دوره 19 (1403)
دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 16 (1400)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)

برنامه ریزی گردشگری
تحلیل شکاف‌های مرتبط به آموزش عالی در صنعت گردشگری ایران

فائزه السادات میرفخرالدینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.79500.2933

چکیده
  اغلب افراد تاکید می‌کنند که محتوای برنامه با نیازهای صنعت گردشگری مطابقت دارد. در این راستا هدف این مطالعه بررسی نیازهای بازار کار گردشگری در ایران و تجزیه و تحلیل شکاف کیفیت آموزش عالی از دیدگاه ذینفعان گردشگری در بخش های دولتی، غیردولتی و خصوصی است تا از این طریق بتوان برنامه‌ریزی مناسبی برای بخش آموزش در این حوزه و بهسازی نیروی ...  بیشتر

توسعه پایدار گردشگری
برآورد ارزش تفرجگاهی تالاب‌ها با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط (مطالعه موردی: تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری)

لیلا فعال دستگردی؛ غلامحسین مرادی؛ حبیب انصاری سامانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.80495.2949

چکیده
  صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین منابع رشد اقتصادی در هر منطقه است. برای بیان اهمیت گردشگری و تبدیل آن‌ به ارزش‌های پولی لازم است جاذبه‌های گردشگری با استفاده از روش‌های مناسب ارزش‌گذاری شوند. در مطالعه حاضر، ارزش تفریحی تالاب چغاخور استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط برآورد شده و عوامل مؤثر بر تمایل به ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
مدل ایجاد نگرش کارآفرینانه دانشجویان گردشگری (مورد مطالعه؛ دانشجویان گردشگری دانشگاه‌های استان یزد)

علی صفاری دربرزی؛ رضا درخشان؛ مرتضی بذرافشان؛ احمد حاجی مرادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81237.2967

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش طراحی مدلی برای ایجاد نگرش کارافرینانه در دانشجویان گردشگری دانشگاه‌های یزد است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش در دو گروه شامل خبرگان گردشگری و دانشجویان گردشگری دانشگاه‌های استان یزد می‌باشند. با استفاده از رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
الگوی ساختاری ـ تفسیری عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خلاق مبتنی بر میراث ورزشی

رضا حیدری؛ محمد کشتی دار؛ مرتضی عظیم زاده؛ مهدی طالب پور؛ هایوانتی رامکیسون

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81319.2969

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی و سطح‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خلاق مبتنی بر میراث ورزشی انجام شد. روش پژوهش، ساختاری ـ تفسیری بود و از مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه و پرسشنامه به‌عنوان ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. بر اساس نتایج، 13 عامل مؤثر شناسایی و در شش سطح طبقه‌بندی شدند.عوامل زیست‌محیطی و جاذبه‌های گردشگری در سطح ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
شناسایی پیشر‌ان‌های کلیدی مؤثر در توسعه گردشگری شهر خرم‌آباد: با تأکید بر زیرساخت‌های گردشگری

شبنم گله دار؛ شادی گله دار؛ عنایت میرزایی؛ ماندانا مسعودی راد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.77934.2956

چکیده
  شهرستان خرم‌آباد، به علت جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همواره موردتوجه گردشگران بوده است. اما ضعف در زیرساخت‌های گردشگری یکی از موانع قابل‌توجه در توسعه این صنعت به شمار می‌رود. این پژوهش باهدف شناسایی پیشران‌های کلیدی مؤثر در توسعه گردشگری شهر موزه‌ی خرم‌آباد با تأکید بر زیرساخت‌های گردشگری شکل‌گرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
نقش معماری اقامتگاه های بوم گردی در رضایتمندی و وفاداری گردشگران (نمونه موردی: استان خراسان شمالی)

نسترن نصیری؛ رضا مرادپور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.80597.2951

چکیده
  اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان یکی از اجزای اصلی اکوتوریسم، نقش مهمی در دستیابی به اهداف آن ایفا می‌کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش معماری اقامتگاه‌های بومگردی در رضایت بوم‌گردان و وفاداری آنها در استان خراسان شمالی است. پژوهش حاضر از راهبرد پیمایشی و همسبتگی استفاده کرده است. جامعه مورد مطالعه، شامل بوم‌گردان خراسان شمالی ...  بیشتر

سامانه های اطلاعاتی
واکاوی عوامل مؤثر در داستان‌سرایی دیجیتال بر انگیزه سفر در گردشگران

