مرضیه مرادی؛ ابوالحسن حسینی؛ محمد صفری
چکیده
در این پژوهش با هدف تحلیل نظاممند مدلهای سفر مشتری در بستر گردشگری دیجیتال، با بهرهگیری از رویکرد مفهومی «قیف پارادایم» به دستهبندی، تحلیل و ترکیب یافتههای پیشین پرداخته شده است. این چارچوب امکان تمایز میان سطوح مختلف دانش از دادههای تجربی تا مفاهیم بنیادی را فراهم میسازد. با استفاده از الگوی مرور سیستماتیک بولاند ...
بیشتر
در این پژوهش با هدف تحلیل نظاممند مدلهای سفر مشتری در بستر گردشگری دیجیتال، با بهرهگیری از رویکرد مفهومی «قیف پارادایم» به دستهبندی، تحلیل و ترکیب یافتههای پیشین پرداخته شده است. این چارچوب امکان تمایز میان سطوح مختلف دانش از دادههای تجربی تا مفاهیم بنیادی را فراهم میسازد. با استفاده از الگوی مرور سیستماتیک بولاند و همکاران (2013)، 12 مقاله علمی منتخب در چهار سطح مشاهدات، متدهای تحلیلی، تئوریهای خاص و فرضیات پایه طبقهبندی و بررسی شدند. نتایج حاکی از تمرکز غالب بر دادههای تجربی و غفلت از سطوح نظری است. همچنین فقدان مطالعات مروری مستقل، نیاز به پژوهشهای جامعتر را برجسته میکند. فناوریهای دیجیتال و تعاملات آنلاین در شکلگیری مدلهای تصمیمگیری مشتریان نقش کلیدی دارند و مسیرهایی نو برای تحقیقات آتی در حوزههایی چون هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و کلاندادهها پیشنهاد میشود.
داود جمینی؛ فرهاد جوان؛ رامین آتش بهار
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر انجام یک مطالعه کاربردی در خصوص استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین، بهعنوان زیربخشی از هوش مصنوعی و مقایسه عملکرد آنها در مکانیابی اکوکمپ گردشگری است که به صورت مطالعه موردی در منطقه نمونه گردشگری شمشیر انجام گرفته است. در راستای دستیابی به هدف اصلی پژوهش از ده معیار (ارتفاع، شیب، جهت شیب، فاصله از گسل، ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر انجام یک مطالعه کاربردی در خصوص استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین، بهعنوان زیربخشی از هوش مصنوعی و مقایسه عملکرد آنها در مکانیابی اکوکمپ گردشگری است که به صورت مطالعه موردی در منطقه نمونه گردشگری شمشیر انجام گرفته است. در راستای دستیابی به هدف اصلی پژوهش از ده معیار (ارتفاع، شیب، جهت شیب، فاصله از گسل، زاویه تابش خورشید، فاصله از محل دفن پسماند، کاربری اراضی، فاصله از رودخانه، فاصله از جاده و فاصله از روستا و تأسیسات) استفاده شده است. همچنین نتایج نشان داد الگوریتم GTB نسبت به الگوریتم RF در راستای احداث اکوکمپ گردشگری مساحت بیشتری از محدود مورد مطالعه را در کلاس بسیار مناسب قرار داده است (85/36 درصد GTB =، 8/22 درصد = RF). نتایج بررسی صحت دو الگوریتم نشانگر قدرت پیشبینی بالاتر الگوریتم RF نسبت به الگوریتم GTB است.
فاطمه عزیزی
چکیده
با افزایش جمعیت سالمندان، توجه به ابعاد سلامتمحور در گردشگری آنان ضروری است. این پژوهش با هدف تحلیل ساختار دانش گردشگری سالمندان با تأکید بر مؤلفههای سلامت انجام شد. مطالعه با رویکرد ترکیبی کمی-کیفی، از طریق تحلیل کتابسنجی و مدلسازی ساختاری تفسیری فراگیر صورت گرفت. بدینمنظور ۲۷۰ مقاله از پایگاه اسکوپوس (۱۹۷۹ تا ۲۰۲۴) انتخاب ...
