگوی ریاضی توسعه داده شد.
ادریس باباخانزاده؛ صدیقه لطفی
چکیده
گردشگری روستایی یکی از شاخه های صنعت گردشگری است که با توجه به ظرفیتهای فراوان موجود درروستاها میتواند نقشی مهم و تعیین کننده در تجدید حیات روستاها، ایجاد اشتغال و درآمد برای آنها، حفاظتاز میراث های گوناگون طبیعی، تاریخی و فرهنگی و در نهایت توسعه ی یکپارچه و پایدار روستایی داشته باشد.هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات مختلف اجتماعی، اقتصادی، ...
بیشتر
گردشگری روستایی یکی از شاخه های صنعت گردشگری است که با توجه به ظرفیتهای فراوان موجود درروستاها میتواند نقشی مهم و تعیین کننده در تجدید حیات روستاها، ایجاد اشتغال و درآمد برای آنها، حفاظتاز میراث های گوناگون طبیعی، تاریخی و فرهنگی و در نهایت توسعه ی یکپارچه و پایدار روستایی داشته باشد.هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات مختلف اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی گردشگری برروستای قوری قلعه و ساکنان آن در استان کرمانشاه است. این روستا با توجه به جاذبه ی منحصر به فرد خودسالیانه پذیرای هزاران گردشگر از اقصی نقاط کشور است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و نحوه یگردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی بوده و برای درک بهتر موضوع علاوه برمشاهدات مکرر میدانی ومصاحبه با ساکنین روستا، جهت دستیابی به اطلاعات جامعتر تعداد 051 پرسشنامه در میان ساکنان روستا به طورتصادفی پر شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نمونه ها، از روشهای آمار توصیفی وتک نمونه ای و کای اسکویر استفاده شده است. در این پژوهش علاوه بر بررسی اثرات T استنباطی همچونگردشگری به شناسایی بازار گردشگری روستا نیز پرداخته شده و نتیجه آن به صورت نقشه ارائه شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد که از دیدگاه ساکنین گردشگری اثرات اقتصادی مثبتی چون ایجاد فرصتهای شغلی،افزایش درآمد را به همراه داشته در عین حال باعث افزایش شدید قیمت زمین و سوداگری آن و کاهشتولیدات کشاورزی شده است. از لحاظ اجتماعی اثرات مثبت بسیار زیادی چون کاهش مهاجرت، شهرتروستا، بالا رفتن سطح آگاهی های مردم و بهبود مسکن را به همراه داشته و نهایتاً از لحاظ زیست محیطی وکالبدی اثرات منفی چون آلودگی منابع آب، تخریب باغات و جنگل، تغییر کاربری اراضی، تغییر الگویمسکن را به همراه داشته است. در پایان نیز ضمن نتیجه گیری به ارائه ی راهکار به منظور بهبود اثراتگردشگری بر ساکنان روستا و حتی منطقه پرداخته شده است.
محمدتقی تقوی فرد؛ عباس سقایی؛ علی اکبر دانشمندی
چکیده
تصمیمگیری در مورد انتخاب برنامههای بهبود کیفیت یک مسئلهی حساس در شرکتهایی است که بهدنبال دستیابی به سودآوری و اثربخشی هستند. هدف از این مقاله استفاده از تکنیک مجموع وزنی سادهی فازیدر اولویتبندی سرمایهگذاریهای بهبود کیفیت در شرکتهای خدماتی است. به این منظور در ابتدا گزینههایسرمایهگذاری شناسایی و سپس اولویتهای برونزا با توجه به فضای ...
بیشتر
تصمیمگیری در مورد انتخاب برنامههای بهبود کیفیت یک مسئلهی حساس در شرکتهایی است که بهدنبال دستیابی به سودآوری و اثربخشی هستند. هدف از این مقاله استفاده از تکنیک مجموع وزنی سادهی فازیدر اولویتبندی سرمایهگذاریهای بهبود کیفیت در شرکتهای خدماتی است. به این منظور در ابتدا گزینههایسرمایهگذاری شناسایی و سپس اولویتهای برونزا با توجه به فضای رقابتی و اولویتهای درونزا با توجه به مدلشکاف پنجگانهی کیفیت خدمات و تحلیل شکاف شناسایی میشود. سرانجام بین انواع مختلف سرمایهگذاریبهترین گزینه توصیه میشود. همچنین با انجام مطالعهی موردی در یک شرکت خدمات مسافرتی، قابلیت مدلدر ارزیابی برنامههای بهبود کیفیت اثبات میشود. این تحقیق مشخص نمود مدل تحلیل شکافهای پنجگانه درترکیب با تصمیمگیری چندمعیاره و تئوری مجموعهی فازی از قابلیت بالایی در ارزیابی برنامههای بهبودکیفیت در شرکتهای خدماتی برخوردار است.
