سحر پیرجمادی؛ مرتضی مطهری؛ مهدی کروبی؛ احمد محمودی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای امکانسنجی بازاریابی توسعه گردشگری ورزشی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی بود که با راهبرد زمینهیابی- اکتشافی انجام شد. بدینمنظور با 21 نفر از صاحبنظران بهصورت هدفمند و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای امکانسنجی بازاریابی توسعه گردشگری ورزشی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی بود که با راهبرد زمینهیابی- اکتشافی انجام شد. بدینمنظور با 21 نفر از صاحبنظران بهصورت هدفمند و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون از طریق فرآیند شناسهگذاری و تحلیل آن با استفاده از نرمافزار کیفی مکس کیودیای انجام شد. براساس یافتههای پژوهش، ترویج جاذبههای گردشگری، جذب گردشگران ورزشی، همافزایی ذینفعان، ریسک بازار، ظرفیتهای زیرساختی و طبیعی، رویکردهای پیشین و تجارب کشورهای همسایه از جمله شاخصهای اصلی امکانگرایی شناخته شدند. نتایج این پژوهش بر لزوم کاربرد فناوریهای نوین دیجیتالی، تبلیغات، رسانههای ملی، ظرفیتسازی فرهنگی و اجتماعی، بازاریابی، سرمایهگذار بخش خصوصی، ساکنین محلی، تعامل بین سازمانی، ظرفیتهای اقتصادی، زیرساخت و تجربیات موفق در توسعه گردشگری ورزشی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران تأکید دارد.
اصغر طهماسبی؛ علی موحد؛ احمد محبتی
چکیده
تحلیل فضایی تقاضا گردشگران، از اهمیت تعیینکنندهای در مدیریت و بازاریابی مقاصد گردشگری برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مرکزیت فضایی جاذبههای مجموعه کاخموزه سعدآباد ازنظر تقاضای گردشگران داخلی و خارجی است. بدین منظور، از دادههای سامانه بلیط فروشی این کاخ استفاده شد. ماتریس مجاورت جاذبهها با استفاده از مفهوم بازدیدهای ...
بیشتر
تحلیل فضایی تقاضا گردشگران، از اهمیت تعیینکنندهای در مدیریت و بازاریابی مقاصد گردشگری برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مرکزیت فضایی جاذبههای مجموعه کاخموزه سعدآباد ازنظر تقاضای گردشگران داخلی و خارجی است. بدین منظور، از دادههای سامانه بلیط فروشی این کاخ استفاده شد. ماتریس مجاورت جاذبهها با استفاده از مفهوم بازدیدهای پیوسته تهیه و مرکزیتهای فضایی با استفاده از برنامهنویسی پایتون و نرم افزا Network X محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد که موزههای کاخ ملت، کاخ سبز، موزه اتومبیل از بیشترین مرکزیت درجه و موزههای هنر، میرعماد، استاد بهزاد از کمترین مرکزیت درجه برای هر دو گروه برخوردار بودهاند. تفاوت عمده در تقاضای دو گروه، در جاذبههای سلطنتی بوده است بهطوریکه موزههای اتومبیلهای سلطنتی، ظروف سلطنتی، سلاحهای دربار و آشپزخانه سلطنتی مرکزیت درجه بیشتری در بین گردشگران داخلی در مقایسه با گردشگران خارجی داشته است.