مرتضی خزائی پول؛ ابوالفضل تاج زاده نمین؛ حمید ضرغام بروجنی؛ مهدی کروبی
چکیده
این تحقیق دارای دو هدف اصلی است، هدف اول آن ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه برای هتلداری ج.ا.ایران و هدف دوم اندازهگیری بازاریابی کارآفرینانه و اثرات آن بر عملکرد هتلداری است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی - کمی) استفاده شد. در بخش کیفی، از تحلیل محتوای کیفی برای توسعه مقیاس بازاریابی کارآفرینانه ...
بیشتر
این تحقیق دارای دو هدف اصلی است، هدف اول آن ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه برای هتلداری ج.ا.ایران و هدف دوم اندازهگیری بازاریابی کارآفرینانه و اثرات آن بر عملکرد هتلداری است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی - کمی) استفاده شد. در بخش کیفی، از تحلیل محتوای کیفی برای توسعه مقیاس بازاریابی کارآفرینانه و مدل آن استفاده شد. برای گردآوری داده از مصاحبه عمیق با 20 نفر از مدیران هتلهای سه، چهار و پنج ستاره شهر تهران استفاده شد. در بخش کمی برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه بازاریابی کارآفرینانه، عملکرد مالی و غیرمالی استفاده شد. در مجموع 48 پرسشنامه مربوط به بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد مالی و 384 پرسشنامه مربوط به عملکرد غیرمالی برای تحلیل، جمعآوری شد. برای روایی پرسشنامهها از همبستگی کلی گزینه اصلاح شده، روایی محتوا، روایی صوری و تحلیل عامل تأییدی و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی با نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از مناسب بودن تمامی موارد بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیزاز مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از تائید تأثیر مستقیم بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی و رد نقش میانجی عملکرد غیرمالی در انتقال اثر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی بوده است.
این تحقیق دارای دو هدف اصلی است، هدف اول آن ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه برای هتلداری ج.ا.ایران و هدف دوم اندازهگیری بازاریابی کارآفرینانه و اثرات آن بر عملکرد هتلداری است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی - کمی) استفاده شد. در بخش کیفی، از تحلیل محتوای کیفی برای توسعه مقیاس بازاریابی کارآفرینانه و مدل آن استفاده شد. برای گردآوری داده از مصاحبه عمیق با 20 نفر از مدیران هتلهای سه، چهار و پنج ستاره شهر تهران استفاده شد. در بخش کمی برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه بازاریابی کارآفرینانه، عملکرد مالی و غیرمالی استفاده شد. در مجموع 48 پرسشنامه مربوط به بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد مالی و 384 پرسشنامه مربوط به عملکرد غیرمالی برای تحلیل، جمعآوری شد. برای روایی پرسشنامهها از همبستگی کلی گزینه اصلاح شده، روایی محتوا، روایی صوری و تحلیل عامل تأییدی و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی با نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از مناسب بودن تمامی موارد بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیزاز مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از تائید تأثیر مستقیم بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی و رد نقش میانجی عملکرد غیرمالی در انتقال اثر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی بوده است.
فاطمه یاوریگهر؛ مرضیه کراقلی
چکیده
در سالهای اخیر بحث گستردهای در رابطه با فعالیت برندها در رسانههای اجتماعی انجام گرفته است. رسانههای اجتماعی با برنامههای کاربردی و افزایش محبوبیتشان کمک شایانی به شرکتها در ترغیب تعامل مشتریان میکنند. این پژوهش به دنبال آن است تا تأثیر محرکهای ارتباط با برند بر وفاداری به برند در رسانههای اجتماعی با در نظر گرفتن نقش ...
بیشتر
در سالهای اخیر بحث گستردهای در رابطه با فعالیت برندها در رسانههای اجتماعی انجام گرفته است. رسانههای اجتماعی با برنامههای کاربردی و افزایش محبوبیتشان کمک شایانی به شرکتها در ترغیب تعامل مشتریان میکنند. این پژوهش به دنبال آن است تا تأثیر محرکهای ارتباط با برند بر وفاداری به برند در رسانههای اجتماعی با در نظر گرفتن نقش میانجی تعامل با برند در شرکت گردشگری الی گشت را بررسی نماید. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمام افرادی است که از خدمات الی گشت استفاده نموده و از صفحه اینستاگرام این شرکت بازدید کردهاند. حجم نمونه مورد بررسی 211 نفر از مشتریان الی گشت است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS 2.0 استفاده شد. یافتهها نشان داد که محرکهای ارتباط با برند بر وفاداری به برند تأثیر مستقیم و معناداری داشت. همچنین تأثیر متغیر میانجی تعامل با برند از طریق آزمون سوبل و با شدت 12/2 اثبات گردید.
