سامانه های اطلاعاتی
محمد نجارزاده؛ محبوبه خوش اخلاق جانبهان؛ فرید ناجی پور
چکیده
عصر حاضر بهدلیل توسعه شتابان فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شاهد عملیات بسیار شگرفی بوده است. فناوریها نویدبخش رشد در بخش گردشگری هستند. با این حال در کشور ایران کمتر توجهی به کاربرد این پدیده در حوزه گردشگری شده است. عدموجود پژوهشهای پیشین در این زمینه سبب شد تا جایگاه فعلی داستانسرایی دیجیتالی تعاملی در حوزه سفر ...
بیشتر
عصر حاضر بهدلیل توسعه شتابان فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شاهد عملیات بسیار شگرفی بوده است. فناوریها نویدبخش رشد در بخش گردشگری هستند. با این حال در کشور ایران کمتر توجهی به کاربرد این پدیده در حوزه گردشگری شده است. عدموجود پژوهشهای پیشین در این زمینه سبب شد تا جایگاه فعلی داستانسرایی دیجیتالی تعاملی در حوزه سفر و گردشگری جهت ایجاد انگیزه سفر در گردشگران مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و ازنظر جمعآوری و تحلیل دادهها، توصیفی- تحلیلی بهشمار میرود. جامعه آماری پژوهش حاضر، گردشگران داخلی و خروجی هستند که از رسانههای دیجیتالی تعاملی استفاده میکنند. به جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که میان عناصر داستانسرایی دیجیتال و ایجاد انگیزه سفر رابطه علی برقرار است و داستانسرایی دیجیتال از طریق رسانههای دیجیتالی تعاملی تأثیر مثبتی در ایجاد انگیزه سفر در گردشگران دارد.
سیدمجتبی موسوی نقابی؛ سیدعلی حسینی؛ نیما مشیری لنگرودی
چکیده
فیلم با ایجاد احساس نوستالژی در بیننده میتواند در انتخاب مقصد گردشگری تأثیرگذار باشد. در پژوهش حاضر، با بررسی موردی فیلم »در دنیای تو ساعت چند است؟»، تأثیر نوستالژی فیلم بر بازاریابی گردشگری بررسی شده است. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه آنلاین جمعآوری شده و فرضیههای پژوهش با روش مدلسازی معادلات ساختاری کمترین ...
بیشتر
فیلم با ایجاد احساس نوستالژی در بیننده میتواند در انتخاب مقصد گردشگری تأثیرگذار باشد. در پژوهش حاضر، با بررسی موردی فیلم »در دنیای تو ساعت چند است؟»، تأثیر نوستالژی فیلم بر بازاریابی گردشگری بررسی شده است. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه آنلاین جمعآوری شده و فرضیههای پژوهش با روش مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی آزمون شدند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که پاسخدهندگانی که نسبت به لوکیشن فیلمبرداری، موسیقی، داستان و بازیگران فیلم احساس نوستالژی دارند، از انگیزه قوی برای سفر و بازدید از مقصد برخوردار هستند. نوستالژی فیلم علاوه بر انگیزه سفر، بر ایجاد و حفظ جاذبه گردشگری، گردشگری موسیقی و دنبال کردن بازیگران تأثیر مثبتی دارد، که این متغیرها، به غیر از متغیر گردشگری موسیقی، بر انگیزه سفر دارای تأثیر مثبت هستند. متصدیان صنعت گردشگری میتوانند از یافتههای پژوهش حاضر در تدوین و اجرای راهبردهای استفاده از ظرفیت نوستالژی فیلم در بازاریابی گردشگری استفاده نمایند.
محمد نجارزاده؛ سید عباس ابراهیمی؛ رضوان گلستانه
چکیده
همگام با تغییرات شگرف تکنولوژی و ارتباطات در قرن حاضر، گردشگری نیز شاهد پیشرفتهای زیادی بوده است. از طرف دیگر، دنیای پرمشغله امروز فرصت کمی را برای تفریح و لذت افراد باقی گذاشته است و مصرفکنندگان خدمات گردشگری مایلاند به راحتی و سرعت هرچه بیشتر به اطلاعات مورد نیاز خود برای سفر دست پیدا کنند. به همین منظور تحقیق حاضر که ...
