مدیریت گردشگری
محسن فرهادی نژاد؛ عطیه صابری؛ محمد ابراهیم باقرنژاد حمزه کلائی
چکیده
امرزه صنایع تولیدی و خدماتی در تلاش هستند تا در حوزه فعالیت خود جهتگیری سبز را در دستور کار داشته باشند. با این حال مفهوم سبزشویی نقطه مقابل جهت گیری سبز بوده و پژوهش پیش رو در نظر دارد تا مؤلفههای تشکیل دهنده این مفهوم را در صنعت هتلداری مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مقابله با آن ارائه شود.تحقیق پیش رو رویکرد توسعه ای دارد و از ...
بیشتر
امرزه صنایع تولیدی و خدماتی در تلاش هستند تا در حوزه فعالیت خود جهتگیری سبز را در دستور کار داشته باشند. با این حال مفهوم سبزشویی نقطه مقابل جهت گیری سبز بوده و پژوهش پیش رو در نظر دارد تا مؤلفههای تشکیل دهنده این مفهوم را در صنعت هتلداری مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مقابله با آن ارائه شود.تحقیق پیش رو رویکرد توسعه ای دارد و از تحلیل تم به منظور تحلیل داده ها استفاده شده است. خبرگان این پژوهش را تعداد 15 نفر از متخصصین امور هتلداری و بهداشت و سلامت تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین ابزار گردآوری دادهها نیز مصاحبه نیمهساختار یافته است. تحلیل داده ها نشان می دهد که سبزشویی در صنعت هتلداری شامل سبزشویی محیطی، سبزشویی اجتماعی، سبزشویی واژگانی، سبزشویی قانونی و سبزشویی غذایی است که باید ابزارهای دیجیتال و فرهنگ سازی عمومی با آن مقابله کرد.
سلمان عیوضی نژاد؛ محسن اکبری
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار گردشگران در راستای فعالیتهای حمایت از محیطزیست است. روش پژوهش مبتنی بر فراترکیب بوده بدینصورت که پس از جستوجو کلیدواژه-های مشخص در دو پایگاه داده گوگل اسکالر و وب اف ساینس تعداد 198 مقاله استخراج شد که نهایتاً 40 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. مقالات گزینششده در دودسته تقسیمبندی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار گردشگران در راستای فعالیتهای حمایت از محیطزیست است. روش پژوهش مبتنی بر فراترکیب بوده بدینصورت که پس از جستوجو کلیدواژه-های مشخص در دو پایگاه داده گوگل اسکالر و وب اف ساینس تعداد 198 مقاله استخراج شد که نهایتاً 40 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. مقالات گزینششده در دودسته تقسیمبندی شدند که شامل رفتار گردشگران و رفتار بومی نسبت به محیطزیست بوده است. پس از استخراج مضامین فرعی نهایتاً عوامل مؤثر بر پیشبینی رفتار گردشگران را در سه مضمون اصلی پیشنهاد شد: شاخصهای مربوط به گردشگران، کشور مبدأ و کشور مقصد. هریکی از این مضامین اصلی دارای مضامین فرعی بودند. نهایتاً هم از طریق مقایسه بین دودسته پژوهشهای انجامشده میتوان پیشنهاد کرد که ادراک مصرف کنندگان در مورد عوامل خارجی غیرقابلکنترل مانند نقشهای دولتها و همچنین درک عوامل شانس، عادت و سرمایههای اجتماعی میتواند از شکافهای حاضر در پیشبینی رفتار گردشگران باشد.
صغری تقی پور؛ صمد عالی؛ علیرضا بافنده زنده؛ حکیمه نیکی
چکیده
این مطالعه به طور کلی با هدف کشف فرایند ارزش آفرینی در صنعت گردشگری به مدلسازی رویکردهای مدیریت تجربه میپردازد. در مرحله اول با استفاده از روش فراترکیب، ابعاد تجربه گردشگر شناسایی و در مرحله دوم از روش کمی پرسشنامه ای تهیه و در بین 440 نفر از گردشگرانی که در 5 سال گذشته به یکی از کشورهای مالزی، امارات، آذربایجان و ترکیه سفر کرده بودند ...
