اقتصادو بازاریابی
علیرضا حمیدزاده اربابی؛ ناصر سیف اللهی؛ قاسم زارعی؛ محمد باشکوه اجیرلو
چکیده
امروزه برندسازی مقاصدگردشگری، به ابزاری قدرتمند برای دگرگونی مناطق بدل گشته و شهرت دیجیتال مقصد گردشگری نیز از عوامل مؤثر بر رقابتپذیری مقاصد میباشد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری میباشد. مطالعه حاضر در چارچوب رویکـرد کیفی و با بهرهگیری از روش پژوهش داده ...
بیشتر
امروزه برندسازی مقاصدگردشگری، به ابزاری قدرتمند برای دگرگونی مناطق بدل گشته و شهرت دیجیتال مقصد گردشگری نیز از عوامل مؤثر بر رقابتپذیری مقاصد میباشد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری میباشد. مطالعه حاضر در چارچوب رویکـرد کیفی و با بهرهگیری از روش پژوهش داده بنیاد (رویکرد استراوس و کوربین) صـورت گرفته است. جامعه تحقیق دربرگیرنده اعضای هیئت علمی دانشگاهها، مدیران و فعالان حوزه گردشگری بودند و نمونهگیری به صورت هدفمند انجام پذیرفت که تعداد 14 مصاحبه انجام یافت و مبنای پایان یافتن مصاحبهها، اشباع نظری بود. فرایند تجـزیهوتحـلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با بهکارگیری نرمافزار MAXQDA انجام شد. مدل نهایی از مجموع شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، مقوله محوری، راهبردها و در نهایت پیامدها و نتایج حاصل از توسعه شهرت دیجیتال برند مقاصد گردشگری تشکیل شده است.
برنامه ریزی گردشگری
محمدرضا اسدی زارچ؛ اسماعیل قادری؛ محمدرضا رضوانی؛ روزبه میرزائی
چکیده
هدف مطالعه شناسایی مولفه های اصلی در برنامه ریزی رویدادهای گردشگری میباشد. پایگاه های اطلاعاتی اسکوپوس و گوگل اسکالر در بازه ی 1994 تا 2024 با کلید واژه های برنامه ریزی رویداد، رویداد گردشگری، چهارچوب رویداد و مدلهای رویداد جستجو و مقالات توسط معیارهای تکراری نبودن و مرتبط بودن با موضوع، غربال و در نهایت 140 مقاله با نرم افزارهای MAXQDA ...
بیشتر
هدف مطالعه شناسایی مولفه های اصلی در برنامه ریزی رویدادهای گردشگری میباشد. پایگاه های اطلاعاتی اسکوپوس و گوگل اسکالر در بازه ی 1994 تا 2024 با کلید واژه های برنامه ریزی رویداد، رویداد گردشگری، چهارچوب رویداد و مدلهای رویداد جستجو و مقالات توسط معیارهای تکراری نبودن و مرتبط بودن با موضوع، غربال و در نهایت 140 مقاله با نرم افزارهای MAXQDA ,Zotero, vosviewer, و هوش مصنوعی مورد بررسی تمام متن قرار گرفت. یافته ها نشان میدهد که بازه ی 1990 تا 2000 به شکل گیری بنیادهای برنامه ریزی رویداد و 2000 تا 2010 به ایجاد چهارچوب ها و مدل های رویداد و 2010 تا 2024 به ادغام بحث های پایداری و میان رشته ای اختصاص دارد، همچنین برنامه ریزی استراتژیک و حکمرانی، مشارکت و همکاری ذینفعان، برنامه ریزی منابع و ریسک، اصول پایداری و رویکردهای نو آورانه و میان رشته ای از مولفه های اصلی برنامه ریزی رویداد گردشگری هستند.
سامانه های اطلاعاتی
الهه محمدزاده لطفی؛ محمد حسین ایمانی خوشخو؛ سیدسعید هاشمی
چکیده
فناوری یکی از مؤثرترین نیروهایی است که زندگی مردم را شکل میدهد. صنعت گردشگری همواره در خط مقدم استفاده از فناوری بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی (کیفی - کمی) است. مصاحبه نیمهساختاریافته تا حد اشباع (21 نفر) انجام شد. برای کدگذاری مصاحبهها از روش براون و کلارک و با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل موضوعی انجام شد. همچنین برای اعتبارسنجی ...