بیشتر
همگام با تغییرات شگرف تکنولوژی و ارتباطات در قرن حاضر، گردشگری نیز شاهد پیشرفتهای زیادی بوده است. از طرف دیگر، دنیای پرمشغله امروز فرصت کمی را برای تفریح و لذت افراد باقی گذاشته است و مصرفکنندگان خدمات گردشگری مایلاند به راحتی و سرعت هرچه بیشتر به اطلاعات مورد نیاز خود برای سفر دست پیدا کنند. به همین منظور تحقیق حاضر که از نوع تحقیقات کاربردی است و از دسته پژوهشهای توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی به شمار میرود، با هدف بررسی تاثیر برند گردشگری در شبکههای اجتماعی جهت ایجاد انگیزه سفر به شهر تهران با در نظر گرفتن نقش میانجی نگرش نسبت به مقصد انجام گرفته است. پرسشنامهای شامل 28 گویه به روش تصادفی ساده در شبکههای اجتماعی توزیع و 313 نمونه جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج این آزمونها نشان داد که برند گردشگری و نگرش نسبت به مقصد تاثیر مثبت و معناداری بر ایجاد انگیزه سفر دارد؛ همچنین نگرش نسبت به مقصد در رابطه برند گردشگری و ایجاد انگیزه سفر نقش میانجی را ایفا میکند.
شیرین مهدوی؛ مصطفی عمادزاده؛ آذرنوش انصاری
چکیده
شناسایی بخشهای بازار گردشگری به توسعهی بهتر بستههای سفر و راهبردهای کارآمدتر کمک میکند. با شناسایی ارزشهای مورد انتظار ناشی از الگوهای رفتاری و مقایسه آن با علایق رفتاری سفر افراد سالمند درکنار ویژگیهای فردی میتوان بازار گردشگران سالمند را بخشبندی و پیش بینی کرد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ...
بیشتر
شناسایی بخشهای بازار گردشگری به توسعهی بهتر بستههای سفر و راهبردهای کارآمدتر کمک میکند. با شناسایی ارزشهای مورد انتظار ناشی از الگوهای رفتاری و مقایسه آن با علایق رفتاری سفر افراد سالمند درکنار ویژگیهای فردی میتوان بازار گردشگران سالمند را بخشبندی و پیش بینی کرد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. برای شناسایی ارزشهای مورد انتظار از رویکرد کیفی و روش دلفی و برای پیشبینی گروههای بازار از رویکرد کمی با استفاده از شبکههای عصبی بهره میبرد.این پژوهش بین 380 نفر ازگردشگران سالمندان اصفهانی و تهرانی به روش نمونه گیری غیر تصادفی و در دسترس انجام شده است. نتایج نشان میدهد ارزشها ناشی از ویژگیهای فردی و شخصیتی، انگیزههای سفر، تجربه سفر، سبک سفر و لذت سفر است. بازارگردشگران سالمند بر اساس ارزشهای مورد انتظار، با تکنیک شبکه عصبی در سه گروه محافظه کار، مرفه و جوان شناسایی و پیش بینی شدند.
محمد کاظم ملازم الحسینی؛ مرتضی رجوعی؛ محسن مرادی
چکیده
گستردگی و توسعهی فضاهای تجاری، اقامتی و تفریحی موجب تغییر چهرهی شهر مشهد به عنوان دومین کلانشهر ایران طی دههی گذشته شده است، هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر توسعهی اماکن گردشگری بر رضایتمندی گردشگران مذهبی است. جامعهی مورد مطالعه گردشگران مذهبی هستند که در نوروز 1395 به مشهد سفر نمودهاند. نتایج رگرسیون چند متغیره ...
