محمود جمعه پور؛ صدیقه یعقوبی فاز
چکیده
بخش مهمی از قابلیتهای اکوتوریستی ایران در مناطق حفاظتشده قراردارد ولی استفادههای محدودی از این قابلیت جهت توانمندسازی مناطق صورت گرفته است. این تحقیق به دنبال توسعه پایدار منطقه از طریق تحدید مناطق قابل استفاده و مکانیابی مقاصد گردشگری است. از این رو، با استفاده از مدل اصلاحشده اکولوژیکی قابلیتسنجی کاربری زمین برای گردشگری ...
بیشتر
بخش مهمی از قابلیتهای اکوتوریستی ایران در مناطق حفاظتشده قراردارد ولی استفادههای محدودی از این قابلیت جهت توانمندسازی مناطق صورت گرفته است. این تحقیق به دنبال توسعه پایدار منطقه از طریق تحدید مناطق قابل استفاده و مکانیابی مقاصد گردشگری است. از این رو، با استفاده از مدل اصلاحشده اکولوژیکی قابلیتسنجی کاربری زمین برای گردشگری و تلفیق آن با شاخصهای اجتماعی - اقتصادی، زیرساختی و حقوقی موثر بر مکانیابی مقاصد گردشگری در نرمافزار GIS، مقاصد گردشگری در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی، مکانیابی و نقشه آن تولیدشد. نتایج نشان میدهد 86/3 درصد از منطقه توان کافی زیستمحیطی و اجتماعی برای گردشگری دارد که 01/12 درصد آن بهترین گزینه برای اکوتوریسم است. تمرکز اصلی مقاصد گردشگری، پیرامون محور غربی - شرقی و شمال شرقی منطقه است. مقاصد نهایی از نظر عملکردی در چهار سطح محلی، منطقهای، ملی و بینالمللی طبقهبندی میشوند که بیشترین فراوانی با 02/80 درصد در سطح بینالمللی قراردارد
امیرحسین منتظرحجت؛ ابراهیم انواری؛ مهناز باشی
چکیده
هدف این مطالعه برآورد ارزش تفریحی آبشارهای باستانی شوشتر و اندازهگیری میزان تمایل به پرداخت افراد برای بازدید از این آبشارها با استفاده از روش هزینه سفر انفرادی است. آبشارهای باستانی شوشتر به دلیل دارا بودن مطبوعیت تاریخی و طبیعی هرساله مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. مطالعۀ حاضر کوشید ارزش بازاری کارکرد گردشگری این ...
بیشتر
هدف این مطالعه برآورد ارزش تفریحی آبشارهای باستانی شوشتر و اندازهگیری میزان تمایل به پرداخت افراد برای بازدید از این آبشارها با استفاده از روش هزینه سفر انفرادی است. آبشارهای باستانی شوشتر به دلیل دارا بودن مطبوعیت تاریخی و طبیعی هرساله مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. مطالعۀ حاضر کوشید ارزش بازاری کارکرد گردشگری این آبشارها را در سال 1394 استخراج نماید. برپایه نتایج این مطالعه، تمایل به پرداخت نهایی برابر 320570 ریال و منافع اجتماعی سالانه برابر 1335 میلیارد ریال محاسبه شد. ارزش سرمایهای این آبشارها با بهرهگیری از نرخ بهره واقعی بخش گردشگری برابر 11625 میلیارد ریال بدست آمد و از این منظر تحقیق حاضر منحصر به فرد است. این ارزش بسیار زیاد در شرایطی بدست آمد که بودجه چشمگیری در جهت حفاظت از این آبشارها صرف نمیشود و مبلغ ورودیه این آبشارها نیز بهینه نیست. بنابراین، لزوم توجه بیشتر مسولان به این اثر تاریخی-طبیعی ضروری است.
محمد صالح ترکستانی؛ کبری بخشی زاده برج؛ پدرام جاهدی
چکیده
رقابت و سرعت تغییر در صنعت گردشگری موجبشده تا سازمانها برای برنامهریزی جذب گردشگر بیشتر نیازمند درک مخاطب باشند. این تحقیق کاربردی و با صبغهی ترکیبی تلاشی برای استفادهاز روش نقشه مفهومی برند جهت ایجاد بینش از درک مخاطب داخلی نسبتبه برند گردشگری منطقه آزاد کیش است. برای جمعآوری داده دویست نفر در سطح شهر ...
