توسعه پایدار گردشگری
فاطمه یاری قلعه؛ نادر نادری؛ بیژن رضایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر نقش برندسازی شهری در استان کرمانشاه انجام شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی نیز از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی را کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری خلاق در استان کرمانشاه تشکیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر نقش برندسازی شهری در استان کرمانشاه انجام شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی نیز از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی را کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری خلاق در استان کرمانشاه تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی، تعداد 22 مصاحبه انجام و اشباع نظری حاصل گردید. در بخش کمی، جامعه آماری شامل تمامی مدیران فعال در حوزه کسبوکارهای گردشگری به تعداد 284 نفر بود و با استفاده از جدول مورگان تعداد 163 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور اعتباربخش کیفی از معیار حساسیت پژوهشگران، انتخاب مشارکتکنندگان مناسب، درگیری طولانیمدت با موضوع و تأیید مشارکتکنندگان و برای پایایی نیز از کدگذاری مجدد و بررسی همکار استفاده گردید. در بخش کمی نیز از یافتههای حاصل از بخش کیفی، پرسشنامهای محققساخته با هدف بررسی میزان اهمیت عوامل شناساییشده طراحی گردید که روایی محتوایی آن توسط اساتید دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (71 درصد) تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادههای آماری با استفاده از آزمون فریدمن در نرمافزار Spss25 انجام گرفت. نتایج تحلیل محتوای استقرایی طی سه رویه کدگذاری باز،کدگذاری ثانویه و مقولهها، به شناسایی 153 کد اولیه، 17 کد مفهومی و 5 عامل منتج شد. بر اساس نتایج، پیشرانهای میراث فرهنگی و تاریخی، نهادها و سازمانها و پیشران اجتماعی اولویت اول تا سوم را کسب نمودند و نیز محصولات خلاقانه، میراث غنی تاریخی و تنوع پتانسیلهای شهری بالاترین اولویت را در بین مفاهیم حاصله کسب نمودند. پژوهش حاضر از دیدگاه طرف عرضه حوزه گردشگری خلاق با دیدی عمیق و موشکافانه به بررسی نقش برندسازی شهری در توسعه گردشگری خلاق و شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق پرداخته است.
مدیریت گردشگری
ایوب پژوهان؛ شهین بهور؛ حجت اله ملکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی توسعه گردشگری خلاق روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. جامعه مورد مطالعه را دهیاران روستاهای هدف گردشگری، مدیران خانههای بومگردی، شوراهای روستاها، خبرگان بومی، اساتید دانشگاه در رشته گردشگری و مطلعان کلیدی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی توسعه گردشگری خلاق روستایی در روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. جامعه مورد مطالعه را دهیاران روستاهای هدف گردشگری، مدیران خانههای بومگردی، شوراهای روستاها، خبرگان بومی، اساتید دانشگاه در رشته گردشگری و مطلعان کلیدی تشکیل دادند. نمونهگیری به روش هدفمند و گلوله برفی انجام شده است. بر این اساس، تعداد 23 مصاحبه با مشارکتکنندگان در پژوهش انجام شد و اشباع نظری در مصاحبه 19 حاصل گردید. دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختارمند گردآوری و با استفاده از راهبرد اشتراوس و کوربین تحلیل شدند. بهمنظور سنجش روایی و رعایت ویژگیهای کیفی پژوهش، اعتباربخشی دادهها حین انجام مصاحبهها از معیارهای چهارگانه لینکُلن و گوبا (قابلیت اعتبار، قابلیت انتقالپذیری و تناسب، قابلیت اطمینان و ثبات و قابلیت تصدیق) استفاده شد. پایایی پژوهش با استفاده از فرمول پایایی هولستی (82 درصد) محاسبه گردید. نتایج تحلیل محتوای استقرایی، طی سه رویه کدگذاری باز، محوری و انتخابی به شناسایی تعداد 120 کد اولیه، 32 کد محوری و 6 عامل منتج شد. در نهایت، الگوی گردشگری خلاق روستایی طراحی و ارائه گردید که در آن «گردشگری خلاق روستایی» بهعنوان پدیدهمحوری متأثر از عوامل علی پژوهش انتخاب شد. عوامل زمینهای و مداخلهگر بههمراه پدیدهمحوری راهبردهای توسعه گردشگری خلاق روستایی را شکل دادند و پیامدهایی همچون افزایش سرمایهگذاریهای بخش خصوصی، سوق دادن درآمد از مناطق شهری به روستا، جلوگیری از مهاجرت به شهرها، افزایش نرخ اشتغال، بازگشت به روستا و توسعه فرهنگی و حس همکاری در منطقه شناسایی شدند.
مهدی مسیبیان ریزی؛ سمانه مسیبی
چکیده
مهمترین هدف تحقیق حاضر بررسی نقش گردشگری خلاق در افزایش میزان مشارکت اجتماعی شهروندان در محله دردشت شهر اصفهان بوده است.جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش کمی و آزمونهای آماری در نرمافزار SPSSو معادلات ساختاری در نرم افزار PLS استفاده شد.نتایج حاصله از نظر تأثیرگذاری گردشگری خلاق در افزایش میزان مشارکت اجتماعی اهالی محله دردشت نشان ...
بیشتر
مهمترین هدف تحقیق حاضر بررسی نقش گردشگری خلاق در افزایش میزان مشارکت اجتماعی شهروندان در محله دردشت شهر اصفهان بوده است.جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش کمی و آزمونهای آماری در نرمافزار SPSSو معادلات ساختاری در نرم افزار PLS استفاده شد.نتایج حاصله از نظر تأثیرگذاری گردشگری خلاق در افزایش میزان مشارکت اجتماعی اهالی محله دردشت نشان داد که ، شاخص ابتکار عمل و نوآوری با میزان بتای 188/0-، انعطافپذیری و پذیرش با میزان بتای 214/0-، رهبری و مدیریت با میزان بتای 022/0، ریسکپذیری و میزان بتای 154/0- و سرمایه اجتماعی با میزان بتای 431/0 تأثیرات متفاوتی در زمینه افزایش مشارکت شهروندان در زمینه-های مشارکت مالی، مشارکت ذهنی_معنوی، مشارکت فیزیکی، مشارکت سیاسی و مشارکت ابزاری در سطح محله دردشت اصفهان با توسعه گردشگری خلاق شهری داشتهاند.