عباس احمدی؛ عباد الله بانشی؛ رحیم محترم فلانی
چکیده
در زمینه عوامل تاثیر گذار در تصمیم گیری برای برون سپاری فعالیت ها در صنعت هتلداری مطالعات کمی صورت پذیرفته است. از این رو تحقیق جاری با تاکید بر تئوری هزینه تراکنش تلاش کرده است به شناسایی و درک عواملی بپردازد که در تصمیم گیری مدیران هتل ها در برون سپاری فعالیت های هتلداری نقش دارند. از این رو از میان سه بعد مطرح شده در تئوری هزینه تراکنش ...
بیشتر
در زمینه عوامل تاثیر گذار در تصمیم گیری برای برون سپاری فعالیت ها در صنعت هتلداری مطالعات کمی صورت پذیرفته است. از این رو تحقیق جاری با تاکید بر تئوری هزینه تراکنش تلاش کرده است به شناسایی و درک عواملی بپردازد که در تصمیم گیری مدیران هتل ها در برون سپاری فعالیت های هتلداری نقش دارند. از این رو از میان سه بعد مطرح شده در تئوری هزینه تراکنش یعنی عدم قطعیت، تناوب و دارایی های خاص، ویژگی دارایی های خاص به عنوان نقطه تمرکز انتخاب گردیده و با استفاده از شش نوع دارایی مطرح شده توسط ویلیامسون به بررسی اهمیت هر کدام از آنها در اتخاذ چنین تصمیمی پرداخته شده است. لذا شش فرضیه تدوین شده است که رابطه هر یک از انواع دارایی های خاص را با برون سپاری فعالیت ها آزمون می کند. در این تحقیق از روش پیمایش استفاده شده است و با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه های نیمه ساخت یافته و نیز استفاده از همبستگی دو متغیره اسپیرمن، رابطه معنادار میان متغیرها مورد بررسی واقع شده است. در نتیجه انجام تحقیق چهار فرضیه تایید و دو فرضیه رد شدند. مطابق نتایج به دست آمده دارایی های خاص زمانی و دارایی های خاص فیزیکی رابطه مثبت و معناداری با برون سپاری فعالیت های هتلداری نداشته و هتل ها بیشتر مایلند که خود آن فعالیت ها بر عهده بگیرند. وجود چهار نوع دیگر دارایی ها می تواند سبب شود که مدیران هتل ها تمایل بیشتری به برون سپاری فعالیت های خود داشته باشند. محققان در پایان به لزوم بررسی در حجم نمونه بزرگتر و با در نظر گرفتن دو ویژگی دیگر تئوری هزینه تراکنش و نیز با توجه به متغیرهای دیگر تاثیر گذار در تحقیقات آتی اشاره کرده اند.
حمید ضرغام بروجنی؛ معصومه توحید لو
چکیده
شهر مشهد به جهت وجود بارگاه حضرت امام رضا ع ، امام هشتم شیعیان، یکی از مقصدهای عمده مذهبی ایران است و هر ساله، در ایام تعطیلات شاهد حضور گسترده زوار و گردشگران مذهبی است. با وجود این، بدسامانی و ناکارآمدی های مدیریتی تسهیلات و خدمات گردشگری موجب زیان های بسیار به گردشگری این شهر شده است. از آنجا که مدیریت درست مقصدهای گردشگری و نظم ...
بیشتر
شهر مشهد به جهت وجود بارگاه حضرت امام رضا ع ، امام هشتم شیعیان، یکی از مقصدهای عمده مذهبی ایران است و هر ساله، در ایام تعطیلات شاهد حضور گسترده زوار و گردشگران مذهبی است. با وجود این، بدسامانی و ناکارآمدی های مدیریتی تسهیلات و خدمات گردشگری موجب زیان های بسیار به گردشگری این شهر شده است. از آنجا که مدیریت درست مقصدهای گردشگری و نظم بخشیدن به امور گردشگران یکی از مهم ترین چالش ها است تعیین الگوی مطلوب برای مدیریت اثر بخش این مقصد مذهبی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. برای حصول به این مقصود در تحقیق حاضر، فرایند مدیریت مقصد مورد بررسی قرار گرفته تا با شناسایی عوامل موفقیت و تعریف الگوهای مدیریت موثر مقصد به این عوامل نظم داده شود. از مقایسه الگوهای موجود مدیریت مقصد مدل کراچ و ریچی بیش از سایر مدل ها متناسب با تحقیق تشخیص داده شد. با استفاده از پرسشنامه از خبرگان در مورد وضعیت مطلوب و موجود عوامل مدل در شهر مشهد نظر خواهی شد که طبق نتایج، بین وضع مطلوب و وضع موجود در تمامی شاخص های مورد تحقیق در شهر مشهد فاصله وجود دارد و باید تمهیداتی اخذ شود.
