فاطمه یاوری گهر؛ مهدی ابراهیمی؛ سولماز بهبودی عیسی لو
چکیده
این مقاله به ارزش درک شده، از منظر اسلامی نگریسته و به بررسی تأثیر ارزش ادراک شده مقصد زیارتی بر رضایت گردشگر خارجی مسلمان پرداخته است. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بوده و تعداد 153 نمونه، با استفاده از نمونه گیری در دسترس برای مطالعه انتخاب شد. جهت بررسی روایی سازههای موجود در پرسشنامه، تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت و سپس برای آزمون ...
بیشتر
این مقاله به ارزش درک شده، از منظر اسلامی نگریسته و به بررسی تأثیر ارزش ادراک شده مقصد زیارتی بر رضایت گردشگر خارجی مسلمان پرداخته است. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بوده و تعداد 153 نمونه، با استفاده از نمونه گیری در دسترس برای مطالعه انتخاب شد. جهت بررسی روایی سازههای موجود در پرسشنامه، تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت و سپس برای آزمون فرضیهها از نرمافزار معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد هزینههای ادراک شده شامل ارزش پولی ادراک شده، ریسک درک شده و زمان و تلاش صرف شده تأثیر منفی بر رضایتمندی گردشگر و مزایای ادراک شده شامل ارزش کیفی، کارایی، ارزش احساسی، ارزش اجتماعی، و شواهد فیزیکی و غیر فیزیکی اسلامی تأثیر مثبتی بر رضایت گردشگر داشته اند. ضمن اینکه اثر تعدیل کنندگی دینداری اسلامی بر رابطه شواهد غیر فیزیکی اسلامی و رضایت گردشگر بیشتر و بر رابطه شواهد فیزیکی اسلامی و رضایت گردشگر کمتر بوده است.
آزاده کاظمی نیا؛ پگاه بابایی
چکیده
تحقیق حاضر با استفاده از نظریه تجانس خودپنداره به بررسی نقش تجانس کارکردی و تصویر ایدهآل و واقعی در تعیین نگرش گردشگران و تمایل به انجام گردشگری پایدار و پرداخت بیشتر برای محصولات پایدار میپردازد. به منظور بررسی فرضیات تحقیق نمونهای متشکل از 300 نفر از دانشجویان در استان اصفهان مورد پیمایش قرار گرفت. دادهها با استفاده از مدل ...
بیشتر
تحقیق حاضر با استفاده از نظریه تجانس خودپنداره به بررسی نقش تجانس کارکردی و تصویر ایدهآل و واقعی در تعیین نگرش گردشگران و تمایل به انجام گردشگری پایدار و پرداخت بیشتر برای محصولات پایدار میپردازد. به منظور بررسی فرضیات تحقیق نمونهای متشکل از 300 نفر از دانشجویان در استان اصفهان مورد پیمایش قرار گرفت. دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردیده و نتایج نشان دهنده نقش قوی مولفههای نظریه تجانس در تبیین تمایل به انجام گردشگری پایدار است. بعلاوه تجانس کارکردی و تجانس تصویر اثری قوی و مثبت بر نگرش بر گردشگری پایدار دارند و نگرش متعاقباً تمایل به گردشگری پایدار را تحت تاثیر قرار میدهد. نتایج همچنین نشان میدهد که اثر تجانس کارکردی قویتر از تجانس تصویر بوده و تجانس تصویر ایدهآل نیز نقش مهمتری نسبت به تجانس تصویر واقعی ایفا میکند. در انتها کاربردهای مدیریتی یافتههای مورد بحث قرارگرفته و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه گردیده است.
حسین رحیمی
چکیده
مناسبات شهر و روستا تاثیرات فراوانی بر سکونتگاههای روستایی دارد. شهرها مرکز انباشت سرمایه و جریانهای فضایی هستند. همچنین روستاها در مقابل به عنوان مراکز گردشگری برای ساکنان شهری به شمار میروند. به صورتی که گردشگری فرصتی برای بهره مندی از توانهای محیطی روستایی است که شکوفایی اقتصادی را نیز برای روستاها به همراه دارد. این تحقیق ...
بیشتر
مناسبات شهر و روستا تاثیرات فراوانی بر سکونتگاههای روستایی دارد. شهرها مرکز انباشت سرمایه و جریانهای فضایی هستند. همچنین روستاها در مقابل به عنوان مراکز گردشگری برای ساکنان شهری به شمار میروند. به صورتی که گردشگری فرصتی برای بهره مندی از توانهای محیطی روستایی است که شکوفایی اقتصادی را نیز برای روستاها به همراه دارد. این تحقیق با روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. در این بررسی بر مبنای روش کوکران 165 نمونه بررسی انتخاب شده است. تحلیل روابط متغیرها و جهت شناسایی ابعاد اثرگذاری مناسبات شهر و روستا بر گردشگری روستایی از مدل ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج مدل تحلیل مسیر نشان میدهد که افزایش مناسبات شهر و روستا باعث گسترش خانههای دوم، ایجاد شغل و تحول اقتصادی در سکونتگاههای روستایی شده و در افزایش رضایتمندی روستاییان نقش مؤثری دارد
سعید راسخی؛ ثریا محمدی
چکیده
گردشگری بین المللی طی دو دههی گذشته به سرعت توسعه یافته و از نظر اقتصادی اهمیت قابل توجهی پیدا کرده است. در این چارچوب، تحقیق حاضر به بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری، درکشورهای منتخب حوزه دریای خزر[1] پرداخته است. برای این منظور از روش دادههای تابلویی[2] طی دورهی زمانی 2013-2000 استفاده شده است. نتایج بدست آمده در این ...
