جامعه شناسی گردشگری
محمد علی سیاه سرانی کجوری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی معیارهای تأثیرگذار بر بازگشت گردشگران بر اساس نقشه سفر مشتریان است، لذا این پژوهش از نوع آمیخته، اکتشافی و در قالب مطالعات مقطعی میباشد. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته، شاخصهای تأثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل مفهومی معیارهای تأثیرگذار بر بازگشت گردشگران بر اساس نقشه سفر مشتریان است، لذا این پژوهش از نوع آمیخته، اکتشافی و در قالب مطالعات مقطعی میباشد. در گام اول پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته، شاخصهای تأثیرگذار بر بازگشت گردشگران به بازارچه مرزی اینچه برون شناسایی و در طبقاتی قرار گرفتند. در این گام، جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان، مسافران، صاحبان کسبوکار در بازارچه مرزی اینچه برون و کارشناسان و متخصصان دانشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تا رسیدن به اشباع نظری در مجموع 21 مصاحبه انجام و در نرمافزار MAXQDA20 پیادهسازی و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد گردشگران در سفر خود به بازارچه مرزی اینچه برون 47 نقطه تماس را بهعنوان نقاط تأثیرگذار بر بازگشت مجدد خود لمس کردند که این نقاط بر اساس قرابت معنایی در 8 مقوله دستهبندی شدند. در گام دوم با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، مدل مفهومی پژوهش طراحی و ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی استخراج شد. در این گام، جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان، متخصصان دانشگاهی و گردشگران بودند که بهمنظور طراحی مدل پژوهش، تعداد 17 پرسشنامه بین آنها توزیع و جمعآوری شد. نتایج مرحله کمی نشان داد، مدل مفهومی بازگشت گردشگران بهصورت چهار سطحی قابل ترسیم بوده که روابط بین این متغیرها و تحلیل آنها بر اساس ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی میتواند منجر به افزایش نرخ بازگشت گردشگران گردد. نتایج پژوهش نشان داد بازگشت گردشگران به مقاصد گردشگری تصمیم چندبُعدی و پیچیده است و تصمیمگیران این عرصه باید با دیدی کلنگر و همهجانبه این عوامل را با توجه به درجه اهمیت آنها مدنظر قرار دهند.
عظیم زارعی؛ محمد علی سیاه سرانی کجوری
چکیده
هدف پژوهش حاضر ترسیم مدل پیشبینی کنندۀ بازگشت گردشگران آبگرم بر اساس خوشههای سبک زندگی است که این موضوع در دو گام مرتبط با هم صورت پذیرفت. در گام اول با استفاده از پرسشنامهی سبک زندگی عابدی و کجباف، که پایایی و روایی آن به ترتیب از طریق آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم بررسی و تایید قرار گرفت نظرات 391 گردشگر در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ترسیم مدل پیشبینی کنندۀ بازگشت گردشگران آبگرم بر اساس خوشههای سبک زندگی است که این موضوع در دو گام مرتبط با هم صورت پذیرفت. در گام اول با استفاده از پرسشنامهی سبک زندگی عابدی و کجباف، که پایایی و روایی آن به ترتیب از طریق آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم بررسی و تایید قرار گرفت نظرات 391 گردشگر در مورد 10 بعد سبک زندگی جمعآوری شد، سپس با استفاده از تحلیل خوشهای K میانگین و بر اساس شاخص دیویس-بولدین خوشههای بهینه بدست آمد و گردشگران آبگرم در سه خوشه دستهبندی شدند. در گام دوم با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با گردشگران، 14 شاخص تاثیرگذار بر سفر مجدد آنها شناسایی و با استفاده از روش درخت تصمیم، مدلهای تصمیم گردشگران در بازگشت مجدد طراحی و قواعد اگر-آنگاه مرتبط با هر خوشه استخراج شد. نتایج نشان داد گردشگران خوشه اول به شدت به هزینههای سفر از قبیل هزینه اقامت و هزینه چشمه حساس هستند، برای گردشگران خوشه دوم شاخصهای بهداشت چشمه، تسهیلات امنیتی و نحوه برخورد کارکنان در اولویت تصمیمگیری قرار دارد و در نهایت در الگوی تصمیم گردشگران خوشه سوم سه شاخص بهداشت چشمه، امکانات اقامت و تسهیلات مشاورهای و پزشکی از اهمیت فراوانی برخوردارند.