محمدرضا فرزین؛ امیر افسر؛ تقی اکبر پور؛ علی اکبرپور
دوره 8، شماره 24 ، دی 1393، صفحه 1-33
چکیده
صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک و اشتغالزا، در سالهای اخیر جزء درآمدزاترین صنایع جهان بوده و همواره مورد توجه سیاستها و برنامههای توسعه گرانه میباشد. دولتها و بخشهای خصوصی در سطوح کلان تا خرد جهت توسعه و بقاء در بخش گردشگری نیازمند پیشبینی تقاضا در این بخش میباشند. هر چند که اکثر مطالعات انجام گرفته جهت پیشبینی ...
بیشتر
صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک و اشتغالزا، در سالهای اخیر جزء درآمدزاترین صنایع جهان بوده و همواره مورد توجه سیاستها و برنامههای توسعه گرانه میباشد. دولتها و بخشهای خصوصی در سطوح کلان تا خرد جهت توسعه و بقاء در بخش گردشگری نیازمند پیشبینی تقاضا در این بخش میباشند. هر چند که اکثر مطالعات انجام گرفته جهت پیشبینی تقاضا در گردشگری از روشهای کمی استفاده کردهاند ولی رویکردها و روشهای کمی و کیفی گوناگونی برای این امر پیشنهاد و استفاده شدهاند. در مطالعات پیشین به ویژه با توجه به معرفی نسبتا جدید رویکردهای شبکههای عصبی و شبکههای عصبی فازی، روشهای هوش مصنوعی، کمتر در پیشبینی در بخش گردشگری مورد استفاده قرار گرفته اند.مطالعه حاضر قصد دارد میزان تقاضای گردشگری ورودی به ایران را از طریق مدل پیشنهادی شبکههای عصبی فازی پیشبینی کند و صحت و دقت عملکرد این روش را با روش ARIMA مقایسه کند. این مطالعه پس از تعیین و اولویت بندی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تابع تقاضای گردشگری ورودی به ایران و تعیین معماری شبکههای عصبی فازی به این نتیجه دست یافت که در تمامی معیارهای ارزیابی عملکرد پیشبینی، روش مدل شبکههای عصبی فازی بر ARIMA برتری دارد.
ابوالفضل اردشیر تاج زاده نمین؛ فاطمه اسمعیل مشرفی
دوره 8، شماره 24 ، دی 1393، صفحه 35-58
چکیده
مسئله اصلی در این تحقیق، اولویت بندی مولفه های ارزش ویژه برند درمقصد گردشگری از دیدگاه گردشگران داخلی بوده است.ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عبارت است از مجموع دارایی ها( یا بدهی های) برند در رابطه با نام و سمبل مقصد گردشگری که موجب تغییراتی در ارزش خدمات و تجاربی که در آنجا فراهم می شود می گردد.در تحقیق حاضر، ارزش ویژه برند مقصد گردشگری ...
بیشتر
مسئله اصلی در این تحقیق، اولویت بندی مولفه های ارزش ویژه برند درمقصد گردشگری از دیدگاه گردشگران داخلی بوده است.ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عبارت است از مجموع دارایی ها( یا بدهی های) برند در رابطه با نام و سمبل مقصد گردشگری که موجب تغییراتی در ارزش خدمات و تجاربی که در آنجا فراهم می شود می گردد.در تحقیق حاضر، ارزش ویژه برند مقصد گردشگری شهرستان رامسر با استفاده از مدل)کونکنیک و روزیر، 2009)مورد ارزیابی قرار گرفته است. این تحقیق به روش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است.جامعه آماری، شامل گردشگرانی است که در دوره زمانی نوروز سال 1392 در مکان های تجمع گردشگران در دسترس بودند.برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش های آماری تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است.نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که علاوه بر تصویر برند، وفاداری به برند، کیفیت ادراک شده و آگاهی به برند مقصد گردشگری نیز به صورت مستقیم بر ارزش ویژه برند شهرستان رامسر تاثیر دارند و از نظر اهمیت، وفاداری به برند مهم ترین عامل تاثیر گذاری شناخته شده است.
