TY - JOUR ID - 13936 TI - شناسایی شاخص‌های امکان‌سنجی بازاریابی توسعه گردشگری ورزشی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران JO - مطالعات مدیریت گردشگری JA - TMS LA - fa SN - 2322-3294 AU - پیرجمادی, سحر AU - مطهری, مرتضی AU - کروبی, مهدی AU - محمودی, احمد AD - دکتری تخصصی مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - استاد گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائی AD - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 57 SP - 47 EP - 78 KW - امکان‌سنجی KW - جاذبه‌های گردشگری KW - زیرساخت KW - گردشگری ورزشی KW - مناطق آزاد DO - 10.22054/tms.2022.65108.2653 N2 - پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص‌های امکان‌سنجی بازاریابی توسعه گردشگری ورزشی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی بود که با راهبرد زمینه‌یابی- اکتشافی انجام شد. بدین‌منظور با 21 نفر از صاحب‌نظران به‌صورت هدف‌مند و با استفاده از مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختارمند اشباع نظری حاصل شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون از طریق فرآیند شناسه‌گذاری و تحلیل آن با استفاده از نرم‌افزار کیفی مکس کیودی‌ای انجام شد. بر‌‌اساس یافته‌های پژوهش، ترویج جاذبه‌های گردشگری، جذب گردشگران ورزشی، هم‌افزایی ذینفعان، ریسک‌ بازار، ظرفیت‌های زیرساختی و طبیعی، رویکردهای پیشین و تجارب کشورهای همسایه از جمله شاخص‌های اصلی امکان‌گرایی شناخته شدند. نتایج این پژوهش بر لزوم کاربرد فناوری‌های نوین دیجیتالی، تبلیغات، رسانه‌های ملی، ظرفیت‌سازی فرهنگی و اجتماعی، بازاریابی، سرمایه‌گذار بخش خصوصی، ساکنین محلی، تعامل بین سازمانی، ظرفیت‌های اقتصادی، زیرساخت و تجربیات موفق در توسعه گردشگری ورزشی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران تأکید دارد. UR - https://tms.atu.ac.ir/article_13936.html L1 - https://tms.atu.ac.ir/article_13936_021af01a8d4675724c31468edd31872a.pdf ER -