اکبر پور فرج؛ محمد رضا صالحی پور
دوره 8، شماره 22 ، تیر 1392، صفحه 7-30
چکیده
امروزه پایگاه های میراث جهانی در دنیا اهمیت زیادی پیدا کرده اند و بازدید کنندگان داخلی و خارجی اهمیت خاصی برای این محوطه ها قائلند. تحقیق حاضر سعی در شناسایی و اولویت بندی برخی از عواملی دارد که ممکن است گردشگران اروپایی در دیدار خود از این یادمان های تاریخی، درنظرگیرند. با بررسی ها و مطالعات هزینه های غیر مالی « و » هزینه مالی ...
بیشتر
امروزه پایگاه های میراث جهانی در دنیا اهمیت زیادی پیدا کرده اند و بازدید کنندگان داخلی و خارجی اهمیت خاصی برای این محوطه ها قائلند. تحقیق حاضر سعی در شناسایی و اولویت بندی برخی از عواملی دارد که ممکن است گردشگران اروپایی در دیدار خود از این یادمان های تاریخی، درنظرگیرند. با بررسی ها و مطالعات هزینه های غیر مالی « و » هزینه مالی دیدار از پایگاه « ،» کیفیت خدمات « ،» تجربه خدمات « انجام شده چهار عامل عواملی تشخیص داده شده اند که میتوانند بر روی شاخص کلی ارزشیابی گردشگر از دیدار ،» دیدار از پایگاه خود تأثیر گذارند. به منظور تصدیق تأثیرات این عوامل، تعداد ۷۰۲ پرسشنامه بر مبنای نمونه گیری در دسترس، در فاصله زمانی فروردین و اردیبهشت سال ۱۹۳۱ در میان گردشگران اروپایی دیدار کننده از پایگاه میراث جهانی نقش جهان اصفهان توزیع شد. نتایج تحقیق که براساس روش مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری شد، حاکی از این بود که هر چهار عامل تأثیر مستقیم و معناداری بر ارزشیابی گردشگران مؤلفه ای بود که برترین اولویت را از جانب ،» تجربه خدمات « از دیدارشان گذاشته است. همچنین عامل اروپاییان دیدار کننده از این پایگاه میراث جهانی به دست آورده است.
حمید ضرغام بروجنی؛ مهدی ابراهیمی؛ فائزه السادات میرفخرالدینی
دوره 8، شماره 22 ، تیر 1392، صفحه 31-72
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش ارزیابی عملکرد خدمات ارائه شده در هتل ها با رویکرد BSC فازی می باشد. شناسایی نقاط ضعف و قوت عملکرد هتل ها در ارائه خدمات از دیدگاه مالی، مشتری، فرایند داخلی و رشد و یادگیری از اهداف کلیدی پژوهش است. از دیگر اهداف آن، استفاده از یافته های پژوهش به منظور تدوین و فرموله کردن استراتژی هایی جهت بقای هتل ها در ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش ارزیابی عملکرد خدمات ارائه شده در هتل ها با رویکرد BSC فازی می باشد. شناسایی نقاط ضعف و قوت عملکرد هتل ها در ارائه خدمات از دیدگاه مالی، مشتری، فرایند داخلی و رشد و یادگیری از اهداف کلیدی پژوهش است. از دیگر اهداف آن، استفاده از یافته های پژوهش به منظور تدوین و فرموله کردن استراتژی هایی جهت بقای هتل ها در آینده است. طرح / رویکرد / روش: در پژوهش حاضر به منظور ارزیابی عملکرد خدمات ارائه شده در هتل ها از رویکرد ترکیبی BSC/ FANP/ FTOPSIS استفاده شده است. پرسشنامه های تحقیق را استادان دانشگاه و تمامی مدیران و کارمندان ارشد هتل های ۳ ستاره به بالای استان یزد، تکمیل نموده اند. برای تعیین اوزان مناظر کارتامتیازیمتوازن از تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای فازی و به منظور تعیین درجه اهمیت شاخص ها از تکنیک TOPSIS فازی استفاده شد. شاخص های بحرانی از طریق نسبت اهمیت عملکرد و سپس از طریق قانون - پارتو مشخص گردید. یافته ها: در این پژوهش این نتایج حاصل شدند که وضعیت عملکرد خدمات ارائه شده در هتل های منتخب استان یزد در مناظر مشتری و فرایند داخلی مطلوب می باشد، در حالی که هتل ها در منظر مالی و هم چنین منظر رشد و یادگیری، عملکرد ضعیفی دارند. همچنین هشت مؤلفه ارزیابی عملکرد خدمات هتل)شامل: منحصربه فرد بودن خدمات هتل، برگشت سرمایه، نرخ اشغال اتاق ها، بهره وری کارکنان، استفاده مؤثر کارکنان از اطلاعات بازاریابی، فرایند ارتباط دو طرفه با مشتریان، نسبت سود خالص به درآمد کل و فرایند ارائه خدمات جدید( به عنوان شاخص های بحرانی موفقیت شناسایی شدند. از طرفی در هتل های منتخب استان یزد دیدگاه مشتری در الویت نخست اهمیت و دیگاه فرایند داخلی در الویت چهارم قرار دارد.