عظیم زارعی؛ فاطمه قربانی؛ مینو پدرام نیا
چکیده
چکیدهدرک واکنش های رفتاری بازدیدکنندگان برای مدیران مقصد گردشگری مهم می باشد. مقاله حاضرتأثیر عواملی چون ویژگی های مقصد، کیفیت درک شده خدمات گردشگری، ارزش درک شده و رضایت رابر واکنش های رفتاری گردشگران را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه ی آماری تحقیق کلیه گردشگرانمنطقه ی گردشگری طرقبه مشهد مقدس در تابستان 0931 می باشند که 939 نفر به عنوان ...
بیشتر
چکیدهدرک واکنش های رفتاری بازدیدکنندگان برای مدیران مقصد گردشگری مهم می باشد. مقاله حاضرتأثیر عواملی چون ویژگی های مقصد، کیفیت درک شده خدمات گردشگری، ارزش درک شده و رضایت رابر واکنش های رفتاری گردشگران را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه ی آماری تحقیق کلیه گردشگرانمنطقه ی گردشگری طرقبه مشهد مقدس در تابستان 0931 می باشند که 939 نفر به عنوان نمونه آماری انتخابگردید. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که پس از تأیید روایی و پایایی، توزیع و داده ها با استفادهاز تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل تحلیل شد. مطابق با نتایج ویژگی های مقصد بطورمستقیم و مثبت بر کیفیت درک شده خدمات گردشگری در مقصد تأثیر گذار است و ارزش درک شده ورضایت بطور مستقیم و مثبت از کیفیت درک شده تأثیر می پذیرد، علاوه بر این تأثیر مستقیم مثبت ارزشدرک شده و رضایت بر واکنش های رفتاری نیز تأیید شده و همچنین کیفیت خدمات درک شدهبازدیدکنندگان بصورت غیر مستقیم و از طریق متغیرهای میانجی رضایت و ارزش درک شده، بر واکنش هایرفتاری تأثیر گذار است.
حمیده خاکسارآستانه؛ وحید کلاته عربی؛ علی سردار شهرکی
چکیده
در این مطالعه میزان تمایل به پرداختو پرسشنامهی انتخاب دوگانه تعیین و اندازه گیری شده است. (CVM) استفاده از روش ارزش گذاری مشروطبرای اندازه گیری میزان تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان از مدل لاجیت استفاده شد و بر اساس روش حداکثردرستنمایی، پارامترهای این مدل برآورد شده است. نتایج نشان می دهد 85 درصد افراد بررسی شده حاضرندمبلغی برای بازدید ...
بیشتر
در این مطالعه میزان تمایل به پرداختو پرسشنامهی انتخاب دوگانه تعیین و اندازه گیری شده است. (CVM) استفاده از روش ارزش گذاری مشروطبرای اندازه گیری میزان تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان از مدل لاجیت استفاده شد و بر اساس روش حداکثردرستنمایی، پارامترهای این مدل برآورد شده است. نتایج نشان می دهد 85 درصد افراد بررسی شده حاضرندمبلغی برای بازدید از مجموعه تاریخی شهر سوخته بپردازند و متوسط تمایل به پرداخت بازدیدکنندگان، 5856ریال برای هر بازدید و ارزش کل تفریحی سالانه آن بیش از 2121 میلیون ریال برآورد شده است. نتایج نشانمی دهد متغیرهای سن، درآمد، مرتبط بودن شغل یا رشته تحصیلی با آثار باستانی و اهمیت حفاظت از دید فردبا اطمینان 22 درصد دارای تأثیر معنادار بر تمایل به پرداخت می باشند، متغیر بعد خانوار با اطمینان 28 درصد وپیشنهاد با اطمینان 29 درصد بر تمایل به پرداخت افراد جهت استفاده از مجموعه تاریخی شهر سوخته مؤثرمی باشد. بیشترین تأثیر بر احتمال تمایل به پرداخت به ترتیب مربوط به متغیرهای اهمیت حفاظت از آثار باستانیاز دید فرد، ارتباط شغل یا رشته فرد با آثار باستانی، بعد خانوار، سن و درآمد فرد است.