نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار برنامه ریزی و توسعه روستایی دانشگاه سیستان و بلوچستان
2 استادیار گروه برنامهریزی توریسم دانشگاه خوارزمی
3 کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم دانشگاه سیستان و بلوجستان
چکیده
وجود جاذبه های ناشی از جنگ در گستره مناطق عملیاتی و به ویژه در مناطق غربی و جنوبی کشور از جمله
استان ایلام، می تواند یکی از جاذبه های مهم برای گردشگران و مهم تر از آن صیانت از ارزش های معنوی
دوران دفاع مقدس و انتقال آن به نسل های بعدی باشد. هر منطقهای برای دست یابی به رشد و توسعه پایدار
و نیز افزایش توان رقابت پذیری در میان مقصدهای رقیب، به طرحی جامع و راهبردی نیازمند است. پژوهش
حاضر برای دست یابی به راهبردهای مؤثر توسعه گردشگری جنگ هم پیوند با سایر جاذبه ها در استان ایلام،
استفاده از مدل تجزیه و تحلیل
SWOT و همچنین تکنیک AHP را مطمح نظر قرار داده است. بر این اساس
با توجه به موضوع و هدف، از روش تحقیق توصیفی
تحلیلی و شیوه های گرد آوری اطلاعات اسنادی و
میدانی )مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه( به شناخت وضعیت موجود، تحلیل وضعیت و سپس ارایه پیشنهادات
راهبردی پرداخته شده است. برای رسیدن به این مهم عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه )نقاط قوت،
ضعف، فرصت ها و تهدیدها( در قالب تکنیک)
SWOT ( با استفاده از فرم های نظرسنجی میان 82 نفر از
کارشناسان در سطح استان مبتنی بر روش نمونه گیری طبقه ای متناسب، توزیع و نتایج استخراج شده است. در
مجموع با عنایت به 74 نقطه قوت و فرصت و در مقابل 78 نقطه ضعف و تهدید و نمره های حاصل از
ماتریس عوامل داخلی و خارجی و همچنین نمودار 9 خانه ای، راهبرد استخراجی حفظ و نگهداری میباشد.
در نهایت راهبرد های موضوعی توسعه با استفاده از تکنیک
AHP اولویت بندی و سپس برنامه اقدام راهبردی
توسعه گردشگری جنگ برای غلبه بر مسائل و نیل به وضعیت بهتر در سطح استان ارایه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Gap between Attitude, Knowledge and Environmental Behavior of Tourists
نویسندگان [English]
- Ali Hajinejad 1
- Mojtaba Javdan 2
- Borzou i Sabzi 3
چکیده [English]
Due to the intensity of the impact that tourists’ environmental
behavior has on the destination environments, this group of people are placed among those groups who are studied from their environmental behavior point of view. This article with a structured vision, surveys the effects of mental and visional variables on the en-behavior of two types of tourists.
The study was performed through a combination of desk and field studies
– using questionnaire. Due to the lack of an accurate sampling framework for domestic tourists, by conducting a discovery work, 350 tourists were selected, where 200 of them belonged to Chalus statistical population and 150 individuals belonged to Isfahan. Collected data were assessed through descriptive and inferential statistical methods with the help of SPSS.
According to the findings of Pearson correlation test, there is significant and direct relationship between tourists' en-behavior and their environmental values, understanding of environmental benefits, cultural imagination, and cultural motivation. While no significant relationship was seen between environmental knowledge and tourists' en-behavior. According to the path analysis, imagination of place with a beta value of 0.75 has the greatest effect on the dependent variable of the study. In the second rank the variable of understanding of environmental benefits with a Beta value of 0.59 affects directly and indirectly the tourists' en-behaviors. Environmental motivation and environmental values with Beta scores of 0.35 and 0.29 respectively have significant direct effects on the dependent variable. In regression analysis of the paths, the environmental knowledge variable was removed from the model due to the insignificant obtained Beta. The mentioned factors totally explained 60% of the changes in tourists' en behaviors.
کلیدواژهها [English]
- Environment
- environmental (en-) behavior
- environmental sociology
- Tourism