بیشتر
با افزایش جمعیت سالمندان، توجه به ابعاد سلامتمحور در گردشگری آنان ضروری است. این پژوهش با هدف تحلیل ساختار دانش گردشگری سالمندان با تأکید بر مؤلفههای سلامت انجام شد. مطالعه با رویکرد ترکیبی کمی-کیفی، از طریق تحلیل کتابسنجی و مدلسازی ساختاری تفسیری فراگیر صورت گرفت. بدینمنظور ۲۷۰ مقاله از پایگاه اسکوپوس (۱۹۷۹ تا ۲۰۲۴) انتخاب شد. در بخش کمی، تحلیل هماستنادی و همرخدادی واژگان برای شناسایی مفاهیم کلیدی و روندها بهکار رفت. در بخش کیفی، روابط علّی مؤلفهها مدلسازی شد. نتایج نشان داد ساختار دانشی این حوزه حول سه خوشه تحرکپذیری، فضای سبز و بحران سلامت شکل گرفته و تمرکز پژوهشها به سمت سلامت روان، گردشگری درمانی و تعامل دیجیتال پیش رفته است. همچنین، مدل مفهومی بیانگر نقش کلیدی گردشگری سالمندان و درمانی، از طریق بهزیستی ذهنی و کیفیت زندگی در ارتقای سالمندی فعال است. یافتهها مبنایی برای سیاستگذاریهای سلامتمحور و طراحی مداخلات مؤثر در بهبود رفاه سالمندان فراهم میکند
سیدعلی نقوی؛ قاسم زارعی؛ محمد باشکوه اجیرلو؛ ناصر سیفاللهی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی نوآورانه و آیندهنگر برای تبیین و پیشبینی نقش بازاریابی فیجیتال در توسعه گردشگری خرید در مناطق آزاد ایران انجام شد. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمی)، کاربردی و از نوع توصیفی - تحلیلی بود. در بخش کیفی، محورهای اصلی و فرعی توسعه گردشگری خرید از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 21 نفر از استادان دانشگاه، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی نوآورانه و آیندهنگر برای تبیین و پیشبینی نقش بازاریابی فیجیتال در توسعه گردشگری خرید در مناطق آزاد ایران انجام شد. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمی)، کاربردی و از نوع توصیفی - تحلیلی بود. در بخش کیفی، محورهای اصلی و فرعی توسعه گردشگری خرید از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 21 نفر از استادان دانشگاه، مدیران و کارشناسان مناطق آزاد و به روش گلولهبرفی گردآوری و با تحلیل مضمون بررسی شد. در بخش کمی، پرسشنامه بین 35 نفر از خبرگان بهروش قضاوتی توزیع گردید. عوامل شناساییشده با دلفی فازی اولویتبندی، سناریوها با طراحی آزمایش تاگوچی تدوین و در نهایت سناریوی مطلوب با مدلسازی پویایی سیستم و عاملبنیان شبیهسازی شد. نتایج شبیهسازی نشان داد که با اعمال سناریوی مطلوب، میزان توسعه گردشگری خرید در مناطق آزاد ایران تا 86 درصد افزایش خواهد یافت.
غزاله سلطانی؛ آمنه خدیور؛ ندا پراویان
چکیده
با گسترش اینترنت و ظهور رسانههای اجتماعی، شرکتهای هواپیمایی از این بسترها برای تعامل با مشتریان بهره میبرند. توییتر، بهعنوان یکی از پرکاربرترین پلتفرمهای میکروبلاگ، نقشی مهم در ارتباط میان این شرکتها و مسافران دارد. این پژوهش با هدف تحلیل احساسات و موضوعات پیرامون شرکتهای هواپیمایی ایرانی در توییتر، بر اساس ۲۸۷۶ توییت ...