شمس الدین ناظمی؛ فهیمه سادات سعادت یار
دوره 8، شماره 22 ، تیر 1392، صفحه 58-79
چکیده
در بازار گسترده امروز موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی به رفتار مشتری بستگی دارد، اوست که با
توجه به امکانات و استعداد خود به ارزش گذاری مواردی همچون قیمت، مرغوبیت، کیفیت و ... می پردازد و
در نهایت انتخاب میکند )ایمانی، ۶۸۳۱ (. حفظ مشتریان و افزایش وفاداری مشتریان در این فضای رقابتی در
حوزه خدمات، روز به روز مشکلتر میشود.)عزیزی، ...
بیشتر
در بازار گسترده امروز موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی به رفتار مشتری بستگی دارد، اوست که با
توجه به امکانات و استعداد خود به ارزش گذاری مواردی همچون قیمت، مرغوبیت، کیفیت و ... می پردازد و
در نهایت انتخاب میکند )ایمانی، ۶۸۳۱ (. حفظ مشتریان و افزایش وفاداری مشتریان در این فضای رقابتی در
حوزه خدمات، روز به روز مشکلتر میشود.)عزیزی، ۶۸۳۱ ( از این رو هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط
میان متغیرهایی همچون شهرت و نوآوری، ارزش ادراک شده و رضایت مشتری در بخش رستوران داری بر
وفاداری و ابعاد آن می باشد. نمونه مطالعه شده در این تحقیق را ۲۰۲ نفر از مشتریان رستوران پدیده شاندیز
تشکیل می دهند. جمع آوری داده های این تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه صورت گرفته است که در دو
بخش؛ سؤالات عمومی و تخصصی؛ در برگیرنده متغیرهای مورد مطالعه، تنظیم شده است. پایایی و روایی آن
براساس ضریب آلفای کرونباخ و شیوه روایی محتوا براساس نظر اساتید و تحلیل عاملی، مورد تأیید قرار
گرفته است. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق روش معادلات ساختاری انجام گرفته است.
پردازش حاصل از داده ها حاکی از آن است که شهرت و نوآوری به واسطه متغیرهای ارزش ادراک شده و
رضایت مشتری از رستوران می توانند بر وفاداری و نیات رفتاری مشتری یک رستوران ممتاز تأثیرگذار باشند.
غلامرضا نوری؛ زهرا تقی زاده
دوره 8، شماره 22 ، تیر 1392، صفحه 80-107
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی مناطق نمونه گردشگری جهت سرمایه گذاری در قطب گردشگری اورامانات در شمال غربی استان کرمانشاه تهیه گردیده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، از جمله تحقیقات کاربردی، و از نظر جمع آوری دادهها، از نوع پیمایشی میباشد که دادههای حاصل از مطالعات میدانی و شده و میزان TOPSIS پرسشنامهها وارد تکنیک تصمیم گیری چند معیاره ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی مناطق نمونه گردشگری جهت سرمایه گذاری در قطب گردشگری اورامانات در شمال غربی استان کرمانشاه تهیه گردیده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، از جمله تحقیقات کاربردی، و از نظر جمع آوری دادهها، از نوع پیمایشی میباشد که دادههای حاصل از مطالعات میدانی و شده و میزان TOPSIS پرسشنامهها وارد تکنیک تصمیم گیری چند معیاره i در هر منطقه به دست SL 0/ آمده است. براساس اولویت بندی صورت گرفته در این پژوهش سراب روانسر با 318 i SL دارای نزدیکی نسبی بیشتری به وضعیت ایده آل میباشد، مناطق نمونه گردشگری شمشیر، قوری قلعه، نودشه، هجیج، ویس )0/4 -0/ القرن با میزان ) 6 i SL 0/ در سطح خوب، منطقه نمونه گردشگری بوزین مرخیل با 43 i SL در سطح متوسط، مناطق نمونه نوسود، سراب مامیشان، شروینه، سراب سفید برگ، ازگله بمو، بیدمیری، دالانی با میزان i 0/ 0( در سطح ضعیف ارزیابی گردیدهاند همچنین چشمه ریزه با میزان 2 /4 -0/ بین ) 2 SL i در SL سطح بسیار ضعیف ارزیابی شده است. بنابر یافتههای این پژوهش واگذاری مناطق نمونه گردشگری با رتبه پایین به سرمایه گذاران و سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران در داخل این مناطق، توجیه اقتصادی نداشته و باعث اتلاف منابع و عدم تحقق اهداف توسعه خواهد شد. بنابراین برنامه ریزان گردشگری کشور با بالا بردن توان مناطق نمونه گردشگری و نزدیک کردن مناطق به وضعیت ایده آل باید شرایط سرمایه گذاری در این مناطق را آماده و سپس مناطق نمونه گردشگری را به سرمایه گذاران واگذار نمایند که این امر باعث رشد و توسعه منطقه ای خواهدشد.
