توسعه پایدار گردشگری
علی اصغر مباشری؛ مسلم باقری؛ زهرا معاون؛ فاطمه شکاری
چکیده
با توجه به اهمیت یافتن توسعه گردشگری خوراک بهعنوان یکی از مهمترین و رو به رشدترین گونههای گردشگری در سالهای اخیر، مطالعه حاضر با هدف مدلسازی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک طراحی و اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف توسعهای و از لحاظ روش گردآوری و تحلیل دادهها در دسته پژوهشهای کیفی قرار میگیرد و با روش فراترکیب ...
بیشتر
با توجه به اهمیت یافتن توسعه گردشگری خوراک بهعنوان یکی از مهمترین و رو به رشدترین گونههای گردشگری در سالهای اخیر، مطالعه حاضر با هدف مدلسازی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک طراحی و اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف توسعهای و از لحاظ روش گردآوری و تحلیل دادهها در دسته پژوهشهای کیفی قرار میگیرد و با روش فراترکیب انجام شده است. با توجه به ماهیت روش فراترکیب، جامعه آماری پژوهش را مطالعات پیشین مرتبط با موضوع پژوهش تشکیل میدهند که در این بین، با توجه به دسترسی به متن کامل و بررسی عنوان، چکیده و محتوای مقالههای جستوجو شده، 45 منبع جهت استفاده در پژوهش انتخاب شد. جهت تحلیل دادهها، روش تحلیل مضمون و جهت کنترل کیفیت تحلیلها، روش توافق درون موضوعی استفاده شد. بهعنوان یافتههای پژوهش نیز عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک در قالب 6 مضمون اصلی یعنی عوامل زمینهای، عوامل مربوط به بازاریابی و فروش، عوامل مربوط به منابع انسانی، عوامل زیرساختی، عوامل مداخلهگر و اقدامات اجرایی دستهبندی شدند. نتایج میتواند دانش مدیران نسبت به عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک را افزایش داده و رهنمودهایی کاربردی برای مدیران، برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه گردشگری خوراک در سطوح مختلف ملی و منطقهای ارائه کند.
علی اصغر مباشری؛ فاطمه شکاری؛ مسلم باقری؛ زهرا معاون؛ مهرداد کیانی
چکیده
این مطالعه در قالب پژوهشی ترکیبی به منظور ارائه مدل توسعه اکوتوریسم در ایران اجرا گردیده است. در بخش کیفی به مصاحبه با خبرگان گردشگری اقدام و داده ها با روش تحلیل مضمون، تحلیل شد که به شناسایی 4 بعد اصلی و 19 استراتژی انجامید. در بخش کمی، با بکارگیری پرسشنامه به این ابعاد و استراتژی ها توسط خبرگان صنعت گردشگری کشور امتیاز داده شد. ...
بیشتر
این مطالعه در قالب پژوهشی ترکیبی به منظور ارائه مدل توسعه اکوتوریسم در ایران اجرا گردیده است. در بخش کیفی به مصاحبه با خبرگان گردشگری اقدام و داده ها با روش تحلیل مضمون، تحلیل شد که به شناسایی 4 بعد اصلی و 19 استراتژی انجامید. در بخش کمی، با بکارگیری پرسشنامه به این ابعاد و استراتژی ها توسط خبرگان صنعت گردشگری کشور امتیاز داده شد. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از روش مجموعههای فازی مردد، گویای این است که مهمترین ابعاد توسعه اکوتوریسم به ترتیب عبارتند از ابعاد مدیریتی، توسعه زیرساختها، بازاریابی، و آموزش و توسعه منابع انسانی. یافته ها نشان داد انجام فعالیتهای بازاریابی برای افزایش سهم بازار (رسوخ در بازار)، تنوع بخشی به محصول اکوتوریسم (تنوع ناهمگون)، بهبود وضعیت راه های دسترسی به روستاهای هدف گردشگری و افزایش تاب آوری مقصدها در مقابل بلایای طبیعی به ترتیب مهمترین استراتژیهای توسعه اکوتوریسم در ایران محسوب میشوند.