مدیریت گردشگری
علی متولی؛ علی مبینی دهکردی؛ حسین صادقی
چکیده
نیاز به تغییر سیستم اقتصادی برای اطمینان از تجاوز نکردن آن از محدودیت های زیست محیطی، تلاش های زیادی را برای رسیدگی به مسائل پایداری ایجاد می کند. در این زمینه، مدل اقتصاد چرخشی در سطوح سیاسی، تجاری و دانشگاهی در حال گسترش است. از این رو، هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل مطالعات پیشین انجام شده درزمینه اقتصاد چرخشی و ارتباط ...
بیشتر
نیاز به تغییر سیستم اقتصادی برای اطمینان از تجاوز نکردن آن از محدودیت های زیست محیطی، تلاش های زیادی را برای رسیدگی به مسائل پایداری ایجاد می کند. در این زمینه، مدل اقتصاد چرخشی در سطوح سیاسی، تجاری و دانشگاهی در حال گسترش است. از این رو، هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل مطالعات پیشین انجام شده درزمینه اقتصاد چرخشی و ارتباط آن با صنعت گردشگری است، در همین راستا؛ 152 مقاله از پایگاه معتبر گوگل اسکالر شناسایی و پس از اعمال فیلترهای مختلف، 14 مقاله که ازنظر عنوان، چکیده، روششناسی و متن اصلی بیشترین ارتباط را با پدیده داشتند برگزیده و با استفاده از رویکرد فراترکیب مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. تعداد 62 کدباز و در سطح بالاتر 7 کد محوری احصاء شد. طبقههای مستخرج در سه مرحله پیشاگردش(توانمندسازی و ارزش آفرینی)، حین گردش(فن گرایی و زیست محوری) و پساگردش(بازیافت محوری و تداوم بخشی) ارائه شدند.
مریم محمودی؛ محمد چیذری؛ خلیل کلانتری؛ عبدالرضا رکن الدین افتخاری
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی برخی از عوامل تاثیرگذار بر توسعه خدمات مختلف گردشگری کشاورزی توسط باغداران مرکبات استان های حاشیه دریای خزر می باشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بود. جامعه آماری این مطالعه باغداران مرکبات تک کارکردی و چندکارکردی در سه استان مازندران، گیلان و گلستان بود که به ترتیب با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی برخی از عوامل تاثیرگذار بر توسعه خدمات مختلف گردشگری کشاورزی توسط باغداران مرکبات استان های حاشیه دریای خزر می باشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بود. جامعه آماری این مطالعه باغداران مرکبات تک کارکردی و چندکارکردی در سه استان مازندران، گیلان و گلستان بود که به ترتیب با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب و روش نمونهگیری در دسترس اقدام به نمونهگیری شد. تحلیل دادههای جمعآوری شده در قالب آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک به منظور تعیین متغیرهای پیشبینی-کننده تصمیم به ورود باغداران به ارائه خدمات گردشگری کشاورزی نشان داد که متغیرهای؛ شرکت در دورههای کارآفرینی، میزان دانش و مهارت در توسعه گردشگری کشاورزی، مهارت و روحیه کارآفرینی باغداران، و نگرش آنها نسبت به متنوعسازی فعالیت کشاورزی قادر به پیشبینی 7/66 درصد از تغییرات متغیر وابسته (پذیرش گردشگری کشاورزی) بودهاند.
علی محمدی؛ بهزاد صفایی؛ مجتبی خلیفه
چکیده
سازمانهایی در دنیای رقابتی کنونی موفقاند که مشتری در آنها نقش اساسی ایفا میکند. در این راستا توجه به نیازها و خواستههای آشکار و پنهان مشتریان و همچنین ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کارآفرینی، یادگیریمحوری، بازارمحوری و فعالیتهای منابع انسانی بر ...
بیشتر
سازمانهایی در دنیای رقابتی کنونی موفقاند که مشتری در آنها نقش اساسی ایفا میکند. در این راستا توجه به نیازها و خواستههای آشکار و پنهان مشتریان و همچنین ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کارآفرینی، یادگیریمحوری، بازارمحوری و فعالیتهای منابع انسانی بر نوآوری و ارزش مشتری در هتلهای 4 و 5 ستاره ایران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش و ماهیت، از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن را مدیران هتلهای 4 و 5 ستاره ایران تشکیل میدهد که تعداد 82 نفر مدیر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز این مطالعه با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد شده جمعآوری، و تجزیه و تحلیل دادهها نیز به واسطه مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک روش حداقل مربعات جزیی و بکارگیری نرمافزار پیالاس انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین کارآفرینی و فعالیتهای منابع انسانی با نوآوری و ارزش مشتری وجود دارد و رابطه بازارمحوری با نوآوری منفی و رابطهاش با ارزش مشتری تایید نشد. همچنین رابطه یادگیریمحوری با نوآوری و ارزش مشتری مثبت و معنادار است.