سید سعیدا اردکانی؛ سید حبیب الله میر غفوری؛ شاهین برقی
دوره 5، شماره 13 ، آذر 1389، صفحه 1-24
چکیده
صنعت گردشگری از مهمترین منابع کسب درآمد کشورهای جهان است و در قرن 21 به تدریج به عنوان دومین صنعت مهم دنیا بر شمرده می شود. به همین دلیل برای دستیابی به سهم بیشتری در بازار جهانی باید به دنبال راه کارهایی منطقی و ایجاد یک برنامه منظم بود تا از این طریق و با دستیابی به اهداف دراز مدت این صنعت، تاثیر آن بر بهبود وضعیت اقتصادی متجلی گردد. ...
بیشتر
صنعت گردشگری از مهمترین منابع کسب درآمد کشورهای جهان است و در قرن 21 به تدریج به عنوان دومین صنعت مهم دنیا بر شمرده می شود. به همین دلیل برای دستیابی به سهم بیشتری در بازار جهانی باید به دنبال راه کارهایی منطقی و ایجاد یک برنامه منظم بود تا از این طریق و با دستیابی به اهداف دراز مدت این صنعت، تاثیر آن بر بهبود وضعیت اقتصادی متجلی گردد. گردشگری از معدود حوزه های کسب و کاری است که شواهدی از تولید و خدمت در برنامه های جذب، نگهداشت و گسترش آن قابل مشاهده است. برنامه ریزی و مدیریت گردشگری، با شناسایی عوامل موقر بر توسعه آن و با پاسخ دهی مناسب به تامین نیازهای گردشگری در مقیاس محلی، ملی و فراملی آغاز می شود. چنانچه مولفه های موثر بر سطح رضایت گردشگران، با توجه به عوامل اقتصادی، اجتماعی و ... به خوبی شناسایی و دسته بندی شوند می توان از آثار بسیار زیاد و مثبت توسعه گردشگری خارجی سود جست. بدین منظور تحقیق حاضر سعی دارد تا با شناسایی و رتبه بندی مولفه های موثر بر رضایت گردشگران خارجی، راه کارهایی را جهت بهبود و توسعه برنامه ریزی افزایش رضایتمندی گردشگران خارجی در جهت شکوفایی صنعت گردشگری ارائه نماید. جهت دستیابی به این هدف 29 مولفه ی موثر بر رضایت گردشگران خارجی با بررسی مبانی نظری و نظر کارشناسان، مشخص گردیدند. نتایج به کارگیری تکنیک های تحلیل عاملی و تصمیم گیری چند شاخصه نشان داد که از میان این عوامل نگرش ایرانی ها نسبت به گردشگران ، سبک زندگی، آداب و رسوم و فرهنگ ایرانیان، امنیت و اطمینان خاطر، و تنگناهای ارتباطی در راس عواملی هستند که رضایت گردشگران خارجی در شیراز را فراهم می آورند.
محمود ضیایی؛ مسلم شجاعی
دوره 5، شماره 13 ، آذر 1389، صفحه 25-46
چکیده
اگر چه مفهوم سطح بندی در رشته های برنامه ریزی شهری، شهرسازی، برنامه ریزی و توسعه منطقه ای مدت ها است که مورد بحث و پژوهش قرار می گیرد و نوشته های زیادی در شرح و توصیف آن نگارش شده است اما این مفهوم در ادبیات گردشگری چه در سطح بین المللی و چه در سطح داخلی – مفهومی جدید و نو می باشد. به منظور تبیین این مفهوم جدید در ادبیات گردشگری لازم ...
