نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
چکیده
محققان بر این باورند که منابع اطلاعاتی بر شکل گیری تصویر ذهنی از مقصد گردشگری موثرند. بر این اساس، این تحقیق تلاش دارد به بررسی تأثیر منابع اطلاعاتی بر تصویر ذهنی گردشگران از مقصد گردشگری و در نتیجه، قصد سفر بپردازد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شد و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS 22و AMOS 18 فرضیهها مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه گردشگران داخلی است که در بازه زمانی انجام پژوهش از جاذبههای گردشگری شهرستان خرم آباد دیدن کرده اند. به منظور جمعآوری دادهها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، از 221 گردشگر نمونهگیری به عمل آمد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید گردید. بر اساس تحلیل ساختاری مشخص شد که منابع اطلاعاتی گردشگران تأثیر زیادی بر تصویر ذهنی شناختی و عاطفی گردشگران دارد. به علاوه، تصویر ذهنی شناختی بر تصویر ذهنی عاطفی موثر بود. افزون بر این، تصویر ذهنی شناختی و عاطفی بر تصویر ذهنی کلی از مقصد تأثیری معنیدار داشتند. سرانجام، تصویر ذهنی کلی نیز بر قصد سفر گردشگران موثر بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examining the Effect of Information Resources on Tourism Destination Image The Case Study: Khorramabad Province
نویسندگان [English]
- Zeinab Tolabi 1
- Simin Nasrolahi Vosta Nasrolahi Vosta 2
1 Assistant Professor, Faculty of Social Science, Ilam University, Ilam,IRAN
2 M.Sc. Student in Business Management, Faculty of Social Science, University of Ilam, Ilam,IRAN
چکیده [English]
Researchers believe that information resources have a significant influence on tourism destination image. Accordingly, this research attempts to investigate the influence of information resources on destination image and as a result, travel intention. Data was collected through a questionnaire and was analyzed by structural equation modeling using SPSS 22 and AMOS 18. The statistical population includes all the internal tourists who visited Khorramabad Province during the period of research. A sample of 221 tourists was selected by convenience sampling approach. Reliability was confirmed by Cronbach's Alpha. According to structural analysis, it is determined that information resources of tourists have a significant influence on their cognitive-emotional image. Further, the cognitive image was effective on emotional image. In addition, cognitive-emotional image has significant influence on overall image. Finally, overall image had significant effect on travel intention of tourists.
کلیدواژهها [English]
- : Tourist
- Information Source
- Destination Image
- travel intention
- structural equation modeling