علی حاجی نژاد؛ مجتبی جاودان؛ برزو سبزی
دوره 8، شماره 22 ، تیر 1392، صفحه 142-168
چکیده
وجود جاذبه های ناشی از جنگ در گستره مناطق عملیاتی و به ویژه در مناطق غربی و جنوبی کشور از جمله استان ایلام، می تواند یکی از جاذبه های مهم برای گردشگران و مهم تر از آن صیانت از ارزش های معنوی دوران دفاع مقدس و انتقال آن به نسل های بعدی باشد. هر منطقهای برای دست یابی به رشد و توسعه پایدار و نیز افزایش توان رقابت پذیری در میان مقصدهای رقیب، ...
بیشتر
وجود جاذبه های ناشی از جنگ در گستره مناطق عملیاتی و به ویژه در مناطق غربی و جنوبی کشور از جمله استان ایلام، می تواند یکی از جاذبه های مهم برای گردشگران و مهم تر از آن صیانت از ارزش های معنوی دوران دفاع مقدس و انتقال آن به نسل های بعدی باشد. هر منطقهای برای دست یابی به رشد و توسعه پایدار و نیز افزایش توان رقابت پذیری در میان مقصدهای رقیب، به طرحی جامع و راهبردی نیازمند است. پژوهش حاضر برای دست یابی به راهبردهای مؤثر توسعه گردشگری جنگ هم پیوند با سایر جاذبه ها در استان ایلام، استفاده از مدل تجزیه و تحلیل SWOT و همچنین تکنیک AHP را مطمح نظر قرار داده است. بر این اساس با توجه به موضوع و هدف، از روش تحقیق توصیفی تحلیلی و شیوه های گرد آوری اطلاعات اسنادی و میدانی )مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه( به شناخت وضعیت موجود، تحلیل وضعیت و سپس ارایه پیشنهادات راهبردی پرداخته شده است. برای رسیدن به این مهم عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه )نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها( در قالب تکنیک) SWOT ( با استفاده از فرم های نظرسنجی میان 82 نفر از کارشناسان در سطح استان مبتنی بر روش نمونه گیری طبقه ای متناسب، توزیع و نتایج استخراج شده است. در مجموع با عنایت به 74 نقطه قوت و فرصت و در مقابل 78 نقطه ضعف و تهدید و نمره های حاصل از ماتریس عوامل داخلی و خارجی و همچنین نمودار 9 خانه ای، راهبرد استخراجی حفظ و نگهداری میباشد. در نهایت راهبرد های موضوعی توسعه با استفاده از تکنیک AHP اولویت بندی و سپس برنامه اقدام راهبردی توسعه گردشگری جنگ برای غلبه بر مسائل و نیل به وضعیت بهتر در سطح استان ارایه شده است.
محمد فاضلی؛ سحر جعفر صالحی
دوره 8، شماره 22 ، تیر 1392، صفحه 142-168
چکیده
حتی مدیریت شهری بدل ساخته است. در تبیین های رفتار زیست محیطی عموماٌ بر سه دسته عوامل فردی، موقعیتی و
اجتماعی سیاسی تأکید می شود. رفتارهای زیست محیطی هر گروه از کنشگران انسانی؛ بسته به موقعیت؛ می تواند متفاوت
و دارای اهمیت ویژه ای باشد. گردشگران نیز از جمله گروه هایی هستند که به دلیل شدت تأثیراتی که رفتارهای
زیست محیطی آن ها بر محیط ...