بیشتر
اگر چه مفهوم سطح بندی در رشته های برنامه ریزی شهری، شهرسازی، برنامه ریزی و توسعه منطقه ای مدت ها است که مورد بحث و پژوهش قرار می گیرد و نوشته های زیادی در شرح و توصیف آن نگارش شده است اما این مفهوم در ادبیات گردشگری چه در سطح بین المللی و چه در سطح داخلی – مفهومی جدید و نو می باشد. به منظور تبیین این مفهوم جدید در ادبیات گردشگری لازم است مبانی، اصول و اهمیت آن مورد واکاوی قرار گرفته و چارچوب مفهومی منسجمی از آن شکل گیرد. از این رو در این مقاله سعی گردیده ابتدا، جایگاه سطح بندی مقصدها در برنامه ریزی گردشگری نشان داده شود و سپس به شرح و توصیف برخی از مفاهیم مشابه با مفهوم سطح بندی پرداخته شود تا قابلیت تمایز آنان از هم افزایش یابد و جایگاه به کارگیری هر یک مشخص گردد. در ادامه برای نظامند کردن این مفهوم، مبانی سطح بندی مقصدهای گردشگری شناسایی شده و در نهایت، ضرورت و اهمیت سطح بندی مقصدهای گردشگری در برنامه ریزی فضایی گردشگری مورد بررسی قرار گرفت است.
حسن اسدی؛ امین پور نقی؛ نوشین اصفهانی؛ حمید زیتونلی
دوره 5، شماره 13 ، آذر 1389، صفحه 47-64
چکیده
جستار حاضر در پی مطالعه ابعاد مختلف امنیت در گردشگری ورزشی ایران است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه گردشگران ورزشی خارجی که در مسابقات بین المللی ورزشی دهه مبارکه فجر سال 1388 است. تعداد کل نمونه آماری تحقیق 420 نفر است. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته است که پس از تایید روایی و پایایی توزیع گردد. این پرسشنامه عوامل متعددی همچون میزان ...
بیشتر
جستار حاضر در پی مطالعه ابعاد مختلف امنیت در گردشگری ورزشی ایران است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه گردشگران ورزشی خارجی که در مسابقات بین المللی ورزشی دهه مبارکه فجر سال 1388 است. تعداد کل نمونه آماری تحقیق 420 نفر است. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته است که پس از تایید روایی و پایایی توزیع گردد. این پرسشنامه عوامل متعددی همچون میزان رضایت گردشگران ورزشی از میزان امنیت موجود در ایران، عوامل مخل امنیت از دیدگاه گردشگران ورزشی قبل و بعد از سفر به ایران، نقش پلیس گردشگری در تامین و توسعه گردشگری در ایران، نقش رسانه ها در به تصویر کشیدن امنیت در ایران، اقدامات لازم جهت ارتقاء امنیت در گردشگری ورزشی ایران از دیدگاه گردشگران ورزشی را مورد بررسی قرار داد. برای تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی فراوانی، انحراف استاندارد، فراوانی تجمعی، درصد فراوانی تراکمی، میانگین و نما استفاده شد. تجزیه تحلیل داده ها از طریق نرم افزار spss 16 صورت گرفت. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد مهم ترین مواردی که گردشگران ورزشی قبل از سفر خود به ایران در مورد آن ها احساس نا امنی می کردند عبارت بودند از: پرخاشگری اجتماعی، احساس ناامنی در حریم شخصی، دزدی 8/34 % از گردشگران ورزشی اعلام کردند که قبل از سفر به ایران در مورد مساله امنیت احساس نگرانی نمی کردند. مهمترین مواردی که گردشگران ورزشی در طول حضور خود در ایران از آن احساس ناامنی کردند عبارت بودند از: ناامنی در حریم شخصی، پرخاشگری اجتماعی و احساس ناامنی روانی. در مورد عوامل مخل امنیت نظیر خشونت و زد و خورد، قتل، هتک ناموس، و تروریسم هیچ گونه ناامنی از طرف گردشگران ورزشی احساس نشد. در حالی که 6/53 % از گردشگران ورزشی هیچ گونه عامل مخل امنیتی را در طول حضورشان در ایران مشاهده نکردند.
