برنامه ریزی گردشگری
خدیجه پورذبیح سرحمامی؛ فرزام فرزان؛ مرتضی دوستی؛ علی ذاکری
چکیده
هدف از این پژوهش واکاوی زمینهسازهای تأثیرگذار بر ارتقای جایگاه گردشگری شکار مبتنی بر تیراندازی میباشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، از منظر پارادایم تفسیری، ازنظر ماهیت آمیخته (کیفی نیمه اکتشافی و کمی توصیفی تحلیلی)، ازلحاظ زمان آیندهنگر و ازنظر مسیر اجرا پیمایشی میباشد. مشارکتکنندگان پژوهش، متخصصان حوزه گردشگری و ورزش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش واکاوی زمینهسازهای تأثیرگذار بر ارتقای جایگاه گردشگری شکار مبتنی بر تیراندازی میباشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، از منظر پارادایم تفسیری، ازنظر ماهیت آمیخته (کیفی نیمه اکتشافی و کمی توصیفی تحلیلی)، ازلحاظ زمان آیندهنگر و ازنظر مسیر اجرا پیمایشی میباشد. مشارکتکنندگان پژوهش، متخصصان حوزه گردشگری و ورزش تیراندازی بودند. روش نمونهگیری، نظری و گلوله برفی بود. حد اشباع نظری تعداد 32 مصاحبه بود. جهت شناسایی عوامل از تحلیل محیطی PESTEL استفاده شد؛ بدینصورت که ابتدا یک مرور ادبیات جامع انجام شد در ادامه پویش محیطی برای شناسایی زمینهسازها و تعیین اهمیت آنها از تکنیک دلفی در سه دور استفاده شود. درنهایت 27 زمینهساز تأثیرگذار شناسایی و مورد اجماع سنجی اعضای گروه دلفی قرار گرفت. نتایج این پژوهش علاوه بر غنی کردن ادبیات موضوع میتواند مبنایی برای تدوین سیاستها و برنامههای عملیاتی در حوزه گردشگری شکار باشد و به توسعه صنعت گردشگری در ایران کمک نماید.
توسعه پایدار گردشگری
مهدی پورحسین؛ مرتضی دوستی؛ محسن بهنام
چکیده
اخیراً در زمینه مدیریت مقصد گردشگری، تشویق افراد به انجام رفتارهای حامی محیطزیست در حال گسترش است. در این راستا، در این پژوهش، ابعاد درگیری محیطی بازدیدکنندگان (انس و عاطفه، فعالسازی و فرآیند شناختی) بهعنوان نقش میانجی در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیطزیست بهصورت یک مدل در نظر گرفتهشده و همچنین نقش تعدیلکنندگی ...
بیشتر
اخیراً در زمینه مدیریت مقصد گردشگری، تشویق افراد به انجام رفتارهای حامی محیطزیست در حال گسترش است. در این راستا، در این پژوهش، ابعاد درگیری محیطی بازدیدکنندگان (انس و عاطفه، فعالسازی و فرآیند شناختی) بهعنوان نقش میانجی در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیطزیست بهصورت یک مدل در نظر گرفتهشده و همچنین نقش تعدیلکنندگی نوع بازدیدکنندگان (ورزشی و غیرورزشی) در این ارتباطات بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش، بازدیدکنندگان یک پارک عمومی مبتنی بر طبیعت در شهر ساری، استان مازندران بودند. دادههای حاصل از 394 پرسشنامه از طریق آزمون معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. نتایج حاکی از تائید نقش میانجی فرآیند شناختی (t=3.55, β=0.107) و عدم تائید نقش میانجی انس و عاطفه (t=1.03, β=0.048) و فعالسازی (t=0.006, β=0) بوده است. همچنین مشخصشده که بین بازدیدکنندگان ورزشی و غیرورزشی تفاوت معنیداری در ارتباط بین کیفیت محیط درک شده و رفتار حامی محیطزیست بهواسطه ابعاد درگیری محیطی وجود ندارد.