جامعه شناسی گردشگری
سیدمجتبی محمودزاده؛ اسماعیل قادری؛ دانیال خلج
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناخت عوامل انگیزشی تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی در ایران و با استفاده از نظریه عوامل انگیزشی رانشی و کششی به رتبهبندی عوامل تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف شناخت عوامل انگیزشی تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی در ایران و با استفاده از نظریه عوامل انگیزشی رانشی و کششی به رتبهبندی عوامل تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه است. پرسشنامه به روش نمونهگیری غیراحتمالیِ اتفاقی یا در دسترس بین جامعۀ آماری تحقیق شامل گردشگران ادبی داخلی و خارجی توزیع شده است.نتایج بررسیها نشان داد که در بین عوامل رانشی بالاترین میانگین مربوط به عوامل روانشناختی میباشد. در بین عوامل کششی نیز بالاترین میانگین مربوط به عوامل نامحسوس میباشد. به طورکلی، عوامل روانشناختی بالاترین میانگین را دارد و عوامل جستو جو، عوامل نامحسوس، عوامل محسوس، عوامل فیزیکی و تعاملات اجتماعی به ترتیب دارای رتبههای بعدی هستند.
زهره دهدشتی شاهرخ؛ وحید ناصحی فر؛ اسماعیل قادری؛ افرا شعاران
چکیده
با ظهوراقتصاد اشتراکی، اقامتگاههای نظیر به نظیر رونق چشمگیری یافتهاند. یکی از راهها برای موفقتر عمل نمودن این اقامتگاهها، بهرهبرداری از پتانسیل همآفرینی گردشگران است. همچنین در سالهای اخیر توجه ویژهای به تجربه مصرف در صنعت میهماننوازی میشود. بنابراین هدف این پژوهش ارائه مدلی جدید برای تجربه همآفرینی گردشگران ...
بیشتر
با ظهوراقتصاد اشتراکی، اقامتگاههای نظیر به نظیر رونق چشمگیری یافتهاند. یکی از راهها برای موفقتر عمل نمودن این اقامتگاهها، بهرهبرداری از پتانسیل همآفرینی گردشگران است. همچنین در سالهای اخیر توجه ویژهای به تجربه مصرف در صنعت میهماننوازی میشود. بنابراین هدف این پژوهش ارائه مدلی جدید برای تجربه همآفرینی گردشگران در اقامتگاههای نظیر به نظیر میباشد. برای این منظور از روش متاسنتز هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو استفاده شد. به تعداد 63 مقاله کیفی شناسایی و با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج ابعاد کنترل، یادگیری، اتصال، شخصیسازی، اصالت و خودمختاری را بعنوان ابعاد تجربه همآفرینی شناسایی نمود. همچنین عوامل مربوط به میزبان، عوامل مربوط به مشتری، عوامل مربوط به سایر مشتریان و جامعه محلی، عوامل مربوط به تکنولوژی و عوامل مربوط به اقامتگاه بعنوان پیشآیند و متغیرهای ارزش کارکردی، ارزش هزینه، ارزش اجتماعی و ارزش تجربی بعنوان پیامدهای آن شناسایی شدند.