بیشتر
فناوری یکی از مؤثرترین نیروهایی است که زندگی مردم را شکل میدهد. صنعت گردشگری همواره در خط مقدم استفاده از فناوری بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی (کیفی - کمی) است. مصاحبه نیمهساختاریافته تا حد اشباع (21 نفر) انجام شد. برای کدگذاری مصاحبهها از روش براون و کلارک و با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل موضوعی انجام شد. همچنین برای اعتبارسنجی فرایند کدگذاری در بخش کیفی، از شاخص کاپا کوهن استفاده شد . در بخش کمی، تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS (تحلیل عاملی اکتشافی) و LISREL (تحلیل عامل تأییدی) انجام شد. روایی و پایایی همگرا و واگرا (آلفای کرونباخ و پایایی مرکب) مدل تأیید شد.این مطالعه بر اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در مراحل مختلف بازاریابی گردشگری تأکید میکند و نشان میدهد که استفاده از این فناوری میتواند منجر به بهبود کیفیت خدمات، کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری شود.
جامعه شناسی گردشگری
فاطمه یاوری گهر؛ محمد زواران حسینی
چکیده
امروزه صنعت گردشگری با چالشهای زیادی از جمله تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی مواجه است و با ورود به اقتصاد تجربه، گردشگران به دنبال تجربههای عمیق و معنادار میباشند. در این میان، استفاده از نوآوریهایی همچون بازیوارسازی بهعنوان ابزاری برای پاسخ به این چالشها و ایجاد تجربه ماندگار گردشگری اهمیت ویژهای یافته است. این پژوهش ...
بیشتر
امروزه صنعت گردشگری با چالشهای زیادی از جمله تغییرات سریع اقتصادی و اجتماعی مواجه است و با ورود به اقتصاد تجربه، گردشگران به دنبال تجربههای عمیق و معنادار میباشند. در این میان، استفاده از نوآوریهایی همچون بازیوارسازی بهعنوان ابزاری برای پاسخ به این چالشها و ایجاد تجربه ماندگار گردشگری اهمیت ویژهای یافته است. این پژوهش به بررسی امکان استفاده از بازیوارسازی در مجموعه سعدآباد تهران برای افزایش ماندگاری تجربه گردشگری پرداخته است. با بهرهگیری از مفاهیم مدل تجربه ماندگار ( MED)، یک بازی طراحی شد که هدف آن افزایش تعامل و مشارکت بازدیدکنندگان بود. سپس تاثیر بازی بر تجربه بازدیدکنندگان از طریق پرسشنامه طراحی شده بر اساس مدل MED، در دو مرحله پیش و پس از بازی به روش درون گروهی سنجیده شد. در پایان، نتایج پژوهش نشان داد که بازیوارسازی میتواند به افزایش ماندگاری تجربه گردشگری کمک کند.
برنامه ریزی گردشگری
خدیجه پورذبیح سرحمامی؛ فرزام فرزان؛ مرتضی دوستی؛ علی ذاکری
چکیده
هدف از این پژوهش واکاوی زمینهسازهای تأثیرگذار بر ارتقای جایگاه گردشگری شکار مبتنی بر تیراندازی میباشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، از منظر پارادایم تفسیری، ازنظر ماهیت آمیخته (کیفی نیمه اکتشافی و کمی توصیفی تحلیلی)، ازلحاظ زمان آیندهنگر و ازنظر مسیر اجرا پیمایشی میباشد. مشارکتکنندگان پژوهش، متخصصان حوزه گردشگری و ورزش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش واکاوی زمینهسازهای تأثیرگذار بر ارتقای جایگاه گردشگری شکار مبتنی بر تیراندازی میباشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، از منظر پارادایم تفسیری، ازنظر ماهیت آمیخته (کیفی نیمه اکتشافی و کمی توصیفی تحلیلی)، ازلحاظ زمان آیندهنگر و ازنظر مسیر اجرا پیمایشی میباشد. مشارکتکنندگان پژوهش، متخصصان حوزه گردشگری و ورزش تیراندازی بودند. روش نمونهگیری، نظری و گلوله برفی بود. حد اشباع نظری تعداد 32 مصاحبه بود. جهت شناسایی عوامل از تحلیل محیطی PESTEL استفاده شد؛ بدینصورت که ابتدا یک مرور ادبیات جامع انجام شد در ادامه پویش محیطی برای شناسایی زمینهسازها و تعیین اهمیت آنها از تکنیک دلفی در سه دور استفاده شود. درنهایت 27 زمینهساز تأثیرگذار شناسایی و مورد اجماع سنجی اعضای گروه دلفی قرار گرفت. نتایج این پژوهش علاوه بر غنی کردن ادبیات موضوع میتواند مبنایی برای تدوین سیاستها و برنامههای عملیاتی در حوزه گردشگری شکار باشد و به توسعه صنعت گردشگری در ایران کمک نماید.
