برنامه ریزی گردشگری
نیما خادمی؛ عباس عباسی؛ کاظم عسکری فر
چکیده
گردشگری رویدادهای محلی، یکی از انواع گردشگری است که میتواند نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی جوامع داشته باشد. بااینوجود، این موضوع علیرغم وضوح و ضرورت خود کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جشنواره گلوگلاب میمند فارس یکی از این رویدادهایی است که هر ساله در فصل بهار برگزار میشود. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل جذب گردشگران ...
بیشتر
گردشگری رویدادهای محلی، یکی از انواع گردشگری است که میتواند نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی جوامع داشته باشد. بااینوجود، این موضوع علیرغم وضوح و ضرورت خود کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جشنواره گلوگلاب میمند فارس یکی از این رویدادهایی است که هر ساله در فصل بهار برگزار میشود. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل جذب گردشگران به این رویداد است. بدین منظور ابتدا عوامل جذب گردشگر به رویدادها با تحلیل محتوای کیفی استخراج شدند و در ادامه نظرات گردشگران در قالب روششناسی کیو گردآوری شده است. جامعه آماری در بخش اول این مطالعه، اسناد و خبرگان این حوزه و در روش کیو، گردشگران جشنواره گلوگلاب میمند در بهار 1402 بودهاند. در نهایت، چارچوب مفهومی از عوامل اثرگذار بر گرایش مشتریان شامل 50 شاخص در 15 مؤلفه ارائه گردید. همچنین، تحلیل کمی دادههای کیو نشان میدهد برای گروه اول از گردشگران دسترسی، مهماننوازی و گذراندن اوقات با دوستان، در گروه دوم، تعاملات اجتماعی و کیفیت رویداد، در گروه سوم، انگیزههای میهنپرستانه و یادگیری و در گروه چهارم، تجربه و لذت از رویداد اهمیت داشته است. در عین حال جاذبههای طبیعی و لذتجویی از محیط جشنواره برای همه گردشگران مهم بوده است که این نتایج میتواند زمینهای برای تدوین استراتژیهای بازاریابی رویدادهای گردشگری محلی باشد.
برنامه ریزی گردشگری
زهرا سلیمانی؛ حمداله سجاسی قیداری؛ حمید شایان؛ سیامک سیفی
چکیده
گردشگران در هنگام سفر، بدنبال کسب تجربیات بیادماندنی هستند و اغلب تصمیمات آنها تحت تاثیر همین تجربیاتی که از مقصد کسب کردهاند، قرار میگیرد. ازاینرو با هدف استخراج تجربیات بیادماندنی گردشگران از مقاصد روستایی از رویکرد شناختی زیمت استفاده شد. براساس اشباع نظری با 35 نفر از گردشگرانی که به روستاهای گردشگری شهرستانهای مشهد، نیشابور ...
بیشتر
گردشگران در هنگام سفر، بدنبال کسب تجربیات بیادماندنی هستند و اغلب تصمیمات آنها تحت تاثیر همین تجربیاتی که از مقصد کسب کردهاند، قرار میگیرد. ازاینرو با هدف استخراج تجربیات بیادماندنی گردشگران از مقاصد روستایی از رویکرد شناختی زیمت استفاده شد. براساس اشباع نظری با 35 نفر از گردشگرانی که به روستاهای گردشگری شهرستانهای مشهد، نیشابور و طرقبهشاندیز سفر کرده و درگیری ذهنی بیشتر از 83 با این مقاصد داشتند، مصاحبه صورتگرفت. به طورکلی 9 سازه پایه و 11 سازه نهایی استخراج گردید، پرتکرارترین سازه پایه، «چشمانداز طبیعی و بکر روستا» بود که تجربیات بیادماندنی مانند «سکوتوآرامش»، «احساس شادابی و رهایی» و «لذتبخش بودن» را در گردشگران ایجادکردهاست. ادبیات نظری در زمینه تجربیات بیادمادندنی از مقاصد روستایی بسیار محدود میباشد، لذا این مطالعه درک جدیدی در رابطه با نحوه شکلگیری تجربیات بیادماندنی از مقاصد روستایی ارائه میدهد که مورداستفاده مدیران مقاصد روستایی برای جلب وفاداری و جذب بیشتر گردشگران قرارمیگیرد.