بیشتر
رقابت و سرعت تغییر در صنعت گردشگری موجبشده تا سازمانها برای برنامهریزی جذب گردشگر بیشتر نیازمند درک مخاطب باشند. این تحقیق کاربردی و با صبغهی ترکیبی تلاشی برای استفادهاز روش نقشه مفهومی برند جهت ایجاد بینش از درک مخاطب داخلی نسبتبه برند گردشگری منطقه آزاد کیش است. برای جمعآوری داده دویست نفر در سطح شهر تهران در دو گروه افراد دارای سابقه و فاقد سابقه بازدید از منطقه آزاد کیش با نمونهگیری آسان انتخاب شدند و پساز دو مرحله مصاحبه با استفاده از اسلوب روش نقشه مفهومی برند، نقشههای ذهنی آنان ترسیم شد. با آنکه منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و کوچک است، جز کیش هیج تداعی مرتبط با جزایر دیگر در نقشهها نمود نداشت. برطبق نتایج افراد دارای سابقه بازدید تعداد تداعی بیشتر و تداعی مثبت بیشتری داشتند. بیش از نیمی از تداعیهای افراد فاقد سابقه بازدید مشابه افراد دارای سابقه بازدید بود. نکته قابل توجه قرارداشتن یک رسانهی تبلیغاتی بهعنوان تداعی منفی در نقشهی افراد فاقد سابقه بازدید بود.
ناصر امینیان؛ میرعلی سید نقوی
چکیده
امروزه، باتوجه به اهمیّت حضور و مشارکت کلّیه دست اندرکاران در اجرای برنامههای توسعه گردشگری، بهره گیری از یک الگوی مدیریتی مطلوب و یکپارچه میتواند ما را درتدوین سیاستها هماهنگ با برنامههای توسعه، شرایط را برای حضور و بهره گیری از تمامی سرمایههای اجتماعی و مادی دست اندرکاران این صنعت، با تقویت بسترهای ...
بیشتر
امروزه، باتوجه به اهمیّت حضور و مشارکت کلّیه دست اندرکاران در اجرای برنامههای توسعه گردشگری، بهره گیری از یک الگوی مدیریتی مطلوب و یکپارچه میتواند ما را درتدوین سیاستها هماهنگ با برنامههای توسعه، شرایط را برای حضور و بهره گیری از تمامی سرمایههای اجتماعی و مادی دست اندرکاران این صنعت، با تقویت بسترهای مشارکتی بخش خصوصی بازارگردشگری فراهم سازد.
بنابراین هدف از انجام این پژوهش، شناسایی شاخصها و طراحی الگوی حکمروایی مطلوب در صنعت گردشگری ایران میباشد. این پژوهش بصورت کاربردی- توسعه ای کیفی و براساس نظریه روش داده بنیاد انجام شده و جامعه آماری آن شامل اساتید دانشگاهی رشته مدیریت گردشگری، مدیران سازمان، نمایندگان مجلس و فعالان صنعت گردشگری بوده اند. نمونه آماری شامل 26 نفر از این افراد است که با ترکیبی از روش نمونه گیری هدف مند قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شده اند. مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با سئوالات ازپیش تعیین شده، با مقایسه دادهها در کدگذاری باز، محوری و انتخابی تا مرحله اشباع نظری و تفکیک مقولات فرعی و اصلی انجام گرفته است. و از برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از روش نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین(1998) استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان دهنده، 3 شاخص، مدیریت یکپارچه، امنیت و نگرش به بازارهدف، را بهعنوان شاخصهای ظهوریافته از پژوهش درقالب الگوی حکمروایی مطلوب گردشگری است. این الگوی، راهبردی نوین در اصلاح شیوههای مدیریت موجوداست، و پیامد آن توسعه و اشتغال پایداردرصنعت گردشگری است. در پایان تحقیق با پیشنهادهایی به جهت ارتقاء سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت گردشگری، مدیریت یکپارچه در سیاست گذاریهای سازمان، همگام با مشارکت تمامی بخشهای دولتی، خصوصی و انجمنها در ایران است.
رضا مالمیر؛ حامد دهقانان
چکیده
اهمیت برقراری روابط خوب میان جوامع میزبان و گردشگران به دلیل مواجه گردشگران با آداب ورسوم و فرهنگهای متفاوت، موجب شد که کدهای جهانی اخلاق گردشگری از اهمیت ویژه برخوردارشوند. لذا با پیروی از اصول دهگانه کدهای جهانی اخلاق گردشگری، رضایتمندی گردشگران رغم خواهد خورد و نیز اثرگذارترین نوع تبلیغات، یعنی تبلیغات شفاهی را برای جوامع ...
بیشتر
اهمیت برقراری روابط خوب میان جوامع میزبان و گردشگران به دلیل مواجه گردشگران با آداب ورسوم و فرهنگهای متفاوت، موجب شد که کدهای جهانی اخلاق گردشگری از اهمیت ویژه برخوردارشوند. لذا با پیروی از اصول دهگانه کدهای جهانی اخلاق گردشگری، رضایتمندی گردشگران رغم خواهد خورد و نیز اثرگذارترین نوع تبلیغات، یعنی تبلیغات شفاهی را برای جوامع میزبان به ارمغان میآورد. به دلیل اهمیت موضوعات ذکر شده در صنعت گردشگری، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر کدهای جهانی اخلاق گردشگری بر رضایتمندی و همچنین تاثیر میزان رضایت آنها را بر تبلیغات شفاهی گردشگران وارده به ایران، میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی – همبستگی است. بدین منظور با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد 384 نفر از گردشگران خارجی در ایران با استفاده از روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید و با استفاده از پرسشنامه استاندارد، نظر این افراد بررسی و از طریق استفاده از تکنیک معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل، تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از پردازش دادهها نشان دهنده وضعیت رضایتمندی گردشگران از وضعیت اجرا و پیادهسازی کدهای جهانی اخلاق گردشگری است و همچنین تاثیر مثبت بهبود وضعیت کدهای جهانی اخلاق گردشگری بر روی افزایش رضایتمندی گردشگران تایید شد و نیز نشان داده شد که رضایت گردشگران بر تبلیغات شفاهی تاثیر مثبت و معنادار دارد.
