ندا ترابی فارسانی؛ مرضیه حکمت؛ حسین صادقی شاهدانی؛ آیدا داودیان دهکردی
چکیده
اهداف پژوهش حاضر عبارتند از: 1) شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر مشارکت سازمان های غیر انتفاعی مردم نهاد در رونق موزه ها و ترویج گردشگری پایدار 2) کشف فرصتهای مشارکتی سازمانهای مردم نهاد و موزه ها در راستای ترویج گردشگری پایدار. در این راستا از روش کیفی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش ، اعضا فعال سمن ها، متخصصان حوزه گردشگری ، فرهنگ، موزه ...
بیشتر
اهداف پژوهش حاضر عبارتند از: 1) شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر مشارکت سازمان های غیر انتفاعی مردم نهاد در رونق موزه ها و ترویج گردشگری پایدار 2) کشف فرصتهای مشارکتی سازمانهای مردم نهاد و موزه ها در راستای ترویج گردشگری پایدار. در این راستا از روش کیفی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش ، اعضا فعال سمن ها، متخصصان حوزه گردشگری ، فرهنگ، موزه ، محیط زیست و جغرافیا بودند و داده ها به کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. نتایج نشان داد که موازین حرفه ای و سیاستگذاری مولفه های تاثیرگذار بر مشارکت سمن ها در رونق موزه ها و ترویج گردشگری هستند. به علاوه، پنج مضمون اصلی آموزش مشارکتی؛ تفکر مشارکتی و تعاملی؛ تبلیغ و اطلاع رسانی مشارکتی؛ برگزاری رویداد ها و نمایشگاههای مشترک و مشارکت اجتماعی به عنوان فرصتهای مشارکتی سازمانهای مردم نهاد و موزه ها در راستای توسعه گردشگری پایدار شناسایی شدند.
برنامه ریزی گردشگری
نیما خادمی؛ عباس عباسی؛ کاظم عسکری فر
چکیده
گردشگری رویدادهای محلی، یکی از انواع گردشگری است که میتواند نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی جوامع داشته باشد. بااینوجود، این موضوع علیرغم وضوح و ضرورت خود کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جشنواره گلوگلاب میمند فارس یکی از این رویدادهایی است که هر ساله در فصل بهار برگزار میشود. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل جذب گردشگران ...
بیشتر
گردشگری رویدادهای محلی، یکی از انواع گردشگری است که میتواند نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی جوامع داشته باشد. بااینوجود، این موضوع علیرغم وضوح و ضرورت خود کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جشنواره گلوگلاب میمند فارس یکی از این رویدادهایی است که هر ساله در فصل بهار برگزار میشود. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل جذب گردشگران به این رویداد است. بدین منظور ابتدا عوامل جذب گردشگر به رویدادها با تحلیل محتوای کیفی استخراج شدند و در ادامه نظرات گردشگران در قالب روششناسی کیو گردآوری شده است. جامعه آماری در بخش اول این مطالعه، اسناد و خبرگان این حوزه و در روش کیو، گردشگران جشنواره گلوگلاب میمند در بهار 1402 بودهاند. در نهایت، چارچوب مفهومی از عوامل اثرگذار بر گرایش مشتریان شامل 50 شاخص در 15 مؤلفه ارائه گردید. همچنین، تحلیل کمی دادههای کیو نشان میدهد برای گروه اول از گردشگران دسترسی، مهماننوازی و گذراندن اوقات با دوستان، در گروه دوم، تعاملات اجتماعی و کیفیت رویداد، در گروه سوم، انگیزههای میهنپرستانه و یادگیری و در گروه چهارم، تجربه و لذت از رویداد اهمیت داشته است. در عین حال جاذبههای طبیعی و لذتجویی از محیط جشنواره برای همه گردشگران مهم بوده است که این نتایج میتواند زمینهای برای تدوین استراتژیهای بازاریابی رویدادهای گردشگری محلی باشد.
حسین کوهستانی؛ فاطمه کاظمیه؛ امیرعلی وظیفه
چکیده
این مطالعه، بر اساس هدف از نوع کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت و روش از نوع توصیفی- تحلیلی مبتنی بر رویکرد آیندهنگاری است. جهت گردآوری دادهها از اسناد و مدارک (کتابخانهای) و مصاحبه استفاده شد. برای محاسبه روایی، از روش و تکنیک روایی محتوایی و صوری استفاده شد. میزان پایایی برای «تحلیل اثرات ساختاری» مقدار0.82بدست آمد. پانل افراد ...