بیشتر
با گسترش اینترنت و ظهور رسانههای اجتماعی، شرکتهای هواپیمایی از این بسترها برای تعامل با مشتریان بهره میبرند. توییتر، بهعنوان یکی از پرکاربرترین پلتفرمهای میکروبلاگ، نقشی مهم در ارتباط میان این شرکتها و مسافران دارد. این پژوهش با هدف تحلیل احساسات و موضوعات پیرامون شرکتهای هواپیمایی ایرانی در توییتر، بر اساس ۲۸۷۶ توییت انگلیسی (آوریل ۲۰۰۸ تا مارس ۲۰۲۴) گردآوریشده با Playwright انجام شد. پس از پیشپردازش و تفسیر ۲۳۰ ایموجی با هوش مصنوعی، برچسبگذاری احساسی با دو رویکرد واژگانی و یادگیری ماشینی (مدل RoBERTa) صورت گرفت. در میان پنج الگوریتم، رگرسیون لجستیک با روش واژگانی و امتیاز F برابر 0.81 بهترین عملکرد را داشت. افزودن اطلاعات ایموجیها دقت مدلها را بهطور معناداری بهبود بخشید. تحلیل موضوعی با LDA نشان داد «امنیت» اصلیترین دغدغه کاربران است. این نتایج میتواند به بهینهسازی راهبردهای ارتباطی و خدماتی شرکتهای هواپیمایی ایرانی کمک کند.
مهدی بشیرپور
چکیده
تصویر برند مقصد نقش کلیدی در جذب و حفظ گردشگران، بهویژه در مقاصد مذهبی دارد. این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل تداعیات ذهنی زائران از برند شهر مشهد انجام شد. روش تحقیق کیفی و مبتنی بر تداعی آزاد بود و دادهها از پاسخهای زائران جمعآوری شد. نتایج نشان داد که تصویر برند مشهد دو بُعد دارد: معنوی-احساسی (آرامش، معنویت، هویت دینی، تجربه ...
بیشتر
تصویر برند مقصد نقش کلیدی در جذب و حفظ گردشگران، بهویژه در مقاصد مذهبی دارد. این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل تداعیات ذهنی زائران از برند شهر مشهد انجام شد. روش تحقیق کیفی و مبتنی بر تداعی آزاد بود و دادهها از پاسخهای زائران جمعآوری شد. نتایج نشان داد که تصویر برند مشهد دو بُعد دارد: معنوی-احساسی (آرامش، معنویت، هویت دینی، تجربه زیارت) و خدماتی-شناختی (زیرساختهای حملونقل، اقامت، خدمات شهری، مدیریت ازدحام). تداعیات معنوی پیوند عاطفی و وفاداری زائران را تقویت میکنند، اما کاستیهای خدماتی تجربه کلی و ادراک برند را کاهش میدهند. پژوهش نشان داد که مدیریت برند مشهد نیازمند رویکردی جامع است که ابعاد معنوی و خدماتی را همزمان در بر گیرد و میتواند راهنمای عملی برای بهبود تجربه زائران و تقویت جایگاه بینالمللی مشهد باشد.
یاور بابائی؛ شیوا خواجه ای
چکیده
این مطالعه به بررسی نقش مسئولیت اجتماعی بر رفتار سبز کارکنان هتل در بین هتلهای 4 و 5 ستاره شهر تبریز پرداخته است. رویکرد تحقیق بر اثبات گرایی استوار بوده و به صورت کمی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق، مدیران و کارکنان هتلهای 4 و 5 ستاره شهر تبریز می باشد که به روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 216 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری ...
