جامعه شناسی گردشگری
سیدمجتبی محمودزاده؛ اسماعیل قادری؛ دانیال خلج
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناخت عوامل انگیزشی تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی در ایران و با استفاده از نظریه عوامل انگیزشی رانشی و کششی به رتبهبندی عوامل تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف شناخت عوامل انگیزشی تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی در ایران و با استفاده از نظریه عوامل انگیزشی رانشی و کششی به رتبهبندی عوامل تأثیرگذار بر تقاضای گردشگری ادبی میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه است. پرسشنامه به روش نمونهگیری غیراحتمالیِ اتفاقی یا در دسترس بین جامعۀ آماری تحقیق شامل گردشگران ادبی داخلی و خارجی توزیع شده است.نتایج بررسیها نشان داد که در بین عوامل رانشی بالاترین میانگین مربوط به عوامل روانشناختی میباشد. در بین عوامل کششی نیز بالاترین میانگین مربوط به عوامل نامحسوس میباشد. به طورکلی، عوامل روانشناختی بالاترین میانگین را دارد و عوامل جستو جو، عوامل نامحسوس، عوامل محسوس، عوامل فیزیکی و تعاملات اجتماعی به ترتیب دارای رتبههای بعدی هستند.