محمود ضیایی؛ علی اکبر امین بیدختی؛ فاطمه قربانی
دوره 8، شماره 24 ، دی 1393، صفحه 59-88
چکیده
جامعهی محلی در توسعهی پایدار گردشگری نقش مهم و اساسی را ایفا مینماید از اینرو، مشارکت جامعهی محلی به مثابهییکی از ارکان توسعه پایدار در توسعهی گردشگری ضروری است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی ظرفیت جامعه ی محلی در منطقه نمونه گردشگری پاسارگاد برای پاسخگویی به این سؤال شکل گرفته است که ظرفیت جوامع محلی در منطقه مذکور برای ...
بیشتر
جامعهی محلی در توسعهی پایدار گردشگری نقش مهم و اساسی را ایفا مینماید از اینرو، مشارکت جامعهی محلی به مثابهییکی از ارکان توسعه پایدار در توسعهی گردشگری ضروری است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی ظرفیت جامعه ی محلی در منطقه نمونه گردشگری پاسارگاد برای پاسخگویی به این سؤال شکل گرفته است که ظرفیت جوامع محلی در منطقه مذکور برای توسعه پایدار گردشگری در چه وضعیتی است؟ این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمرهی تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار میگیرد. همچنین برحسب ماهیت دادهها از نوع تحقیقات کمی است. جامعهی آماری این تحقیق کلیه کارشناسان مرتبط با حوزهی گردشگری منطقه نمونه گردشگری پاسارگاد و کلیهی رهبران محلی بخش پاسارگاد در نیمهی دوم سال 1391 هستند. ابزار پژوهش پرسشنامهای محقق ساخته است که پس از تأیید روایی و پایایی، با بهرهگیری از روش نمونهگیری احتمالی طبقه بندی شده، در دی ماه 1391 به تعداد 68 عدد توزیع گردیده و پس از جمعآوری دادهها، از آزمون میانگینیک جامعه جهت پاسخگویی به فرضیه اصلی و فرضیات فرعی تحقیق استفاده شده است. مطابق با نتایج این آزمون، تمامی فرضیات اصلی و فرعی به استثنای فرضیه مربوط به مؤلفه تعهد تأیید شدند که میتوان گفت ظرفیت جوامع محلی پیرامون منطقه نمونه گردشگری پاسارگاد برای توسعه پایدار گردشگری در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و کمتر از حد متوسط میباشد. لذا ظرفیتسازی و ایجاد بستر مناسب جهت نیل به توسعه پایدار گردشگری در بخش پاسارگاد و جوامع محلی پیرامون آن ضروری است.
سید مجتبی محمودزاده؛ مریم صداقت
دوره 8، شماره 24 ، دی 1393، صفحه 89-119
چکیده
هدف مقاله حاضر بررسی و تبین مدیریت دانش و رابطه آن با عملکرد سازمانی درصنعت هتلداری می باشد. دانش با ارزش ترین و استراتژیک ترین منبع برای هتل ها و عملکرد سازمانی نیز از اجزای کلیدی دست یابی به موفقیت و برتری آنها می باشد. بنابراین شناخت رابطه آنها حائز اهمیت می باشد. در این پژوهش برای مدیریت دانش از مدل عمومی دانش و برای ارزیابی عملکرد ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر بررسی و تبین مدیریت دانش و رابطه آن با عملکرد سازمانی درصنعت هتلداری می باشد. دانش با ارزش ترین و استراتژیک ترین منبع برای هتل ها و عملکرد سازمانی نیز از اجزای کلیدی دست یابی به موفقیت و برتری آنها می باشد. بنابراین شناخت رابطه آنها حائز اهمیت می باشد. در این پژوهش برای مدیریت دانش از مدل عمومی دانش و برای ارزیابی عملکرد از مدل EFQM استفاده شده است.