محمد نجارزاده؛ محبوبه خوش اخلاق جانبهان؛ فرید ناجی پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.80875.2960

چکیده
  عصر حاضر به‌دلیل توسعه شتابان فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شاهد عملیات بسیار شگرفی بوده است. فناوری‌ها نویدبخش رشد در بخش گردشگری هستند. با این حال در کشور ایران کمتر توجهی به کاربرد این پدیده در حوزه گردشگری شده است. عدم‌وجود پژوهش‌های پیشین در این زمینه سبب شد تا جایگاه فعلی داستان‌سرایی دیجیتالی تعاملی در حوزه سفر ...  بیشتر

اقتصادو بازاریابی
بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع درآمد در استان های ایران

سید امین منصوری؛ سید مرتضی افقه؛ شمیم شجاعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آذر 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.82224.2984

چکیده
  از راهکارهای بهبود توزیع درآمد، توسعه‌ی گردشگری است. توسعه گردشگری برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی چون درآمد سرانه پایین و توزیع نامناسب درآمد مواجه‌اند، از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا هدف اصلی این مطالعه بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع درآمد در استان‌های منتخب ایران است. به‌منظور بررسی اثر توسعه گردشگری بر توزیع ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
پیش‌بینی زمان مناسب طبیعت‌گردی در جنگل‌های مانگرو‏ منطقه حفاظت شده حرا

پروانه سبحانی؛ افشین دانه کار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آذر 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81867.2976

چکیده
  در ‏مطالعه حاضر از شاخص ترجونگ برای تعیین زمان مطلوب ‏گردشگری (از سال‌1996تا 2021) در جنگل‌های مانگرو منطقه حفاظت شده حرا پرداخته شد. سپس با ‏‏بهره‌گیری از مدل‌های ‏ACCESS-CM2‎‏ و ‏CNRM-CM6-1‎‏ به پیش‌بینی زمان‌های مناسب توسعه ‏طبیعت‌گردی تحت ‏سناریوهای ‏SSP2-4.5‎‏ و ‏SSP5-8.5‎‏ در آینده‌ای نزدیک (2070-2050) و دور ‏‏(2100-2080) ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
اولویت‌بندی عوامل زیربنایی چابک‌سازی زنجیره تأمین در صنعت گردشگری شهر اصفهان

علی تیزرو

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 آذر 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81659.2973

چکیده
  در محیط پویای کنونی زنجیره‌های تأمین گردشگری باید چابک باشند، یعنی باید در موقعیتی باشند که بتوانند به‌سرعت به نیازهای مشتری پاسخ دهند. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف اولویت‌بندی عوامل زیربنایی چابک‌سازی زنجیره تأمین در صنعت گردشگری شهر اصفهان انجام شد. بدین منظور ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و انتخاب 43 مقاله مرتبط، 6 عامل فناوری اطلاعات، ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
تحلیل ابعاد کلیدی فرایند پیاده‌سازی هم آفرینی در گردشگری

فاطمه محمدی؛ حمیدرضا یزدانی؛ مونا جامی پور؛ مرتضی سلطانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آذر 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81368.2968

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد کلیدی فرایند پیاده‌سازی هم‌آفرینی در هتل‌داری و با استفاده از روش کیفی فراترکیب و گروه کانونی انجام شده است. در بخش اول برای انجام روش فراترکیب، 1500 مقاله از پایگاه داده‌های معتبر امرالد، ساینس دایرکت، پروکوئست و ... در بازه زمانی 2004 تا 2022 دانلود و در نهایت 87 مقاله به تحلیل نهایی راه یافتند. در بخش دوم ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
خوشه‌های گردشگری و توسعه منطقه‌ای: تحلیل شبکۀ همکاری و هم تألیفی

ناصر شفیعی ثابت؛ فرانک فیض بابایی چشمه سفیدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81969.2980

چکیده
  در موضوع گردشگری، خوشه‌ها به‌مثابه گروهی از کسب‌وکارها و کانون‌های وابسته به گردشگری از طریق همکاری و تعامل، به دنبال افزایش رقابت‌پذیری و توسعه هستند. باتوجه‌به بیش از پنج دهه مطالعه پیرامون خوشه‌های گردشگری و توسعه منطقه‌ای و فقدان مرور جامع پژوهش‌های پیشین، هدف اصلی این پژوهش، مرور کمی این پژوهش‌ها به کمک ابزار تحلیل کتاب‌سنجی ...  بیشتر

