توسعه پایدار گردشگری
فاطمه یاری قلعه؛ نادر نادری؛ بیژن رضایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر نقش برندسازی شهری در استان کرمانشاه انجام شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی نیز از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی را کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری خلاق در استان کرمانشاه تشکیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر نقش برندسازی شهری در استان کرمانشاه انجام شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی نیز از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی را کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری خلاق در استان کرمانشاه تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی، تعداد 22 مصاحبه انجام و اشباع نظری حاصل گردید. در بخش کمی، جامعه آماری شامل تمامی مدیران فعال در حوزه کسبوکارهای گردشگری به تعداد 284 نفر بود و با استفاده از جدول مورگان تعداد 163 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور اعتباربخش کیفی از معیار حساسیت پژوهشگران، انتخاب مشارکتکنندگان مناسب، درگیری طولانیمدت با موضوع و تأیید مشارکتکنندگان و برای پایایی نیز از کدگذاری مجدد و بررسی همکار استفاده گردید. در بخش کمی نیز از یافتههای حاصل از بخش کیفی، پرسشنامهای محققساخته با هدف بررسی میزان اهمیت عوامل شناساییشده طراحی گردید که روایی محتوایی آن توسط اساتید دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (71 درصد) تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادههای آماری با استفاده از آزمون فریدمن در نرمافزار Spss25 انجام گرفت. نتایج تحلیل محتوای استقرایی طی سه رویه کدگذاری باز،کدگذاری ثانویه و مقولهها، به شناسایی 153 کد اولیه، 17 کد مفهومی و 5 عامل منتج شد. بر اساس نتایج، پیشرانهای میراث فرهنگی و تاریخی، نهادها و سازمانها و پیشران اجتماعی اولویت اول تا سوم را کسب نمودند و نیز محصولات خلاقانه، میراث غنی تاریخی و تنوع پتانسیلهای شهری بالاترین اولویت را در بین مفاهیم حاصله کسب نمودند. پژوهش حاضر از دیدگاه طرف عرضه حوزه گردشگری خلاق با دیدی عمیق و موشکافانه به بررسی نقش برندسازی شهری در توسعه گردشگری خلاق و شناسایی پیشرانهای توسعه گردشگری خلاق پرداخته است.
پژمان علیپور؛ بهرام خیری؛ عباس حیدری
چکیده
در محیط فعلی کسبوکار، مشتریان تنها بهعنوان خریداران محصول در نظر گرفته نمیشوند، بلکه بهعنوان یک عامل مؤثر در خلق ارزش برند مطرح هستند. ظهور تجارت الکترونیک با فراهم آوردن بستر تعامل بین مشتریان و شرکتها، نقش مشتریان در برندسازی را برجستهتر کرده است. درحالیکه مطالعات زیادی به اهمیت مشتریان در ایجاد ارزش برند اشارهکردهاند ...
بیشتر
در محیط فعلی کسبوکار، مشتریان تنها بهعنوان خریداران محصول در نظر گرفته نمیشوند، بلکه بهعنوان یک عامل مؤثر در خلق ارزش برند مطرح هستند. ظهور تجارت الکترونیک با فراهم آوردن بستر تعامل بین مشتریان و شرکتها، نقش مشتریان در برندسازی را برجستهتر کرده است. درحالیکه مطالعات زیادی به اهمیت مشتریان در ایجاد ارزش برند اشارهکردهاند تاکنون مدلهای بومی زیادی در رابطه با عوامل مؤثر بر خلق ارزش برند از طریق مشارکت مشتریان معرفی نشده است. در این راستا پژوهش حاضر باهدف توسعه و اعتبارسنجی الگوی همآفرینی ارزش برند در بستر تجارت الکترونیک انجامشده است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجامشده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از متخصصان بازاریابی در صنعت گردشگری بوده و در بخش کمی نیز نمونهای متشکل از 311 نفر از کارکنان هتلهای تهران انتخابشده است. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی و کمی به ترتیب از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامهی محقق ساخته استفادهشده است. مطابق با تئوری دادهبنیاد در بخش کیفی، مدل همآفرینی ارزش برند شامل مؤلفههای شرایط علی، شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، پدیدههای محوری، راهبردها و پیامدها توسعه دادهشده است. برای هر یک از این مؤلفهها نیز مقولههای فرعی شناساییشده است. در بخش کمی تحقیق با انجام یک مطالعه پیمایشی نسبت به اعتبارسنجی مدل پیشنهادی حاصل از فاز کیفی اقدام شده است. نتایج حاصل از اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی با تکنیک حداقل مربعات جزئی نشان داد که مدل پیشنهادی در این تحقیق از اعتبار مطلوبی برخوردار است.
