مریم شهمرادی؛ هادی باقری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزهها و ریسکهای ادراکشده گردشگران در دلبستگی به مقاصد گردشگری ورزشی ماجراجویانه انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل پاراگلایدرسوارانی است که در سال 1400 به سایتهای پروازی استان گلستان سفر کرده بودند که 103 از آنان با استفاده از نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزهها و ریسکهای ادراکشده گردشگران در دلبستگی به مقاصد گردشگری ورزشی ماجراجویانه انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل پاراگلایدرسوارانی است که در سال 1400 به سایتهای پروازی استان گلستان سفر کرده بودند که 103 از آنان با استفاده از نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود و تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که چهار انگیزۀ لذت، هیجان، معاشرت و رهایی تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی به مقاصد ماجراجویانه ورزشی دارند. همچنین، میزان ریسک ادراک شده تأثیر منفی و معناداری بر دلبستگی گردشگران به مقاصد ماجراجویانه ورزشی دارد. بر اساس یافتهها، پیشنهادات عملیاتی برای مقاصد گردشگری ماجراجویانه ورزشی ارائه شده است.
ناهید عبدلی
چکیده
شاخصهای جهانی گویای موقعیت ضعیف گردشگری ماجراجویانه ایران (میانگین کمتر از متوسط جهانی) در میان کشورهای در حال توسعه است، بنابراین، ضروری است تا نیروهای پیشران و مؤثر شناسایی و ظرفیتهای رشد گردشگریهای خاص به ویژه از نوع ماجراجویی در ایران سنجیده شود. این پژوهش داده بنیاد و کمی-کیفی، نتیجۀ تحلیل محتوای مطالعات پیشین، بررسی ...
بیشتر
شاخصهای جهانی گویای موقعیت ضعیف گردشگری ماجراجویانه ایران (میانگین کمتر از متوسط جهانی) در میان کشورهای در حال توسعه است، بنابراین، ضروری است تا نیروهای پیشران و مؤثر شناسایی و ظرفیتهای رشد گردشگریهای خاص به ویژه از نوع ماجراجویی در ایران سنجیده شود. این پژوهش داده بنیاد و کمی-کیفی، نتیجۀ تحلیل محتوای مطالعات پیشین، بررسی 10 متغیر شاخص جهانی توسعۀ گردشگری ماجراجویانه به همراه نظرخواهی از خبرگان به روش دلفی است. با رویکرد آیندهپژوهی، سناریوهای محتمل برمبنای یافتهها پردازش شدند. استعارههای چشمه، برکه، کویر و باتلاق برای ترسیم چشمانداز سناریوها و به منظور توصیف و پیشبینی آیندۀ گردشگری ماجراجویانه در سال 1410 ارائه شد. نتایج حاصل از 4 سناریوی قوی، سازگار و محتمل حاکی از آن است که ناپایداری توسعه گردشگری ماجراجویانه در ایران با روایت باتلاق، آشکار میشود.
علی خاکساری؛ معصومه دهقانی
دوره 9، شماره 27 ، آبان 1393، ، صفحه 1-22
چکیده
گسترش روند شهرنشینی و دوری انسان از طبیعت و محیطهای بکر سبب روی آوردن وی به طبیعت و توجه ویژه به طبیعتگردی در ایام تعطیلات شده است. رشد طبیعت گردی منجر به پیدایش انواع گوناگونی از گردشگری مبتنی بر طبیعت شده است که یکی از این اقسام گردشگری ماجراجویانه می باشد ودر سالهای اخیر، تقاضا برای آن در بازار گردشگری رو به ازدیاد است. به دلیل تنوع ...
بیشتر
گسترش روند شهرنشینی و دوری انسان از طبیعت و محیطهای بکر سبب روی آوردن وی به طبیعت و توجه ویژه به طبیعتگردی در ایام تعطیلات شده است. رشد طبیعت گردی منجر به پیدایش انواع گوناگونی از گردشگری مبتنی بر طبیعت شده است که یکی از این اقسام گردشگری ماجراجویانه می باشد ودر سالهای اخیر، تقاضا برای آن در بازار گردشگری رو به ازدیاد است. به دلیل تنوع اقلیمی که در ایران وجود دارد، این کشور دارای توانایی و ظرفیت بالقوه ای برای پذیرا شدن گردشگران ماجراجو در زمینه های متعدد است، یکی از این زمینه های گردشگری ماجراجویانه، کویرنوردی است که با توجه به وسعت مناطق کویری ایران و تنوع ژئومورفولوژیکی این مناطق و وجود گونههای گیاهی و جانوری کمیاب زمینه و تعیین S.W.O.T مساعدی برای رونق این نوع گردشگری وجود دارد. این مطالعه با استفاده از تکنیک نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها به ارزیابی ظرفیت این مناطق پرداخته است. تجزیه و تحلیلهای انجام شده حاکی از وجود شرایط مطلوب درکویرها ی ایرا ن برا ی رون ق ای ن نو ع گردشگر ی است ک ه با برنامهریزی مناسب ضمن تقویت نقاط ضعف و استفاده از فرصتها می توان بر تهدیدها غلبه کرد و این توانایی بالقوه را به جریان انداخت.
مجتبی قدیری معصوم؛ لیلا وثوقی
دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1384، ، صفحه 41-58
چکیده
گردشگری پدیده ایست کهن که از دیر زمان در جوامع انسانی وجود داشته و به طور پیوسته در طول تاریخ، متأثر از شرایط اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و فنی در حال تغییر و تحول بوده است. از دهه های اخیر خصوصاً ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، تقاضا و بازار گردشگری، متأثر از گسترش شتابان شهرنشینی، ارتباطات و تکنولوژی، تغییرات بسیاری کرده است. اساس گردشگری نوین، مبتنی ...
بیشتر
گردشگری پدیده ایست کهن که از دیر زمان در جوامع انسانی وجود داشته و به طور پیوسته در طول تاریخ، متأثر از شرایط اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و فنی در حال تغییر و تحول بوده است. از دهه های اخیر خصوصاً ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، تقاضا و بازار گردشگری، متأثر از گسترش شتابان شهرنشینی، ارتباطات و تکنولوژی، تغییرات بسیاری کرده است. اساس گردشگری نوین، مبتنی بر فعالیت های تفریحی - ورزشی است که اغلب از آن تحت عنوان گردشگری تفریحی یاد می شود. اشکال نوین گردشگری، تحت تأثیر الگوی جدید مصرف گردشگری، به گردشگری علایق خاص" (SIT) معروف شده قرار دارد. در این قبیل گردشگری ها، گردشگران اغلب به دنبال محرکهای مهیج و کسب تجربه هایی پر از پیچیدگی و هیجان هستند. گردشگری ماجراجویانه، که امروزه رشد و توسعه بسیاری در جهان یافته را می توان یکی از مصادیق آن قلمداد کرد. این نوع از گردشگری، در کنار علاقه مندان خاص و بازار مناسب دارای پتانسیل های مناسبی برای ایجاد اشتغال و درآمد است.