اقتصادو بازاریابی
طراحی الگوی شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری با بهره‌گیری از روش داده بنیاد

علیرضا حمیدزاده اربابی؛ ناصر سیف اللهی؛ قاسم زارعی؛ محمد باشکوه اجیرلو

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.82617.2996

چکیده
  امروزه برندسازی مقاصدگردشگری، به ابزاری قدرتمند برای دگرگونی مناطق بدل گشته و شهرت دیجیتال مقصد گردشگری نیز از عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری مقاصد می‎‌باشد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری می‌باشد. مطالعه حاضر در چارچوب رویکـرد کیفی و با بهره‌گیری از روش پژوهش داده ...  بیشتر

سامانه های اطلاعاتی
تحلیل محتوایی وب‌سایت‌های تسهیل‌گران گردشگری پزشکی هند و ایران

غزل وجدانی فرد؛ علی اسکندری پور؛ محمد زارع زاده؛ امید یوسفیان زاده؛ ابولفضل طاهری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.81666.2974

چکیده
  صنعت گردشگری پزشکی به‌عنوان یک حوزه نوظهور با پتانسیل بالا نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی مؤثر است. با هدف تحلیل محتوای وب‌سایت تسهیل‌گران گردشگری پزشکی در هند و ایران انجام شد. شناسایی50وب‌سایت‌ها با استفاده از هفت کلیدواژه تخصصی گوگل صورت گرفت و داده‌ها از طریق برگه کدگذاری جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. محتوای ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
موانع گسترش ورزش‌های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری

الهه کهدوئی؛ فرزام فرزان؛ محبوبه عابدی سماکوش

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.82578.2994

چکیده
  ورزش‌های بیابانی یک محصول گردشگری نوظهور هستند و گسترش آن‌ها با توجه به شرایط اقلیمی کشور می‌تواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع گسترش ورزش های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری بود. روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه پژوهش، متخصصین ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
شناسایی کانون های مستعد گردشگری براساس عوامل محیطی در غرب استان اصفهان با استفاده از الگوریتم جنگل تصادفی

مجید غیاث؛ شهره مرادپور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2024.2985

چکیده
  این مقاله با هدف پیش بینی مکان های مستعد گردشگری در غرب استان اصفهان، از تکنیک یادگیری ماشین استفاده می کند. داده های ورودی این مدل 34 منطقه شامل چشمه ها، آبشارها، امامزاده ها، موزه ها و بناهای تاریخی و ... می باشد و متغیرهای مانند ارتفاع، شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، فاصله از رودخانه، فاصله از جاده، دما و بارش به عنوان مهم ترین متغیرهای ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
واکاوی زمینه سازهای تاثیرگذار بر ارتقای جایگاه گردشگری شکار مبتنی بر تیراندازی

خدیجه پورذبیح سرحمامی؛ فرزام فرزان؛ مرتضی دوستی؛ علی ذاکری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2025.80924.2959

چکیده
  هدف از این پژوهش واکاوی زمینه‌سازهای تأثیرگذار بر ارتقای جایگاه گردشگری شکار مبتنی بر تیراندازی می‌باشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، از منظر پارادایم تفسیری، ازنظر ماهیت آمیخته (کیفی نیمه اکتشافی و کمی توصیفی تحلیلی)، ازلحاظ زمان آینده‌نگر و ازنظر مسیر اجرا پیمایشی می‌باشد. مشارکت‌کنندگان پژوهش، متخصصان حوزه گردشگری و ورزش ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
تحلیلی بر شاخص‌های مالی مؤثر بر عملکرد مالی زنان شاغل در صنعت گردشگری

فائزه السادات میرفخرالدینی؛ فاطمه عزیزی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 دی 1403

https://doi.org/10.22054/tms.2025.82603.2995

چکیده
  در سال‌های اخیر بیش از نیمی از کارکنان صنعت گردشگری را زنان تشکیل می‌دهند. از این جهت توجه به شاخص‌های مالی به جهت تاثیر آن‌ها در عملکرد مالی حائز اهمیت بوده و می‌بایست در اولویت بررسی صاحبان مشاغل گردشگری قرار گیرد. در این راستا هدف این مطالعه شناسایی شاخص‌های مالی موثر بر عملکرد مالی زنان در صنعت گردشگری است. در ابتدا با استفاده ...  بیشتر