نبی الله دهقان؛ محمد شریفی تهرانی
چکیده
این تحقیق با هدف پاسخگویی به این سوال اساسی صورت گرفته است که راهبردهای مناسب موزه ملی ایران، بزرگترین موزه تاریخ و باستان شناسی کشور کدام است؟ تحقیق حاضر، بر مبنای نتیجه یا دستاورد تحقیق از نوع کاربردی، بر مبنای اهداف تحقیق از نوع توصیفی-موردی و بر مبنای نوع داده های مورد استفاده تحقیق کیفی است. روش شناسی تدوین راهبرد در این مطالعه ...
بیشتر
این تحقیق با هدف پاسخگویی به این سوال اساسی صورت گرفته است که راهبردهای مناسب موزه ملی ایران، بزرگترین موزه تاریخ و باستان شناسی کشور کدام است؟ تحقیق حاضر، بر مبنای نتیجه یا دستاورد تحقیق از نوع کاربردی، بر مبنای اهداف تحقیق از نوع توصیفی-موردی و بر مبنای نوع داده های مورد استفاده تحقیق کیفی است. روش شناسی تدوین راهبرد در این مطالعه بر اساس چارچوب جامع تدوین راهبرد می باشد. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان موزه ملی ایران هستند که با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی قضاوتی هدفمند تعدادی از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری داده ها در این تحقیق بررسی اسناد و مدارک و پرسشنامه بوده که اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش های آماری مناسب تحلیل شدند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که با توجه به شرایط محیط داخلی و بیرونی این سازمان راهبردهای رقابتی مناسب ترین روش مدیریت موثر فعالیت ها و عملکردها است که می تواند موقعیت رقابتی موزه ملی را در کشور و دنیا بیش از پیش ارتقا بخشد.
ابوالفضل تاج زاده نمین؛ گلنوشا اعتمادی
چکیده
در مقاله پیش رو، موضوع وفاداری الکترونیکی با تاکید بر تاثیر متغیرهای مستقل کیفیت الکترونیکی ادراک شده، ارزش الکترونیکی ادراک شده نگرش به خرید الکترونیکی و وفاداری الکترونیکی نگرشی بر متغیر وابسته وفاداری الکترونیکی رفتاری در میان کاربران وب سایت شرکت توسعه گردشگری مورد تحقیق قرار گرفته است. برای محاسبات آن از روش های تحلیل عاملی ...
بیشتر
در مقاله پیش رو، موضوع وفاداری الکترونیکی با تاکید بر تاثیر متغیرهای مستقل کیفیت الکترونیکی ادراک شده، ارزش الکترونیکی ادراک شده نگرش به خرید الکترونیکی و وفاداری الکترونیکی نگرشی بر متغیر وابسته وفاداری الکترونیکی رفتاری در میان کاربران وب سایت شرکت توسعه گردشگری مورد تحقیق قرار گرفته است. برای محاسبات آن از روش های تحلیل عاملی و رگرسیون استفاده شده است. نمونه گیری با توزیع پرسشنامه الکترونیکی به صورت آن لاین و تصادفی در بین 625 نفر از 900 نفر جامعه ی آماری که خریدار آن لاین تورهای داخلی و خارجی شرکت در سراسر ایران می باشند صورت گرفته است. مهمترین هدف پژوهش حاضر تحلیل میزان تاثیر عوامل فوق بر وفاداری الکترونیکی کاربران اینترنتی است. نتایج حاصل شده با استفاده از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون خطی نشان داد که هر چهار متغیر مورد تحقیق دارای تاثیر مستقیم و مثبت بر متغیر وابسته وفاداری الکترونیکی می باشند. در این میان کیفیت خدمات الکترونیکی ادراک شده دارای بیشترین تاثیر بر متغیر وابسته بود. این نتایج به همراه دیگر نتایج تشریح شده در تحقیق می تواند زمینه های بالقوه علمی و کاربردی را در راستای شناخت بیشتر مشتریان و افزایش سهم بازار به همراه داشته باشد.
