اقتصادو بازاریابی
سمیرا دوستارمنش؛ محمود حسن پور؛ محمد حسن زال
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تأثیر شبکههای اجتماعی شامل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و تریپ ادوایزر بر رفتار خرید گردشگران بر اساس الگوی AIDA بوده است. این مطالعه به صورت یک پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی با جامعه آماری گردشگران اروپایی و نمونهگیری بهصورت آنلاین و به روش گلولهبرفی با 204 پرسشنامه انجام شده است. یافتهها نشان میدهد ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی تأثیر شبکههای اجتماعی شامل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و تریپ ادوایزر بر رفتار خرید گردشگران بر اساس الگوی AIDA بوده است. این مطالعه به صورت یک پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی با جامعه آماری گردشگران اروپایی و نمونهگیری بهصورت آنلاین و به روش گلولهبرفی با 204 پرسشنامه انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که اینستاگرام بهعنوان مؤثرترین شبکه اجتماعی بر رفتار خرید گردشگران شناخته میشود. بهطوری که میانگین رتبه اینستاگرام برابر با 503.91 و یوتیوب برابر با 271.51 بوده که نشاندهنده تأثیر کمتر یوتیوب در مقایسه با دیگر شبکهها است. همچنین، نتایج آزمونها نشان داد که کارکرد شبکههای اجتماعی برای هر فرد یکسان نیست و بهویژه زنان بهطور معناداری از کارکردهای شبکههای اجتماعی، به ویژه اینستاگرام، بهرهبرداری بیشتری دارند. این پژوهش به کسبوکارهای گردشگری کمک میکند تا الگوهای رفتاری و تعاملات کاربران شبکههای اجتماعی را شناسایی و استراتژیهای بازاریابی خود و تجربه خرید گردشگران را بهینه کنند.
سامانه های اطلاعاتی
علیرضا رجبی پور میبدی؛ علی دلشاد؛ عاطفه یوسفی؛ مریم احمدی زهرانی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی اثر رنگ در توسعه گردشگری مجازی براساس مدل آیدا در شهر یزد انجام شد. ازحیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان صنعت گردشگری یزد است که با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی 8 نفر انتخاب شدند. از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. برای تحلیل از روش تحلیل تم استفاده شد.94 کد، 42 مضمون فرعی و 19 مضمون اصلی احصا ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی اثر رنگ در توسعه گردشگری مجازی براساس مدل آیدا در شهر یزد انجام شد. ازحیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان صنعت گردشگری یزد است که با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی 8 نفر انتخاب شدند. از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. برای تحلیل از روش تحلیل تم استفاده شد.94 کد، 42 مضمون فرعی و 19 مضمون اصلی احصا شد که در مرحله اول جلبتوجه (هدفمند بودن رنگپردازی، طراحی متناسب با جامعه هدف، ایجاد جذابیت با رنگپردازی)، در مرحله دوم ایجاد علاقه (ایجاد ارتباط از طریق رنگپردازی، تناسب داشتن، برجسته کردن مزیتها و کیفیت گردشگری مجازی) و در مرحله سوم ایجاد شور و اشتیاق (حفظ علاقه، افزایش اشتیاق به بازدید از مقصد، ترغیب به بازدید فیزیکی از مقصد، در دسترس قرار دادن تجربیات گردشگران قبلی) و در مرحله چهارم سفر به مقصد (تحت تأثیر قرار دادن، هدایت جهت تصمیمگیری و سهولت بازدید مقصد) شناسایی شدند.