فاطمه بقایی نیا؛ محمد شاکر اردکانی؛ ناهید امراللهی بیوکی؛ علی بهجتی اردکانی
چکیده
از آنجا که نیروی انسانی تأثیر بسزایی در شکلگیری تصویر مثبت از سازمان در ذهن مشتریان دارد، لذا امروزه در فرآیند برندسازی داخلی پرسنل نقش با اهمیتی در انتقال وعده های برند به مشتریان دارند. از این رو هدف پژوهش حاضر واکاوی و شناسایی عوامل موثر در برندسازی داخلی از دیدگاه دستاندرکاران اجرایی میباشد. روش پژوهش حاضر کیفی و دادهای حاصل ...
بیشتر
از آنجا که نیروی انسانی تأثیر بسزایی در شکلگیری تصویر مثبت از سازمان در ذهن مشتریان دارد، لذا امروزه در فرآیند برندسازی داخلی پرسنل نقش با اهمیتی در انتقال وعده های برند به مشتریان دارند. از این رو هدف پژوهش حاضر واکاوی و شناسایی عوامل موثر در برندسازی داخلی از دیدگاه دستاندرکاران اجرایی میباشد. روش پژوهش حاضر کیفی و دادهای حاصل از مصاحبه با 19 نفر از دستاندرکاران اجرایی هتل های شهر یزد که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند با استفاده از روش تحلیل مضمون و نرم افزار Nvivo تحلیل شده اند. مجموعه دادهها پس از کدگذاری شامل 364 مضمون پایه، 32 مضمون سازمان دهنده و 9 مضمون فراگیر است. نتایج پژوهش نشان داد مجموعه عوامل موثر در برندسازی داخلی از دیدگاه دستاندرکاران اجرایی هتل ها شامل آموزش، پایش، ارتباطات موثر، جلسات موثر، مشتری مداری، رهبری، گزینش و استخدام، جبران خدمات و کیفیت زندگی کاری است.
سید محمد طباطبایی نسب؛ فهیمه ماه آورپور؛ فائزه اسدیان اردکانی
چکیده
شهرت موضوعی کلیدی در تجارت است. همانند سازمانها، شهرها نیز در مقیاسهای منطقهای، ملی و حتی بینالمللی باهم در رقابت میباشند. در چنین محیطهای رقابتی، شهرت میتواند منبع ارزشمندی برای یک شهر به شمار آید. در این پژوهش، سعی میشود مدلی برای تبیین تأثیر برند سازی بر شهرت شهر و نقش آن بر عملکرد شهر ارائه شود. پژوهش حاضر، از منظر ...
بیشتر
شهرت موضوعی کلیدی در تجارت است. همانند سازمانها، شهرها نیز در مقیاسهای منطقهای، ملی و حتی بینالمللی باهم در رقابت میباشند. در چنین محیطهای رقابتی، شهرت میتواند منبع ارزشمندی برای یک شهر به شمار آید. در این پژوهش، سعی میشود مدلی برای تبیین تأثیر برند سازی بر شهرت شهر و نقش آن بر عملکرد شهر ارائه شود. پژوهش حاضر، از منظر هدف کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. اطلاعات موردنیاز پژوهش از طریق پرسشنامه و از نمونهای شامل: 277 نفر از مسافران شهر اصفهان و به روش نمونهگیری در دسترس فراهم شده است. بهمنظور برازش مدل، از مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار Smart PLS 2 استفادهشده است. نتایج پژوهش، نشان داد شهرت شهر بر عملکرد شهر رابطه مثبت و معناداری دارد و تصویر برند از طریق ارزش ویژه برند بر شهرت شهر تأثیر میگذارد. همچنین هویت برند بر تصویر برند، رابطه مثبت معناداری دارد