نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه برنامه ریزی گردشگری دانشگاه خوارزمی

2 دانشیار گروه برنامه ریزی گردشگری دانشگاه خوارزمی

3 دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

تحلیل فضایی تقاضا گردشگران، از اهمیت تعیین‌کننده‌ای در مدیریت و بازاریابی مقاصد گردشگری برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مرکزیت فضایی جاذبه‌های مجموعه کاخ‌موزه سعدآباد ازنظر تقاضای گردشگران داخلی و خارجی است. بدین منظور، از داده‌های سامانه بلیط فروشی این کاخ استفاده شد. ماتریس مجاورت جاذبه‌ها با استفاده از مفهوم بازدیدهای پیوسته تهیه و مرکزیت‌های فضایی با استفاده از برنامه‌نویسی پایتون و نرم افزا Network X محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد که موزه‌های کاخ ملت، کاخ سبز، موزه اتومبیل از بیشترین مرکزیت درجه و موزه‌های هنر، میرعماد، استاد بهزاد از کمترین مرکزیت درجه برای هر دو گروه برخوردار بوده‌اند. تفاوت عمده در تقاضای دو گروه، در جاذبه‌های سلطنتی بوده است به‌طوری‌که موزه‌های اتومبیل‌های سلطنتی، ظروف سلطنتی، سلاح‌های دربار و آشپزخانه سلطنتی مرکزیت درجه بیشتری در بین گردشگران داخلی در مقایسه با گردشگران خارجی داشته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparing the spatial Centrality of Saadabad Palace Tourist Aattractions for Domestic and Foreign Visitors

نویسندگان [English]

  • Asghar Tahmasebi 1
  • Ali Movahed 2
  • Ahmad Mohabbati 3

1 Assistant Professor, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Master Student of Geography and Tourism Planning, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Iran

چکیده [English]

Spatial analysis of tourists’ demands is crucially important for tourism destinations management and marketing. This research aims to compare the spatial centralities of the tourism attractions of Sa'd Abad historical complex for national and foreign visitors. In doing so, data from the ticket sales system were used to construct the proximity matrix using the concept of interlocking-visit and via Python programming. Then the spatial centrality of the attractions was calculated by NetworkX software. The result shows that, Museums of the Mellat Palace, the Green Palace, the Museum of the Royal Cars have the highest degree centralities and Museums of Art, Miramad Museum, Behzad Museum have the lowest degree centrality for both groups. The major difference between the two groups' demands was the royal attractions. The Museums of Royal Cars, Royal Dishes, Court Weapons, and the Royal Kitchen have become more central to domestic tourists than foreign tourists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Network Analysis
  • Tourism Demand
  • Tourist Attractions
  • Interlocking-Visit
  • Spatial Centrality
افراخته، حسن؛ رهنمایی، محمدتقی؛ طهماسبی، اصغر و ایمنی قشلاق، سیاوش. (1395). تحلیل نابرابری‌های فضایی در توسعه منابع گردشگری (موردمطالعه: استان اردبیل)، گردشگری و توسعه، 5 (1)، 107-28.
بهفروز، ‌فاطمه. (1370). بررسی‌های ادراک محیطی و رفتار در قلمرو مطالعات جغرافیای رفتاری و جغرافیای انسانی معاصر، تحقیقات جغرافیایی. 20 (6)، 70-31.
حمزه، فرهاد. (1388). از رفتارگرایی تا جغرافیای رفتاری، جغرافیا، 3 (8-9)، 97-71.
رضوانی، ‌محمد‌رضا، فرجی سبکبار، حسنعلی، باستانی، سوسن و حسام مهدی. (1393). بررسی روابط بین مراکز اقامتی گردشگری روستایی با رویکرد تحلیل شبکه (مطالعه موردی: مراکز اقامتی روستایی بخش لاریجان، شهرستان آمل). برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 11 (3). 179-99.
سپهری، محمدمهدی و بابایی، ادریس. (1394). واکافت شبکه مقاصد گردشگری، رویکرد تئوری تحلیل شبکه‌های اجتماعی. مدیریت تولید و عملیات، پیاپی 10، 34-21.
ستارزاده، ‌اصغر، گلینی‌مقدم، ‌گلنسا و مومنی، ‌عصمت. (1395). تحلیل ساختار شبکه همکاری‌های علمی پژوهشگران حوزه؛ علوم پایه پزشکی ایران در نمایه استنادی علوم در بازه زمانی 1996 تا 2013، مطالعات دانش شناسی، 6 (2)، 1-20.
سجادیان، ‌ناهید و پیری، ‌فاطمه. (1396). بررسی عوامل فضایی مؤثر در تقاضای جاذبه‌های گردشگری شهری (نمونه موردی: شهر ایلام). جغرافیایی سرزمین، 53 (14)، 36-21.
سلطانی، ‌سحر و شاهنوشی, ‌ناصر (1391). اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری عمده شهرستان مشهد از منظر گردشگران داخلی، مطالعات اجتماعی گردشگری، 1 (1)، 17-5.
شکویی، ‌حسین و موحد، ‌علی. (1381).شناخت الگوی فضای توریستی شهر اصفهان با استفاده از سیستم GIS. مدرس علوم انسانی، 6 (4)، 112-95.
ضیایی، محمود و شجاعی، مسلم.(1389). سطح‌بندی مقصدهای گردشگری: واکاوی مفهومی نو در برنامه‌ریزی فضایی گردشگری، مطالعات مدیریت گردشگری،5 (13)، 46-25.
طهماسبی، اصغر و روشنیان، سوران. (1395).ویژگی‌ها و رفتار خرید گردشگران شهر بانه. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 11 (36)، 59-31.
طهماسبی، اصغر و روشنیان، سوران. (1396).تأثیر عوامل آمیخته بازاریابی خدمات بر انتخاب مقصد گردشگران خرید شهرستان بانه. گردشگری و توسعه، 6 (2)،21-1.
قادری، ‌اسماعیل و مطهر، ‌سیده‌مهسا .(1392).بررسی عامل کششی انگیزاننده گردشگران در انتخاب مقصد، مقایسه مقاصد داخلی و خارجی (مطالعه موردی شهر تهران). اقتصاد و مدیریت شهری، 2 (1)، 30-15.
قاسمی، علی ، نوابخش، مهرداد وکردوانی، پرویز. (1396). اولویت‌بندی مقاصد گردشگری پیرامونی کلان‌شهرها مورد: حومه‌های ییلاقی شمال تهران. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 20، 187-173.
محمد‌حسنی‌زاده، ‌مرجان، فرجی‌سبکبار، ‌حسنعلی و مطیعی‌لنگرودی، ‌سید‌حسن. (1397). تحلیل اکتشافی الگوهای فضایی- زمانی رفتار بازدیدکنندگان (مطالعه‌ی موردی: مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد). پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 103 (50)، 34-17.
Huang, Yuxia و Bian, Ling (2009). A Bayesian network and analytic hierarchy process based personalized recommendations for tourist attractions over the Internet, Expert Systems with Applications, 36 (1), 933-43.
Lee, S. H. (2013). Evaluating spatial centrality for integrated tourism management in rural areas using GIS and network analysis, Tourism Management, 34, 14-24.
Lew, Alan A. (1987).A framework of tourist attraction research', Annals of Tourism Research, 14 (4), 553-75.
Liu, B., Huang, S. & Fu, H. (2017).An application of network analysis on tourist attractions: The case of Xinjiang, China', Tourism Management, 58, 132-41.
Shih, H. Y. (2006). Network characteristics of drive tourism destinations: An application of network analysis in tourism, Tourism Management, 27 (5), 1029-39.