مهدی کروبی؛ جواد یوسفی
دوره 5، شماره 13 ، آذر 1389، صفحه 65-84
چکیده
کیفیت خدمات همواره به عنوان یکی از مباحث مهم در رقابت پذیری بنگاه های خدماتی مطرح بوده است. از این رو به کارگیری روشی که به کمک آن بتوان کیفیت خدمات را اندازه گیری کرد همواره حائز اهمیت بوده است. هر چند که کارشناسان و محققان نسبت به کارگیری روش های مختلف اندازه گیری کیفیت خدمات هیچ گونه اتفاق نظری ندارند. در این مطالعه با توجه به نتایج ...
بیشتر
کیفیت خدمات همواره به عنوان یکی از مباحث مهم در رقابت پذیری بنگاه های خدماتی مطرح بوده است. از این رو به کارگیری روشی که به کمک آن بتوان کیفیت خدمات را اندازه گیری کرد همواره حائز اهمیت بوده است. هر چند که کارشناسان و محققان نسبت به کارگیری روش های مختلف اندازه گیری کیفیت خدمات هیچ گونه اتفاق نظری ندارند. در این مطالعه با توجه به نتایج حاصل از ادبیات تحقیق برای مقایسه ی انتظارات و ادراکات مهمانان هتل، استفاده از مدل سروکوآل بر دیگر ابزارها ترجیح داده شد. در این مقاله ابتدا ابعاد مختلف کیفیت خدمات که در مدل سروکوآل آمده است مورد بحث قرار گرفته است و در پایان نتایج و یافته های تحقیق در دو بخش ارائه شده است. بخش اول شامل اطلاعات مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان است و در بخش دوم این فرضیه آزمون شده است که خدمات ارائه شده در هتل همای 2 مشهد، پاسخگوی انتظارات مهمانان ایرانی نیست و این نتیجه گرفته شد که کیفیت خدمات ادراک شده در هتل همای 2 مشهد پاسخگوی انتظارات مهمانان ایرانی این هتل است.
سید علی اکبر افجه ای؛ سید علی سجادی نایینی
دوره 5، شماره 13 ، آذر 1389، صفحه 85-112
چکیده
نگاهی به نظام اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان نشان می دهد که ایجاد و حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط یکی از اولویت های اساسی در برنامه های توسعه اقتصادی این کشورها است. موضوع تحقیق در این پژوهش بررسی و اولویت بندی انواع حمایت های دولتی از بنگاه های کوچک و متوسط می باشد. روش انجام این تحقیق توصیفی از ...
بیشتر
نگاهی به نظام اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان نشان می دهد که ایجاد و حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط یکی از اولویت های اساسی در برنامه های توسعه اقتصادی این کشورها است. موضوع تحقیق در این پژوهش بررسی و اولویت بندی انواع حمایت های دولتی از بنگاه های کوچک و متوسط می باشد. روش انجام این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که هدف، اولویت بندی حمایت های دولت از بنگاه های کوچک و متوسط از نظر مدیران دفاتر خدمات گردشگری شهر تهران می باشد. که برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه طیف پنج تایی لیکرت در جهت تشخیص میزان حمایت های فعلی و نیز اهمیت هر یک از انواع حمایت ها از نظر 158 نفر از مدیران عامل دفاتر خدمات گردشگری موجود و فعال گردشگری شهر تهران که به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شده اند استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از شیوه های آمار توصیفی و نیز استنباطی استفاده گردید. همچنین بعد از بررسی فرضیه های تحقیق به اولویت بندی انواع حمایت های دولت از دیدگاه افراد نمونه – از طریق آزمون فریدمن پرداخته شد که نتایج آن به قرار زیر می باشد: از نظر افراد پاسخ دهنده تحقیق حمایت های مالی و اعتباری با میانگین رتبه 84/3 در اولویت اول می باشد حمایت های زیر ساختی با میانگین 48/3 در اولویت دوم، حمایت های بازاریابی و تحقیقات بازار با میانگین رتبه با میانگین رتبه 1/3 در اولویت سوم، حمایت های آموزشی و فنی با میانگین رتبه 76/2 در اولویت چهارم، حمایت های مشاوره ای و ترویجی با میانگین 83/1 در آخرین اولیت قرار دارد.