بیشتر
این مطالعه، بر اساس هدف از نوع کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت و روش از نوع توصیفی- تحلیلی مبتنی بر رویکرد آیندهنگاری است. جهت گردآوری دادهها از اسناد و مدارک (کتابخانهای) و مصاحبه استفاده شد. برای محاسبه روایی، از روش و تکنیک روایی محتوایی و صوری استفاده شد. میزان پایایی برای «تحلیل اثرات ساختاری» مقدار0.82بدست آمد. پانل افراد پاسخگو متشکل از ۳۰ نفر از اساتید دانشگاهی و همچنین خبرگان برنامهریزی و توسعه بودند. بهطورکلی در پژوهش حاضر تعداد 21 متغیر بهعنوان عوامل اولیه شناسایی و با نرمافزار میکمک تحلیل شد. بهمنظور نتیجهگیری نهایی برای تعیین پیشرانهای کلیدی مؤثر بر رهیافت گردشگری روستایی شهرستان هریس بر اساس استفاده از نتایج دو روش شامل «رتبه متغیرها در هریک از حالتها» و «مجموع اثرگذاری متغیرها در همه حالتها» عوامل کلیدی و مؤثر انتخاب شد که «بهرهگیری از فرهنگ و هنر روستایی در ارائه طرحها» دارای اهمیت فراوانی بود.
اقتصادو بازاریابی
نادر سید کلالی؛ الهام حیدری؛ کامیار رئیسی فر
چکیده
در تحقیق حاضر تأثیرات نوآوریجویی، پیشنگری و ریسکپذیری به عنوان ابعاد جهتگیری کارآفرینانه بر عملکرد شرکتهای بخش گردشگری با درنظر گرفتن قابلیتهای بازاریابی به عنوان متغیر میانجی و فرهنگ یادگیرنده به عنوان متغیر تعدیلگر بررسی شده است. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی و ...
بیشتر
در تحقیق حاضر تأثیرات نوآوریجویی، پیشنگری و ریسکپذیری به عنوان ابعاد جهتگیری کارآفرینانه بر عملکرد شرکتهای بخش گردشگری با درنظر گرفتن قابلیتهای بازاریابی به عنوان متغیر میانجی و فرهنگ یادگیرنده به عنوان متغیر تعدیلگر بررسی شده است. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی و براساس مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، شرکتها و کسبوکارهای فعال در حوزۀ گردشگری در استان تهران بودند. در این راستا 103 پرسشنامه تکمیل شد و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پیمایش نشان میدهد پیشنگری و نوآوریجویی اثر مثبت معناداری بر عملکرد دارند و قابلیتهای بازاریابی در این رابطه نقش میانجی را ایفا میکنند؛ اما اثر ریسکپذیری بر عملکرد معنادار نیست. اگرچه نقش تعدیلگر فرهنگ یادگیرنده تأیید نشد، اما تأثیر مثبت آن به عنوان متغیری مستقل بر قابلیتهای بازاریابی معنادار است.
برنامه ریزی گردشگری
پدرام فرهادی؛ نازنین تبریزی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی مزایای بازیوارسازی در سایت تاریخی تختجمشید است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و پرسشنامه محقق ساخت صورتگرفته است. جامعۀ فعالان گردشگری بهعنوان جامعۀ هدف در نظر گرفته شده و ۳۵۴ نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. برای پردازش دادههای بهدستآمده از آزمونهای ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی مزایای بازیوارسازی در سایت تاریخی تختجمشید است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و پرسشنامه محقق ساخت صورتگرفته است. جامعۀ فعالان گردشگری بهعنوان جامعۀ هدف در نظر گرفته شده و ۳۵۴ نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. برای پردازش دادههای بهدستآمده از آزمونهای AVE، فورنل لارکر، ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بازیوارسازی با هر ۴ بعد مورد بررسی در این پژوهش"آموزش، برندسازی، وفاداری، اشتغال و درآمدزایی" رابطه مثبت و معناداری دارد. بازیوارسازی در تختجمشید نهتنها تجربهای تفریحی و آموزشی ارائه میدهد، بلکه به گردشگرها اجازه میدهد تا بافرهنگ و تاریخ کشوری که در آن بازدید میکنند، به شیوهای تازه و فعالانه در ارتباط باشند. با ارتقای تجربه گردشگرها از طریق بازیوارسازی، تختجمشید بهعنوان یک مقصد گردشگری متفاوت و جذاب شناخته خواهد شد.
برنامه ریزی گردشگری
زهرا سلیمانی؛ حمداله سجاسی قیداری؛ حمید شایان؛ سیامک سیفی
چکیده
گردشگران در هنگام سفر، بدنبال کسب تجربیات بیادماندنی هستند و اغلب تصمیمات آنها تحت تاثیر همین تجربیاتی که از مقصد کسب کردهاند، قرار میگیرد. ازاینرو با هدف استخراج تجربیات بیادماندنی گردشگران از مقاصد روستایی از رویکرد شناختی زیمت استفاده شد. براساس اشباع نظری با 35 نفر از گردشگرانی که به روستاهای گردشگری شهرستانهای مشهد، نیشابور ...