سعید شفیعا؛ میرعلی سیدنقوی
چکیده
در پروژههای برندسازی، نبود الگوی مناسب برندسازی درونسازمانی بومی، موجب ناکارآمدی است. چراکه این فعالیت به اجتماع و فرهنگ جامعه مرتبط است. هدف این پژوهش ارائه الگویی برآمده از فعالیتهای انسانی بخش گردشگری ایران است. این پژوهش بنیادین از نوع کیفی است که با استفاده از گراندد تئوری (نظریه زمینهای) صورت گرفت؛ بنابراین با استفاده ...
بیشتر
در پروژههای برندسازی، نبود الگوی مناسب برندسازی درونسازمانی بومی، موجب ناکارآمدی است. چراکه این فعالیت به اجتماع و فرهنگ جامعه مرتبط است. هدف این پژوهش ارائه الگویی برآمده از فعالیتهای انسانی بخش گردشگری ایران است. این پژوهش بنیادین از نوع کیفی است که با استفاده از گراندد تئوری (نظریه زمینهای) صورت گرفت؛ بنابراین با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با 20 مدیر آشنا با این مفهوم دادههای تحقیق گردآوری شد. یافتهها نشان میدهد که نهادی سازی برند در منابع انسانی، پدیدهی اصلی برندسازی درونی است و عوامل ارتباطی، آموزشی، مدیریت دانشی و مدیریت منابع انسانی در نقش عوامل علی نقشآفرینی میکنند. همچنین مقولههای رهبری-تسهیلگری و انگیزشی-مدیریتی در این الگو نقش راهبردی دارند. نوآوری این پژوهش، ارائه الگویی است که از دادههای زمینهای جامعه ایرانی به دست آمده است. تابهحال هیچ الگویی برای بخش گردشگری و خدمات ایران پیشنهاد نشده بود. این مطالعه نشان داد که درونی سازی و همراستا شدن کارکنان با برند، نهتنها موجب پیامدهای مطلوب کارکنان، بلکه موجب سوددهیهای مالی، منافع ذینفعان و پیامدهای مطلوب معنوی خواهد شد؛ بنابراین برندسازی داخلی، اقدامی درونی برای توسعه تمامی بخشهای گردشگری است.
منصوره مؤمنی صدر؛ زهرا قلیچی پور؛ هادی سلطانی فرد؛ هادی کراچی
چکیده
این پژوهش با هدف برآورد ظرفیت برد اجتماعی در دریاچه چیتگر تهران و تشخیص عوامل تأثیرگذار بر آن انجام شده و برای اجرای آن از دو روش بررسی پرسشنامهای و پژوهش دیداری استفاده شده است.385 بازدیدکننده به پرسشنامه مرحله اول پاسخ دادند. دادههای حاصل از این پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شدند. در روش پژوهش دیداری با استفاده از پاسخهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف برآورد ظرفیت برد اجتماعی در دریاچه چیتگر تهران و تشخیص عوامل تأثیرگذار بر آن انجام شده و برای اجرای آن از دو روش بررسی پرسشنامهای و پژوهش دیداری استفاده شده است.385 بازدیدکننده به پرسشنامه مرحله اول پاسخ دادند. دادههای حاصل از این پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شدند. در روش پژوهش دیداری با استفاده از پاسخهای 150 بازدیدکننده منحنی هنجار اجتماعی برای دو فعالیت پیادهروی در حاشیه دریاچه و تماشای چشمانداز آن ترسیم گردید. یافتهها نشان میدهند که احساس شلوغی مکان توسط یک بازدیدکننده تحت تأثیر تعداد بازدیدکنندگان در محیط، نوع فعالیتهای آنان، کاهش فاصله با سایر بازدیدکنندگان، تعداد مواجهه و دسترسی به امکانات تغییر میکند. بر اساس منحنی هنجار اجتماعی، در هنگام پیادهروی حضور بیش از 26 نفر و برای تماشای چشمانداز دریاچه بیش از 25 بازدیدکننده در دامنه غیرقابلپذیرش قرار میگیرد. تعداد بهینه بازدیدکننده در هنگام پیادهروی 9 نفر و زمان تماشای چشمانداز دریاچه 10-8 نفر است.