اقتصادو بازاریابی
سمیرا دوستارمنش؛ محمود حسن پور؛ محمد حسن زال
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تأثیر شبکههای اجتماعی شامل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و تریپ ادوایزر بر رفتار خرید گردشگران بر اساس الگوی AIDA بوده است. این مطالعه به صورت یک پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی با جامعه آماری گردشگران اروپایی و نمونهگیری بهصورت آنلاین و به روش گلولهبرفی با 204 پرسشنامه انجام شده است. یافتهها نشان میدهد ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تأثیر شبکههای اجتماعی شامل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و تریپ ادوایزر بر رفتار خرید گردشگران بر اساس الگوی AIDA بوده است. این مطالعه به صورت یک پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی با جامعه آماری گردشگران اروپایی و نمونهگیری بهصورت آنلاین و به روش گلولهبرفی با 204 پرسشنامه انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که اینستاگرام بهعنوان مؤثرترین شبکه اجتماعی بر رفتار خرید گردشگران شناخته میشود. بهطوری که میانگین رتبه اینستاگرام برابر با 503.91 و یوتیوب برابر با 271.51 بوده که نشاندهنده تأثیر کمتر یوتیوب در مقایسه با دیگر شبکهها است. همچنین، نتایج آزمونها نشان داد که کارکرد شبکههای اجتماعی برای هر فرد یکسان نیست و بهویژه زنان بهطور معناداری از کارکردهای شبکههای اجتماعی، به ویژه اینستاگرام، بهرهبرداری بیشتری دارند. این پژوهش به کسبوکارهای گردشگری کمک میکند تا الگوهای رفتاری و تعاملات کاربران شبکههای اجتماعی را شناسایی و استراتژیهای بازاریابی خود و تجربه خرید گردشگران را بهینه کنند.
اقتصادو بازاریابی
عبدالمحمد کاشیان
چکیده
فناوریهای نوین تغییر شگرفی در بخشهای مختلف اقتصادی ایجاد کرده و صنایع مختلف از جمله صنعت گردشگری را تحت تأثیر خود قرار داده است. توسعه این فناوریها خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش مؤثری در معرفی جاذبههای گردشگری و ارائه خدمات مطلوبتر داشته است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن فناوریهای نوین بهعنوان یک مؤلفه کلیدی ...
بیشتر
فناوریهای نوین تغییر شگرفی در بخشهای مختلف اقتصادی ایجاد کرده و صنایع مختلف از جمله صنعت گردشگری را تحت تأثیر خود قرار داده است. توسعه این فناوریها خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش مؤثری در معرفی جاذبههای گردشگری و ارائه خدمات مطلوبتر داشته است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن فناوریهای نوین بهعنوان یک مؤلفه کلیدی در صنعت گردشگری، کیفیت اثرگذاری آن بر جذب گردشگر خارجی را مورد بررسی قرار میدهد. این پژوهش با بهرهگیری از دادههای تحلیلی مربوط به قارههای مختلف جهان از سال 2009 تا 2022، از یک روش خودرگرسیونی با وقفههای توزیعی پانلی (Panel ARDL) استفاده مینماید. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهد بر خلاف انتظار رشد فناوریهای نوین در طول سالهای مورد مطالعه، تأثیر منفی بر جذب گردشگر خارجی در ایران داشته است. دلایل احتمالی این موضوع و راهکارهای مواجهه با آن در این پژوهش تحلیل و بررسی شدهاند.
برنامه ریزی گردشگری
سیده حمیده کاظمی قهفرخی؛ ولی نعمتی؛ جواد معدنی؛ میرحمید سیدموسوی
چکیده
صنعت گردشگری با تکیه بر منابع طبیعی، از عوامل اصلی آلودگی محیطی و انتشار کربن است که توجه به اثرات آن بر محیطزیست ضروری است. این پژوهش با هدف تدوین سناریوهای استفاده از فناوریهای سبز در گردشگری کمکربن، از روش آمیخته استفاده کرده است. در مرحله نخست با روش کیفی (گروه کانونی)، 23 شاخص کلیدی شناسایی و 18 مؤلفه تأثیرگذار تعیین شدند. سپس ...