بیشتر
گردشگران در هنگام سفر، بدنبال کسب تجربیات بیادماندنی هستند و اغلب تصمیمات آنها تحت تاثیر همین تجربیاتی که از مقصد کسب کردهاند، قرار میگیرد. ازاینرو با هدف استخراج تجربیات بیادماندنی گردشگران از مقاصد روستایی از رویکرد شناختی زیمت استفاده شد. براساس اشباع نظری با 35 نفر از گردشگرانی که به روستاهای گردشگری شهرستانهای مشهد، نیشابور و طرقبهشاندیز سفر کرده و درگیری ذهنی بیشتر از 83 با این مقاصد داشتند، مصاحبه صورتگرفت. به طورکلی 9 سازه پایه و 11 سازه نهایی استخراج گردید، پرتکرارترین سازه پایه، «چشمانداز طبیعی و بکر روستا» بود که تجربیات بیادماندنی مانند «سکوتوآرامش»، «احساس شادابی و رهایی» و «لذتبخش بودن» را در گردشگران ایجادکردهاست. ادبیات نظری در زمینه تجربیات بیادمادندنی از مقاصد روستایی بسیار محدود میباشد، لذا این مطالعه درک جدیدی در رابطه با نحوه شکلگیری تجربیات بیادماندنی از مقاصد روستایی ارائه میدهد که مورداستفاده مدیران مقاصد روستایی برای جلب وفاداری و جذب بیشتر گردشگران قرارمیگیرد.
مریم ورمقانی؛ عظیم زارعی؛ داوود فیض؛ مرتضی ملکی مین باش رزگاه
چکیده
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل هوشمندی برند گردشگری در استارتآپهای گردشگری و آزمون اعتبار آن مدل بود. در بخش کیفی از رویکرد نظریه دادهبنیاد استفاده شد. در این بخش، با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی با 6 نفر از اساتید دانشگاه و 18 نفر از مدیران برند استارتآپهای گردشگری مصاحبه شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل مدیران و ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل هوشمندی برند گردشگری در استارتآپهای گردشگری و آزمون اعتبار آن مدل بود. در بخش کیفی از رویکرد نظریه دادهبنیاد استفاده شد. در این بخش، با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی با 6 نفر از اساتید دانشگاه و 18 نفر از مدیران برند استارتآپهای گردشگری مصاحبه شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان استارتآپهای گردشگری بودند. با استتفاده از روش نمونهگیری خوشهای ساده در نهایت 384 پرسشنامه جمعآوری شد. در این بخش، برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. طبق نتایج، عوامل ساختاری، مدیریتی و محتوایی داخلی و خارجی (شرایط علّی) بر هوشمندی برند گردشگری تأثیرگذار هستند. یافتهها تأثیر هوشمندی برند، عوامل زمینهای (آگاهی اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و سیاسی) و عوامل مداخلهگر (عوامل فرهنگی، منابع انسانی، مالی و فناورانه) بر راهبردها و تأثیر این راهبردها بر پیامدهای هوشمندی برند را تأیید کردند.
حجت ورمزیاری؛ مرضیه فتحی؛ خلیل کلانتری؛ محمد آصف شایق
چکیده
یکی از اهداف گردشگری اجتماع محور، ایجاد منافع برای جامعة محلّی است. با وجود این درکشورهای در حال توسعه، تحقق آن با مشکلاتی همراه بوده است. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف تحلیل مؤلفههای توسعه گردشگری روستایی با رویکرد اجتماعمحور انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، روستائیان بالای 15 سال روستاهای هدف گردشگری شهرستانهای مریوان ...
بیشتر
یکی از اهداف گردشگری اجتماع محور، ایجاد منافع برای جامعة محلّی است. با وجود این درکشورهای در حال توسعه، تحقق آن با مشکلاتی همراه بوده است. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف تحلیل مؤلفههای توسعه گردشگری روستایی با رویکرد اجتماعمحور انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، روستائیان بالای 15 سال روستاهای هدف گردشگری شهرستانهای مریوان و سروآباد استان کردستان بود. بهمنظور تحلیل دادهها از آماره های توصیفی و استنباطی از جمله مقایسه میانگین و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد بهترتیب مؤلفههای «شمولگرایی و شبکهسازی افقی»، «توانمندسازی و تقویت زیرساختها»، «نوآوری باز و تقاضامحوری»، «حفظ اصالت محلی» و «انتفاع و مشارکت عادلانه» از مهمترین مؤلفههای توسعه گردشگری اجتماعمحور در نواحی روستایی بهشمار میرود. این مطالعه میتواند نقش عمدهای در ارائه بینش صحیح، در زمینه چگونگی ارتقاء مشارکت جوامع محلّی در صنعت گردشگری و انتفاع آنها داشته باشد.