متغیرهای مستقل این پژوهش شامل: مدیریت دانش، خلق دانش، ذخیره دانش، تسهیم دانش و بکارگیری دانش و متغیرهای وابسته شامل: عملکرد سازمانی، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد می باشد. روش تحقیق ، توصیفی و ازنوع پیمایشی است. جامعه آماری 140 مدیرو سرپرست ارشد بخش های مختلف هتل های 4 و 5 بوده اند که ازبین آنها 103 نفر به عنوان نمونه دردسترس انتخاب گردید.ابزار به کار رفته دراین پژوهش دو پرسش نامه می باشد که بر اساس طیف لیکرت می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکردسازمانی از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری و رگرسیون خطی استفاده شد.یافته های تحقیق موید الگوی مفهومی پیشنهادی تحقیق است. یافته های پژوهش نشان داد که بیشترین همبستگی میان رابطه مدیریت دانش و نتایج کارکنان و بکارگیری دانش و عملکرد سازمانی می باشد و متغیر مدیریت دانش بر نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد تاثیر مستقیم و معناداری داردو هم چنین متغیرهای خلق دانش، ذخیره دانش، تسهیم دانش و بکارگیری دانش بر عملکردسازمانی تاثیر مستقیم و معنادار دارد. درمجموع از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش می توان نتیجه گرفت مدیریت دانش با تاثیر خود برروی هتل ها منجر به بهبود عملکرد سازمانی آنها می شود.
سولماز سید موسوی
دوره 8، شماره 24 ، دی 1393، صفحه 121-143
چکیده
بدونشکریشههراستراتژیبازاریابیموفقدربخشبندیصحیحبازارموردنظرقراردارد،صنعتگردشگرینیزازاینقاعدهمستثنانیست. علیرغماینکهطبیعتگردیتبدیلبهیکیازگونههایاصلیصنعتگردشگریشده،اما بسیاری از ویژگیهایاینبازارمهمدرکشورمانایرانهمچنان ناشناخته باقی مانده است. بادرنظرگرفتنفاصلهمیانبازارفعلیطبیعتگردیوتواناییهایبالقوهآندرایران،بکارگیریراهبردهایصحیحبرایتوسعهطبیعتگردیمنوطبهشناختبیشترخصوصیاتبخشهایموجوددرآناست.هدف ...
بیشتر
بدونشکریشههراستراتژیبازاریابیموفقدربخشبندیصحیحبازارموردنظرقراردارد،صنعتگردشگرینیزازاینقاعدهمستثنانیست. علیرغماینکهطبیعتگردیتبدیلبهیکیازگونههایاصلیصنعتگردشگریشده،اما بسیاری از ویژگیهایاینبازارمهمدرکشورمانایرانهمچنان ناشناخته باقی مانده است. بادرنظرگرفتنفاصلهمیانبازارفعلیطبیعتگردیوتواناییهایبالقوهآندرایران،بکارگیریراهبردهایصحیحبرایتوسعهطبیعتگردیمنوطبهشناختبیشترخصوصیاتبخشهایموجوددرآناست.هدف از انجام این تحقیق،ضمندرکانگیزهگردشگران،شناساییبخشهایموجوددرمقولهطبیعتگردیبود. دراینراستابااتخاذیکرویکرددومرحلهایبازارطبیعتگردیداخلیبرمبنایانگیزهبخشبندیوویژگیهایآنشناساییشدوپیشنهاداتکاربردیدرزمینهبازاریابیبهتفکیکخوشههاارائهگردید. جامعه آماری تحقیق، طبیعتگردان داخلی بازدیدکننده از منطقه الموت بودند. روش نمونهگیری، نمونهگیری در دسترس بود و در مجموع 246 پرسشنامه معتبر مورد تحلیل قرار گرفت. درمرحلهنخستوپسازانجامتحلیلخوشهای بر مبنای انگیزه،سهخوشهاستخراجشد: خوشههایطبیعتگردانواقعی،حرفهایهاووقتگذرانها. درمرحلهبعد،برایبررسیگرایشافراددرخوشههایمذکوربهابعادطبیعتمداریوانسانمداریازتحلیلممیزی (آنالیزتشخیصی) استفادهشد. درمجموعنتایجحاصلازتحلیلممیزینشاندادکهبااطمینان 95% عضویتافراددرخوشههایمذکورتأثیریبرگرایشآنهابهابعادطبیعتمداریویاانسانمدارینداشته است.تمامی عملیات فوق الذ کر با استفاده از نرمافزارهای لیزرل 72/8 و 19 SPSS تحت ویندوز انجام پذیرفت.