بیشتر
این مطالعه به بررسی نقش مسئولیت اجتماعی بر رفتار سبز کارکنان هتل در بین هتلهای 4 و 5 ستاره شهر تبریز پرداخته است. رویکرد تحقیق بر اثبات گرایی استوار بوده و به صورت کمی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق، مدیران و کارکنان هتلهای 4 و 5 ستاره شهر تبریز می باشد که به روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 216 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Amos استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مسئولیت اجتماعی و نگرانی زیست محیطی کارکنان بر رفتار سبز آنها موثر می باشد. اما اثر پشتیبانی از گردشگری پایدار بر رفتار سبز مورد تایید قرار نگرفت. از نتایج دیگر تحقیق اثر معنادار مسئولیت اجتماعی ونگرانی زیست محیطی بر پشتیبانی از گردشگری پایدار می باشد.
مهرشاد قنبری حسین آبادی؛ محسن مصلحی؛ رضا نصر اصفهانی؛ محمدعلی رجایی ریزی
چکیده
قابلیت رویدادهای معنوی در گردشگری بینالمللی و در تحقق اصول گردشگری بازآفریننده، سبب اجرای پژوهش حاضر، با هدف فراهم آوردن مبنایی برای بازاندیشی در برنامهریزی توسعهای این رویدادها، از طریق تحلیل تجربه زیسته گردشگران آن، شدهاست. رویکرد پژوهش کیفی و تمرکز بر تجربیات گردشگران معنوی، که در رویدادهای معنوی شرکت کردهاند، است. ...
بیشتر
قابلیت رویدادهای معنوی در گردشگری بینالمللی و در تحقق اصول گردشگری بازآفریننده، سبب اجرای پژوهش حاضر، با هدف فراهم آوردن مبنایی برای بازاندیشی در برنامهریزی توسعهای این رویدادها، از طریق تحلیل تجربه زیسته گردشگران آن، شدهاست. رویکرد پژوهش کیفی و تمرکز بر تجربیات گردشگران معنوی، که در رویدادهای معنوی شرکت کردهاند، است. یافتهها از طریق مصاحبههای عمیق با ۲۸ نفر از افراد دارای تجربه زیسته و با روش انتخاب هدفمند جمعآوری شد. تحلیل یافتهها بر اساس مدل هفتمرحلهای پدیدارشناسی کولایزی انجام گرفت. تحلیل به استخراج ۵۷ گویه در پنج بُعد اصلی و طراحی الگوی مفهومی، منجر شد. الگو علاوه بر همراستایی با رویکردهای نوین در گردشگری بازآفریننده، بر اهمیت روایت، مشارکت و تجربه تأکید دارد و همچون چرخهای بازخوردی که در آن پیامدهای مثبت تجربهزیسته فرآیند جذب و انتقال تجربه را تقویت و منجر به پویایی و بازتولید تجربه در بستر رویداد میشود، عمل میکند.
سعید بخشی؛ نادر نادری
چکیده
این پژوهش به دنبال بررسی تأثیرات کارآفرینی اجتماعی بر گردشگری پایدار است. پژوهش حاضر به لحاظ گرداوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی و پیمایشی و از منظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را 360 نفر از کارشناسان ادارات شهرستان هرسین و کارکنان واحدهای ارائه دهنده خدمت به گردشگران که دارای تجربه زیسته در شهرستان هرسین هستند، تشکیل ...
بیشتر
این پژوهش به دنبال بررسی تأثیرات کارآفرینی اجتماعی بر گردشگری پایدار است. پژوهش حاضر به لحاظ گرداوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی و پیمایشی و از منظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را 360 نفر از کارشناسان ادارات شهرستان هرسین و کارکنان واحدهای ارائه دهنده خدمت به گردشگران که دارای تجربه زیسته در شهرستان هرسین هستند، تشکیل داده است. از میان آنها، 186 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمعآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه توسط اساتید این حوزه تأیید و با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی اعتبار پرسشنامه سنجش شده است. از پرسشنامههای توزیع شده تعداد 176 پرسشنامه تکمیل و با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت است. یافتهها حاکی از تأثیر مثبت ابعاد کارآفرینی اجتماعی بر گردشگری پایدار است. و اشتیاق اجتماعی سهم تعیین کنندهای در توسعه گردشگری ایفا میکند.