بهرام رنجبریان؛ محمد غفاری؛ امین تسلیمی بابلی
چکیده
تصویر ذهنی گردشگر از مقصد گردشگری نقش بسزایی در تصمیم انتخاب مقصد ایفا میکند. از سویدیگر ریسکهای ادراکشده گردشگر عامل مهمی است که تصویر ذهنی وی را از خدمات گردشگری تحت تأثیر قرار میدهد. لذا مقاله حاضر درصدد ارائه مدلی جهت تبیین تأثیر ریسکهای ادراکشده گردشگر بر تمایل به بازدید مجدد از مقصد گردشگری با نقش میانجیگری تصویر ...
بیشتر
تصویر ذهنی گردشگر از مقصد گردشگری نقش بسزایی در تصمیم انتخاب مقصد ایفا میکند. از سویدیگر ریسکهای ادراکشده گردشگر عامل مهمی است که تصویر ذهنی وی را از خدمات گردشگری تحت تأثیر قرار میدهد. لذا مقاله حاضر درصدد ارائه مدلی جهت تبیین تأثیر ریسکهای ادراکشده گردشگر بر تمایل به بازدید مجدد از مقصد گردشگری با نقش میانجیگری تصویر ذهنی مقصد گردشگری بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی بود که در آبان ماه 1394 به شهر اصفهان سفر کردهاند. از این جامعه، نمونهای به حجم 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامهای حاوی 38 سؤال طراحی شده و سپس بهمنظور بررسی دادههای پژوهش و آزمون فرضیهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، ریسک ادراکشده گردشگر در چهار گروه ریسکهای سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی-اجتماعی طبقهبندی شد. همچنین تصویر ذهنی مقصد گردشگری را میتوان به سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری تقسیم کرد. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد ریسکهای ادراکشده سیاسی، بهداشتی، اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی تأثیر معنیداری بر تمایل به بازدید مجدد از مقصد گردشگری با نقش میانجیگری تصویر ذهنی عاطفی، شناختی و رفتاری از مقصد گردشگری دارد.
محمد علی فیروزی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف کلی مکانیابی هتلهای شهر اهواز و اهداف جزئی توزیع مناسب هتلها در سطح شهر و کاهش بار ترافیکی ناشی از سفرهای غیرضروری صورت گرفته است که در این راستا دو سؤال اساسی مطرح و در پی رسیدن به پاسخ آن هستیم: 1- آیا شهر اهواز نیاز به هتلهای جدید دارد؟ 2- در صورت نیاز به احداث هتلهای جدید، کدام مناطق جهت احداث هتلهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف کلی مکانیابی هتلهای شهر اهواز و اهداف جزئی توزیع مناسب هتلها در سطح شهر و کاهش بار ترافیکی ناشی از سفرهای غیرضروری صورت گرفته است که در این راستا دو سؤال اساسی مطرح و در پی رسیدن به پاسخ آن هستیم: 1- آیا شهر اهواز نیاز به هتلهای جدید دارد؟ 2- در صورت نیاز به احداث هتلهای جدید، کدام مناطق جهت احداث هتلهای جدید در اولویت هستند؟ رویکرد حاکم بر این پژوهش، توسعهای- کاربردی و روش تحقیق به شیوه توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. در این تحقیق با توجه به پنج معیار سازگاری، دسترسی، مطلوبیت، کارایی و ایمنی، معیارهای اصلی برای مکانیابی هتلهای شهر اهواز استخراجشده است و بر اساس نظرات کارشناسان طبقهبندی گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مناطق: کوی بوستان، کوی سپیدار، کیان پارس (خیابان شهید چمران)، کوروش (کوی ملت)، خیابان آزادگان، خیابان نادری (سلمان فارسی) و خیابان امانیه (انقلاب) یا محدوده کوی تختی، اولویت 1 را جهت احداث هتل جدید دارند؛ و همچنین مناطق بهارستان، نادری (محدوده خیابان حافظ تا چهارراه) کیانآباد، منطقه چهار شیر، کوی نفت، محدوده پل لشکر اهواز از اولویت 2 جهت احداث هتل برخوردارند.
محسن مهرآرا؛ پگاه شیرمحمدی
چکیده
نابرابری درآمدوتلاشدرراستای کاهشآن،یکیازمهمترین دغدغههای جوامع در دنیای کنونی محسوب میشود؛ کشورها از یکسو به دنبال منابعی درآمدزا و از سوی دیگر در تلاش جهت کاهش نابرابریهای درآمدی هستند. صنعت گردشگری بهعنوان گستردهترین و یکی از مهمترین صنایع درآمدزا و اشتغالزا، میتواند دستیابی به هر دو هدف را همزمان فراهم ...
