نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد
2 دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی
3 کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات یزد
چکیده
امروزه صنعت گردشگری به عنوان بخش اصلی در اقتصاد جهانی به شمار میرود. گردشگران
راضی بهاحتمال زیاد مکانهایی را که به آنجا سفر کردهاند به سایرین نیز توصیه خواهند کرد. این امر
یکی از ارزانترین و تأثیرگذارترین نوع بازاریابی و پیشرفت است. استان یزد از نظر گردشگری اهمیت
خاصی دارد. در این پژوهش با استفاده از تکنیکآزمایشگاه آزمون و ارزیابی تصمیمگیری فازی به
بررسی ارتباط علت و معلولی میان عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد پرداخته شده
است. بدین منظور در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و استفاده از روش دلفی فازی عوامل مؤثر در زمینهی
رضایت گردشگران داخلی استان یزد استخراج شده است، پساز آن بهمنظور تبیین و ارزیابی روابطبین
این عوامل از رویکرد دیماتل فازی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل تأثیرگذار بر
رضایت گردشگران داخلی استان یزد شامل سطح هزینهها و منصفانه بودن آن، عملکرد حملونقل
عمومی، خدمات پیشنهادی به گردشگران، کیفیت امکانات و خدمات، میزان دانش تورگردانها،
پاکیزگی مکانها، کیفیت جاذبههای گردشگری، خدمات پارکینگ، زیبایی و کیفیت معماری شهری،
ارزشهای فرهنگی، فرهنگ مهماننوازی و خونگرمبودن جامعه میزبان، تبلیغات در حوزه گردشگری
در داخل استان، وجود نقشه و بروشور و دفترچههای راهنمای مناطق گردشگری، امکانات و
زیرساختهای مقصد، وجود آدابورسوم و فرهنگهای متفاوت، تنوع خدمات اقامتی، تفریحی،
وضعیت بهداشتی منطقه، منحصربهفرد بودن جاذبهها، تنوع ارائه خدمات گشتها، سوغاتیها،
صنایعدستی و خوراکها و نوشیدنیها و وجود جذابیتهای مکمل است. درنهایت بر اساس نتایج
تحقیق پیشنهادهایی برایافزایشرضایتگردشگران ارائه شده است
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Factors Affecting the Satisfaction of Domestic Tourists in Yazd Province Using Fuzzy DEMATEL
نویسندگان [English]
- Ali Morovati sharifabadi 1
- Zinat Jamshidi 3
1 Assistance Professor of Industrial Management, Yazd University
3 MA of Industrial Management, Azad University of yazd
چکیده [English]
Nowadays, tourism industry is considered as the main part of the global economy. tourism industry is among the most important industries capable of stimulating economic growth. Understanding what drives satisfaction for a tourist is one of the most relevant areas of research for the tourism industry. Tourists’ satisfaction is a strong indicator of their intention to visit and recommend destinations to others. This is one of the cheapest and most effective forms of marketing and development. Yazd province is important in tourism. In this research, fuzzy DEMATEL is used to investigate and modeling the relationship among effective factors in Domestic tourists’ satisfaction in Yazd province. To achieve this purpose, factors were identified after a comprehensive review of literature and fuzzy Delphi. Then to explain and evaluate the relationship among the factors, the fuzzy DEMATEL approach was used. According to the results, factors affecting the satisfaction of Yazd domestic tourists are cost levels and their fairness; public transportation performance; provided services; quality of facilities and services; tour operators’ knowledge; cleanness of places; quality of attractions; parking services; urban architecture beauty and quality; cultural values; hospitality of host community; tourism advertisement at province level; quality of tourist guide books, brochures and maps; destination facilities and infrastructure; variety of customs, traditions and cultures; variety of accommodation and entertainment services; region’s health; uniqueness of attractions; variety of tour services, souvenirs, handicrafts, food and beverage; and secondary attractions. Finally, some recommendations were offered for enhancing tourists’ satisfaction based on findings.
کلیدواژهها [English]
- Tourism
- Domestic Tourists satisfaction
- Fuzzy DEMATEL
- Fuzzy Delphi