بیشتر
گستردگی و توسعهی فضاهای تجاری، اقامتی و تفریحی موجب تغییر چهرهی شهر مشهد به عنوان دومین کلانشهر ایران طی دههی گذشته شده است، هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر توسعهی اماکن گردشگری بر رضایتمندی گردشگران مذهبی است. جامعهی مورد مطالعه گردشگران مذهبی هستند که در نوروز 1395 به مشهد سفر نمودهاند. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که بین توسعهی اماکن گردشگری و رضایتمندی گردشگر مذهبی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد و از بین متغیرهای مستقل و موثر در مدل، متغیر توسعهی مراکز تفریحی بیشترین تاثیر را بر رضایت گردشگران مذهبی به عنوان متغیر وابسته دارد و پس از آن متغیرهای توسعهی مراکز اقامتی و توسعهی مراکز خرید بر رضایت گردشگران مذهبی موثر هستند. ضمنا نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین انگیزهی سفر و ویژگیهای جمعیت شناختی گردشگر با رضایتمندی گردشگران مذهبی رابطهای وجود ندارد.
سولماز سید موسوی
دوره 8، شماره 24 ، دی 1393، ، صفحه 121-143
چکیده
بدونشکریشههراستراتژیبازاریابیموفقدربخشبندیصحیحبازارموردنظرقراردارد،صنعتگردشگرینیزازاینقاعدهمستثنانیست. علیرغماینکهطبیعتگردیتبدیلبهیکیازگونههایاصلیصنعتگردشگریشده،اما بسیاری از ویژگیهایاینبازارمهمدرکشورمانایرانهمچنان ناشناخته باقی مانده است. بادرنظرگرفتنفاصلهمیانبازارفعلیطبیعتگردیوتواناییهایبالقوهآندرایران،بکارگیریراهبردهایصحیحبرایتوسعهطبیعتگردیمنوطبهشناختبیشترخصوصیاتبخشهایموجوددرآناست.هدف ...
بیشتر
بدونشکریشههراستراتژیبازاریابیموفقدربخشبندیصحیحبازارموردنظرقراردارد،صنعتگردشگرینیزازاینقاعدهمستثنانیست. علیرغماینکهطبیعتگردیتبدیلبهیکیازگونههایاصلیصنعتگردشگریشده،اما بسیاری از ویژگیهایاینبازارمهمدرکشورمانایرانهمچنان ناشناخته باقی مانده است. بادرنظرگرفتنفاصلهمیانبازارفعلیطبیعتگردیوتواناییهایبالقوهآندرایران،بکارگیریراهبردهایصحیحبرایتوسعهطبیعتگردیمنوطبهشناختبیشترخصوصیاتبخشهایموجوددرآناست.هدف از انجام این تحقیق،ضمندرکانگیزهگردشگران،شناساییبخشهایموجوددرمقولهطبیعتگردیبود. دراینراستابااتخاذیکرویکرددومرحلهایبازارطبیعتگردیداخلیبرمبنایانگیزهبخشبندیوویژگیهایآنشناساییشدوپیشنهاداتکاربردیدرزمینهبازاریابیبهتفکیکخوشههاارائهگردید. جامعه آماری تحقیق، طبیعتگردان داخلی بازدیدکننده از منطقه الموت بودند. روش نمونهگیری، نمونهگیری در دسترس بود و در مجموع 246 پرسشنامه معتبر مورد تحلیل قرار گرفت. درمرحلهنخستوپسازانجامتحلیلخوشهای بر مبنای انگیزه،سهخوشهاستخراجشد: خوشههایطبیعتگردانواقعی،حرفهایهاووقتگذرانها. درمرحلهبعد،برایبررسیگرایشافراددرخوشههایمذکوربهابعادطبیعتمداریوانسانمداریازتحلیلممیزی (آنالیزتشخیصی) استفادهشد. درمجموعنتایجحاصلازتحلیلممیزینشاندادکهبااطمینان 95% عضویتافراددرخوشههایمذکورتأثیریبرگرایشآنهابهابعادطبیعتمداریویاانسانمدارینداشته است.تمامی عملیات فوق الذ کر با استفاده از نرمافزارهای لیزرل 72/8 و 19 SPSS تحت ویندوز انجام پذیرفت.