بیشتر
گردشگری بین المللی طی دو دههی گذشته به سرعت توسعه یافته و از نظر اقتصادی اهمیت قابل توجهی پیدا کرده است. در این چارچوب، تحقیق حاضر به بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری، درکشورهای منتخب حوزه دریای خزر[1] پرداخته است. برای این منظور از روش دادههای تابلویی[2] طی دورهی زمانی 2013-2000 استفاده شده است. نتایج بدست آمده در این مطالعه، نشان میدهد که درآمد سرانه، نرخ واقعی ارز و آزادسازی تجاری اثر مثبت بر گردشگری دارد. همچنین، با توجه به نتایج دیگر تحقیق حاضر، بیثباتی اقتصادی اثر منفی و معنادار بر تقاضای گردشگری دارند. با توجه به اینکه پتانسیلهای قابل ملاحظه در منطقه برای توسعه گردشگری، توصیه میشود ضمن سیاستگذاری در ارتقای گردشگری، توجه ویژهای به عوامل موثر بر تقاضای گردشگری حوزه دریای خزر صورت گیرد.
شیرین محمدخان؛ عبدالکریم ویسی؛ سمانه ریاهی
چکیده
در این پژوهش با استفاده از مدل ارزیابی فیزیکی ژئوسایتها (GAM) که پتانسیل ایجاد برنامهریزی پایدار و مدیریت میراثهای طبیعی و تبدیل آنها به مقاصد گردشگری را مدنظر قرار میدهد، ژئوسایتهای توده کوهستانی شاهو مورد ارزیابی قرار گرفت. این مدل بر پایه مدلهای ارزیابی که قبلا ارائه شده و از طریق دو گروه ارزشهای اصلی و ارزشهای ...
بیشتر
در این پژوهش با استفاده از مدل ارزیابی فیزیکی ژئوسایتها (GAM) که پتانسیل ایجاد برنامهریزی پایدار و مدیریت میراثهای طبیعی و تبدیل آنها به مقاصد گردشگری را مدنظر قرار میدهد، ژئوسایتهای توده کوهستانی شاهو مورد ارزیابی قرار گرفت. این مدل بر پایه مدلهای ارزیابی که قبلا ارائه شده و از طریق دو گروه ارزشهای اصلی و ارزشهای مکمل به ارزیابی ژئوسایتها میپردازد. در ارزیابی کلی ژئوسایتهای کوهستان شاهو، ژئوسایتهای غار قوری قلعه، دره سیروان و سراب روانسر به ترتیب امتیاز 5/20، 75/16 و 5/16 را کسب کردند و به عنوان برترین ژئوسایتها برای کاربریهای ژئوتوریستی تعیین شدند. بر مبنای نتایج پژوهش ژئوسایتها از ارزش علمی- آموزشی و زیباییشناختی تقریباً مناسبی برخوردارند، اما به لحاظ ارزشهای گردشگری ژئوسایتهای منطقه مورد مطالعه وضعیت مطلوبی ندارند. همچنین از دید حفاظتی، حفاظت از ژئوسایتها به صورت بالفعل صورت نمیگیرد و دلیل سالم ماندن این سایتها، ناشناخته بودن آنها میباشد. در نهایت میتوان گفت که علاوه بر سایر ارزشهای طبیعی و فرهنگی کوهستان شاهو، این منطقه میتواند چشمانداز مناسبی برای توسعه پایدار ژئوتوریسم فراهم کند.
زینب طولابی؛ سیمین نصرالهی وسطی
چکیده
محققان بر این باورند که منابع اطلاعاتی بر شکل گیری تصویر ذهنی از مقصد گردشگری موثرند. بر این اساس، این تحقیق تلاش دارد به بررسی تأثیر منابع اطلاعاتی بر تصویر ذهنی گردشگران از مقصد گردشگری و در نتیجه، قصد سفر بپردازد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شد و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS 22و AMOS 18 فرضیهها ...
بیشتر
محققان بر این باورند که منابع اطلاعاتی بر شکل گیری تصویر ذهنی از مقصد گردشگری موثرند. بر این اساس، این تحقیق تلاش دارد به بررسی تأثیر منابع اطلاعاتی بر تصویر ذهنی گردشگران از مقصد گردشگری و در نتیجه، قصد سفر بپردازد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شد و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS 22و AMOS 18 فرضیهها مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه گردشگران داخلی است که در بازه زمانی انجام پژوهش از جاذبههای گردشگری شهرستان خرم آباد دیدن کرده اند. به منظور جمعآوری دادهها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، از 221 گردشگر نمونهگیری به عمل آمد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید گردید. بر اساس تحلیل ساختاری مشخص شد که منابع اطلاعاتی گردشگران تأثیر زیادی بر تصویر ذهنی شناختی و عاطفی گردشگران دارد. به علاوه، تصویر ذهنی شناختی بر تصویر ذهنی عاطفی موثر بود. افزون بر این، تصویر ذهنی شناختی و عاطفی بر تصویر ذهنی کلی از مقصد تأثیری معنیدار داشتند. سرانجام، تصویر ذهنی کلی نیز بر قصد سفر گردشگران موثر بود.