بیشتر
این مطالعه به طور کلی با هدف کشف فرایند ارزش آفرینی در صنعت گردشگری به مدلسازی رویکردهای مدیریت تجربه میپردازد. در مرحله اول با استفاده از روش فراترکیب، ابعاد تجربه گردشگر شناسایی و در مرحله دوم از روش کمی پرسشنامه ای تهیه و در بین 440 نفر از گردشگرانی که در 5 سال گذشته به یکی از کشورهای مالزی، امارات، آذربایجان و ترکیه سفر کرده بودند توزیع گشت. در ادامه اعتبار سنجی مدل با استفاده از نرم افزارهای AMOS24 وSPSS24 انجام گرفت. یافته ها نشان میدهد که رویکرد تجربه سازی مرحله ای پنج بعد از ابعاد تجربه (حسی، عاطفی، شناختی، ذهنی، تازگی) و رویکرد تجربه هم آفرینی ابعاد (رفتاری، ارزشمندی، اجتماعی، کاربردی و آموزنده بودن) تجربه را در بر میگیرد. استفاده از روش ترکیبی برای شناسایی ابعاد تجربه و مدلسازی رویکردهای مدیریت تجربه از نوآوریهای این تحقیق بوده است.نتایج ، پرسشنامه این پژوهش را مورد تایید قرار میدهد.
محمدعلی شاه حسینی؛ محسن نظری؛ محمد صالح ترکستانی؛ فاطمه قربانی
چکیده
صنعت گردشگری و رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکتها؛ هردو ارتباط مستقیمی با جامعه و محیط اطراف دارند و بهنوعی در هم تنیده و بسیار به هم مرتبط هستند. هدف مقاله حاضر ارائه مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه گردشگری ایران است. جامعه پژوهش کلیه خبرگان گردشگری در سال 1397 میباشند که با منطق نمونهگیری نظری و به روش نمونهگیری قضاوتی ...
بیشتر
صنعت گردشگری و رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکتها؛ هردو ارتباط مستقیمی با جامعه و محیط اطراف دارند و بهنوعی در هم تنیده و بسیار به هم مرتبط هستند. هدف مقاله حاضر ارائه مدل مفهومی مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه گردشگری ایران است. جامعه پژوهش کلیه خبرگان گردشگری در سال 1397 میباشند که با منطق نمونهگیری نظری و به روش نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند و درمجموع حجم نمونه معادل 21 نفر شد. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که قابلیت اعتماد با استفاده از روش بازبینی در زمان کدگذاری و تأیید همکاران پژوهشی استفاده شده است. دادههای حاصل از مصاحبهها بهصورت دستی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد تحلیل شد. مطابق با نتایج، پدیده مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه گردشگری شامل ابعاد مختلف «درون شرکتی»، «محیطزیستی»، «اقتصادی»، «اجتماعی»، «فرهنگی» و «قانونی» میشود. همچنین نتایج نشان داد که «کسب مقبولیت اجتماعی»، «شکلگیری مفاهیم جدید و گردشگران آگاه و مسئول»، «جبران اثرات منفی گردشگری» و «منفعتطلبی اقتصادی» شرایط علی مؤثر بر اجرای این مسئولیت هستند. علاوه بر این، شرایط مداخلهگر و زمینهای مؤثر بر راهبردهای اجرای مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه گردشگری ایران نیز شناسایی شدند که اجرای این راهبردها به «توسعه پایدار گردشگری»، «مزیت رقابتی شرکت» و «پایداری کسبوکار» میانجامد.
محمود معارفی؛ هوشنگ اسدالله؛ اسماعیل حسن پور قروقچی
چکیده
فضای دیجیتال به شکل فزایندهای با صنعت گردشگری در ارتباط است و تولید محتوا بهعنوان بخشی مهم از این فضا، به دنبال جلبتوجه مشتریان است. در قلب بازاریابی دیجیتال، محتوا خانه دارد و بار بخش آموزش، بالا بردن آگاهی، اطلاعرسانی و ایجاد ارزشهای افزوده برای مشتریان را به دوش میکشد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بازاریابی محتوا مبتنی ...
