نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری ، موسسه آموزش عالیدانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه برنامه ریزی شهری ، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران

چکیده

مهمترین هدف تحقیق حاضر بررسی نقش گردشگری خلاق در افزایش میزان مشارکت اجتماعی شهروندان در محله دردشت شهر اصفهان بوده است.جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌ کمی و آزمون‌های آماری در نرم‌افزار SPSSو معادلات ساختاری در نرم افزار PLS استفاده شد.نتایج حاصله از نظر تأثیرگذاری گردشگری خلاق در افزایش میزان مشارکت اجتماعی اهالی محله دردشت نشان داد که ، شاخص ابتکار عمل و نوآوری با میزان بتای 188/0-، انعطاف‌پذیری و پذیرش با میزان بتای 214/0-، رهبری و مدیریت با میزان بتای 022/0، ریسک‌پذیری و میزان بتای 154/0- و سرمایه اجتماعی با میزان بتای 431/0 تأثیرات متفاوتی در زمینه افزایش مشارکت شهروندان در زمینه-های مشارکت مالی، مشارکت ذهنی_معنوی، مشارکت فیزیکی، مشارکت سیاسی و مشارکت ابزاری در سطح محله دردشت اصفهان با توسعه گردشگری خلاق شهری داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of the role of creative tourism development in increasing social participation

نویسندگان [English]

  • Mahdi Mosayebian rizi 1
  • Samane Mosayebi 2

1 Danesh Pajoohan Pishro institute, Isfahan

2 Danesh Pajoohan Pishro institute, Isfahan

چکیده [English]

The most important purpose of the present research is to investigate the role of creative tourism in increasing social participation of the Dardasht Neighborhood . For analysis of data, quantitative method and statistical tests were accomplished using SPSS and structural equation in the PLS software. The result of the measurement of the creative tourism impact in increasing social participation of Dardasht Neighborhood residents demonstrate that, with the development of creative urban tourism, the index of initiation and innovation scored the Beta level of -0.188, resilience-adaptation and reception scored a Beta level of -0/214, leadership and management with scored a beta level of 0/022, risk ability with a Beta level of -0/154 and social capital scored a Beta level of 0/431. Therefore it has different impacts in the Isfahan’s Dardasht neighborhood regarding increasing social participation of citizens in financial contribution fields, Mental-Spiritual involvement, physical association, political partaking and finally Instrumental participation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative Tourism
  • Social Participation
  • Dardasht Neighborhood
  • Isfahan
  • اعظمی، موسی؛ جلیلیان، سارا؛ هاشمی امین، ناهید (1394). تحلیل آثار اجتماعی، اقتصادی و محیطی گردشگری پایدار ) مطالعه موردی: روستاهای نوره(مجله برنامه ریزی و توسعة گردشگری چاپ 14: صفحه 154-174.

    رحیمی، محمد؛ پازند، فاطمه (1395). الگوی گردشگری خلاق شهری در ایران با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی، فصلنامه علمی - پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی چاپ 6 شماره 13 صفحه 97-126

    رسولی، رقیه (1395). بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت ساکنین در بهسازی –نوسازی بافت فرسوده ) نمونه موردی: محله وردآورد، منطقه 21 شهر تهران). شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران، 12 و 13 مهرماه 1395، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران.

    سپهرنیا، رزیتا (1394). نگرش خلّاق به صنعت گردشگری در ارتقاء سرمایه فرهنگی ایران، فصلنامه علمی – پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی چاپ 4 شماره 4 صفحه 51-70.

    شفیعی، زاهد؛ فرخیان، فیروزه؛ و میرقدر، لیلا (1393). اصفهان بعنوان شهر خلاق صنایع دستی با رویکرد توسعه گردشگری، فصلنامه جغرافیا، شماره 43 صفحه 251-277

    قدرجانی، راضیه. قیطرانی، نیما (1391). بررسی روش‌های ارتقاء مشارکت مردمی در بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری ) مطالعهٔ موردی: محله جولان همدان). مجله هفت حصار، سال 1، شمارة 2