بیشتر
حتی مدیریت شهری بدل ساخته است. در تبیین های رفتار زیست محیطی عموماٌ بر سه دسته عوامل فردی، موقعیتی و
اجتماعی سیاسی تأکید می شود. رفتارهای زیست محیطی هر گروه از کنشگران انسانی؛ بسته به موقعیت؛ می تواند متفاوت
و دارای اهمیت ویژه ای باشد. گردشگران نیز از جمله گروه هایی هستند که به دلیل شدت تأثیراتی که رفتارهای
زیست محیطی آن ها بر محیط اجتماعات مقصد به جا می گذارد، در معرض مطالعه رفتار زیست محیطی قرار دارند. مقاله
حاضر با نگرشی سازه گرایانه، تأثیر متغیرهای ذهنی و نگرشی بر رفتار زیست محیطی دو نمونه از گردشگران را بررسی
می کند. روش بررسی در این پژوهش تلفیقی از روش کتابخانه ای و میدانی است. در روش میدانی از پرسشنامه به عنوان
ابزار اصلی در گردآوری داده استفاده شده است. به دلیل نبود چارچوب دقیقی برای نمونه گیری گردشگران داخلی، در
قالب یک کار اکتشافی ٠٥٣ گردشگر به عنوان نمونه انتخاب شدند که از این تعداد ٠٣٣ نفر به جامعه آماری چالوس و
٠٥٣ نفر به اصفهان تعلق دارند. اطلاعات جمع آوری شده به کمک نرم افزار
SPSS و با استفاده از روش های آماری توصیفی
و استنباطی تحلیل شده اند. طبق یافته های بدست آمده از آزمون همبستگی پیرسون، رفتار زیست محیطی گردشگران با
ارزش های زیست محیطی، درک منافع زیست محیطی، تصور فرهنگی و انگیزه فرهنگی رابطه مستقیم معنادار دارد.
در حالی که میان دانش زیست محیطی و رفتار زیست محیطی گردشگران رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین بر اساس
تحلیل مسیر، تصور از مکان با مجموع بتای 5٥ /. بیشترین تآثیر را بر متغیر وابسته تحقیق دارد. بعد از آن متغیر درک منافع
زیست محیطی با بتای ٥5 /. به طور مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار زیست محیطی گردشگران تآثیر می گذارد. انگیره ها و
ارزش های زیست محیطی نیز به طور مستقیم تأثیر قابل ملاحظه ای در حد ٠٥ /. و ٠5 /. بر متغیر وابسته دارند. طی فرایند
تحلیل رگرسیونی مسیرها متغیر دانش زیست محیطی به دلیل معنی دار نبودن بتای بدست آمده از مدل حذف شد. عوامل
ذکر شده در مجموع ۰٣ درصد تغییرات رفتار زیست محیطی گردشگران را تبیین نموده اند.
زهره دهدشتی شاهرخ؛ غدیر شکیبا جمال آباد
دوره 8، شماره 22 ، تیر 1392، صفحه 170-197
چکیده
گردشگری آثار و پیامدهای مثبت بسیاری بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و توانسته است توجه بخش عمومی و خصوصی را به خود جلب کند؛ اما ورود فناوری اطلاعات باعث ظهور حوزه جدیدی به نام گردشگری الکترونیک گردیده است که پذیرش آن در بخشهای مختلف گردشگری به میزان قابل توجهی منوط به دیدگاه مدیران نسبت به آن بوده و دیدگاه راهبردی مدیران عالی ...
بیشتر
گردشگری آثار و پیامدهای مثبت بسیاری بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و توانسته است توجه بخش عمومی و خصوصی را به خود جلب کند؛ اما ورود فناوری اطلاعات باعث ظهور حوزه جدیدی به نام گردشگری الکترونیک گردیده است که پذیرش آن در بخشهای مختلف گردشگری به میزان قابل توجهی منوط به دیدگاه مدیران نسبت به آن بوده و دیدگاه راهبردی مدیران عالی در ایجاد آمادگی، پذیرش، پیادهسازی و نهادینه کردن آن غیر قابل انکار است. لذا در این پژوهش برآنیم تا مؤلفههای راهبردی اثربخش بر نهادینهسازی گردشگری الکترونیک را از دیدگاه مدیران فعال در این حوزه، با بکارگیری مدلی مفهومی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم. این پژوهش با استفاده از پرسشنامه بر روی نمونهای به حجم ۰۱۳ نفر برگرفته از جامعه آماری شامل مدیران عامل، مدیران بازاریابی و مدیران فروش وبسایتهای فعال در حوزه گردشگری شامل مدیران تورهای مسافرتی، مدیران هتلهای دارای قابلیت رزرواسیون الکترونیکی، مدیران وبسایتهای فروش الکترونیکی بلیطهای مسافرتی در بخشهای مختلف و سایر وبسایتهای فعال در حوزه گردشگری الکترونیک انجام شده و پس از برازش مدل پژوهش با استفاده از نرم افزار لیزرل، بررسی فرضیههای پژوهش در دستور کار قرار گرفت و در نهایت از میان فرضیههای هفت گانه تحقیق چهار فرضیه مورد پذیرش قرار گرفت که مؤلفههای پشتیبانی سازمانی و بهره وری مدیریتی با تأثیرگذاری بر متغیر ارزشهای استراتژیک ادراکی و عامل آمادگی الکترونیک درون سازمانی به صورت مستقیم بر پذیرش گردشگری الکترونیک مؤثر میباشند اما نهادینهسازی گردشگری الکترونیک به دلیل بی توجهی به راهکارهای پیادهسازی آن در این بخش به تکامل نرسیده است.