سامانه های اطلاعاتی
محمد نجارزاده؛ محبوبه خوش اخلاق جانبهان؛ فرید ناجی پور
چکیده
عصر حاضر بهدلیل توسعه شتابان فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شاهد عملیات بسیار شگرفی بوده است. فناوریها نویدبخش رشد در بخش گردشگری هستند. با این حال در کشور ایران کمتر توجهی به کاربرد این پدیده در حوزه گردشگری شده است. عدموجود پژوهشهای پیشین در این زمینه سبب شد تا جایگاه فعلی داستانسرایی دیجیتالی تعاملی در حوزه سفر ...
بیشتر
عصر حاضر بهدلیل توسعه شتابان فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شاهد عملیات بسیار شگرفی بوده است. فناوریها نویدبخش رشد در بخش گردشگری هستند. با این حال در کشور ایران کمتر توجهی به کاربرد این پدیده در حوزه گردشگری شده است. عدموجود پژوهشهای پیشین در این زمینه سبب شد تا جایگاه فعلی داستانسرایی دیجیتالی تعاملی در حوزه سفر و گردشگری جهت ایجاد انگیزه سفر در گردشگران مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و ازنظر جمعآوری و تحلیل دادهها، توصیفی- تحلیلی بهشمار میرود. جامعه آماری پژوهش حاضر، گردشگران داخلی و خروجی هستند که از رسانههای دیجیتالی تعاملی استفاده میکنند. به جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که میان عناصر داستانسرایی دیجیتال و ایجاد انگیزه سفر رابطه علی برقرار است و داستانسرایی دیجیتال از طریق رسانههای دیجیتالی تعاملی تأثیر مثبتی در ایجاد انگیزه سفر در گردشگران دارد.
سامانه های اطلاعاتی
علیرضا رجبی پور میبدی؛ علی دلشاد؛ عاطفه یوسفی؛ مریم احمدی زهرانی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی اثر رنگ در توسعه گردشگری مجازی براساس مدل آیدا در شهر یزد انجام شد. ازحیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان صنعت گردشگری یزد است که با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی 8 نفر انتخاب شدند. از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. برای تحلیل از روش تحلیل تم استفاده شد.94 کد، 42 مضمون فرعی و 19 مضمون اصلی احصا ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی اثر رنگ در توسعه گردشگری مجازی براساس مدل آیدا در شهر یزد انجام شد. ازحیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان صنعت گردشگری یزد است که با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی 8 نفر انتخاب شدند. از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. برای تحلیل از روش تحلیل تم استفاده شد.94 کد، 42 مضمون فرعی و 19 مضمون اصلی احصا شد که در مرحله اول جلبتوجه (هدفمند بودن رنگپردازی، طراحی متناسب با جامعه هدف، ایجاد جذابیت با رنگپردازی)، در مرحله دوم ایجاد علاقه (ایجاد ارتباط از طریق رنگپردازی، تناسب داشتن، برجسته کردن مزیتها و کیفیت گردشگری مجازی) و در مرحله سوم ایجاد شور و اشتیاق (حفظ علاقه، افزایش اشتیاق به بازدید از مقصد، ترغیب به بازدید فیزیکی از مقصد، در دسترس قرار دادن تجربیات گردشگران قبلی) و در مرحله چهارم سفر به مقصد (تحت تأثیر قرار دادن، هدایت جهت تصمیمگیری و سهولت بازدید مقصد) شناسایی شدند.
سامانه های اطلاعاتی
پروانه سبحانی؛ افشین دانه کار
چکیده
در مطالعه حاضر به شناسایی فعالیتهای تفرجی در منطقه حفاظت شده حرا پرداخته شد، و سپس به بررسی این فعالیتها مطابق فهرستی از شاخصهای مکانی اقدام گردید. توزیع مکانی فعالیتهای تفرجی در منطقه نشان داد که با توجه به ماهیت خشکی و ساحلی-دریایی بودن فعالیتها و همچنین شرایط توپوگرافی و اقلیمی منطقه، اکثر این فعالیتها در نواحی ...
بیشتر
در مطالعه حاضر به شناسایی فعالیتهای تفرجی در منطقه حفاظت شده حرا پرداخته شد، و سپس به بررسی این فعالیتها مطابق فهرستی از شاخصهای مکانی اقدام گردید. توزیع مکانی فعالیتهای تفرجی در منطقه نشان داد که با توجه به ماهیت خشکی و ساحلی-دریایی بودن فعالیتها و همچنین شرایط توپوگرافی و اقلیمی منطقه، اکثر این فعالیتها در نواحی دریاکنار و آبهای کرانهای قابل اجرا است. مطابق نتایج، 12 فعالیت تفرجی از بین 43 فعالیت شناسایی شده، توسط گردشگران مورد انتخاب قرار گرفت که در بین این فعالیتها بیشترین امتیاز به "بازدید از جنگل با بالن"، و در مقابل کمترین امتیاز به "حمام آفتاب در کرانه" اختصاص یافته است. همچنین از بین 14 شاخص مکانی، "شدت بارش" و "زمان مناسب برای گردشگری" در اکثر فعالیتهای تفرجی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است، در حالی که سایر شاخصها از جمله "حداکثر ارتفاع از سطح دریا" بر تعداد محدودی از فعالیتها اثرگذار میباشند.