مدیریت گردشگری
فائزه السادات میرفخرالدینی؛ فاطمه عزیزی
چکیده
در سالهای اخیر بیش از نیمی از کارکنان صنعت گردشگری را زنان تشکیل میدهند. از این جهت توجه به شاخصهای مالی به جهت تاثیر آنها در عملکرد مالی حائز اهمیت بوده و میبایست در اولویت بررسی صاحبان مشاغل گردشگری قرار گیرد. در این راستا هدف این مطالعه شناسایی شاخصهای مالی موثر بر عملکرد مالی زنان در صنعت گردشگری است. در ابتدا با استفاده ...
بیشتر
در سالهای اخیر بیش از نیمی از کارکنان صنعت گردشگری را زنان تشکیل میدهند. از این جهت توجه به شاخصهای مالی به جهت تاثیر آنها در عملکرد مالی حائز اهمیت بوده و میبایست در اولویت بررسی صاحبان مشاغل گردشگری قرار گیرد. در این راستا هدف این مطالعه شناسایی شاخصهای مالی موثر بر عملکرد مالی زنان در صنعت گردشگری است. در ابتدا با استفاده از مطالعه پیشینه پژوهش، مدلی اولیه از روابط بین شاخصها ترسیم و به منظور برازش آن از نرمافزار اسمارتپیالاس3 استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را تعدادی از خبرگان، مدیران و زنان شاغل در حوزه گردشگری کشور تشکیل میدهند که مجموعا در این تحقیق 65 نفر میباشند. نتایج، حاکی از آن است که تجربه و سواد مالی به بهبود و ارتقای رفتار مالی زنان منجر میشود در حالی که رفتار مالی تاثیر مستقیمی بر تابآوری مالی داشته و در نهایت به بهبود عملکرد مالی بنگاههای گردشگری کمک میکند.
محمدرضا فرزین؛ فاطمه شکاری؛ فاطمه عزیزی
چکیده
همگامشدن با روندهای جهانی و کسب مزیت رقابتی مستلزم این است که مقصدهای گردشگری راهبردهای خود را بر اساس شناخت اهمیت ویژگیهای رقابت پذیری مقصد و عملکرد خود در این زمینه تدوین نمایند. در پژوهش حاضر، رویکرد IPA برای ارزیابی اهمیت فعالیتهای مختلف جهت کسب مزیت رقابتی در مدیریت مقصد و بررسی عملکرد دو مقصد یزد و شیراز مورد استفاده ...
بیشتر
همگامشدن با روندهای جهانی و کسب مزیت رقابتی مستلزم این است که مقصدهای گردشگری راهبردهای خود را بر اساس شناخت اهمیت ویژگیهای رقابت پذیری مقصد و عملکرد خود در این زمینه تدوین نمایند. در پژوهش حاضر، رویکرد IPA برای ارزیابی اهمیت فعالیتهای مختلف جهت کسب مزیت رقابتی در مدیریت مقصد و بررسی عملکرد دو مقصد یزد و شیراز مورد استفاده قرارگرفتهاست. نتایج نشان داد که از دید خبرگان، در هر دو مقصد حدود نیمی از معیارها با اهمیت اندک و عملکرد ضعیف، اولویت پایینی برای اختصاص منابع دارند. بر اساس میانگین امتیازهای مرتبط با اهمیت، در شهر یزد ابعاد «مدیریت بحران»، «بازاریابی»، «تغییرات اقلیمی»، «آموزش گردشگری و مهماننوازی»، «توسعه پایدار» و «توسعه محصول و نوآوری» و در شهر شیراز ابعاد «تغییرات اقلیمی»، «بازاریابی»، «مدیریت بحران»، «توسعه پایدار»، «توسعه محصول و نوآوری» و «آموزش گردشگری و مهماننوازی» به ترتیب از بااهمیتترین تا کماهمیتترین ابعاد مربوط به رقابتپذیری مقصد شناخته شدند.
علی مروتی شریف آبادی؛ فاطمه عزیزی؛ زینت جمشیدی
چکیده
امروزه صنعت گردشگری به عنوان بخش اصلی در اقتصاد جهانی به شمار میرود. گردشگرانراضی بهاحتمال زیاد مکانهایی را که به آنجا سفر کردهاند به سایرین نیز توصیه خواهند کرد. این امریکی از ارزانترین و تأثیرگذارترین نوع بازاریابی و پیشرفت است. استان یزد از نظر گردشگری اهمیتخاصی دارد. در این پژوهش با استفاده از تکنیکآزمایشگاه آزمون و ارزیابی تصمیمگیری ...
بیشتر
امروزه صنعت گردشگری به عنوان بخش اصلی در اقتصاد جهانی به شمار میرود. گردشگرانراضی بهاحتمال زیاد مکانهایی را که به آنجا سفر کردهاند به سایرین نیز توصیه خواهند کرد. این امریکی از ارزانترین و تأثیرگذارترین نوع بازاریابی و پیشرفت است. استان یزد از نظر گردشگری اهمیتخاصی دارد. در این پژوهش با استفاده از تکنیکآزمایشگاه آزمون و ارزیابی تصمیمگیری فازی بهبررسی ارتباط علت و معلولی میان عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد پرداخته شدهاست. بدین منظور در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و استفاده از روش دلفی فازی عوامل مؤثر در زمینهیرضایت گردشگران داخلی استان یزد استخراج شده است، پساز آن بهمنظور تبیین و ارزیابی روابطبیناین عوامل از رویکرد دیماتل فازی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل تأثیرگذار بررضایت گردشگران داخلی استان یزد شامل سطح هزینهها و منصفانه بودن آن، عملکرد حملونقلعمومی، خدمات پیشنهادی به گردشگران، کیفیت امکانات و خدمات، میزان دانش تورگردانها،پاکیزگی مکانها، کیفیت جاذبههای گردشگری، خدمات پارکینگ، زیبایی و کیفیت معماری شهری،ارزشهای فرهنگی، فرهنگ مهماننوازی و خونگرمبودن جامعه میزبان، تبلیغات در حوزه گردشگریدر داخل استان، وجود نقشه و بروشور و دفترچههای راهنمای مناطق گردشگری، امکانات وزیرساختهای مقصد، وجود آدابورسوم و فرهنگهای متفاوت، تنوع خدمات اقامتی، تفریحی،وضعیت بهداشتی منطقه، منحصربهفرد بودن جاذبهها، تنوع ارائه خدمات گشتها، سوغاتیها،صنایعدستی و خوراکها و نوشیدنیها و وجود جذابیتهای مکمل است. درنهایت بر اساس نتایجتحقیق پیشنهادهایی برایافزایشرضایتگردشگران ارائه شده است