نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز
2 کارشناس ارشد اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف این مطالعه برآورد ارزش تفریحی آبشارهای باستانی شوشتر و اندازهگیری میزان تمایل به پرداخت افراد برای بازدید از این آبشارها با استفاده از روش هزینه سفر انفرادی است. آبشارهای باستانی شوشتر به دلیل دارا بودن مطبوعیت تاریخی و طبیعی هرساله مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. مطالعۀ حاضر کوشید ارزش بازاری کارکرد گردشگری این آبشارها را در سال 1394 استخراج نماید. برپایه نتایج این مطالعه، تمایل به پرداخت نهایی برابر 320570 ریال و منافع اجتماعی سالانه برابر 1335 میلیارد ریال محاسبه شد. ارزش سرمایهای این آبشارها با بهرهگیری از نرخ بهره واقعی بخش گردشگری برابر 11625 میلیارد ریال بدست آمد و از این منظر تحقیق حاضر منحصر به فرد است. این ارزش بسیار زیاد در شرایطی بدست آمد که بودجه چشمگیری در جهت حفاظت از این آبشارها صرف نمیشود و مبلغ ورودیه این آبشارها نیز بهینه نیست. بنابراین، لزوم توجه بیشتر مسولان به این اثر تاریخی-طبیعی ضروری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Economic Valuation of Tourist Attractions of Shushtar’s Ancient Waterfalls
نویسندگان [English]
- Amir Hossein Montazer-Hojat 1
- Ebrahim Anvari 1
- Mahnaz Bashi 2
1 Assistant Professor of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz
2 Master of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده [English]
The purpose of this study is to estimate the recreational value of Shushtar's ancient waterfalls and to measure the willingness to pay to visit these waterfalls using the individual travel costs method. Due to the historic and natural ambiance, the ancient waterfalls of Shushtar are the destination of many domestic and foreign tourists every year. The present study attempted to extract the market value of these waterfalls' tourism performance in 2015. Based on the results of this study, the willingness to pay was equal to 320,570 Rials and the annual social benefits were 1,335 billion Rials. The capital value of these waterfalls, using the real interest rate of the tourism sector, was 11,625 billion Rials. From this perspective, the present research is unique. This great value gained in a situation that a significant budget is not spent on protecting these waterfall and also the entrance fee for these waterfalls is not optimal. Therefore, it is necessary that authorities pay more attention to this natural monument.
کلیدواژهها [English]
- Final Willingness to Pay
- Annual Social Benefits
- Travel Cost Method
- Capital Value