میرزا حسن حسینی؛ اعظم سازور
چکیده
در بین کلیه صنایع خدماتی، صنعت گردشگری به علت ایفای نقش اساسی در اقتصاد ملی یکی از حساس ترین صنایع به موضوع کیفیت است. بنابراین شناسایی سطح واقعی کیفیت دریافت شده از سوی گردشگران نخستین گام برای افزایش رضایت آنها و در نتیجه توسعه پایدار اقتصادی خواهد بود. در این پژوهش محققان به بررسی شکاف بین انتظارات و ادراک گردشگران خارجی شهر یزد ...
بیشتر
در بین کلیه صنایع خدماتی، صنعت گردشگری به علت ایفای نقش اساسی در اقتصاد ملی یکی از حساس ترین صنایع به موضوع کیفیت است. بنابراین شناسایی سطح واقعی کیفیت دریافت شده از سوی گردشگران نخستین گام برای افزایش رضایت آنها و در نتیجه توسعه پایدار اقتصادی خواهد بود. در این پژوهش محققان به بررسی شکاف بین انتظارات و ادراک گردشگران خارجی شهر یزد از خدمات مراکز گردشگری پرداخته اند. جامعه آماری این پژوهش را گردشگران خارجی شهر یزد تشکیل می دهند. از آنجا که حجم جامعه مورد مطالعه در دسترس نبود به طور تصادفی تعداد 270 پرسشنامه بین گردشگران توزیع شد که از این تعداد 259 پرسشنامه جمع آوری شد. در این پژوهش از پرسشنامه ده بعدی کیفیت خدمات نارایان و همکاران استفاده شده است از آنجا که ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای استاندارد است روایی آن خود به خود تایید می شود پایایی آن نیز با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 891% بدست آمده است. نتایج حاصل از آزمون من ویتنی نشان دهنده این امر است که در ابعاد اطلاعات، قیمت های عادلانه، بهداشت، امکانات، ارزش پول صرف شده نسبت به کالای دریافت شده، غذا و امنیت شکاف معناداری وجود دارد و انتظارات گردشگران در این زمینه به خوبی برآورده نشده است. سپس به منظور بهبود ادراک گردشگران خارجی از خدمات ارائه شده، نیازهای الزامی آن ها با استفاده از مدل کانو استخراج شد که شامل ابعاد است که در نهایت از طریق خانه کیفیت در مدل گسترش عملکرد کیفیت بهبود داده شد. گفتنی است که تعداد 112 پرسشنامه کانو برگشت خورده است.
علی خاتمی فیروز آبادی
چکیده
یکی از مواردی که در صنعت جهانگردی وجود دارد برنامه ریزی جهت بازدید از اماکن تاریخی مورد علاقه جهانگردان است. جهانگردان با توجه به مدت زمان بسیار محدودی که برای بازدید از شهرهای معروف در اختیار دارند علاقمند به بازدید از اماکنی هستند که با توجه به شناخت اولیه آنها، بیشترین مطلوبیت را کسب کنند. شهر اصفهان با قدمتی تاریخی همواره یکی از ...
