نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
رقابت و سرعت تغییر در صنعت گردشگری موجبشده تا سازمانها برای برنامهریزی جذب گردشگر بیشتر نیازمند درک مخاطب باشند. این تحقیق کاربردی و با صبغهی ترکیبی تلاشی برای استفادهاز روش نقشه مفهومی برند جهت ایجاد بینش از درک مخاطب داخلی نسبتبه برند گردشگری منطقه آزاد کیش است. برای جمعآوری داده دویست نفر در سطح شهر تهران در دو گروه افراد دارای سابقه و فاقد سابقه بازدید از منطقه آزاد کیش با نمونهگیری آسان انتخاب شدند و پساز دو مرحله مصاحبه با استفاده از اسلوب روش نقشه مفهومی برند، نقشههای ذهنی آنان ترسیم شد. با آنکه منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و کوچک است، جز کیش هیج تداعی مرتبط با جزایر دیگر در نقشهها نمود نداشت. برطبق نتایج افراد دارای سابقه بازدید تعداد تداعی بیشتر و تداعی مثبت بیشتری داشتند. بیش از نیمی از تداعیهای افراد فاقد سابقه بازدید مشابه افراد دارای سابقه بازدید بود. نکته قابل توجه قرارداشتن یک رسانهی تبلیغاتی بهعنوان تداعی منفی در نقشهی افراد فاقد سابقه بازدید بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Mapping Associations Networks of Kish Free Zone’s Tourist Branding Using Brand Conceptual Mapping Method
نویسندگان [English]
- Mohammad Saleh Torkestani 1
- Kobra Bakhshi Zadeh Borj 1
- Pedram Jahedi 2
1 Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran.
2 Master of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran
چکیده [English]
Competition and the speed of change in the tourism industry have made organizations to understand audience feedback to plan for attracting more tourists. This research is an applied research, with a combination of elements. It attempts to use the brand conceptual mapping method to create insight from the understanding of internal audience to the tourism brand of Kish Free Zone. For data collection, 200 people in Tehran in two groups of people with/without a history of visiting the Kish Free Zone were selected by simple sampling. After two interviews using Brand Conceptual Mapping Method, their mental maps were drawn up. Although the Kish Free Zone includes the Kish Island, Hendurabi, and greater and little Faror Island, except Kish, there was no association related to the other islands in the maps. According to the results, people with a history of visits had more associations and more positive associations. More than half of the associations of people without a history of visits were similar to those with a history of visits. The inclusion of an advertising media as a negative association on the map of people without a history of visits was a notable point
کلیدواژهها [English]
- Kish Free Zone
- Brand Associations
- Brand Conceptual Mapping Method
- Tourism Brand