1- ابراهیم زاده، عیسی. (1386). چشمه های آب معدنی و گستره ی فضایی آن در ایران. تحقیقات منابع آب ایران، شماره ی 2، سال سوم، 66-70.
2- ابراهیم زاده، عیسی و ضیائی، محمود و دلشاد، علی. (1391). اصول و فرآیند برنامه ریزی راهبردی توسعه ی توریسم. مشهد: صحرا(شرق).
3- اسمیت، ملانی و مک لئود، نیکولا و هارت روبرتسون. (1391). مفاهیم کلیدی در مطالعات گردشگری. (جعفر باپیری)، تهران: مهکامه.
4- بازرگان، عباس و سرمد، زهره و حجازی، الهه. (1377)، روش تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه، تهران.
5- برایسون، جان.ام و الستون، فارنوم کی. (1389). خلق و پیاده سازی برنامه ریزی استراتژیک. (سید محمد اعرابی و مصطفی تقی زاده قمی)، تهران: مهکامه.
6- پاپلی یزدی، محمد حسین و سقایی، مهدی. (1390). گردشگری: ماهیت، مفاهیم(چاپ ششم). تهران: سمت.
7- تقی زاده، زهرا و رحیمی، دانا و اسلامفرد، فاطمه. (1390). راهبرد های گسترش توریسم درمانی و بیوتوریسم در جزیره ی قشم با مدل SWOT. مجموعه مقالات هفتمین همایش ملی خلیج فارس (جلد اول). 8-11 اردیبهشت، 241-261.
8- حقیقی کفاش، مهدی و ضیایی، محمود و جعفری، قاسم. (1385). اولویت بندی عوامل مربوط به توسعه ی گردشگری درمانی ایران. فصلنامه ی مطالعات جهانگردی. شماره ی 11و12، زمستان و بهار، 23-40.
9- دفتر مطالعات اجتماعی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی. (1389). نگاهی به وضعیت گردشگری سلامت در ایران و جهان. بهمن، 1-39.
10- دهقان، نبی الله و شریفی تهرانی، محمد. (1390). برنامه ریزی راهبردی موزه ی ملی ایران. فصلنامه ی مطالعات جهانگردی. شماره ی 16، سال هفتم، 53-90.
11- دیوید، فرد. آر. (1389). مدیریتاستراتژیک. (دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی). تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
12- راست قلم، مهدی و خلیل مقدم، بیژن و حیدری، رسول. (1385). بررسی مزیت ها و محدودیت های توسعه ی گردشگری با استفاده از تحلیل SWOT، مطالعه ی موردی: کانون های گردشگری شهرستان های شهر کرد. فصلنامه ی مطالعات جهانگردی. شماره ی 11 و 12، زمستان و بهار، 123-141.
13- رضوانی، حمیدرضا. (1389). برنامه ریزی استراتژیک کاربردی. تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
14- شرکت سهامی آب منطقه ای اردبیل. (1389). بسته های سرمایه گذاری در بخش آب استان اردبیل. اردبیل: اداره ی روابط عمومی و گروه سرمایه گذاری.
15- شهلایی، ناصر و ولیوند زمانی، حسین. (1388). نظریههایراهبردی. تهران: دافوس آجا.
16- صدر ممتاز، ناصر و آقارحیمی، زهرا. (1389). صنعت گردشگری پزشکی در ایران: راهکاری برای توسعه. ویژه نامه ی مدیریت اطلاعات سلامت. شماره ی 4، زمستان، سال هفتم، 516-524.
17- ضرغام، حمید. (1375). مدل برنامه ریزی استراتژیک جهانگردی ایران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور سیاحتی و زیارتی، دفتر هماهنگی و هدایت طرح جامع توسعه و مدیریت جهانگردی.
18- ضرغام، حمید. (1383). چشمه های آب معدنی و آبهای گرم، توسعه جهانگردی و نقش مردم بومی. فصلنامه ی مطالعات جهانگردی. شماره4، بهار، 69-84..
19- فیض، داود. (1389). مدیریت استراتژیک، کلید موفقیت در بازار های رقابتی(چاپ اول). سمنان: دانشگاه سمنان.
20- کیاکجوری، داود و حسین زاده، سیما. (1391). فرهنگ جامع مدیریت استراتژیک. تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
21- مافی، عزت الله و سقایی، مهدی. (1388). کاربرد مدل MS-SWOT در تحلیل مدیریت گردشگری، مطالعه ی موردی: کلان شهر مشهد. فصلنامه ی جغرافیا و توسعه. شماره ی 14، تابستان، سال هفتم ، 27-50.
