1. شناسایی و طبقه‌بندی عوامل مؤثر در واکنش گردشگران نسبت به محیط‌زیست از طریق فرایند تطبیقی- مقایسه‌ای

سلمان عیوضی نژاد؛ محسن اکبری

دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، ، صفحه 9-44

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2021.60617.2539

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار گردشگران در راستای فعالیت‌های حمایت از محیط‌زیست است. روش پژوهش مبتنی بر فراترکیب بوده بدین‌صورت که پس از جست‌وجو کلیدواژه-های مشخص در دو پایگاه داده گوگل اسکالر و وب اف ساینس تعداد 198 مقاله استخراج شد که نهایتاً 40 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. مقالات گزینش‌شده در دودسته تقسیم‌بندی ...  بیشتر

2. مدل سازی رویکردهای مدیریت تجربه محور در صنعت گردشگری

صغری تقی پور؛ صمد عالی؛ علیرضا بافنده زنده؛ حکیمه نیکی

دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، ، صفحه 131-171

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2021.63816.2624

چکیده
  این مطالعه به طور کلی با هدف کشف فرایند ارزش آفرینی در صنعت گردشگری به مدلسازی رویکردهای مدیریت تجربه میپردازد. در مرحله اول با استفاده از روش فراترکیب، ابعاد تجربه گردشگر شناسایی و در مرحله دوم از روش کمی پرسشنامه ای تهیه و در بین 440 نفر از گردشگرانی که در 5 سال گذشته به یکی از کشورهای مالزی، امارات، آذربایجان و ترکیه سفر کرده بودند ...  بیشتر

3. مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه گردشگری ایران با رویکرد نظریه داده بنیاد

محمدعلی شاه حسینی؛ محسن نظری؛ محمد صالح ترکستانی؛ فاطمه قربانی

دوره 16، شماره 53 ، فروردین 1400، ، صفحه 109-171

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2021.50748.2284

چکیده
  صنعت گردشگری و رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها؛ هردو ارتباط مستقیمی با جامعه و محیط اطراف دارند و به‌نوعی در هم تنیده و بسیار به هم مرتبط هستند. هدف مقاله حاضر ارائه مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه گردشگری ایران است. جامعه پژوهش کلیه خبرگان گردشگری در سال 1397 می‌باشند که با منطق نمونه‌گیری نظری و به روش نمونه‌گیری قضاوتی ...  بیشتر

4. ارائه الگوی بازاریابی محتوا مبتنی بر الگوریتم ژنتیک در صنعت گردشگری استان فارس

محمود معارفی؛ هوشنگ اسدالله؛ اسماعیل حسن پور قروقچی

دوره 15، شماره 52 ، دی 1399، ، صفحه 175-208

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2020.44116.2171

چکیده
  فضای دیجیتال به شکل فزاینده‌ای با صنعت گردشگری در ارتباط است و تولید محتوا به‌عنوان بخشی مهم از این فضا، به دنبال جلب‌توجه مشتریان است. در قلب بازاریابی دیجیتال، محتوا خانه دارد و بار بخش آموزش، بالا بردن آگاهی، اطلاع‌رسانی و ایجاد ارزش‌های افزوده برای مشتریان را به دوش می‌کشد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بازاریابی محتوا مبتنی ...  بیشتر

5. نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در دوران پساکرونا؛ شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری

امیرمحمد کلابی؛ سیمین کریمی راد

دوره 15، ویژه نامه کووید 19 ، آذر 1399، ، صفحه 285-308

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2020.52807.2330

چکیده
  شیوع ویروس کووید 19 درجهان و تأثیر آن بر صنعت گردشگری، اهمیت نوسازی استراتژیک کارآفرینانه برای ادامه فعالیت شرکت‌ها در این صنعت امری حیاطی مبدل کرده هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در دوران پسا کرونا می‌باشد؛ بنابراین از منظر هدف توسعه ای -کاربردی است و رویکردی کیفی و همچنین از منظر گردآوری داده‌ها ...  بیشتر

6. شناسایی و تبیین آمیختۀ بازطراحی مدل‌های کسب‌ و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی در صنعت گردشگری

امیرمحمد کلابی؛ سیمین کریمی راد

دوره 15، شماره 50 ، تیر 1399، ، صفحه 253-276

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2020.41213.2121

چکیده
  امروزه بهترین راه پویایی برای مقابله با تغییرات محیطی که باعث ایجاد شکاف عمیق بین نیازهای کشور و عملکرد شرکت‌‌ها می‌شود، بازطراحی مدل‌های کسب و کار است. با توجه به اهمیت بازطراحی مدل‌های کسب و کار در کسب مزیت رقابتی و افزایش عمر شرکت‌ها‌، هدف این پژوهش شناسایی آمیختۀ بازطراحی مدل‌های کسب و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی می‌باشد. ...  بیشتر

