نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی
2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
گردشگری آثار و پیامدهای مثبت بسیاری بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و توانسته است توجه
بخش عمومی و خصوصی را به خود جلب کند؛ اما ورود فناوری اطلاعات باعث ظهور حوزه جدیدی به نام
گردشگری الکترونیک گردیده است که پذیرش آن در بخشهای مختلف گردشگری به میزان قابل توجهی
منوط به دیدگاه مدیران نسبت به آن بوده و دیدگاه راهبردی مدیران عالی در ایجاد آمادگی، پذیرش،
پیادهسازی و نهادینه کردن آن غیر قابل انکار است. لذا در این پژوهش برآنیم تا مؤلفههای راهبردی اثربخش بر
نهادینهسازی گردشگری الکترونیک را از دیدگاه مدیران فعال در این حوزه، با بکارگیری مدلی مفهومی مورد
بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم. این پژوهش با استفاده از پرسشنامه بر روی نمونهای به حجم ۰۱۳ نفر
برگرفته از جامعه آماری شامل مدیران عامل، مدیران بازاریابی و مدیران فروش وبسایتهای فعال در حوزه
گردشگری شامل مدیران تورهای مسافرتی، مدیران هتلهای دارای قابلیت رزرواسیون الکترونیکی، مدیران
وبسایتهای فروش الکترونیکی بلیطهای مسافرتی در بخشهای مختلف و سایر وبسایتهای فعال در حوزه
گردشگری الکترونیک انجام شده و پس از برازش مدل پژوهش با استفاده از نرم افزار لیزرل، بررسی فرضیههای
پژوهش در دستور کار قرار گرفت و در نهایت از میان فرضیههای هفت گانه تحقیق چهار فرضیه مورد پذیرش
قرار گرفت که مؤلفههای پشتیبانی سازمانی و بهره وری مدیریتی با تأثیرگذاری بر متغیر ارزشهای استراتژیک
ادراکی و عامل آمادگی الکترونیک درون سازمانی به صورت مستقیم بر پذیرش گردشگری الکترونیک مؤثر
میباشند اما نهادینهسازی گردشگری الکترونیک به دلیل بی توجهی به راهکارهای پیادهسازی آن در این بخش
به تکامل نرسیده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Structural Equation Modeling for Identification of the Effective Strategic Components of E-tourism Institutionalization
نویسندگان [English]
- Dr. Zohre Dehdashti Shahrokh 1
- Ghadir Shakiba Jamal Abad 2
چکیده [English]
Tourism has many positive effects on the economic, social and cultural status of societies and has been able to attract the attention of public and private sectors. But with the advent of information technology, a new form of tourism - e-tourism -is witnessed, which its
adoption in tourism sectors, depends heavilyontheadministrators’ perspectives and strategicvision of senior managersin its preparation, adoption, implementation and institutionalization. Therefore making use of a hypothetical model, we intend to examine the effective strategic components in institutionalization of electronic tourism, from the viewpoint of managers of this industry.
The questionnaire-survey was done on a sample size of 310 from a statistical populationofoperatingmanagers, marketing managersand sales managers of tourism websites. After, theresearchmodelwasfitted by LISREL software and the hypotheseswereexamined. Finally, out of seven researchhypo theses, four were accepted. Conclusion is that organizational support and managerial productivity directly influence e-tourism adoption through influencing perception of strategic value, and Perceived Organizational Electronic Readiness components; however, lack of due attention to the implementation strategies, has hindered E-tourism to be institutionalized properly.
کلیدواژهها [English]
- perceived strategic valves
- E-commerce adoption
- Ecommerce migration
- E-toursim