22- محسنی، رضا علی. (1388). گردشگری پایدار در ایران: کارکرد ها، چالش ها، راهکارها. فصلنامه ی فضای جغرافیایی. شماره ی 28، زمستان، سال نهم، 149-171.
23- مشبّکی، اصغر. (1389). مدیریت استراتژیک، رویکردی بر مدیریت فراگیر TQM و کلاس جهانی (چاپ دوم). تهران: ترمه.
24- مشیری، سیدرحیم و فتح اللهی، فرشته. (1389). چشمه های آبگرم؛ توانمندی شهر رامسر در عرصه ی توریسم درمانی. فصلنامه ی علمی پژوهشی جغرافیا. 76-55.
25- موسوی، سعید. (1383). مدل مفهومی برای تدوین راهبرد های توسعه ی منابع انسانی در بخش گردشگری و میراث فرهنگی، فصلنامه ی مطالعات جهانگردی . شماره ی 6، پاییز، 39-55.
26- مهدیزاده، تورج و پنجعلی اصل، مریم. (1382).درمان با آب های معدنی. اردبیل: باغ اندیشه.
27- نوری، غلامرضا و تقی زاده، زهرا و شیرانی، زیبا. (1391). نقش ایران در گردشگری درمانی جهان اسلام با تاکید بر طبیعت درمانی(کارکردها، چالش ها و راهکارها). فصلنامه ی جغرافیایی فضای گردشگری. شماره ی 3، تابستان، سال اول، 1-19.
28- ین، رابرت. ک. (1381). تحقیق موردی(ترجمه ی علی پارسائیان و سید محمد اعرابی)، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
29- Azman, Inoormaziah. & Kim Lian Chan, Jennifer. (2010). Health and Spa Tourism Business: Tourists’ Profiles and Motivational Factors. Proceedings of the Travel and Tourism Research Association Europe 2010,Annual Conference 1-3 September, Budapest, Hungary. pp 9-26.
30- Bookman,Milica z & Bookman,Karla R. (2006). Medical Tourism in Developing Countries. Palgrave Macmillan,USA.
31- Hall, C.Michael. (2008). Tourism Planning, Policies, Processes and Relationships. England: Prentice Hall.
32- Harahsheh, Salem Salameh. (2002). Curative Tourism in Jordan and its Potential Development. Bournemouth University, United Kingdom.
33- Hom Haacke, L. (2001). Using Swot for Project Planning Sessions, PN. 3 Hughes. A. Tourism as Sustainable Industry in The Rural Community of Arising, West Scotland, MSc Thesis, Napier University.
34- Kiralova, Alzbeta. (2010). Health Spa and Wellness – Competition or Supplement? The Czech Republic Case. Proceedings of the Travel and Tourism Research Association Europe2010,Annual Conference 1-3 September, Budapest, Hungary, pp. 121-143.
35- Lund, J. (2000). Taking the waters: introduction to balneology. Geo-Heat Centre Quarterly Bulletin: Sptember:1.
36- Mundruczo, Margit. (2010). Measurement of the Economic Impacts of Health Tourism Development in Hungary. Proceedings of the Travel and Tourism Research Association Europe 2010, Annual Conference 1-3 September, Budapest, Hungary, pp.229-239.
37- Mei-ting, (Jessica) Hsieh. (2010). Understanding mature traveller’s demand and choice in spring destination. Proceedings of the Travel and Tourism Research Association Europe 2010, Annual Conference 1-3 September, Budapest, Hungary. pp 85-91.
38- Nemes, Andrea. (2010). Famous spas in Budapest facing the challenges of change. Proceedings of the Travel and Tourism Research Association Europe 2010, Annual Conference 1-3 September, Budapest, Hungary. pp. 240-249.
39- Pırnar, Ige & Coz, Onur. (2010). health tourism in Izmir: potential, strategies and suggestion. Proceedings of the Travel and Tourism Research Association Europe 2010, Annual Conference 1-3 September, Budapest, Hungary, pp. 263-271.
40- Smith, M. and Puczko, L. (2009). Health and wellness tourism. United Kingdom: Butterworth-Heinemann.
41- TRAM (tourism research and marketing). (2006). Medical Tourism: a global analysis. a report by tourism research and marketing. Netherlands: Atlas publication.
42- Tribe, J. (2010). Strategy for Tourism. Goodfellow Publishers Limited.
43- Weisz, George. (2011). Historical reflections on medical travel, Anthropology & Medicine, Vol. 18, No. 1, April, pp. 137–144.