7. ارزیابی عملکرد هتل‌های وابسته به شهرداری شیراز در راستای ارتقای صنعت گردشگری

مرتضی شفیعی؛ میلاد فخر

دوره 14، شماره 46 ، شهریور 1398، ، صفحه 283-308

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2019.10435

چکیده
  ارزیابی عملکرد سازمان­ها، فرآیندی­ است که از طریق آن می­توان اطلاعات سودمند و مفیدی در خصوص میزان موفقیت خدمات ارائه کرد. در این تحقیق عملکرد هتل‌های شیراز در صنعت گردشگری با استفاده از مدل­های ریاضی مورد بررسی قرار گرفته، کیفیتخدمات آن‌ها سنجیده شده و در آخر راه‌های ارتقای عملکرد هتل­هایشیرازدرصنعتگردشگری مورد شناسایی ...  بیشتر

8. الگوی اعتماد در گردشگری الکترونیکی

مهدی یادگاری؛ شهریار محمدی؛ پیمان یارمحمدی سامانی

دوره 10، شماره 30 ، تیر 1394، ، صفحه 129-148

چکیده
  امروزه صنعت گردشگری به عنوان بزرگ ترین و متنوع ترین صنعت در دنیا شناخته میشود. با توجه بهفراگیر شدن فناوری اطلاعات و کسب وکارهای الکترونیکی، توجه ویژه به گردشگری الکترونیکی جهتبهرهمندی از ظرفیت های این صنعت، میتواند بسیار مفید باشد. در این پژوهش پس از مروری بر مفاهیم وتعاریف گردشگری و گردشگری الکترونیکی، به مدل های اعتماد الکترونیکی ...  بیشتر

9. ارزیابی پتانسیل گردشگری لندفرم های انحلالی بر اساس مدل اصلاح شده پرالونگ کوچین( و مدل پرالونگ )مطالعه موردی: سه غار سرآب، سید عیسی و چهل پله در استان چهارمحال و بختیاری

هایده آرا؛ شعله شاهوردی قهفرخی؛ پوریا خرازی؛ محمد کیا کیانیان

دوره 9، شماره 25 ، فروردین 1393، ، صفحه 142-158

چکیده
  لندفرم های انحلالی از جمله ژئومورفوسایتهایی هستند که از قابلیت های گردشگری بالایی برخوردارند و می توانند در صنعت گردشگری کشور نقش بسزایی را ایفا کنند. در همین رابطه در استان چهارمحال و بختیاری حدود 06 مورد از این لندفرم ها مورد شناسایی قرار گرفته دارای اولویت اول به لحاظ پتانسیل های گردشگری می باشد و غار چهل پله و سید عیسی در الویت ...  بیشتر

10. اثرات درآمدی صنعت جهانگردی بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی عضو D8

احسان سلیمی سودرجانی؛ داوود محمودی نیا؛ علی زارعی نمین؛ فرشید پور شهابی

دوره 6، شماره 15 ، خرداد 1390، ، صفحه 179-208

http://dx.doi.org/10.22054/tms.2011.5088

چکیده
  رشد اقتصادی، صنعت  گردشگری، کشورهای اسلامی عضو D8، داده های تلفیقیدر این مطالعه با توجه به اهمیت صنعت جهانگردی و درآمدهایی که می توان از طریق این صنعت وارد کشورهای توسعه یافته نمود به بررسی اثرات مخارج جهانگردی بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی عضو D8 پرداخته خواهد شد. برای این منظور از روش داده های تلفیقی جهت بررسی رابطه بین متغیرهای ...  بیشتر

11. طراحی سیستم تصمیم یار برای بخش اسکان صنعت گردشگری

مهدی کاظمی؛ علی اکبر نیک نفس؛ مهدیه احمد عمویی

دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1384، ، صفحه 91-116

چکیده
  صنعت گردشگری به عنوان یکی از عرصه های فعالیت بشری توانسته است با استفاده روزافزون از فناوری اطلاعات در عرضه خدمات به پیشرفت های قابل توجهی نایل آید. در این مقاله مدلی مفهومی ارایه شده است که نشان می دهد چگونه می توان از سیستم های تصمیم یار در بخش اسکان صنعت گردشگری، جهت ارایه خدمات بهتر به گردشگران استفاده نمود. این سیستم، در واقع زیر ...  بیشتر

12. فرهنگ و گردشگری

مهدی کروبی

دوره 1، شماره 2 ، آذر 1382، ، صفحه 21-47

چکیده
  جهانگردی اگر چه یک صنعت است ولی بیشترین تبادلات فرهنگی در آن انجام می گیرد و شاید یکی از اهداف توسعه آن در میان بعضی از کشورها ضمن رشد و توسعه اقتصادی به رخ کشیدن فرهنگشان به دیگر جوامع باشد به خصوص در کشورهایی که جزو ده کشور اول جهان با جاذبه های جهانگردی هستند که یکی از آنها ایران است. در واقع آنچه که ما به عنوان جاذبه ها در کشورمان ...  بیشتر