نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، تهران
2 دکتری دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، تهران
چکیده
انسان موجودی کمال گرا، به دنبال شناخت بوده و سفر مبتنی بر حرکت، بستر تحقق معناگرایی انسان را فراهم نموده است. این پژوهش به صورت کیفی- توصیفی، به شیوه مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه میدانی در دو بخش و با روش تحلیل محتوا انجام گرفت. در بخش اول پس از ارزیابی مصاحبه خبرگان، سه عنصر شناخت خدا، شناخت انسان و شناخت جهان به عنوان عناصر معناگرایی گردشگر منتج گردید. در بخش دوم طی مصاحبه با گردشگران خارجی بازار تهران در دی ماه 1395، ارتباط میان سه عنصر معناگرایی با ادراک گردشگر از سفر بررسی شد. نتایج نشان می دهد شناخت جهان و انسان، ارتباط طولی با شناخت خدا دارند و گردشگر در راستای شناخت جهان پیرامون و نیروی درونی معنوی که وی را به شناخت هرچه بیشتر تاریخ، پیشینه فرهنگ و هنر انسانها سوق می دهد، به شناخت خالق این استعدادها و خلق اثر هنری دست می یابد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study of the Relationship between Meaning-oriented Factors and Perception of Tourist from Travel (Case study of foreign tourists in Tehran market)
نویسندگان [English]
- mohammad Hossein Imani Khoshkhoo 1
- mahdieh shahrabi farahani 2
1 faculty of university of science and culture
2 teacher at university
چکیده [English]
Human is a perfectionist creature who has been seeking to know, and travel which is based on motion provide a platform for the realization of the human meaning-orientation approach. Meaning-orientation is the concept of trying to understand the meaning of being; consist of different elements. In terms of the methodology, this is a qualitative and descriptive research and is conducted in the form of library studies and field interviews in two parts, using content analysis method. The elements of meaning-orientation are explored and integrated from three perspectives of the West, Islam, and Tourism. In the first part, after assessing the interviews of the experts, the three elements of knowing God, human and the world as the elements of the tourist's meaning-orientation were derived. In the second part, based on the interview with the foreign tourists of the Tehran market in January 2016, the connection between the three elements of meaning-orientation with the tourist perception of the trip was examined. The results show that knowing the world and human has a longitudinal relationship with knowing God. The tourist in the search of knowing the world around him/her and the inner spiritual force that leads him/her to recognize history, the background of the culture and art of humans as much as possible, knows the creator of these talents and creates artwork. In fact, the contemplation and concentration of the foreign tourist of Tehran's market is his/her inward spiritual power
کلیدواژهها [English]
- Spirituality
- meaning-oriented elements
- perception of tourist
بین الملل»، فصلنامه پژوهش سیاست، سال دوازدهم، شماره 29.