نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد، گروه مدیریت بازرگانی و کسب وکار، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان،ایران
2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی و کسب وکار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
3 دانشآموخته دکتری اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز،ایران
چکیده
تصویر ذهنی گردشگر از مقصد گردشگری نقش بسزایی در تصمیم انتخاب مقصد ایفا میکند. از سویدیگر ریسکهای ادراکشده گردشگر عامل مهمی است که تصویر ذهنی وی را از خدمات گردشگری تحت تأثیر قرار میدهد. لذا مقاله حاضر درصدد ارائه مدلی جهت تبیین تأثیر ریسکهای ادراکشده گردشگر بر تمایل به بازدید مجدد از مقصد گردشگری با نقش میانجیگری تصویر ذهنی مقصد گردشگری بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی بود که در آبان ماه 1394 به شهر اصفهان سفر کردهاند. از این جامعه، نمونهای به حجم 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامهای حاوی 38 سؤال طراحی شده و سپس بهمنظور بررسی دادههای پژوهش و آزمون فرضیهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، ریسک ادراکشده گردشگر در چهار گروه ریسکهای سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی-اجتماعی طبقهبندی شد. همچنین تصویر ذهنی مقصد گردشگری را میتوان به سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری تقسیم کرد. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد ریسکهای ادراکشده سیاسی، بهداشتی، اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی تأثیر معنیداری بر تمایل به بازدید مجدد از مقصد گردشگری با نقش میانجیگری تصویر ذهنی عاطفی، شناختی و رفتاری از مقصد گردشگری دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the Effect of Tourist's Perceived Risks on the Desire to Revisit the Tourism Destination with Mediating Role of Tourism Destination Image
نویسندگان [English]
- Bahram Ranjbarian 1
- Mohammad Ghaffari 2
- Amin Taslimi Baboli 3
1 Professor, Department of Business Administration, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 university of Tehran, College of Farabi, Faculty of management and accounting
3 Ph.D. Graduate in Economics, Faculty of Economics and Management, Tabriz University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]
Tourism destination image plays a significant role in the choice of destination. On the other hand, tourist perceived risk is an important factor influencing his/her image of tourism services. Therefore, the present article aims to provide a model for better explaining the impact of tourist perceived risks on the desire to revisit the tourism destination with the mediating role the mental image of the tourism destination image. The statistical population of the study consisted of those foreign tourists who traveled to Isfahan city in November 2015. A sample of 300 people was selected from this population by simple random sampling. To collect data, a questionnaire containing 38 questions was designed. Then, descriptive and inferential statistics were used to examine the research data and test the hypotheses. According to the findings, tourist perceived risk was classified into four groups of political, economic, hygiene and socio-cultural risks. Also, the mental image of the tourist destination can be divided into three dimensions: affective, cognitive, and conative. Furthermore, the research findings showed that perceived political, health, economic and socio-cultural risks have a significant effect on the desire to revisit the destination of tourism with the mediating role of the affective, cognitive, and conative image of the tourist destination
کلیدواژهها [English]
- Perceived Risks
- Tourism Destination Image
- Tourism Destination Revisit Intention