سامانه های اطلاعاتی
الهه محمدزاده لطفی؛ محمد حسین ایمانی خوشخو؛ سیدسعید هاشمی
چکیده
فناوری یکی از مؤثرترین نیروهایی است که زندگی مردم را شکل میدهد. صنعت گردشگری همواره در خط مقدم استفاده از فناوری بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی (کیفی - کمی) است. مصاحبه نیمهساختاریافته تا حد اشباع (21 نفر) انجام شد. برای کدگذاری مصاحبهها از روش براون و کلارک و با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل موضوعی انجام شد. همچنین برای اعتبارسنجی ...
بیشتر
فناوری یکی از مؤثرترین نیروهایی است که زندگی مردم را شکل میدهد. صنعت گردشگری همواره در خط مقدم استفاده از فناوری بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی (کیفی - کمی) است. مصاحبه نیمهساختاریافته تا حد اشباع (21 نفر) انجام شد. برای کدگذاری مصاحبهها از روش براون و کلارک و با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل موضوعی انجام شد. همچنین برای اعتبارسنجی فرایند کدگذاری در بخش کیفی، از شاخص کاپا کوهن استفاده شد . در بخش کمی، تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS (تحلیل عاملی اکتشافی) و LISREL (تحلیل عامل تأییدی) انجام شد. روایی و پایایی همگرا و واگرا (آلفای کرونباخ و پایایی مرکب) مدل تأیید شد.این مطالعه بر اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در مراحل مختلف بازاریابی گردشگری تأکید میکند و نشان میدهد که استفاده از این فناوری میتواند منجر به بهبود کیفیت خدمات، کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری شود.
سامانه های اطلاعاتی
غزل وجدانی فرد؛ علی اسکندری پور؛ محمد زارع زاده؛ امید یوسفیان زاده؛ ابوالفضل طاهری
چکیده
صنعت گردشگری پزشکی بهعنوان یک حوزه نوظهور با پتانسیل بالا نیازمند توسعه زیرساختها و اطلاعرسانی مؤثر است. با هدف تحلیل محتوای وبسایت تسهیلگران گردشگری پزشکی در هند و ایران انجام شد. شناسایی50وبسایتها با استفاده از هفت کلیدواژه تخصصی گوگل صورت گرفت و دادهها از طریق برگه کدگذاری جمعآوری و با نرمافزار SPSS تحلیل شدند. محتوای ...
بیشتر
صنعت گردشگری پزشکی بهعنوان یک حوزه نوظهور با پتانسیل بالا نیازمند توسعه زیرساختها و اطلاعرسانی مؤثر است. با هدف تحلیل محتوای وبسایت تسهیلگران گردشگری پزشکی در هند و ایران انجام شد. شناسایی50وبسایتها با استفاده از هفت کلیدواژه تخصصی گوگل صورت گرفت و دادهها از طریق برگه کدگذاری جمعآوری و با نرمافزار SPSS تحلیل شدند. محتوای بررسیشده شامل هفت مقوله و63 عنصر،ازجمله «ارتباط و تعامل مشتریان»، «پلتفرمهای خدمات ویژه»، «تاریخچه شرکت برای اعتمادسازی»، «معرفی تجهیزات و تسهیلات درمانی و رفاهی»، « مقبولیت بین المللی شرکت» و«رعایت جذابیتهای بصری در تمامی محورها» دسته بندی شدند. نتایج نشان میدهد دراین میان، بیشترین عناصر مربوط به مقوله"اطلاعرسانی و معرفی خدمات" است وکیفیت وبسایتهای ایرانی پایینتر از وبسایتهای هندی است. برای جذب بیشترگردشگران پزشکی، طراحی وبسایتها، بهبود همکاری با مشتریان و استفاده از پلتفرمهای مشترک ضروری است. این مطالعه بر اهمیت سامانههای یکپارچه و هوشمند در بهبود کارایی و سرعت فرآیندهای گردشگری پزشکی تأکید دارد.
سامانه های اطلاعاتی
روح اله نوری؛ محمد محرابیون؛ سبا پارسائی
چکیده
استفاده از فناوریهای نوین در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیمی در ایجاد مزیت رقابتی و جذب بیشتر گردشگر دارد. یکی از پیشرفتهای فناورانه امروزه، فناوریهای واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی میباشند که به آنها واقعیت توسعهیافته نیز گفته میشود. استفاده از این فناوریها میتواند کمک شایانی به بازاریابی، افزایش تقاضا، رقابتپذیری ...
