نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
2 دانشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
3 دانشیار(بازنشسته)، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
4 دانشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
چکیده
این تحقیق دارای دو هدف اصلی است، هدف اول آن ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه برای هتلداری ج.ا.ایران و هدف دوم اندازهگیری بازاریابی کارآفرینانه و اثرات آن بر عملکرد هتلداری است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی - کمی) استفاده شد. در بخش کیفی، از تحلیل محتوای کیفی برای توسعه مقیاس بازاریابی کارآفرینانه و مدل آن استفاده شد. برای گردآوری داده از مصاحبه عمیق با 20 نفر از مدیران هتلهای سه، چهار و پنج ستاره شهر تهران استفاده شد. در بخش کمی برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه بازاریابی کارآفرینانه، عملکرد مالی و غیرمالی استفاده شد. در مجموع 48 پرسشنامه مربوط به بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد مالی و 384 پرسشنامه مربوط به عملکرد غیرمالی برای تحلیل، جمعآوری شد. برای روایی پرسشنامهها از همبستگی کلی گزینه اصلاح شده، روایی محتوا، روایی صوری و تحلیل عامل تأییدی و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی با نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از مناسب بودن تمامی موارد بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیزاز مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از تائید تأثیر مستقیم بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی و رد نقش میانجی عملکرد غیرمالی در انتقال اثر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی بوده است.
این تحقیق دارای دو هدف اصلی است، هدف اول آن ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه برای هتلداری ج.ا.ایران و هدف دوم اندازهگیری بازاریابی کارآفرینانه و اثرات آن بر عملکرد هتلداری است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی - کمی) استفاده شد. در بخش کیفی، از تحلیل محتوای کیفی برای توسعه مقیاس بازاریابی کارآفرینانه و مدل آن استفاده شد. برای گردآوری داده از مصاحبه عمیق با 20 نفر از مدیران هتلهای سه، چهار و پنج ستاره شهر تهران استفاده شد. در بخش کمی برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه بازاریابی کارآفرینانه، عملکرد مالی و غیرمالی استفاده شد. در مجموع 48 پرسشنامه مربوط به بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد مالی و 384 پرسشنامه مربوط به عملکرد غیرمالی برای تحلیل، جمعآوری شد. برای روایی پرسشنامهها از همبستگی کلی گزینه اصلاح شده، روایی محتوا، روایی صوری و تحلیل عامل تأییدی و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی با نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از مناسب بودن تمامی موارد بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیزاز مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از تائید تأثیر مستقیم بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی و رد نقش میانجی عملکرد غیرمالی در انتقال اثر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد مالی بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Entrepreneurial Marketing in Hospitality in the Islamic Republic of Iran - A Practical Model
نویسندگان [English]
- Morteza Khazaei Pool 1
- Abolfazl Tajzadehnamin 2
- Hamid Zargham Boroujeni 3
- Mehdi Karoubi 4
1 Ph.D. Student in Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 Associate Professor in Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 Associate Professor (retired), Department of Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
4 Associate Professor in Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This research has two main objectives, the first goal is to provide an entrepreneurial marketing model for the hotel industry in the Islamic Republic of Iran and the second goal is to measure entrepreneurial marketing and its effects on hotel performance. To do this research an exploratory mixed method (qualitative-quantitative) have been used. In the qualitative section, the researcher used qualitative content analysis to develop an entrepreneurial marketing scale and a model. To gather data; in-depth interviews have been used with 20 directors of 3, 4 and 5-star hotels in Tehran. In the quantitative sector, in order to collect data, three questionnaires of entrepreneurial marketing, financial and non-financial performance was used. Accordingly, 48 questionnaires of entrepreneurial marketing and financial performance and 384 questionnaires of non-financial have been gathered. For the validity of the questionnaires, Corrected Item-Total Correlation, content validity ratio, face validity, and confirmatory factor analysis were used and for reliability Cronbach's alpha and composite reliability (Dillon-Goldstein's rho coefficient) were calculated by using the Smart PLS software. The results showed that everything was appropriate. Structural equation modeling was also used to test the hypotheses of the research using Smart PLS software. The results confirm the direct impact of entrepreneurial marketing on financial performance and rejecting the mediating role of non-financial performance in transferring the effect of entrepreneurial marketing on financial performance
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurial Marketing
- Financial Performance
- Non-financial Performance
- Tourism
- Hotel