بیشتر
فضای دیجیتال به شکل فزایندهای با صنعت گردشگری در ارتباط است و تولید محتوا بهعنوان بخشی مهم از این فضا، به دنبال جلبتوجه مشتریان است. در قلب بازاریابی دیجیتال، محتوا خانه دارد و بار بخش آموزش، بالا بردن آگاهی، اطلاعرسانی و ایجاد ارزشهای افزوده برای مشتریان را به دوش میکشد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بازاریابی محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت گردشگری استان فارس است .در این پژوهش با استفاده از تئوری داده بنیاد اقدام به طراحی یک الگو برای بازاریابی محتوا شده است . الگوریتم ژنتیک به عنوان یکی از الگوریتمهای هوش مصنوعی ،جهت انتخاب محتوا ،فرمت محتوا و کانال انتشار محتوا، بهکار گرفته شده است . نتایج نشان میدهد هوش مصنوعی توانایی انتخاب محتوای کاربردیتر و مناسبتری را نسبت به کارشناسان و نیروی انسانی داراست.در نهایت این الگو، در صنعت گردشگری استان فارس نیز توانسته است جهت انتشار محتوا، کارآمد و موثر باشد.
امیرمحمد کلابی؛ سیمین کریمی راد
چکیده
شیوع ویروس کووید 19 درجهان و تأثیر آن بر صنعت گردشگری، اهمیت نوسازی استراتژیک کارآفرینانه برای ادامه فعالیت شرکتها در این صنعت امری حیاطی مبدل کرده هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در دوران پسا کرونا میباشد؛ بنابراین از منظر هدف توسعه ای -کاربردی است و رویکردی کیفی و همچنین از منظر گردآوری دادهها ...
بیشتر
شیوع ویروس کووید 19 درجهان و تأثیر آن بر صنعت گردشگری، اهمیت نوسازی استراتژیک کارآفرینانه برای ادامه فعالیت شرکتها در این صنعت امری حیاطی مبدل کرده هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در دوران پسا کرونا میباشد؛ بنابراین از منظر هدف توسعه ای -کاربردی است و رویکردی کیفی و همچنین از منظر گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. این پژوهش در دو فاز صورت گرفتهکه در فاز اول با استفاده از روش فراترکیب 23 مقاله از 142 نمونه مورد بررسی دقیق قرارگرفته و دادهها براساس تحلیل محتوا، کدگذاری شدهاست. بر اساس مطالعات انجام شده و دادههای به دست آمده پروتکلهای مصاحبه طراحی و با ده نفر از خبرگان در این صنعت انجام شد و با روش کدگذاری باز، محوری مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته ها: خلاقیت و نوآوری، منابع انسانی، رهبری و قابلیتها و راهکارهایی کاربردی جهت تسهیل نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در این دوران ارائه گردید.
امیرمحمد کلابی؛ سیمین کریمی راد
چکیده
امروزه بهترین راه پویایی برای مقابله با تغییرات محیطی که باعث ایجاد شکاف عمیق بین نیازهای کشور و عملکرد شرکتها میشود، بازطراحی مدلهای کسب و کار است. با توجه به اهمیت بازطراحی مدلهای کسب و کار در کسب مزیت رقابتی و افزایش عمر شرکتها، هدف این پژوهش شناسایی آمیختۀ بازطراحی مدلهای کسب و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی میباشد. ...
بیشتر
امروزه بهترین راه پویایی برای مقابله با تغییرات محیطی که باعث ایجاد شکاف عمیق بین نیازهای کشور و عملکرد شرکتها میشود، بازطراحی مدلهای کسب و کار است. با توجه به اهمیت بازطراحی مدلهای کسب و کار در کسب مزیت رقابتی و افزایش عمر شرکتها، هدف این پژوهش شناسایی آمیختۀ بازطراحی مدلهای کسب و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی میباشد. رویکرد این پژوهش کیفی و پژوهش بر حسب هدف توسعهای است. نمونۀ آماری شامل 13 نفر از مدیرانی است که تجربۀ کارآفرینی در شرکتهای فعال در صنعت گردشگری را داشتهاند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه میباشد که به منظور تجزیه و تحلیل دقیق دادهها، شیوۀ تحلیل محتوا اتخاذ شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که 4 مؤلفۀ اصلی آمیختۀ بازطراحی مدل کسب و کار شرکتها با تمرکز بر فرایندها، ساختاراصلی و براساس مدل سوددهی، در چارچوب 4Cs عبارتند از: فرهنگ سازمانی، مسئولیت اجتماعی شرکتی، خلق ارزش مشترک و ظرفیتها.
مرتضی شفیعی؛ میلاد فخر
چکیده
ارزیابی عملکرد سازمانها، فرآیندی است که از طریق آن میتوان اطلاعات سودمند و مفیدی در خصوص میزان موفقیت خدمات ارائه کرد. در این تحقیق عملکرد هتلهای شیراز در صنعت گردشگری با استفاده از مدلهای ریاضی مورد بررسی قرار گرفته، کیفیتخدمات آنها سنجیده شده و در آخر راههای ارتقای عملکرد هتلهایشیرازدرصنعتگردشگری مورد شناسایی ...