    • کریم زاده، مصطفی (1393). بررسی تاثیرنرخ ارز بر واردات دو جانبه ایران و ترکیه با استفاده از روش ARDL، انتشارات وزارت علوم چاپ 21 شماره 8 صفحه 258-310مختاری ملک آبادی، رضا؛ سقایی، محسن؛ ایمان، فاطمه (1393). سطح بندی مناطق پانزده گانه شهر اصفهان از لحاظ شاخص‌های شهر خلاق با استفاده از مدل‌های برنامه ریزی منطقه‌ای، مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری، چاپ 5 شماره 16 صفحه 105-120.میسون، پیتر (1390). گردشگری. اثرات، برنامه ریزی و مدیریت، ترجمه روزبه میرزایی: انتشارات ترمه.
    • rnestein, S.R. (1969). "A Ladder of citizen participation". AIP Journal, pp 216-224.
    • Briggs, S. (2001). Successful tourism marketing: a practical handbook. Kogan Page Publishers
    • Callahan, K. (2007). "Citizen Participation: Models and Methods". International Journal of Public Administration, 30: 11, pp 1179-1196.
    • Campbell, C. (2010). Creative tourism providing a competitive edge. Tourism Insights, (February).
    • Castro, C. M. D. (2012). New technology and creative tourism: a case study for the city of Porto= As novas tecnologias e o turismo criativo: estudo de caso da cidade do Porto (Doctoral dissertation).
    • D and Richards. G. (2000). "Tourism and Sustainable Community Development". London, Routledge
    • Horng, J.S., Tsai, C.Y., Yang, T.C., Liu, C.H.C., & Hu, D.C. (2016). Exploring the relationship between proactive personality, work environment and employee creativity among tourism and hospitality employees, International Journal of Hospitality Management, 54, 25-38.
    • Ken, S. (2013). An innovative creative experience model in Creative Tourism, magazine Parmogan, 41, 153-174.
    • . Nikbin, S. (2007). Women's cultural participation and family welfare. Tehran. Farhang 5 (18) 33 – 62
    • Pourzakarya, M, Fadaei Nezhad, S & jerdi, B. (2018). Towards developing a cultural and creative quarter: Culture-led regeneration of the historical district of Rasht Great Bazaar, Iran. Land Use Policy
    • Richards, G. W., & Raymond, C. (2000). Creative tourism. ATLAS news, 23, 16-20.
    • Richards G. & Marques L. (2012). Exploring Creative Tourism: Editors Introduction, Journal of Tourism Consumption and Practice,4 (2): 1_11.
    • Richards, Greg. (2014). Creativity and tourism in the city, Current Issues in Tourism, 17:2,119-144, https://doi.org/ 10.1080/13683500.2013.783794
    • . Richards, G., & Wilson, J. (2006). Developing creativity in tourist experiences: A solution to the serial reproduction of culture? Tourism management, 27(6), 1209- 1223.
    • . Ross, D. & Saxena, Gunjan. & Correia, Fernando. & Deutz, Pauline. (2017). Archaeological tourism: A creative approach. Annals of Tourism Research
    • . Ross, D. & Saxena, Gunjan. (2019). Participative co-creation of archaeological heritage: Case insights on creative tourism in Alentejo, Portugal. Annals of Tourism Research
    • Rusentraub, M.S., Joo, M. (2009). Tourism and economic development: Which investments produce gains for regions, Tourism Management, 30(2), 759-770.
    • Tan, S. K., Kung, S. F., & Luh, D. B. (2013). A model of 'creative experience'in creative tourism. Annals of tourism research, 41, 153-174.
    • (2006). UNESCO Creative Cities Network (2006) Towards Sustainable Strategies for Creative Tourism: Discussion Report of the Planning Meeting for 2008 International Conference on Creative Tourism Santa Fe, New Mexico, U.S.A. October 2527,2006.Availablefrom:http://portal.unesco.org/culture/fr/es/34633/11848588553oct2006_meeting_report.pdf/oct2/06_meeting_report.pdf
    • Vasilva, R. (2010). Business Model in Creative Tourism, Journal of the Black Sea Tourism Association. 12 (17), 74-89
    • . Vahida, F. (2004). The Relationship between Family Structure and Social Participation. tehran: Social Sciences Magazine
    • Voss, c. (2004). Trends in the experience and Service Economy: The Experience Profit Cycle.

      Azami, Mousa; Jalilian, Sara; Hashemi amin, Nahid (2015). The Analysus of Social, Economic and Environmental Impacts of Sustainable Tourism (Case Study: Noureh Villages). Jouranl Tourism Planning and Development, No 14. pp. 154-174.

    Rahimi, Mohammad; Pazand, Fatemeh (2016). Patterns of the Urban Creative Tourism Using a Proposal Pattern for Iran(AHP). Innovation and Creative Human Sciences Quarterly, 6(13). pp. 97-126.

    Rasouli, Roghayeh (2016). Investigating the Influencial Factors in Resident Participation in Regenration and Restoration of Old Texture (Case Study: Vardavard Neighbourhood, Tehran Municipality Zone 21). 16th Conference of the Housing Development Policy in Iran, Oct. 3rd and 4th, 2016, Economic Faculty of University of Tehran.

    Sepehrnia, Rozita (2015). A Creative Approach to Tourism Industry to Improve Cultural Capital of Iran. Innovation and Creative Human Sciences Quarterly, 4(4), pp. 51-70.

    Shafeei, Zahed; Farokhian, Firouzeh; and Mirghadar, Leila (2014). Isfahan as a Creative City in Handicraft with Tourism Development Approach, Geography Quarterly, 43, pp. 251-277.

    Ghadrjani, Razieh; Gheitarani, Nima (2012). Investigating the Developing Methods of People's Participation in Regeneration and Restoration of Uraban Old Textures (Case Study: Joulan Neighbourhood in Hamedan). Haft Hesar Journal of Environmental Studies, 1(2).

    Karimzadeh, Mostafa (2014). The Estimation of Marquez's Bilateral Import Function for Iran and Turkey by Using ARDL, Journal of Monetary Economic, 21(8), pp. 258-310.

    Mokhtarimalekabadi, Raza; Saghaei, Mohsen; Iman, Fatemeh (2014). Classification of Fifteen Regions in Isfahan City based on the Creative City Indicator Using Models in Regional Planning, Research and Urban Planning Journal, 5(16), pp. 105-120.

    Mason, Peter (2003). Tourism Impacts, Planning and Management, Translated by: Mirzaee, Rouzbeh, Tehran:Termeh Publication.