مدیریت گردشگری
فائزه اسدیان اردکانی
چکیده
یکی از چالشهای اصلی صنعت گردشگری، افزایش رضایت گردشگران است. در سالهای اخیر، استفاده از هوش مصنوعی جهت رفع این چالش رشد چشمگیری داشته است. این پژوهش با هدف مرور جامع مطالعات مرتبط، از روش کتابسنجی برای تحلیل ساختار علمی فعلی، شناسایی روندهای تحولآفرین، الگوهای تحقیقاتی نوظهور و تعیین دستور کارهای آینده استفاده کرده است. پس ...
بیشتر
یکی از چالشهای اصلی صنعت گردشگری، افزایش رضایت گردشگران است. در سالهای اخیر، استفاده از هوش مصنوعی جهت رفع این چالش رشد چشمگیری داشته است. این پژوهش با هدف مرور جامع مطالعات مرتبط، از روش کتابسنجی برای تحلیل ساختار علمی فعلی، شناسایی روندهای تحولآفرین، الگوهای تحقیقاتی نوظهور و تعیین دستور کارهای آینده استفاده کرده است. پس از تعیین راهبرد جستجوی مناسب و اعمال شاخصهای غربالگری، ۴۹۹ مقاله از پایگاه داده اسکوپوس استخراج و با استفاده از بسته بیبلیومتریکس در نرمافزار R تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهند تحلیل احساسات و بررسی نظرات آنلاین گردشگران، بهویژه با بهرهگیری از ابزارهای پردازش زبان طبیعی، نقش مهمی در درک نیازها و انتظارات مشتریان و بهبود رضایت آنها دارد. استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشینی برای شناسایی الگوهای رفتاری و پیشبینی نیازهای آینده میتواند به ارتقای تجربیات گردشگران در مقاصد کمک کند. همچنین تبلیغات شفاهی الکترونیک، بهعنوان مفهوم نوظهور، تأثیر مستقیمی بر سطح رضایت گردشگران دارد.
سارا ایلچی؛ امیرسالار ونکی؛ مصباح سیوندیان
چکیده
رسانههای اجتماعی در بسیاری از جنبههای گردشگری خصوصا در جستجوی اطلاعات، تصمیمگیری، ارتقاء گردشگری و تعامل با مشتریان نقش مهمی ایفا میکنند. با توجه به رشد روزافزون پژوهشهای منتشرشده در این زمینه، هدف این پژوهش تحلیل روند انتشارات و تحلیل علمسنجی پژوهشهایی است که در زمینه رسانههای اجتماعی و گردشگری منشر شده اند. بدین منظور ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی در بسیاری از جنبههای گردشگری خصوصا در جستجوی اطلاعات، تصمیمگیری، ارتقاء گردشگری و تعامل با مشتریان نقش مهمی ایفا میکنند. با توجه به رشد روزافزون پژوهشهای منتشرشده در این زمینه، هدف این پژوهش تحلیل روند انتشارات و تحلیل علمسنجی پژوهشهایی است که در زمینه رسانههای اجتماعی و گردشگری منشر شده اند. بدین منظور اطلاعات 1054 مقاله که در بازه 2009 تا 2020 منتشر شدهاند، از پایگاه دادهای وب آو ساینس استخراج شده و مورد تحلیل قرار میگیرند. در این تحقیق به دو سطح تحلیل پرداخته میشود. در سطح اول روند تحقیقات و تاثیر مقالات، نویسندگان و مجلات با استفاده از تحلیل استنادی مورد بررسی قرار میگیرد. در سطح دوم ساختار شبکه همرخدادی کلمات و شبکه همتالیفی نویسندگان، موسسات و کشورها تحلیل میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهند که استفاده از رسانههای اجتماعی در بخشهای مختلف گردشگری در سالهای اخیر رشدی فزاینده داشته است