بیشتر
ارزیابی عملکرد سازمانها، فرآیندی است که از طریق آن میتوان اطلاعات سودمند و مفیدی در خصوص میزان موفقیت خدمات ارائه کرد. در این تحقیق عملکرد هتلهای شیراز در صنعت گردشگری با استفاده از مدلهای ریاضی مورد بررسی قرار گرفته، کیفیتخدمات آنها سنجیده شده و در آخر راههای ارتقای عملکرد هتلهایشیرازدرصنعتگردشگری مورد شناسایی قرار گرفته است. برای آنالیز از روش تابع تولیدی مرزی تصادفی استفاده شده است و در ابتدا بین دو تابع تولید کاب-داگلاس و ترانسلوگ با بررسی پارامترهای ساختاری و اهمیت دقت در انتخاب صحیح تابع، دو فرم تابعی تخمین زده شده و با توجه به آزمون نسبت درستنمایی بهترین تابع تولید انتخاب میگردد. جمعآوری اطلاعات با استفاده از دادههای پانلی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با معیارهایی نظیر مدت اقامت گردشگران در هتلها و تعداد اتاق در اختیار محقق قرارداده است، انجام شده است، لازم به ذکر است که هتلهای مورد بررسی هتلهایی هستند که زیر نظر سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری شیراز فعالیت میکنند یا از تسهیلات مالی این سازمان استفاده کردهاند. در آخر نتایجی حاصل گردید که بیانگر این است که شهرداری شیراز با افزایش بودجه سازمان نوسازی و بهسازی و تعداد اتاقهای هتل میتواند کارایی خود را افزایش دهد. همچنین هتلداران با پر کردن شکاف تکنیکی خود مانند بودجه و نیروی کار میتوانند بهصورت اقتصادیتر و بهینهتر کارایی خود را افزایش دهند.
مهدی یادگاری؛ شهریار محمدی؛ پیمان یارمحمدی سامانی
دوره 10، شماره 30 ، تیر 1394، ، صفحه 129-148
چکیده
امروزه صنعت گردشگری به عنوان بزرگ ترین و متنوع ترین صنعت در دنیا شناخته میشود. با توجه بهفراگیر شدن فناوری اطلاعات و کسب وکارهای الکترونیکی، توجه ویژه به گردشگری الکترونیکی جهتبهرهمندی از ظرفیت های این صنعت، میتواند بسیار مفید باشد. در این پژوهش پس از مروری بر مفاهیم وتعاریف گردشگری و گردشگری الکترونیکی، به مدل های اعتماد الکترونیکی ...
بیشتر
امروزه صنعت گردشگری به عنوان بزرگ ترین و متنوع ترین صنعت در دنیا شناخته میشود. با توجه بهفراگیر شدن فناوری اطلاعات و کسب وکارهای الکترونیکی، توجه ویژه به گردشگری الکترونیکی جهتبهرهمندی از ظرفیت های این صنعت، میتواند بسیار مفید باشد. در این پژوهش پس از مروری بر مفاهیم وتعاریف گردشگری و گردشگری الکترونیکی، به مدل های اعتماد الکترونیکی پرداخته شده است. یکی ازچالش های مهم در فضاهای الکترونیکی و به خصوص گردشگری الکترونیکی، بحث اعتماد میباشد. هدفاین پژوهش نگاهی جدید به عوامل تأثیرگذار بر اعتماد گردشگران الکترونیکی و تبیین این عوامل میباشد.به این منظور با تعریف پنج نوع اعتماد که منجر به اعتماد گردشگر در فضای تارنما میشود، مدلی مفهومیبر پایه تجمیع مدلهای گذشته ارائه گردیده است. ارزیابی مدل ارائه شده به وسیله پرسشنامهای بر اساسطیف لیکرت 5 درجه ای و به دست آوردن درجه های اهمیت انجام گرفته است. پس از بررسی روایینسخه 18 و ضریب آلفای کرونباخ (= 7,78 ) تأیید SPSS پرسشنامه، پایایی آن نیز با استفاده از نرم افزارشده است.