محمد مجمدی پور؛ غلامرضا کاظمیان؛ حسین اصلی پور؛ اسماعیل قادری
چکیده
با وجود تحقیقات گسترده در زمینه حکمرانی و اجرای خطمشی گردشگری، شناسایی خلأهای دانشی این حوزه برای هدایت بهتر پژوهشهای آینده ضروری به نظر میرسد.این تحقیق با مرور نظاممند 22 پژوهش (2015-2024) به شناسایی خلأهای دانشی در زمینه حکمرانی و اجرای خطمشی گردشگری پرداخته است. تحلیلها بر اساس چهار بُعد اصلی—کنشگران (کیستی)، منطق (چرایی)، ...
بیشتر
با وجود تحقیقات گسترده در زمینه حکمرانی و اجرای خطمشی گردشگری، شناسایی خلأهای دانشی این حوزه برای هدایت بهتر پژوهشهای آینده ضروری به نظر میرسد.این تحقیق با مرور نظاممند 22 پژوهش (2015-2024) به شناسایی خلأهای دانشی در زمینه حکمرانی و اجرای خطمشی گردشگری پرداخته است. تحلیلها بر اساس چهار بُعد اصلی—کنشگران (کیستی)، منطق (چرایی)، اهداف (چیستی)، و ابزار و شیوهها (چگونگی)—صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد که کنشگران دولتی و خصوصی نقش اصلی دارند، در حالی که کنشگران عمومی، مردمی و حرفهای نقش مکمل ایفا میکنند. منطق حاکم از رویکردهای اقتصادی به تعامل و پایداری با هدف توسعه پایدار تغییر یافته است. ابزارهای حکمرانی شامل ابزارهای مشارکتی، اقتصادی، و ساختاری بهعنوان ارکان اصلی و ابزارهای فرهنگی و قانونی بهعنوان تقویتی معرفی شدهاند. شیوه مشارکتی با مدیریت یکپارچه و قانونی، پایداری و انسجام را افزایش داده است.
مریم سیدنظری؛ حسین کوهستانی؛ فاطمه کاظمیه؛ قادر دشتی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین مراحل اجرایی بازاریابی گردشگری روستایی در ایران انجام شده است. با توجه به اهمیت گردشگری در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی مناطق روستایی، تلاش شد چارچوبی عملی برای بهبود فرآیند بازاریابی ارائه شود. پژوهش به روش آمیخته اکتشافی و در دو مرحله اجرا گردید. ابتدا ۲۵ مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان گردشگری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین مراحل اجرایی بازاریابی گردشگری روستایی در ایران انجام شده است. با توجه به اهمیت گردشگری در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی مناطق روستایی، تلاش شد چارچوبی عملی برای بهبود فرآیند بازاریابی ارائه شود. پژوهش به روش آمیخته اکتشافی و در دو مرحله اجرا گردید. ابتدا ۲۵ مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان گردشگری انجام و با تحلیل محتوای کیفی و نرمافزار MAXQDA تحلیل شد. سپس برای افزایش دقت و اجماع، از روش دلفی فازی با مشارکت ۱۰ نفر استفاده شد. تحلیل با اعداد فازی مثلثی و فازیزدایی انجام گرفت. در نهایت، ۴۴ کد فرعی در قالب ۱۰ مقوله اصلی شناسایی شد. بیشترین توافق خبرگان مربوط به "ایجاد ردیف اعتباری ملی برای توسعه بازارها" و کمترین آن مربوط به "شناسایی روستاییان و بازرگانان پیشرو" بود. یافتهها بر لزوم رویکردی ساختارمند و مرحلهای در بازاریابی گردشگری روستایی تأکید دارند.
