جامعه شناسی گردشگری
فاطمه یاوری گهر؛ محمد زواران حسینی
چکیده
امروزه صنعت گردشگری با چالشهای زیادی از جمله تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی مواجه است و با ورود به اقتصاد تجربه، گردشگران به دنبال تجربههای عمیق و معنادار میباشند. در این میان، استفاده از نوآوریهایی همچون بازیوارسازی بهعنوان ابزاری برای پاسخ به این چالشها و ایجاد تجربه ماندگار گردشگری اهمیت ویژهای یافته است. این پژوهش ...
بیشتر
امروزه صنعت گردشگری با چالشهای زیادی از جمله تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی مواجه است و با ورود به اقتصاد تجربه، گردشگران به دنبال تجربههای عمیق و معنادار میباشند. در این میان، استفاده از نوآوریهایی همچون بازیوارسازی بهعنوان ابزاری برای پاسخ به این چالشها و ایجاد تجربه ماندگار گردشگری اهمیت ویژهای یافته است. این پژوهش به بررسی امکان استفاده از بازیوارسازی در مجموعه سعدآباد تهران برای افزایش ماندگاری تجربه گردشگری پرداخته است. با بهرهگیری از مفاهیم مدل تجربه ماندگار ( MED)، یک بازی طراحی شد که هدف آن افزایش تعامل و مشارکت بازدیدکنندگان بود. سپس تاثیر بازی بر تجربه بازدیدکنندگان از طریق پرسشنامه طراحی شده بر اساس مدل MED، در دو مرحله پیش و پس از بازی به روش درون گروهی سنجیده شد. در پایان، نتایج پژوهش نشان داد که بازیوارسازی میتواند به افزایش ماندگاری تجربه گردشگری کمک کند.
جامعه شناسی گردشگری
محمد علی سیاه سرانی کجوری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی معیارهای تأثیرگذار بر بازگشت گردشگران بر اساس نقشه سفر مشتریان است، لذا این پژوهش از نوع آمیخته، اکتشافی و در قالب مطالعات مقطعی میباشد. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته، شاخصهای تأثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی معیارهای تأثیرگذار بر بازگشت گردشگران بر اساس نقشه سفر مشتریان است، لذا این پژوهش از نوع آمیخته، اکتشافی و در قالب مطالعات مقطعی میباشد. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته، شاخصهای تأثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند. در این گام، جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان، مسافران، صاحبان کسبوکار در بازارچه مرزی اینچه برون و کارشناسان و متخصصان دانشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تا رسیدن به اشباع نظری در مجموع 21 مصاحبه انجام و در نرمافزار MAXQDA20 پیادهسازی و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد گردشگران در سفر خود به بازارچه مرزی اینچه برون 47 نقطه تماس را بهعنوان نقاط تأثیرگذار بر بازگشت مجدد خود لمس کردند که این نقاط بر اساس قرابت معنایی در 8 مقوله دستهبندی شدند. در گام دوم با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، مدل مفهومی پژوهش طراحی و ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی استخراج شد. در این گام، جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان، متخصصان دانشگاهی و گردشگران بودند که بهمنظور طراحی مدل پژوهش، تعداد 17 پرسشنامه بین آنها توزیع و جمعآوری شد. نتایج مرحله کمی نشان داد، مدل مفهومی بازگشت گردشگران بهصورت چهار سطحی قابل ترسیم بوده که روابط بین این متغیرها و تحلیل آنها بر اساس ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی میتواند منجر به افزایش نرخ بازگشت گردشگران گردد. نتایج پژوهش نشان داد بازگشت گردشگران به مقاصد گردشگری تصمیم چندبُعدی و پیچیده است و تصمیمگیران این عرصه باید با دیدی کلنگر و همهجانبه این عوامل را با توجه به درجه اهمیت آنها مدنظر قرار دهند.
جامعه شناسی گردشگری
سیدمجتبی محمودزاده؛ اسماعیل قادری؛ دانیال خلج
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناخت عوامل انگیزشی تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی در ایران و با استفاده از نظریه عوامل انگیزشی رانشی و کششی به رتبهبندی عوامل تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف شناخت عوامل انگیزشی تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی در ایران و با استفاده از نظریه عوامل انگیزشی رانشی و کششی به رتبهبندی عوامل تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه است. پرسشنامه به روش نمونهگیری غیراحتمالیِ اتفاقی یا در دسترس بین جامعۀ آماری تحقیق شامل گردشگران ادبی داخلی و خارجی توزیع شده است.نتایج بررسیها نشان داد که در بین عوامل رانشی بالاترین میانگین مربوط به عوامل روانشناختی میباشد. در بین عوامل کششی نیز بالاترین میانگین مربوط به عوامل نامحسوس میباشد. به طورکلی، عوامل روانشناختی بالاترین میانگین را دارد و عوامل جستو جو، عوامل نامحسوس، عوامل محسوس، عوامل فیزیکی و تعاملات اجتماعی به ترتیب دارای رتبههای بعدی هستند.
جامعه شناسی گردشگری
وحید ناصحی فر
چکیده
نحوه شکلدهی اداراکات گردشگران یا مدیریت ادراکات به جهت ایجاد مزیت رقابتی و توسعه رقابتپذیری برای آژانسهای مسافرتی، اهمیت زیادی دارد. الگوی جامعی در خصوص مدیریت ادراکات گردشگران تاکنون ارائه نشده و هدف این تحقیق، استخراج الگوی مدیریت ادراکات گردشگران بوده است. در این تحقیق از روش کیفی – کیفی استفاده شده، به این ترتیب که در ...
بیشتر
نحوه شکلدهی اداراکات گردشگران یا مدیریت ادراکات به جهت ایجاد مزیت رقابتی و توسعه رقابتپذیری برای آژانسهای مسافرتی، اهمیت زیادی دارد. الگوی جامعی در خصوص مدیریت ادراکات گردشگران تاکنون ارائه نشده و هدف این تحقیق، استخراج الگوی مدیریت ادراکات گردشگران بوده است. در این تحقیق از روش کیفی – کیفی استفاده شده، به این ترتیب که در روش کیفی اول بر اساس روش فراترکیب از ادبیات و پیشینه تحقیق، کدهای باز، محوری و انتخابی استخراج شده و سپس در روش کیفی دوم بر اساس روش تحلیل مضمون به کمک مصاحبههای انجامشده، بازنگری کدهای استخراجی در جهت بومیسازی و استفاده کاربردی، انجام شده است. بهمنظور اعتبارسنجی و بررسی پایایی هر دو روش کیفی-کیفی، از پایایی بین دو کدگذار استفاده شده است. الگوی نهایی مدیریت ادراکات گردشگران بهصورت پیشایندها مانند ویژگیهای آژانس مسافرتی، روشهای مدیریت ادراکات مانند اقدامات بازاریابی آژانس مسافرتی و پسایندها مانند تحقق اهداف گردشگران و آژانسهای مسافرتی، استخراج شده است. دستاورد اصلی این تحقیق، الگوی شبکه مضامین مدیریت ادراکات گردشگران بوده است.