نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان(اصفهان).
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان).
چکیده
ایران از جمله کشورهایی است که تا کنون از ظرفیت های بالقوه خود در زمینه گردشگری به نحو مطلوبی استفاده نکرده است. یکی از ارکان توسعه جهانگردی، تقاضای آن می باشد. این تحقیق به دنبال بررسی عوامل موثر بر تقاضای گردشگری بین المللی ایران است. به این منظور تعداد گردشگر ورودی به ایران به عنوان متغیر وابسته تقاضای گردشگری بین المللی استفاده شده و اثر متغیرهای درآمد واقعی سرانه ده کشوری که بیشترین تعداد گردشگر ورودی به ایران داشته اند، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در داخل، نرخ ارز بازار آزاد، درجه باز بودن اقتصاد و متغیر مجازی دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به عنوان متغیر مستقل بر متغیر وابسته مذکور با استفاده از الگوی خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL) در دوره زمانی 1389-1355 برآورد شده است. نتایج حاکی از آن است متغیرهای درآمد واقعی سرانه، نرخ ارز بازار آزاد، درجه باز بودن اقتصادتأثیر مثبت و شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در داخل و متغیر مجازی دوران انقلاب و جنگ تأثیر منفی بر تعداد گردشگر بین المللی ورودی به ایران داشته اند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factors affecting the International tourism demand in Iran: ARDL approach
نویسندگان [English]
- Saeed DaiKarimzadeh 1
- Sara Ghobadi 1
- Nasim Foroudastan 2
1
2
چکیده [English]
Iran is one of the countries that so far from its potential in tourism is not used in an appropriate manner. One of the principles of tourism development is the tourism demand. This study examines factors influencing demand for international tourism in Iran. For this purpose, the number of incoming tourists to Iran has been used as dependent variable of international tourism demand. The effect of real income per capita of ten countries with the highest number of inbound tourists to Iran, Consumer price index for goods and services in Iran, market exchange rate, degree of economic openness and the dummy variable of Islamic revolution and war as the independent variable on the dependent variable is estimated. For this estimation Autoregressive Distributed Lag model (ARDL) is used. The results show real income per capita, market exchange rate and degree of economic openness variables have positive effect and consumer price index for goods and services in Iran and dummy variable (revolution and war) have negative effect on the number of inbound international tourism to Iran.
کلیدواژهها [English]
- International tourism demand
- Autoregressive distributed lags model
- Exchange Rate
- Degree of economy openness
- Iran