بیشتر
صنعت گردشگری با تکیه بر منابع طبیعی، از عوامل اصلی آلودگی محیطی و انتشار کربن است که توجه به اثرات آن بر محیطزیست ضروری است. این پژوهش با هدف تدوین سناریوهای استفاده از فناوریهای سبز در گردشگری کمکربن، از روش آمیخته استفاده کرده است. در مرحله نخست با روش کیفی (گروه کانونی)، 23 شاخص کلیدی شناسایی و 18 مؤلفه تأثیرگذار تعیین شدند. سپس با رویکرد کمی سناریونگاری، هزینه و دسترسی به انرژیهای سبز بهعنوان مهمترین عدم قطعیتها شناسایی شدند و براساس تحلیلها، چهار سناریوی آینده شامل آینده کمکربن (سبز)، آینده نافرجام، آینده پرهزینه و آینده محدود تدوین شدند. سناریوی مطلوب میتواند به توسعه مقاصد پایدار، کاهش هزینهها و جذب سرمایهگذاری منجر شود، در حالی که سناریوی نامطلوب خطرات زیستمحیطی و کاهش انگیزه سفر را به دنبال دارد.
برنامه ریزی گردشگری
شهره مرادپور؛ مجید غیاث
چکیده
این مقاله با هدف پیش بینی مکان های مستعد گردشگری در غرب استان اصفهان، از تکنیک یادگیری ماشین استفاده می کند. داده های ورودی این مدل 34 منطقه شامل چشمه ها، آبشارها، امامزاده ها، موزه ها و بناهای تاریخی و ... می باشد و متغیرهای مانند ارتفاع، شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، فاصله از رودخانه، فاصله از جاده، دما و بارش به عنوان مهم ترین متغیرهای ...
بیشتر
این مقاله با هدف پیش بینی مکان های مستعد گردشگری در غرب استان اصفهان، از تکنیک یادگیری ماشین استفاده می کند. داده های ورودی این مدل 34 منطقه شامل چشمه ها، آبشارها، امامزاده ها، موزه ها و بناهای تاریخی و ... می باشد و متغیرهای مانند ارتفاع، شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، فاصله از رودخانه، فاصله از جاده، دما و بارش به عنوان مهم ترین متغیرهای پیش بینی کننده براساس عامل تورم واریانس (VIF) انتخاب شدند. براساس معیارهای ارزیابی، نتایج نشان داد که مدل جنگل تصادفی عالی ترین عملکرد پیش بینی را با بالاترین (91/0) ,R2 RMSE پایین (06/1) و MAE(13/1) را دارا می باشد. شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، فاصله از رودخانه ها و جاده ها به عنوان پیش بینی کننده های مهم شناسایی شدند. همچنین نقشه پیش بینی مکانی نشان داد که چادگان و داران دارای پتانسیل بالایی برای پذیرش گردشگر می باشند.
برنامه ریزی گردشگری
علی زارع زردینی؛ اله نظر علی صوفی؛ زینب ایزدیان؛ محمد جاودانی
چکیده
با توجه به اهمیت آمورش گردشگری هدف این پژوهش، مقایسه محتوای گردشگری در کتابهای مطالعات اجتماعی ابتدایی ایران و مصر است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش محتوای کلیه کتابهای درسی اجتماعی مقاطع ابتدایی دو کشور ایران و مصر بود.. نتایج نشان داد که در کتابهای درسی ایران بر خلاف مصر فصل و درسی ...
بیشتر
با توجه به اهمیت آمورش گردشگری هدف این پژوهش، مقایسه محتوای گردشگری در کتابهای مطالعات اجتماعی ابتدایی ایران و مصر است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. جامعه و نمونه آماری پژوهش محتوای کلیه کتابهای درسی اجتماعی مقاطع ابتدایی دو کشور ایران و مصر بود.. نتایج نشان داد که در کتابهای درسی ایران بر خلاف مصر فصل و درسی به گردشگری اختصاص داده نشده و محتوای زیادی در مورد گردشگری در کتابهای درسی علوم اجتماعی مصر آورده شده است که در کتابهای درسی علوم اجتماعی ایران ارائه نشده است. همچنین تحلیلها نشان داد که محتوای کتابهای ایران غالبا بر مقوله گردش و سفر رفتن تأکید میکند؛ اما هدف محتوای کتابهای مصر، جذب و کسب درآمد از طریق گردشگران خارجی است. نتایج این پژوهش میتواند به برنامهریزاندرسی کمک نماید تا از طریق اصلاح کتابهای درسی زمینه رشد و توسعه گردشگری فراهم شود.