نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری تخصصی مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 استاد گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائی
4 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای امکانسنجی بازاریابی توسعه گردشگری ورزشی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی بود که با راهبرد زمینهیابی- اکتشافی انجام شد. بدینمنظور با 21 نفر از صاحبنظران بهصورت هدفمند و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون از طریق فرآیند شناسهگذاری و تحلیل آن با استفاده از نرمافزار کیفی مکس کیودیای انجام شد. براساس یافتههای پژوهش، ترویج جاذبههای گردشگری، جذب گردشگران ورزشی، همافزایی ذینفعان، ریسک بازار، ظرفیتهای زیرساختی و طبیعی، رویکردهای پیشین و تجارب کشورهای همسایه از جمله شاخصهای اصلی امکانگرایی شناخته شدند. نتایج این پژوهش بر لزوم کاربرد فناوریهای نوین دیجیتالی، تبلیغات، رسانههای ملی، ظرفیتسازی فرهنگی و اجتماعی، بازاریابی، سرمایهگذار بخش خصوصی، ساکنین محلی، تعامل بین سازمانی، ظرفیتهای اقتصادی، زیرساخت و تجربیات موفق در توسعه گردشگری ورزشی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران تأکید دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying Feasibility Marketing Indicators of Sport Tourism Development in Free Trade, Industrial and Economic Zones of Iran
نویسندگان [English]
- Sahar Pirjamadi 1
- Morteza Motahhari 2
- Mehdi Karoubi 3
- Ahmad Mahmoudi 4
1 PhD in Sports Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 Ph.D Student of Sport Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
3 Professor of Tourism Management, , University of Allameh Tabataba’I, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Sports Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to identify feasibility marketing indicators of sport tourism development in free trade, industrial and economic zones of Iran.The research method was qualitative, which was conducted with the heuristic-exploration strategy. Theoretical saturation was achieved with 21 experts. The data were analyzed using thematic analysis through the coding process using MAXQDA. Promotion of tourist attractions, attracting sport tourists, risk, infrastructure and natural capacities, approaches of neighboring countries are among the main indicators were recognized. Use new digital technologies, cultural and social capacity building, tourist attraction management, private sector investor, local residents, inter-organizational interaction, economic and business capacity free zones, infrastructure facilities and natural attractions emphasize new and successful experiences. The results emphasize the need to use new digital technologies, advertising, national media, marketing, local residents, inter-organizational interaction, economic capacity, infrastructure, successful experiences in the development of sport tourism in Iran's free trade, industrial and economic zones.
کلیدواژهها [English]
- Feasibility
- Free zones
- Infrastructure
- Sport Tourism
- Tourist Attractions