برنامه ریزی گردشگری
الهه کهدوئی؛ فرزام فرزان؛ محبوبه عابدی سماکوش
چکیده
ورزشهای بیابانی یک محصول گردشگری نوظهور هستند و گسترش آنها با توجه به شرایط اقلیمی کشور میتواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع گسترش ورزش های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری بود. روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه پژوهش، متخصصین ...
بیشتر
ورزشهای بیابانی یک محصول گردشگری نوظهور هستند و گسترش آنها با توجه به شرایط اقلیمی کشور میتواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع گسترش ورزش های بیابانی به عنوان فرصت گردشگری بود. روش پژوهش، کیفی از نوع داده بنیاد و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه پژوهش، متخصصین حوزه گردشگری ورزشی شامل اساتید، مدیران تورهای کویری و پژوهشگران کویر بودند. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تعیین حجم نمونه بر اساس اصل اشباع نظری صورت گرفت. یافتههای حاصل از 20 مصاحبه با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. راهبردها نیز شامل راهبردهای سیاسی و زیرساختی و پیامدها شامل استقبال بیشتر گردشگران خارجی، افزایش درآمد و رونق اقتصادی و ارتقاء تصویر مقاصد بیابانی ایران در جهان بود.
برنامه ریزی گردشگری
خدیجه پورذبیح سرحمامی؛ فرزام فرزان؛ مرتضی دوستی؛ علی ذاکری
چکیده
هدف از این پژوهش واکاوی زمینهسازهای تأثیرگذار بر ارتقای جایگاه گردشگری شکار مبتنی بر تیراندازی میباشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، از منظر پارادایم تفسیری، ازنظر ماهیت آمیخته (کیفی نیمه اکتشافی و کمی توصیفی تحلیلی)، ازلحاظ زمان آیندهنگر و ازنظر مسیر اجرا پیمایشی میباشد. مشارکتکنندگان پژوهش، متخصصان حوزه گردشگری و ورزش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش واکاوی زمینهسازهای تأثیرگذار بر ارتقای جایگاه گردشگری شکار مبتنی بر تیراندازی میباشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، از منظر پارادایم تفسیری، ازنظر ماهیت آمیخته (کیفی نیمه اکتشافی و کمی توصیفی تحلیلی)، ازلحاظ زمان آیندهنگر و ازنظر مسیر اجرا پیمایشی میباشد. مشارکتکنندگان پژوهش، متخصصان حوزه گردشگری و ورزش تیراندازی بودند. روش نمونهگیری، نظری و گلوله برفی بود. حد اشباع نظری تعداد 32 مصاحبه بود. جهت شناسایی عوامل از تحلیل محیطی PESTEL استفاده شد؛ بدینصورت که ابتدا یک مرور ادبیات جامع انجام شد در ادامه پویش محیطی برای شناسایی زمینهسازها و تعیین اهمیت آنها از تکنیک دلفی در سه دور استفاده شود. درنهایت 27 زمینهساز تأثیرگذار شناسایی و مورد اجماع سنجی اعضای گروه دلفی قرار گرفت. نتایج این پژوهش علاوه بر غنی کردن ادبیات موضوع میتواند مبنایی برای تدوین سیاستها و برنامههای عملیاتی در حوزه گردشگری شکار باشد و به توسعه صنعت گردشگری در ایران کمک نماید.
محبوبه عابدی؛ فرزام فرزان؛ مرتضی دوستی؛ افشار هنرور
چکیده
ایران از پتانسیل لازم برای جذب گردشگر ورزشهای آبی ـ ساحلی برخوردار است، ولی دارای جایگاه مناسبی نیست. پژوهش حاضر بهدنبال شناسایی موانع توسعة گردشگری ورزشهای آبی ـ ساحلی در ایران است. جامعۀ پاسخگویان پژوهش در مرحله کیفی شامل استادان، کارشناسان علوم ورزشی و گردشگری بودهاست. برای این منظور، از مصاحبة نیمهساختاریافته ...
بیشتر
ایران از پتانسیل لازم برای جذب گردشگر ورزشهای آبی ـ ساحلی برخوردار است، ولی دارای جایگاه مناسبی نیست. پژوهش حاضر بهدنبال شناسایی موانع توسعة گردشگری ورزشهای آبی ـ ساحلی در ایران است. جامعۀ پاسخگویان پژوهش در مرحله کیفی شامل استادان، کارشناسان علوم ورزشی و گردشگری بودهاست. برای این منظور، از مصاحبة نیمهساختاریافته و همچنین پرسشنامة محققساخته استفاده شد. در مرحله کمّی، تعداد600 پرسشنامه بین گردشگران سواحل بهصورت تصادفی خوشهای، در مناطق کیش و هرمزگان و همچنین مازندران و گیلان، توزیع شد. یافتههای معادلات ساختاری نشان داد که از میان موانع توسعة گردشگری بُعد زیرساخت از بیشترین اهمیت برخوردار است. با حذف موانعی مانند ساختوساز بیرویه در حریم دریا، عدم تفکیک محل استراحت و قایقرانی و شنا و همچنین تجهیزات ناکافی ناجیان زمینة توسعة گردشگری ورزشهای آبی فراهم میشود؛ همچنین برگزاری جشنوارهها و مسابقات ورزشهای آبی ـ ساحلی راهکارهای جدیدی در جهت توسعة گردشگری هستند.