عرفان مرادی؛ علیرضا الهی؛ مرجان صفاری
چکیده
رویدادها جذابیت مقاصد و یکی از گزارههای کلیدی بازاریابی در ارتقاء اماکن به جهت جذب روزافزون گردشگران محسوب میشوند. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر مطالعه تعیین روابط علی انگیزهها و رضایت گردشگران رویداد ورزشی با ملاحظه نقش میانجی درگیری ذهنی بود. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی بوده و به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری مورد ...
بیشتر
رویدادها جذابیت مقاصد و یکی از گزارههای کلیدی بازاریابی در ارتقاء اماکن به جهت جذب روزافزون گردشگران محسوب میشوند. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر مطالعه تعیین روابط علی انگیزهها و رضایت گردشگران رویداد ورزشی با ملاحظه نقش میانجی درگیری ذهنی بود. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی بوده و به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری مورد نظر گردشگران غیرتهرانی حاضر در بازی برگشت، شهرآورد استقلال و پرسپولیس فصل 96- 1395 بودند. نمونه مکفی مبتنی بر نرم افزار PASS (382) نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی – طبقهای انتخاب و با استفاده از نرم افزار Smart PLS 3 نیز مورد تحلیل قرار گرفتند. با استناد به یافتههای پژوهش مبنی بر اثرگذاری مستقیم، غیرمستقیم و معنیدار متغیرهای تحقیق، به مسؤولین برگزاری رویداد ورزشی پیشنهاد میشود که به منظور حفظ و جذب گردشگران در رویداد ورزشی توجهی ویژه بر جنبههای روانشناختی گردشگران داشته باشند؛ زیرا رضایتمندی آنان تا حد زیادی وابسته به این عوامل است.
قاسم زارعی؛ محمد باشکوه اجیرلو؛ زینب محمودی پاچال
چکیده
در بازار بسیار رقابتی صنعت گردشگری، بازاریابان مقصد بهدنبال افزایش ارزش ویژه برند خود با تمرکز بر عواملی کلیدی تحت عنوان ابعاد ارزش ویژه برند هستند و میزان همبستگی بین این ابعاد سبب میشود ارزیابی گردشگران از یک بعد، دیگر ابعاد را نیز تحتالشعاع قرار دهد، که این مسئله در ارزیابی نهایی گردشگر از مقصد اهمیت ویژهای دارد. در ...
بیشتر
در بازار بسیار رقابتی صنعت گردشگری، بازاریابان مقصد بهدنبال افزایش ارزش ویژه برند خود با تمرکز بر عواملی کلیدی تحت عنوان ابعاد ارزش ویژه برند هستند و میزان همبستگی بین این ابعاد سبب میشود ارزیابی گردشگران از یک بعد، دیگر ابعاد را نیز تحتالشعاع قرار دهد، که این مسئله در ارزیابی نهایی گردشگر از مقصد اهمیت ویژهای دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان همبستگی ابعاد ارزش ویژه برند مشتریمحور مقصد گردشگری سرعین میباشد؛ این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. دادههای 384 پرسشنامهی محقق ساختهی پژوهش که روایی آن مورد تأیید خبرگان قرار گرفته و پایایی آن(آلفای کرونباخ) برای تمامی ابعاد تایید شده، به روش معادلات ساختاری و بااستفاده از نرمافزار20SPSS و 18AMOS مورد تحلیل قرار گرفته است؛ در نهایت، یافتههای پژوهش بیانگر همبستگی نسبتا" بالایی بین همهی ابعاد ارزش ویژه برند مقصد گردشگری سرعین میباشد، اما بیشترین همبستگی بین کیفیت و ارزش ادراکشده(89/0)، و کمترین همبستگی بین تصویر و ارزش ادراکشده برند(53/0) میباشد. لذا، باتوجه به اهمیت این ابعاد در ارزیابی گردشگران سرعین از این مقصد، میبایست مدیران و برنامهریزان گردشگری منطقه برای ارتقای این ابعاد و بالابردن سطح رضایتمندی و در نتیجه ارزیابی مثبت گردشگران از برند این مقصد توجه بیشتری داشته باشند.