حدیث شاه حسینی
دوره 8، شماره 24 ، دی 1393، صفحه 145-182
چکیده
تحقیق حاضر با هدف سنجش انگیزهها و میزان رضایت طبیعت گردها از سفر به قشم و بازدید از منطقۀ ژئوپارک قشم و عوامل مؤثر بر میزان رضایت طبیعتگردها اجرا شده است. برای انجام پژوهش حاضر نیز تلفیقی از روشهای کیفی و کمی مورد استفاده قرار گرفته است. در بخش کیفی پژوهش، 20 مصاحبه با طبیعتگردهایی که از منطقه قشم بازدید کرده بودند انجام شد. ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف سنجش انگیزهها و میزان رضایت طبیعت گردها از سفر به قشم و بازدید از منطقۀ ژئوپارک قشم و عوامل مؤثر بر میزان رضایت طبیعتگردها اجرا شده است. برای انجام پژوهش حاضر نیز تلفیقی از روشهای کیفی و کمی مورد استفاده قرار گرفته است. در بخش کیفی پژوهش، 20 مصاحبه با طبیعتگردهایی که از منطقه قشم بازدید کرده بودند انجام شد. دادههای کیفی حاصل از بررسی انگیزهها و میزان رضایت طبیعتگردها از طریق روش مردم نگارانه تحلیل شد. از این مصاحبهها برای بررسی انگیزهها و میزان رضایت طبیعتگردها در بخش پیمایشی استفاده گردید. در بخش کمی تحقیق برای مطالعه انگیزهها و عوامل مؤثر بر میزان رضایت طبیعتگردها از سفر به قشم از نظریههای جذب- انگیزشی، نظریه کرامپتون، نظریۀ انتظار-عدم تأیید، نظریه مبادله، نظریه پارسنز، هویت اجتماعی و وابستگی رسانهای استفاده شده است. در بخش پیمایشی تحقیق، از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. 200 پرسشنامه توسط طبیعتگردهایی که از جزیره قشم بازدید کردند تکمیل شد. شیوه نمونهگیری در هر دو بخش، نمونهگیری هدفمند است. محقق برای جمعآوری دادههای کیفی و کمی دو بار به منطقه قشم سفر کرده و علاوه بر انجام مصاحبهها و تکمیل پرسشنامه با مسئولین ذیربط در منطقه نیز مصاحبههایی انجام داده است. نتایج هر دو تحقیق کمی و کیفی گویای آن است که بازدید از مناظر طبیعی قشم، مهمترین انگیزۀ آنان از سفر به قشم است. بیشتر افراد، درجۀ رضایتمندی بالایی از سفر خود به منطقۀ قشم دارند، به ویژه کسانی که با انگیزه بازدید از جذابیتهای طبیعی به قشم سفر کردهاند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که انگیزه بازدید از جذابیتهای طبیعی، انگیزه انجام فعالیتهای اکوتوریستی، مدت زمان اقامت طبیعتگردها در قشم و تحصیلات طبیعتگردها عواملی است که بر میزان رضایت آنان تأثیرگذار هستند.
