نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه برنامه ریزی گردشگری دانشگاه خوارزمی
2 دانشیار گروه برنامه ریزی گردشگری دانشگاه خوارزمی
3 دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
تحلیل فضایی تقاضا گردشگران، از اهمیت تعیینکنندهای در مدیریت و بازاریابی مقاصد گردشگری برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مرکزیت فضایی جاذبههای مجموعه کاخموزه سعدآباد ازنظر تقاضای گردشگران داخلی و خارجی است. بدین منظور، از دادههای سامانه بلیط فروشی این کاخ استفاده شد. ماتریس مجاورت جاذبهها با استفاده از مفهوم بازدیدهای پیوسته تهیه و مرکزیتهای فضایی با استفاده از برنامهنویسی پایتون و نرم افزا Network X محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد که موزههای کاخ ملت، کاخ سبز، موزه اتومبیل از بیشترین مرکزیت درجه و موزههای هنر، میرعماد، استاد بهزاد از کمترین مرکزیت درجه برای هر دو گروه برخوردار بودهاند. تفاوت عمده در تقاضای دو گروه، در جاذبههای سلطنتی بوده است بهطوریکه موزههای اتومبیلهای سلطنتی، ظروف سلطنتی، سلاحهای دربار و آشپزخانه سلطنتی مرکزیت درجه بیشتری در بین گردشگران داخلی در مقایسه با گردشگران خارجی داشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing the spatial Centrality of Saadabad Palace Tourist Aattractions for Domestic and Foreign Visitors
نویسندگان [English]
- Asghar Tahmasebi 1
- Ali Movahed 2
- Ahmad Mohabbati 3
1 Assistant Professor, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Master Student of Geography and Tourism Planning, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Iran
چکیده [English]
Spatial analysis of tourists’ demands is crucially important for tourism destinations management and marketing. This research aims to compare the spatial centralities of the tourism attractions of Sa'd Abad historical complex for national and foreign visitors. In doing so, data from the ticket sales system were used to construct the proximity matrix using the concept of interlocking-visit and via Python programming. Then the spatial centrality of the attractions was calculated by NetworkX software. The result shows that, Museums of the Mellat Palace, the Green Palace, the Museum of the Royal Cars have the highest degree centralities and Museums of Art, Miramad Museum, Behzad Museum have the lowest degree centrality for both groups. The major difference between the two groups' demands was the royal attractions. The Museums of Royal Cars, Royal Dishes, Court Weapons, and the Royal Kitchen have become more central to domestic tourists than foreign tourists.
کلیدواژهها [English]
- Network Analysis
- Tourism Demand
- Tourist Attractions
- Interlocking-Visit
- Spatial Centrality