بیشتر
نابرابری درآمدوتلاشدرراستای کاهشآن،یکیازمهمترین دغدغههای جوامع در دنیای کنونی محسوب میشود؛ کشورها از یکسو به دنبال منابعی درآمدزا و از سوی دیگر در تلاش جهت کاهش نابرابریهای درآمدی هستند. صنعت گردشگری بهعنوان گستردهترین و یکی از مهمترین صنایع درآمدزا و اشتغالزا، میتواند دستیابی به هر دو هدف را همزمان فراهم آورد. در این پژوهش با استفاده از روش دادههای ترکیبی و رویکرد رگرسیون کوانتایل در منتخبی از کشورهای درحالتوسعه (شامل 31 کشور) به بررسی اثر درآمدهای گردشگری بر نابرابری درآمد در فاصله زمانی 2015-1995 پرداختهشده است. مزیت استفاده از این مدل ارزیابی متغیر پاسخ (نابرابری درآمد)، در برابر دخالت متغیرهای مستقل (بهویژه درآمدهای گردشگری)، نهتنها در مرکز ثقل دادهها، بلکه در تمام قسمتهای توزیع بهویژه در دهکهای ابتدایی و انتهایی است. نتایج پژوهش نشان میدهد که درآمدهای گردشگری منجر به کاهش نابرابری درآمد بهطور مستقیم و غیرمستقیم از کانال کاهش بیکاری میشود. بهعلاوه کشورهایی که در سطوح یا کوانتایلهای بالاتر نابرابری قرار دارند از منافع گردشگری در جهت کاهش نابرابری به میزان بیشتری بهرهمند میشوند. لذا آنها میتوانند از سیاستهای توسعه گردشگری در جهت کاهش نابرابری بهطور مؤثرتری بهرهمند گردند.
نسیم محمدیان محمودجیق؛ امین سلطانی هوراند
چکیده
توسعه اینترنت نقش بسزایی در گسترش تبلیغات دهانبهدهان ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تبلیغات دهانبهدهان آنلاین بر روی اعتماد به مقصد (ایران) و قصد سفر به آن است. این پژوهش از لحاظ نوع مخاطب، بنیادی، از لحاظ هدف، توصیفی و از لحاظ روش گردآوری دادهها، کمّی (پیمایشی) است و جامعه آماری آن را گردشگران اروپایی بالقوه ...
بیشتر
توسعه اینترنت نقش بسزایی در گسترش تبلیغات دهانبهدهان ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تبلیغات دهانبهدهان آنلاین بر روی اعتماد به مقصد (ایران) و قصد سفر به آن است. این پژوهش از لحاظ نوع مخاطب، بنیادی، از لحاظ هدف، توصیفی و از لحاظ روش گردآوری دادهها، کمّی (پیمایشی) است و جامعه آماری آن را گردشگران اروپایی بالقوه ایران تشکیل میدهند که در فضای مجازی حضور دارند. پس از توزیع پرسشنامه مربوطه در فضای مجازی، از تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش (246=n)، eWOM یک ابزار اعتماد ساز برای ایران بهعنوان یک مقصد گردشگری است (01/0>P؛ 46/5=t) و اعتماد، قصد سفر را به دنبال دارد (01/0>P؛ 26/5=t). از سوی دیگر، یکی از شروط سفر گردشگران اروپایی به ایران آن است که از طریق eWOM به این کشور اعتماد پیدا کنند (01/0>P؛ 66/5=t).
زینب حاجری؛ محمدحسین ناصرزاده؛ سعید تقوی گودرزی
چکیده
یکی از مهمترین بنیانهای برنامهریزی گردشگری در مناطق مختلف جغرافیایی، تهیه تقویم محیطی گردشگری بخصوص بر مبنای وضعیت اقلیم منطقه است. نقش اقلیم در زمینه جذب گردشگر در ایام زمانی و فصول گردشگر پذیر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این پژوهش برای تعیین آسایش اقلیمی اکو توریستها در شهر بوشهر از شاخصهایزیستاقلیمیبهکاررفتهدر ...