بیشتر
یکی از مواردی که در صنعت جهانگردی وجود دارد برنامه ریزی جهت بازدید از اماکن تاریخی مورد علاقه جهانگردان است. جهانگردان با توجه به مدت زمان بسیار محدودی که برای بازدید از شهرهای معروف در اختیار دارند علاقمند به بازدید از اماکنی هستند که با توجه به شناخت اولیه آنها، بیشترین مطلوبیت را کسب کنند. شهر اصفهان با قدمتی تاریخی همواره یکی از شهرهای مورد علاقه جهانگردان بوده است. اماکن تاریخی این شهر چه در گذشته و چه اکنون همواره پذیرای گردشگران بوده است به طوری که در سفرنامه های متعدد به این امر اشاره شده است. در این مقاله سعی شده است از بین گزینه های مختلف بازدید اماکن تاریخی شهر اصفهان، رتبه بندی آنها به دست آید تا بتوان طبق یک برنامه از پیش تعیین شده جهانگردان را با آنها آشنا کرد. موضوع مورد بحث این مقاله رتبه بندی اماکن تاریخی شهر اصفهان است. برای این منظور از نظرات جهانگردان اروپای شرقی که در این شهر اقامت گزیده بودند استفاده شد. روش این تحقیق تصمیم گیری چند معیاره و استفاده از روش آریان است. از بین اماکن دیدنی اصفهان، این افراد گزینه های خود را گزینه های میدان امام، سی و سه پل، پل خواجو، منارجنبان، کاخ هشت بهشت، کلیسای وانک، میدان امام، کاخ چهل ستون، مدرسه چهار باغ، کوی آتشگاه، و زاینده رود معرفی کردند. از آنجا که زاینده رود در هنگام بازدید سی و سه پل و پل خواجو قابل مشاهده است این گزینه از فهرست گزینه ها حذف شد. مدرسه چهار باغ، مسجد حکیم و کوی آتشگاه نیز با اینکه در فهرست گزینه ها وجود داشتند اما در حین مطالعه، به علت عدم علاقمندی جهانگردان از فهرست اصلی حذف شدند. عدم شهرت این گزینه ها در مقابل گزینه های باقیمانده علت اصلی حذف آنها بود. در روش آریان به حدود بالا و پایین هر معیار برای تصمیم گیری نیاز است. برای به دست آوردن حدود پایین و بالای هر معیار، از متوسط اعداد ارائه شده توسط جهانگردان استفاده شد. سپس برای هر گزینه تصمیم گیری یک مدل برنامه ریزی خطی با دو تابع هدف بیشینه سازی و کمینه سازی حل شد. نتایج نشان داد که از دید جهانگردان اروپای شرقی، ترتیب اهمیت بازدید اماکن به ترتیب گزینه های میدان امام، چهل ستون، پل خواجو و سی و سه پل، کلیسای وانک، منارجنبان و کاخ هشت بهشت است.
آنژلا عاملی؛ فرزاد فخیمی
چکیده
این پژوهش تلاش می کند تا روابط میان عوامل رضایت، تصویر ذهنی، اعتماد، ارتباط موثر و وفاداری را مورد بررسی قرار دهد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش اعضای باشگاه مسافران کثیرالسفر ایران ایر می باشند. روش نمونه گیری به روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. برای ...
بیشتر
این پژوهش تلاش می کند تا روابط میان عوامل رضایت، تصویر ذهنی، اعتماد، ارتباط موثر و وفاداری را مورد بررسی قرار دهد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش اعضای باشگاه مسافران کثیرالسفر ایران ایر می باشند. روش نمونه گیری به روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. برای پایایی از روش دو نیم کردن و جهت آزمون سوالات تحقیق و به دست آوردن نتایج از آزمون های کای اسکوئر، آزمون فریدمن، ضریب همبستگی اسپرمن یافته های تحقیق نشان داد که عوامل رضایت، تصویر ذهنی، اعتماد، ارتباط موثر بر وفاداری مسافران در هر سه طبقه تاثیر دارند اما الویت بندی در این سه سطح متفاوت است. بر اساس نتایج به دست آمده در طبقه مسافران طلایی اعتماد بیشترین و تصویر ذهنی کمترین تاثیر را بر وفاداری داشته اند. در طبقه مسافران نقره ای ارتباط موثر بیشترین و تصویر ذهنی کمترین و در طبقه آبی نیز رضایت بیشترین تاثیر و ارتباط موثر کمترین را در وفاداری مسافران کثیر السفر داشته اند.