نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت و اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی
2 دانشیار گروه مدیریت و اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی
3 دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
در بازار بسیار رقابتی صنعت گردشگری، بازاریابان مقصد بهدنبال افزایش ارزش ویژه برند خود با تمرکز بر عواملی کلیدی تحت عنوان ابعاد ارزش ویژه برند هستند و میزان همبستگی بین این ابعاد سبب میشود ارزیابی گردشگران از یک بعد، دیگر ابعاد را نیز تحتالشعاع قرار دهد، که این مسئله در ارزیابی نهایی گردشگر از مقصد اهمیت ویژهای دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان همبستگی ابعاد ارزش ویژه برند مشتریمحور مقصد گردشگری سرعین میباشد؛ این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. دادههای 384 پرسشنامهی محقق ساختهی پژوهش که روایی آن مورد تأیید خبرگان قرار گرفته و پایایی آن(آلفای کرونباخ) برای تمامی ابعاد تایید شده، به روش معادلات ساختاری و بااستفاده از نرمافزار20SPSS و 18AMOS مورد تحلیل قرار گرفته است؛ در نهایت، یافتههای پژوهش بیانگر همبستگی نسبتا" بالایی بین همهی ابعاد ارزش ویژه برند مقصد گردشگری سرعین میباشد، اما بیشترین همبستگی بین کیفیت و ارزش ادراکشده(89/0)، و کمترین همبستگی بین تصویر و ارزش ادراکشده برند(53/0) میباشد. لذا، باتوجه به اهمیت این ابعاد در ارزیابی گردشگران سرعین از این مقصد، میبایست مدیران و برنامهریزان گردشگری منطقه برای ارتقای این ابعاد و بالابردن سطح رضایتمندی و در نتیجه ارزیابی مثبت گردشگران از برند این مقصد توجه بیشتری داشته باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comprehensive Correlation Analysis of Customer-Centric Brand Equity of Sareyn Tourist Destination
نویسندگان [English]
- Ghasem Zarei 1
- Mohammad Bashokouh Ajirlou 2
- Zeynab Mahmoudi Pachal 3
1 Assistant Professor, Department of Management and Economics, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil
2 Associate Professor, Department of Management and Economics, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil
3 Master Graduate of Tourism Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil
چکیده [English]
In a highly competitive tourism market, marketers aim to increase their brand equity by focusing on key factors as the brand equity dimensions. The degree of correlation between these dimensions makes the evaluation of tourists from one dimension also overshadow other dimensions, This issue is of particular importance in the tourist final assessment of the destination. In this regard, the present study seeks to investigate the correlation between the dimensions of the customer-centric brand equity of Sareyn tourist destination. This is an applied research and in terms of the data collection method, it is descriptive-survey. The data of 384 questionnaires which was made by the researcher has been analyzed by structural equation method using SPSS 20 and 18AMOS software. The questionnaire’s validity has been confirmed by experts and its reliability (Cronbach's alpha) for all dimensions approved. Finally, the research findings show a relatively high correlation between all the dimensions of the brand equity of Sareyn tourist destination. But the highest correlation is between perceived quality and value (0.89), and the least correlation is between image and brand perceived value (0.53). Therefore, due to the importance of these dimensions in assessing the tourists of this destination, regional tourism Managers and planners should pay more attention to promoting these dimensions and raising the level of satisfaction and as a result, increase the positive evaluation of tourists from the brand of this destination
کلیدواژهها [English]
- Dimensions of customer-centric brand equity
- Sareyn tourism destination
- Comprehensive correlation