محمد حسین ایمانی خوشخو؛ حمید ایوبی یزدی
دوره 5، شماره 13 ، آذر 1389، صفحه 113-138
چکیده
ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عبارتست از مجموع دارایی های برند در رابطه با نام و سمبل مقصد گردشگری که موجب تغییراتی در ارزش خدمات و تجاربی که در آنجا فراهم می شود تعیین می گردد. هر ساله این ارزش توسط موسسات معتبر جهانی در مورد برندهای مختلف بین المللی اندازه گیری می شود. در بسیاری از موارد ارزش ویژه برند از ارزش دارائی های فیزیکی به مراتب ...
بیشتر
ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عبارتست از مجموع دارایی های برند در رابطه با نام و سمبل مقصد گردشگری که موجب تغییراتی در ارزش خدمات و تجاربی که در آنجا فراهم می شود تعیین می گردد. هر ساله این ارزش توسط موسسات معتبر جهانی در مورد برندهای مختلف بین المللی اندازه گیری می شود. در بسیاری از موارد ارزش ویژه برند از ارزش دارائی های فیزیکی به مراتب بیشتر است. با توجه به تفاوت های فرهنگی، اجتماعی و خصوصیات مقصدهای گردشگری ایران، این نوشتار بر اساس ارزیابی گردشگران داخلی از ارزش ویژه برند مقصد گردشگری شهر یزد با استفاده از مدل کونکنیک تدوین شده است. جامعه آماری، شامل گردشگران بالقوه ای است که در دوره زمانی 15 فروردین تا 15 اردیبهشت سال 1389 در ورودی های شهر تهران در دسترس بودند. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش های آماری تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. تحقیق در پی شناسایی عوامل اصلی تاثیر گذار بر ارزش ویژه برند از دید گردشگران و تعیین و میزان اهمیت هر کدام از این عوامل در ارزیابی گردشگران از ارزش ویژه برند مقصد گردشگری است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که علاوه بر تصویر برند که در مطالعات 30 سال اخیر به عنوان مهم ترین عامل ارزیابی گردشگران از برند مقصد گردشگری تلقی شده است، وفاداری به برند، کیفیت ادراک شده و آگاهی به برند مقصد گردشگری نیز به صورت مستقیم بر ارزش ویژه برند شهر یزد تاثیر دارند و از نظر اهمیت، وفاداری به برند مهمترین عامل تاثیر گذار شناخته شده است.
ابوالفضل تاج زاده نمین؛ گریگور قضاریان
دوره 5، شماره 13 ، آذر 1389، صفحه 139-168
چکیده
انگاره از یک مقصد گردشگری دارای نقش و تاثیر مهمی در فرایند تصمیم گیری، انتخاب مقصد و رفتار گردشگر می باشد. مقاله حاضر تلاشی است در ارائه مفهومی جامع از انگاره، فرایند آن و عوامل اثر گذار بر شکل گیری انگاره گردشگر. یافته ها نشان می دهد که شکل گیری انگاره متاثر از ادراکات و شخصیت گردشگر و همچنین ویژگی های مقصد می باشد. امید است این مقاله ...
بیشتر
انگاره از یک مقصد گردشگری دارای نقش و تاثیر مهمی در فرایند تصمیم گیری، انتخاب مقصد و رفتار گردشگر می باشد. مقاله حاضر تلاشی است در ارائه مفهومی جامع از انگاره، فرایند آن و عوامل اثر گذار بر شکل گیری انگاره گردشگر. یافته ها نشان می دهد که شکل گیری انگاره متاثر از ادراکات و شخصیت گردشگر و همچنین ویژگی های مقصد می باشد. امید است این مقاله بتواند، به عنوان راهنما، در امر برنامه ریزی و بازاریابی مقصد گردشگری مفید واقع شود.