هایده آرا؛ شعله شاهوردی قهفرخی؛ پوریا خرازی؛ محمد کیا کیانیان
دوره 9، شماره 25 ، فروردین 1393، ، صفحه 142-158
چکیده
لندفرم های انحلالی از جمله ژئومورفوسایتهایی هستند که از قابلیت های گردشگری بالایی برخوردارند و می توانند در صنعت گردشگری کشور نقش بسزایی را ایفا کنند. در همین رابطه در استان چهارمحال و بختیاری حدود 06 مورد از این لندفرم ها مورد شناسایی قرار گرفته دارای اولویت اول به لحاظ پتانسیل های گردشگری می باشد و غار چهل پله و سید عیسی در الویت ...
بیشتر
لندفرم های انحلالی از جمله ژئومورفوسایتهایی هستند که از قابلیت های گردشگری بالایی برخوردارند و می توانند در صنعت گردشگری کشور نقش بسزایی را ایفا کنند. در همین رابطه در استان چهارمحال و بختیاری حدود 06 مورد از این لندفرم ها مورد شناسایی قرار گرفته دارای اولویت اول به لحاظ پتانسیل های گردشگری می باشد و غار چهل پله و سید عیسی در الویت دو و سوم قرار دارند اما بر اساس نتایج مدل پرالونگ دو غار سرآب و سید عیسی جزو غارهای با جاذبه بالای منطقه بوده و انتظار می رود در راستای ارتقای سطح گردشگری پایدار در استان و کشور مورد توجه بیشتر مسئولین و محققان قرار گیرند. است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی توانمندی سه غار سرآب، سید عیسی و چهل پله واقع در استان چهارمحال و بختیاری از نظر ژئوتوریستی با استفاده از روش های پرالونگ و اصلاح شده پرالونگ )کوچین( می باشد. جهت دستیابی به این هدف نقشههای توپوگرافی، نقشههای زمین شناسی، نتایج حاصل از بازدیدهای میدانی و پرسشنامه به عنوان داده ها و ابزارهای اصلی پژوهش بوده اند. نتایج حاصل از این دو روش نشان داد که بر اساس روش کوچین غار سرآب با امتیاز ارزش گردشگری نهایی
احسان سلیمی سودرجانی؛ داوود محمودی نیا؛ علی زارعی نمین؛ فرشید پور شهابی
چکیده
رشد اقتصادی، صنعت گردشگری، کشورهای اسلامی عضو D8، داده های تلفیقیدر این مطالعه با توجه به اهمیت صنعت جهانگردی و درآمدهایی که می توان از طریق این صنعت وارد کشورهای توسعه یافته نمود به بررسی اثرات مخارج جهانگردی بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی عضو D8 پرداخته خواهد شد. برای این منظور از روش داده های تلفیقی جهت بررسی رابطه بین متغیرهای ...
بیشتر
رشد اقتصادی، صنعت گردشگری، کشورهای اسلامی عضو D8، داده های تلفیقیدر این مطالعه با توجه به اهمیت صنعت جهانگردی و درآمدهایی که می توان از طریق این صنعت وارد کشورهای توسعه یافته نمود به بررسی اثرات مخارج جهانگردی بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی عضو D8 پرداخته خواهد شد. برای این منظور از روش داده های تلفیقی جهت بررسی رابطه بین متغیرهای مورد نظر در طی دوره زمانی 1995-2006 استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان دهنده آن است که درآمدهای ناشی از جهانگردی تاثیر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی این مجموعه از کشورها داشته است. همچنین تاثیر متغیرهای دیگر، مانند نیروی کار، نسبت تجارت به تولید ناخالص داخلی، سرمایه انسانی و تشکیل سرمایه ناخالص بر رشد اقتصادی این مجموعه از کشورها مثبت و معنادار بوده است. از اینرو پیشنهاد شود تا با افزایش سرمایه گذاری در صنعت جهانگردی و فراهم کردن امکانات رفاهی مورد نیاز این صنعت و نیز توجه به جاذبه های گردشگری در این مجموعه از کشورها، امکان بهره برداری هر چه بیشتر از پتانسیل های این صنعت به منظور افزایش رشد اقتصادی کشورها فراهم شود.
مهدی کاظمی؛ علی اکبر نیک نفس؛ مهدیه احمد عمویی
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1384، ، صفحه 91-116
چکیده
صنعت گردشگری به عنوان یکی از عرصه های فعالیت بشری توانسته است با استفاده روزافزون از فناوری اطلاعات در عرضه خدمات به پیشرفت های قابل توجهی نایل آید. در این مقاله مدلی مفهومی ارایه شده است که نشان می دهد چگونه می توان از سیستم های تصمیم یار در بخش اسکان صنعت گردشگری، جهت ارایه خدمات بهتر به گردشگران استفاده نمود. این سیستم، در واقع زیر ...