برنامه ریزی گردشگری
علی موحد؛ اصغر طهماسبی؛ نسرین غلامعلی فرد
چکیده
تجربه معنوی، یکی از ظرفیتها و زمینههای رو به رشد در مقاصد گردشگری است و طیف وسیعی از گردشگران مذهبی و سکولار را در بر میگیرد. هدف تحقیق حاضر، بررسی و تحلیل انگیزهها و عوامل مؤثر بر تجربه معنوی گردشگران زن خارجی در ایران است. دادههای مورد نیاز با استفاده از ۳۸۳ پرسشنامه از گردشگران زن خارجی در هتلهای محل اقامت گردشگران و یا ...
بیشتر
تجربه معنوی، یکی از ظرفیتها و زمینههای رو به رشد در مقاصد گردشگری است و طیف وسیعی از گردشگران مذهبی و سکولار را در بر میگیرد. هدف تحقیق حاضر، بررسی و تحلیل انگیزهها و عوامل مؤثر بر تجربه معنوی گردشگران زن خارجی در ایران است. دادههای مورد نیاز با استفاده از ۳۸۳ پرسشنامه از گردشگران زن خارجی در هتلهای محل اقامت گردشگران و یا در فرودگاه بعد از اتمام سفر و در حین بازگشت به کشورشان، جمعآوری و با استفاده از آزمونهای همبستگی و رگرسیون چندعاملی در نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که برای گردشگران زن خارجی، هماهنگی با طبیعت بهعنوان مهمترین انگیزه کسب تجربه معنوی در سفر به ایران است. از بین ویژگیهای مقصد گردشگری، جغرافیای طبیعی و تاریخ و فرهنگ بهترتیب بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار در تجربه معنوی زنان گردشگر خارجی در سفر به ایران است.
مصطفی اسماعیلی مهیاری؛ حمیدرضا ایرانی؛ وحید نورمندیپور
چکیده
ز آنجایی که امروز گردشگری مذهبی علاوه بر پیروان مذاهب و زائران، در میان گردشگران عادی گسترش یافته، توانسته است تا توجه پژوهشگران در این زمینه را به خود جلب کند. هدف این پژوهش بررسی روند جهانی پژوهشهای گردشگری مذهبی و جریانهای پژوهشی موجود و آتی در این زمینه است. در این پژوهش که مروری کمی بر پژوهشهای گردشگری مذهبی است از روش کتابسنجی ...
بیشتر
ز آنجایی که امروز گردشگری مذهبی علاوه بر پیروان مذاهب و زائران، در میان گردشگران عادی گسترش یافته، توانسته است تا توجه پژوهشگران در این زمینه را به خود جلب کند. هدف این پژوهش بررسی روند جهانی پژوهشهای گردشگری مذهبی و جریانهای پژوهشی موجود و آتی در این زمینه است. در این پژوهش که مروری کمی بر پژوهشهای گردشگری مذهبی است از روش کتابسنجی و مصورسازی استفاده شده است. برای این منظور 412 مقاله پس از اعمال معیارهای ورودی و خروجی از پایگاه وب آو ساینس استخراج و با استفاده از نرمافزار ویاواس ویوئر مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهند که روند کمی انتشار و استناد به پژوهشها صعودی بوده و در سال 2021 با تعداد 52 پژوهش و 2022 با 967 استناد بالاترین تعداد را داشته است. دادههای توصیفی همچنین پر استنادترین مقالات، پژوهشگران، مجلات و دانشگاهها را نشان دادند. یافتههای تحلیل همآیندی واژگان پرتکرارترین واژگان را نشان داد که بر این اساس واژگانی همچون گردشگری مذهبی، زیارت، گردشگری و گردشگری معنوی پرتکرارترین واژگان در این زمینه بودهاند. میتوان گفت بیشتر تلاشهای پژوهشی در این حوزه متمرکز بر مفهوم سازی و بیان تفاوتهای گردشگری مذهبی و زیارتی و شناخت انگیزش مسافران در بافتار مذهبی بوده است. در نهایت، پژوهشهای آتی این حوزه باید به سوی بازاریابی تجربی و تجربه گردشگر و همچنین منطق چیرگی خدمات و نظریههای برآمده از آن مانند همآفرینی ارزش حرکت کنند.