بیشتر
استفاده از فناوریهای نوین در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیمی در ایجاد مزیت رقابتی و جذب بیشتر گردشگر دارد. یکی از پیشرفتهای فناورانه امروزه، فناوریهای واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی میباشند که به آنها واقعیت توسعهیافته نیز گفته میشود. استفاده از این فناوریها میتواند کمک شایانی به بازاریابی، افزایش تقاضا، رقابتپذیری مقاصد و جاذبههای گردشگری کند. این پژوهش به مرور نظاممند تحقیقات بهمنظور شناسایی کاربردهای واقعیت توسعهیافته در جاذبههای گردشگری و مزایای آنها برای گردشگر و خدماتدهنده میپردازد. جســتوجوی نظاممنــد بــا اســتفاده از پایگاههــای علمــی وبآوســاینس و گــوگل اســکالر انجــام شــد. ابتــدا، 140 سند بـهدســت آمــد که پس از گذشتن از فرایند غربالگری، ۶2 سند انتخــاب شــد. 13 کاربرد برای واقعیت توسعهیافته در جاذبهها یافت شد که در 8 گروه طبقهبندی گردید: بازاریابی، بازسازی، تور مجازی اماکن دشوار یا غیرقابل بازدید، حفاظت از میراث ناملموس و آثار حساس یا در حال تخریب، افزایش جذابیت جاذبه با ایجاد حس حضور یا جذابیت بصری، مسیریابی، آموزش به کمک واقعیت مجازی، داستانسرایی و یا بازیوارسازی، نمایش اطلاعات تکمیلی و یا مدل سه بُعدی جاذبهها. این پژوهش با ترسیم تصویری کلی از کاربردهای این فناوری در جاذبهها، به مدیران صنعت گردشگری و سازمانهای مدیریت مقصد کمک میکند تا شناخت بهتری از فناوریهای واقعیت توسعهیافته و کاربردهای آنها پیداکرده، مناسبترین فناوری را انتخاب کنند و با بهبود کیفیت تجربه گردشگران، سبب افزایش نرخ بازگشت و سود خود شوند. همچنین میتواند راهنمایی برای پژوهشگران آینده در حوزه گردشگری باشد
سامانه های اطلاعاتی
علی علایی؛ حکیمه نیکی اسفهلان؛ حسین بوداقی خواجه نوبر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال درحوزه گردشگری استان اردبیل بود. این تحقیق از نوع بنیادی، اکتشافی و کیفی بود. جامعهآماری شامل کلیه خبرگان، اساتید دانشگاهی مدیریت و گردشگری و کارشناسان حوزه گردشگری استان اردبیل بودند که با توجه به نمونه در دسترس و هدفمند، تعداد 35 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال درحوزه گردشگری استان اردبیل بود. این تحقیق از نوع بنیادی، اکتشافی و کیفی بود. جامعهآماری شامل کلیه خبرگان، اساتید دانشگاهی مدیریت و گردشگری و کارشناسان حوزه گردشگری استان اردبیل بودند که با توجه به نمونه در دسترس و هدفمند، تعداد 35 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش سه دوری دلفی (تولید ایده، کاهش اقلام و تأیید نهایی مدل) انجام شد و با استفاده از ضریب هماهنگی کندال اشمیت تجزیه و تحلیل شده و رتبهبندی گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی نهایی تصویر ذهنی مثبت با تاکید بر فناوری دیجیتال در حوزه گردشگری استان اردبیل شامل 23 شاخص و 3 بعد تصویر معنایی (8 شاخص)، تصویر فیزیکی (7 شاخص) و تصویر اجتماعی (8 شاخص) میباشد.
سامانه های اطلاعاتی
نیلوفر یزدی اسماعیلی؛ زهرا نادعلی پور
چکیده
امروزه، مشتری مداری یکی از مهمترین شاخصهای بازاریابی درنظام گردشگری است. از سوی دیگر، یکی از به روزترین و کارآمدترین برنامهها یا راهبردهای جذب، حفظ و جلب رضایت مشتری، مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری است. از اینرو، شناخت نقش مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری در تسهیل انتخاب مقصد از نگاه مدیران و کارشناسان ارشد بازاریابی دفاتر ...
بیشتر
امروزه، مشتری مداری یکی از مهمترین شاخصهای بازاریابی درنظام گردشگری است. از سوی دیگر، یکی از به روزترین و کارآمدترین برنامهها یا راهبردهای جذب، حفظ و جلب رضایت مشتری، مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری است. از اینرو، شناخت نقش مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری در تسهیل انتخاب مقصد از نگاه مدیران و کارشناسان ارشد بازاریابی دفاتر خدمات مسافرتی فعال در تهران، هدف اصلی این پژوهش میباشد. پژوهش حاضر، از نوع کیفی و با هدف ارائه مدل تبیینکنندۀ نقش مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری در تسهیل انتخاب مقصد با استفاده از نظریۀ داده بنیاد انجام شد. به همین سبب، در انتخاب نمونۀ آماری از نمونهگیری هدفمند غیر احتمالی استفاده شد. در این پژوهش، استفاده از ابزارهای روش گراندد تئوری مثل تقطیع دادهها، کدگذاری باز و کدگذاری محوری به شناسایی شش مقولۀ اصلی شرایط علی، موضوع محوری، شرایط زمینهای یا محیطی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها انجامید.
سامانه های اطلاعاتی
سید محسن لطفی آشتیانی؛ لیلا اندرواژ؛ ابراهیم آلبونعیمی
چکیده
پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات توسعهای میباشد که با روش کیفی انجام میشود. جامعه آماری در فاز کیفی شامل مدیران شرکت های تسهیل گر گردشگری پزشکی و مدیران بخش پذیریش بیماران بین المللی بیمارستان های شهر تهران میباشد که از این میان 15 نفر به صورت هدفمند غیرتصادفی بعنوان انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات توسعهای میباشد که با روش کیفی انجام میشود. جامعه آماری در فاز کیفی شامل مدیران شرکت های تسهیل گر گردشگری پزشکی و مدیران بخش پذیریش بیماران بین المللی بیمارستان های شهر تهران میباشد که از این میان 15 نفر به صورت هدفمند غیرتصادفی بعنوان انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است. تحلیل دادههای کیفی با روش نظریه داده بنیاد و با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه مراجعهکنندگان به بیمارستانهای شهر تهران میباشد (جامعه نامحدود) که بر این اساس با استفاده از جدول مورگان نمونهای متشکل از 384 نفر انتخاب شد. گردآوری دادهها در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه و تحلیل دادهها با روش حداقل مربعات جزئی انجام شد.