بیشتر
یکی از مهمترین بنیانهای برنامهریزی گردشگری در مناطق مختلف جغرافیایی، تهیه تقویم محیطی گردشگری بخصوص بر مبنای وضعیت اقلیم منطقه است. نقش اقلیم در زمینه جذب گردشگر در ایام زمانی و فصول گردشگر پذیر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این پژوهش برای تعیین آسایش اقلیمی اکو توریستها در شهر بوشهر از شاخصهایزیستاقلیمیبهکاررفتهدر مدل MEMI و روش مُر و همچنینپارامترهایاقلیمیدمایهوا،رطوبتنسبی،میزانابرناکیآسمان، سرعتباد، فشار بخار و دمای تابشی محیط در بازه زمانی (1365-1394)و ساعت به وقت محلی 18:30 استفادهشدهاست.با در نظر گرفتن میانگین درازمدت دادههای فوق مقادیر شاخصهای PET (دمای فیزیولوژیک بدن)، SET (دمای مؤثر استاندارد) و تأثیر (متوسط دمایتابشیمحیط) بر دو شاخص مذکور بااستفادهازنرمافزارهای RayMan و SPSS محاسبهومقایسهشدند. بررسیهایی که در قالب آسایش اقلیمی اکو توریسم در مقیاس روزانه انجام شده است، نشان میدهد که بهترین بازه زمانی برای حضور اکو توریست با توجه به فعالیتهای فراغتی پیکنیک در مقیاس روزانه از (10 اردیبهشت تا 25 خرداد) و (4 مهر تا 3 آبان) و در مقیاس ماهانه اردیبهشت، خرداد و مهرماه، برای شنا در مقیاس روزانه از (10 تا 31 اردیبهشت) و (30 مرداد تا 29 شهریور) و در مقیاس ماهانه اردیبهشت و شهریور و همچنین برای قایقرانی از (10 تا 26 اردیبهشت) و (4 شهریور تا 13 مهر) و در مقیاس ماهانه اردیبهشت و شهریور میباشند. از نظر همبستگی رابطه مثبت و قوی بین دو شاخص PET و SET، همچنین رابطه مثبت و قوی بین شاخصهای PET، SET و وجود دارد و رگرسیون نمایی بین آنها در فعالیتهای فراغتی پیکنیک، شنا و قایقرانی نیز جهتدار است.
مرتضی شفیعی؛ میلاد فخر
چکیده
ارزیابی عملکرد سازمانها، فرآیندی است که از طریق آن میتوان اطلاعات سودمند و مفیدی در خصوص میزان موفقیت خدمات ارائه کرد. در این تحقیق عملکرد هتلهای شیراز در صنعت گردشگری با استفاده از مدلهای ریاضی مورد بررسی قرار گرفته، کیفیتخدمات آنها سنجیده شده و در آخر راههای ارتقای عملکرد هتلهایشیرازدرصنعتگردشگری مورد شناسایی ...
بیشتر
ارزیابی عملکرد سازمانها، فرآیندی است که از طریق آن میتوان اطلاعات سودمند و مفیدی در خصوص میزان موفقیت خدمات ارائه کرد. در این تحقیق عملکرد هتلهای شیراز در صنعت گردشگری با استفاده از مدلهای ریاضی مورد بررسی قرار گرفته، کیفیتخدمات آنها سنجیده شده و در آخر راههای ارتقای عملکرد هتلهایشیرازدرصنعتگردشگری مورد شناسایی قرار گرفته است. برای آنالیز از روش تابع تولیدی مرزی تصادفی استفاده شده است و در ابتدا بین دو تابع تولید کاب-داگلاس و ترانسلوگ با بررسی پارامترهای ساختاری و اهمیت دقت در انتخاب صحیح تابع، دو فرم تابعی تخمین زده شده و با توجه به آزمون نسبت درستنمایی بهترین تابع تولید انتخاب میگردد. جمعآوری اطلاعات با استفاده از دادههای پانلی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با معیارهایی نظیر مدت اقامت گردشگران در هتلها و تعداد اتاق در اختیار محقق قرارداده است، انجام شده است، لازم به ذکر است که هتلهای مورد بررسی هتلهایی هستند که زیر نظر سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری شیراز فعالیت میکنند یا از تسهیلات مالی این سازمان استفاده کردهاند. در آخر نتایجی حاصل گردید که بیانگر این است که شهرداری شیراز با افزایش بودجه سازمان نوسازی و بهسازی و تعداد اتاقهای هتل میتواند کارایی خود را افزایش دهد. همچنین هتلداران با پر کردن شکاف تکنیکی خود مانند بودجه و نیروی کار میتوانند بهصورت اقتصادیتر و بهینهتر کارایی خود را افزایش دهند.