زین العابدین رحمانی؛ محمدمهدی پرهیزگار؛ محمدتقی امینی؛ یزدان شیرمحمدی
دوره 8، شماره 24 ، دی 1393، صفحه 183-207
چکیده
در این تحقیق هفت عامل اصلی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری شناسایی شده است. که عبارتند از: 1- تدوین هدف و سیاستهای گردشگری 2- عوامل حقوقی و سیاسی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری 3- عوامل مربوط به ویژگیهای رفتاری و شخصیتی مجریان 4- عوامل مربوط به تخصص و مهارت مجریان 5- عوامل مربوط به بازیگران سیاستهای گردشگری 6- عوامل مربوط به ...
بیشتر
در این تحقیق هفت عامل اصلی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری شناسایی شده است. که عبارتند از: 1- تدوین هدف و سیاستهای گردشگری 2- عوامل حقوقی و سیاسی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری 3- عوامل مربوط به ویژگیهای رفتاری و شخصیتی مجریان 4- عوامل مربوط به تخصص و مهارت مجریان 5- عوامل مربوط به بازیگران سیاستهای گردشگری 6- عوامل مربوط به نظام اداری و بوروکراسی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری 7- عوامل مربوط به منابع و ابزارهای اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری. همچنین مؤلفههای هر کدام از موارد فوق مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفته، که در مدل ارائه شده است. این تحقیق از نظر هدف بنیادی محسوب میشود و از نظر روش جزء تحقیقات پیمایشی میباشد. جهت مشخص نمودن عوامل اثر گذار بر اجرای سیاستهای گردشگری از 4 دور دلفی استفاده شده است. تعداد اعضای گروه دلفی 30 نفر میباشد. جهت سنجش اثرگذاری هر یک از متغیرها بر اجرای سیاستهای گردشگری از آزمون تحلیل عاملی در نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که هفت عامل فوق و زیرمجموعههای آن بر اجرای سیاستهای گردشگری اثر مثبتی دارند.
اسماعیل رجبی؛ حمیدرضا عسگری ده آبادی؛ روح اله کاظمی
دوره 8، شماره 24 ، دی 1393، صفحه 209-232
چکیده
یکی از گزینه های دولتها برای ارتقاء کیفیت خدمات و دگرگونیِ آن، بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و دولت الکترونیک می باشد. کانال و رسانه ی اصلی ارائه ی خدمات الکترونیک نیز همان وب سایت سازمان است که تمامی خدمات از آن طریق ارائه می شود. در این جاست که دیگر سنجش کیفیت خدمات سازمان از محیط فیزیکی و ساختمان سازمان بیرون می آید و وارد ...
بیشتر
یکی از گزینه های دولتها برای ارتقاء کیفیت خدمات و دگرگونیِ آن، بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و دولت الکترونیک می باشد. کانال و رسانه ی اصلی ارائه ی خدمات الکترونیک نیز همان وب سایت سازمان است که تمامی خدمات از آن طریق ارائه می شود. در این جاست که دیگر سنجش کیفیت خدمات سازمان از محیط فیزیکی و ساختمان سازمان بیرون می آید و وارد دنیای وب سایت ها یعنی دنیای مجازی می شود. بنابراین با این تغییر بزرگ در شیوه ارائه خدمات قاعدتاً شیوهی سنجش آن هم تغییر می کند و شاخص های جدیدی برای سنجش و ارزیابی این نوع از خدمات مورد نیاز می باشد. در این پژوهش بدنبال بررسی عواملی هستیم که بر رضایت مشتریان (یا همان مسافران) از خدمات الکترونیکی پایانه های مسافربری اثر دارند. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. سپس در ادامه، با استفاده از روش های تحلیلعاملی و معادلات ساختاری به بررسی اعتبار مدل و آزمون فرضیات پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که کارکردگرایی، قابلیت استفاده و قابلیت تعاملی خدمات الکترونیکی پایانه های مسافربری بر رضایت مشتریان از این خدمات اثر دارد و این رضایت نیز نهایتاً، بر قصد استفاده مشتریان از خدمات الکترونیکی اثرگذار است.