بیشتر
صنعت گردشگری به عنوان یکی از عرصه های فعالیت بشری توانسته است با استفاده روزافزون از فناوری اطلاعات در عرضه خدمات به پیشرفت های قابل توجهی نایل آید. در این مقاله مدلی مفهومی ارایه شده است که نشان می دهد چگونه می توان از سیستم های تصمیم یار در بخش اسکان صنعت گردشگری، جهت ارایه خدمات بهتر به گردشگران استفاده نمود. این سیستم، در واقع زیر سیستمی از یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری است که از بخش هایی همچون پایگاه مدیریت مدل، پایگاه مدیریت داده و رابط – کاربر تشکیل شده است. با بکارگیری چنین سیستمی کاربر می تواند براحتی شرایط خود را از طریق رابط - کاربر به سیستم منتقل کند و سیستم با استفاده از مدل، از بین گزینه های موجود در پایگاه داده های خود، با توجه به شرایط کاربر مناسب ترین گزینه ها که رضایت و مطلوبیت بیشتری را برای او فراهم می نماید به وی، پیشنهاد کند. سپس گردشگر می تواند از میان گزینه های پیشنهاد شده، موردی را که بیشتر برایش جذاب بوده، انتخاب نماید و به راحتی امکان دسترسی به مشخصات کامل و ذخیره جا در اقامتگاه مطلوب خود را خواهد داشت.
مهدی کروبی
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1382، ، صفحه 21-47
چکیده
جهانگردی اگر چه یک صنعت است ولی بیشترین تبادلات فرهنگی در آن انجام می گیرد و شاید یکی از اهداف توسعه آن در میان بعضی از کشورها ضمن رشد و توسعه اقتصادی به رخ کشیدن فرهنگشان به دیگر جوامع باشد به خصوص در کشورهایی که جزو ده کشور اول جهان با جاذبه های جهانگردی هستند که یکی از آنها ایران است. در واقع آنچه که ما به عنوان جاذبه ها در کشورمان ...
بیشتر
جهانگردی اگر چه یک صنعت است ولی بیشترین تبادلات فرهنگی در آن انجام می گیرد و شاید یکی از اهداف توسعه آن در میان بعضی از کشورها ضمن رشد و توسعه اقتصادی به رخ کشیدن فرهنگشان به دیگر جوامع باشد به خصوص در کشورهایی که جزو ده کشور اول جهان با جاذبه های جهانگردی هستند که یکی از آنها ایران است. در واقع آنچه که ما به عنوان جاذبه ها در کشورمان داریم به خصوص آثار و بناهای تاریخی و علمی و فرهنگی نمودی از فرهنگ ماست و نشان دهنده آن چیزی است که از گذشته های بسیار دور برای ما مانده است واز این نمادها اکنون می توان جهت توسعه صنعت جهانگردی بهره مند شد. با توجه به اینکه صنعت جهانگردی ابعاد گوناگونی دارد مثل جهانگردی تفریحی، فرهنگی، علمی، ورزشی، و غیره آن بعدی که بیش از همه می تواند در جهت رشد گردشگری به ما کمک کند جهانگردی فرهنگی است یعنی همان چیزی که اکنون کشوری مثل ایتالیا به نحو احسن آن را به کار گرفته است. توجه به فرهنگ برای تمامی جهانگردانی که قصد سفر به مقصدی را دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اولین پرسشی که یک گردگشگر از خود می کند این است که محل مورد بازدید او در کجای دنیا واقع است از چه نوع حکومتی برخوردار است و مردم آن در چه سطح فرهنگی قرار دارند بدین ترتیب نقش فرهنگ در توسعه صنعت جهانگردی باید از اولویت های مسئولین و دست اندرکاران باشد. آنچه که بیش از همه خاطره در اذهان جهانگردان باقی می گذارد برخوردهایی از جامعه میزبان است که با میهمانان می شود و در واقع همانی است که ناشی از سطح فرهنگ جامعه می باشد. مقاله حاضر، نقش فرهنگ را در توسعه صنعت جهانگردی تا حدودی روشن می سازد و توضیح می دهد فرهنگ در راستای توسعه جهانگردی چه کار می تواند بکند.