حامد فلاح تفتی
چکیده
این پژوهش به تحلیل رضایت مشتری در صنعت هتلداری با استفاده از نظرات آنلاین تریپادوایزر میپردازد. هدف آن، کشف الگوهای پنهان در بازخوردهای مشتریان و ارائه راهکارهای مبتنی بر شواهد برای بهبود تجربه مهمانان است. این مطالعه با استفاده از تکنیک وباسکرپینگ، دادههای متنی و عددی را جمعآوری کرد. سپس با استفاده از مدل رگرسیون جنگل تصادفی، ...
بیشتر
این پژوهش به تحلیل رضایت مشتری در صنعت هتلداری با استفاده از نظرات آنلاین تریپادوایزر میپردازد. هدف آن، کشف الگوهای پنهان در بازخوردهای مشتریان و ارائه راهکارهای مبتنی بر شواهد برای بهبود تجربه مهمانان است. این مطالعه با استفاده از تکنیک وباسکرپینگ، دادههای متنی و عددی را جمعآوری کرد. سپس با استفاده از مدل رگرسیون جنگل تصادفی، اهمیت ویژگیهای مختلف را شناسایی نمود. تحلیل دادههای ۲۴۱۱ نظر نشان داد که کیفیت اتاق و خدمات کارکنان مهمترین عوامل تأثیرگذار بر رضایت مشتریان هستند. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که عواملی مانند موقعیت مکانی و قیمت نیز تأثیر قابلتوجهی دارند. این مطالعه یک چارچوب جامع برای درک محرکهای رضایت مشتری ارائه میدهد و بر ضرورت تمرکز بر کیفیت اتاق و خدمات کارکنان برای بهینهسازی تجربه مهمان تأکید میکند. این رویکرد دادهمحور، به مدیران هتلها کمک میکند تا منابع خود را به طور مؤثر تخصیص داده و مزیت رقابتی خود را تقویت کنند.
محمد باشکوه اجیرلو؛ عیسی معصومی جناقرد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی گونههای نوظهور گردشگری، روندهای کلیدی و مفاهیم نوین مرتبط با توسعه بازار گردشگری ایران، بهویژه پس از پاندمی، بر اساس رویکرد کیفی و تفسیری استقرایی با استفاده از مرور سیستماتیک در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۵ انجام گرفت. جستجوی کلیدواژهها در پایگاههای اسکوپوس و وب آو ساینس همراه با جستجوی معنایی مبتنی بر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی گونههای نوظهور گردشگری، روندهای کلیدی و مفاهیم نوین مرتبط با توسعه بازار گردشگری ایران، بهویژه پس از پاندمی، بر اساس رویکرد کیفی و تفسیری استقرایی با استفاده از مرور سیستماتیک در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۵ انجام گرفت. جستجوی کلیدواژهها در پایگاههای اسکوپوس و وب آو ساینس همراه با جستجوی معنایی مبتنی بر هوش مصنوعی انجام شد. از بین ۱۱۰۳۲ مقاله، پس از پالایش، ۵۳ مقاله با چارچوب علمی SPAR-4-SLR جمعآوری و به روش تحلیل تماتیک کدگذاری شدند. یافته ها نشان دادند که گونههای نوظهور شامل گردشگری پایدار و محیط زیستی، دیجیتال - هوشمند، سلامت و درمان، فرهنگی - مذهبی، تجربی، خاص و موضوعی، جامعهمحور نوآورانه و گردشگری زمین هستند. روندهایی مانند دیجیتالیشدن، افزایش توجه به سلامت، گردشگری داخلی، بلیژرتوریسم، گردشگری آهسته، معنوی و همآفرینی نیز اهمیت یافتهاند. بر همین اساس توسعه بازار گردشگری ایران نیازمند پذیرش و سازگاری با گونهها و روندهای نوظهور است.